16-08-2017

Perseidy dzień kolejny

W tym roku:1,559,496

Archiwa April 2017

Spotkanie z Królem planet

Jowisz,Jupiter,astrofotografia Efekty polowania RGB na Jowisza 9 kwietnia 2017r.Wiosnę tego roku na niebie uświetnił Jowisz, największy gazowy olbrzym w naszym układzie słonecznym. To prawdziwy gigant w świecie naszych planet. Gdyby był tylko nieco większy zaświeciłby jako druga gwiazda obok naszego Słońca. W jego wnętrzu naukowcy przewidują fascynujące zjawiska. A my amatorzy astronomii zachwycamy się jego obliczem. Dzięki temu, że 7 kwietnia znajdował się w tzw. opozycji mieliśmy najlepsze warunki do obserwacji fantastycznych zjawisk w świecie chmur Jowisza. W czasie opozycji planeta znajduje się prawie najbliżej Ziemi. Do tego wschodzi ona zaraz po zachodzie Słońca i jest na niebie przez całą noc cały czas gotowa zaspokajać nasza ciekawość.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [254] Komentarzy: [0]

Zakrycie gwiazdy Aldebaran przez Księżyc

slowaKluczowe Zakrycie gwiazdy Aldebaran przez KsiężycJeśli tylko warunki pogodowe dopiszą, to w piątek wieczorem będzie można na niebie zobaczyć ciekawe zjawisko astronomiczne: Księżyc zakryje Aldebarana ? jedną z jaśniejszych gwiazd. Towarzyszyć będzie im w niedalekiej odległości planeta Mars.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [168] Komentarzy: [0]

Cassini pomiędzy Saturnem a pierścieniami

Cassini,Saturn Obrazy z pierwszego przelotu sondy Cassini blisko Saturna / Credits - NASASonda Cassini wykonała pierwszy bliski przelot pomiędzy Saturnem a pierścieniami tej planety. To początek "Wielkiego Finału" tej misji. Na początku kwietnia 2017 NASA ogłosiła oficjalny plan zakończenia misji Cassini. Ta sonda krąży wokół Saturna od 2004 roku i z uwagi na kończące się paliwo oraz księżyce Tytan i Enceladus zadecydowano o zniszczeniu pojazdu w atmosferze tej planety. Spłonięcie sondy Cassini nastąpi 15 września 2017.

Dodał: jacek W kategorii: Astronautyka Czytań: [259] Komentarzy: [0]

Kosmiczne Teleskopy - jak będzie wyglądać przyszłość po JWST?

WFIRST Wizualizacja Kosmicznego Obserwatorium WFIRST (NASA)W najbliższej przyszłości Teleskop Hubble będzie musiał zmierzyć się z nowym instrumentem badawczym jakim niewątpliwie stanie się Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. I choć to nowe obserwatorium nie znalazło się jeszcze na orbicie, to NASA rozpoczęła pracę nad kolejnym teleskopem kosmicznym, bliższym w założeniach Teleskopowi Hubble.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia sprzęt Czytań: [251] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2017 HV2

2017 HV2 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDwudziestego czwartego kwietnia doszło do przelotu meteoroidu 2017 HV2. Minimalny dystans wyniósł około 127 tysięcy kilometrów. Moment największego zbliżenia 2017 HV2 do Ziemi nastąpił 24 kwietnia około godziny 00:05 CEST. W momencie tego zbliżenia 2017 HV2 znalazł się w odległości około 127 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to około 0,33 średniego dystansu do Księżyca.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [237] Komentarzy: [0]

Breakthrough Listen - pierwsze wyniki

Breakthrough Listen,UFO,SETI Pierwsze wyniki w ramach Breakthrough Listen / Credits - Breakthrough InitiativesOpublikowano pierwsze wyniki poszukiwania obcych cywilizacji w ramach programu Breakthrough Listen. Udało się zarejestrować 11 ciekawych sygnałów, które skierowano do dalszej analizy. W lipcu 2015 informowaliśmy o rozpoczęciu programu o nazwie Breakthrough Initiatives. Inicjatywa ma na celu poszukiwanie obcych cywilizacji we Wszechświecie, w ramach której przeprowadzone będą dwa projekty: Breakthrough Listen oraz Breakthrough Message.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [253] Komentarzy: [0]

