20-09-2017

Burza na północy

W tym roku:1,730,399

Archiwa August 2014

New Horizons minęła orbitę Neptuna

Pluto i Charon obserwowane przez instrument LORRI Pluto i Charon obserwowane przez instrument LORRIMisja New Horizons (NH) to pierwsza wyprawa ku planecie karłowatej 134340 Pluton (która do 2006 roku była uznawana za planetę). Wyniesiona 19 stycznia 2006 roku sonda NH dotrze do Plutona już w przyszłym roku. 25 sierpnia minęła orbitę Neptuna.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [902] Komentarzy: [0]

Neptun w opozycji

slowaKluczowe OpisZdjeciaPrzełom sierpnia i września to dobry czas do obserwacji Neptuna, który znajdzie