Pierwsi kandydaci na "Planetę 9"

9 planeta Czy jesteśmy blisko odnalezienia Dziewiątej Planety Układu Słonecznego? / Źródło: CaltechW ramach jednego z programów realizowanych w ramach Zooniverse udało się wykryć czterech kandydatów na "Planetą 9". W styczniu 2016 roku świat zelektryzowała informacja o możliwym istnieniu nieznanej jeszcze dużej planety w naszym Układzie Słonecznym. Ten obiekt, nazwany "Planetą 9", miałby oddziaływać na pewną ilość ciał poza pasem Kuipera, kształtując ich ekscentryczne orbity.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [228] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2017 HJ (15.04.2017)

2017 HJ Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyPiętnastego kwietnia doszło do przelotu planetoidy 2017 HJ. Minimalny dystans wyniósł około 135 tysięcy kilometrów. Moment największego zbliżenia 2017 HJ do Ziemi nastąpił 15 kwietnia około godziny 07:40 CET. W momencie tego zbliżenia 2017 HJ znalazł się w odległości około 135 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to około 0,35 średniego dystansu do Księżyca.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [221] Komentarzy: [0]

Czerwony karzeł z superziemią

Znaleziono tranzytującą skalistą superziemię w ekosferze spokojnego czerwonego karła
Nowe odkrycie egzoplanety mogącej być najlepszą kandydatką do poszukiwania oznak życia

slowaKluczowe Artist?s impression of the super-Earth exoplanet LHS 1140b
This artist?s impression shows the exoplanet LHS 1140b, which orbits a red dwarf star 40 light-years from Earth and may be the new holder of the title ?best place to look for signs of life beyond the Solar System?. Using ESO?s HARPS instrument at La Silla, and other telescopes around the world, an international team of astronomers discovered this super-Earth orbiting in the habitable zone around the faint star LHS 1140. This world is a little larger and much more massive than the Earth and has likely retained most of its atmosphere.
Źródło: ESO/spaceengine.org
Planeta pozasłoneczna krążąca wokół czerwonego karła odległego o 40 lat świetlnych od Ziemi może być nową kandydatką do miana ?najlepszego miejsca do poszukiwania życia poza Układem Słonecznym?. Przy pomocy należącego do ESO instrumentu HARPS w Obserwatorium La Silla, a także innych teleskopów na całym świecie, międzynarodowy zespół astronomów odkrył ?superziemię? na orbicie przebiegające jw ekosferze wokół słabej gwiazdy LHS 1140. Ten świat jest nieco większy i znacznie masywniejszy od Ziemi oraz prawdopodobnie zachował większość swojej atmosfery. To, razem z faktem przechodzenia na tle swojej gwiazdy macierzystej, czyni go jednym z najciekawszych celów dla przyszłych badań atmosfer egzoplanet. Wyniki ukażą się 20 kwietnia 2017 r. w najnowszym numerze czasopisma ?Nature?.

Pierwsze obrazy 2014 JO25

2014 JO25 Obrazy 2014 JO25 / Credits - NASA/JPL-Caltech/GSSRPlanetoida 2014 JO25 okazała się być dość zaskakującym i większym obiektem niż się tego spodziewano. Planetoida 2014 JO25 została odkryta w maju 2014 roku przez program o nazwie Catalina Sky Survey. Dziewiętnastego kwietnia 2014 JO25 zbliżyła się do Ziemi na odległość około 1,8 miliona kilometrów. Jest to mniej więcej 4,6 razy większa odległość niż dystans pomiędzy naszą planetą a Księżycem. Średnio w takiej przestrzeni przelatuje tygodniowo nawet do siedmiu (wykrytych) meteoroidów czy planetoid. Są to zwykle małe obiekty, o średnicy do kilkunastu metrów. 2014 JO25 jest znacznie większa ? przed przelotem szacowano średnicę tej planetoidy na około 650 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [262] Komentarzy: [0]

Przelot planetoidy 2014 JO25

JO25 Przelot 2014 JO25 / Credits - JPL, NASAJuż za dwa dni dojdzie do dość bliskiego przelotu planetoidy 2014 JO25 obok Ziemi. Przelot nastąpi w odległości około 4,6 raza większej niż dystans do Księżyca. Planetoida 2014 JO25 została odkryta w maju 2014 roku przez program o nazwie Catalina Sky Survey. Dalsze obserwacje w ramach NEOWISE sugerują, że 2014 JO25 ma średnicę około 650 metrów i ma dwa razy wyższe albedo od Księżyca.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [248] Komentarzy: [0]

New Horizons w połowie drogi ku 2014 MU69

2014 MU69,News Horizons Wycinek nieba z zaznaczonym obszarem, w którym przebywa 2014 MU69. Obserwacje ze stycznia 2017, z odległości 877 milionów kilometrów / Credits - NASA/JHUAPL/SWRISonda New Horizons jest właśnie w połowie drogi ku 2014 MU69. Przelot nastąpi 1 stycznia 2019. Czternastego lipca 2015 roku sonda New Horizons (NH) przeleciała w pobliżu planety karłowatej Pluton. Był to pierwszy przelot obok tego obiektu i symboliczny koniec pierwszej fazy eksploracji Układu Słonecznego. Oczom naukowców ukazał się niespodziewany widok: ślady ciągłej aktywności i w wielu miejscach młoda (w geologicznym sensie) powierzchnia Plutona. Przesył danych z tego przelot zakończył się dopiero pod koniec października 2016.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [260] Komentarzy: [0]

ALMA obserwuje dramatyczne gwiezdne fajerwerki

ESO,ALMA,Orion Nebula ALMA and VLT views of an explosion in Orion
Stellar explosions are most often associated with supernovae, the spectacular deaths of stars. But new ALMA observations of the Orion Nebula complex provide insights into explosions at the other end of the stellar life cycle, star birth. Astronomers captured these dramatic images of the remains of a 500-year-old explosion as they explored the firework-like debris from the birth of a group of massive stars, demonstrating that star formation can be a violent and explosive process too.
The colours in the ALMA data represent the relative Doppler shifting of the millimetre-wavelength light emitted by carbon monoxide gas. The blue colour in the ALMA data represents gas approaching at the highest speeds; the red colour is from gas moving toward us more slowly.
The background is an infrared image from the HAWK-I camera on ESO's Very Large Telescope. The ALMA data only cover the region marked by the box.
Źródło:ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), J. Bally/H. Drass et al.
Gwiezdne wybuchy są najczęściej związane z supernowymi ? spektakularnymi śmierciami gwiazd. Ale nowe obserwacje ALMA dostarczyły wglądu w eksplozje na drugim końcu gwiezdnego cyklu życia, przy narodzinach gwiazd. Astronomowie uzyskali te dramatyczne obrazy gdy badali podobne do fajerwerków pozostałości z narodzin grupy masywnych gwiazd. Pokazuje to, że powstawanie gwiazd także może być gwałtownym i wybuchowym procesem.

Bliski przelot 2017 GM (04.04.2017)

slowaKluczowe Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyCzwartego kwietnia nastąpił bliski przelot meteoroidu 2017 GM obok Ziemi. Minimalny dystans wyniósł zaledwie 15 tysięcy kilometrów. Moment największego zbliżenia 2017 GM do Ziemi nastąpił 4 kwietnia około godziny 12:30 CET. W momencie tego zbliżenia 2017 GM znalazł się w odległości zaledwie około 15 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to około 0,04 średniego dystansu do Księżyca.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [219] Komentarzy: [0]

20 lat od przelotu C/1995 O1 Hale-Bopp

slowaKluczowe 20 lat od przelotu C/1995 O1 Hale-BoppMija właśnie 20 lat od okresu najlepszej widoczności komety C/1995 O1 Hale-Bopp. Historia jednej z najjaśniejszych komet ostatnich lat zaczyna się 23 lipca 1995 roku. Wówczas dwóch amerykańskich astronomów amatorów ? Alan Hale i Thomas Bopp niezależnie od siebie zaobserwowało nową kometę. W momencie odkrycia obiekt miał jasność +10,5 magnitudo. Kometa otrzymała oznaczenie C/1995 O1. Zgodnie z tradycją, do tego oznaczenia dodano nazwiska odkrywców i tak kometa została nazwana ?Hale-Bopp?.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [265] Komentarzy: [0]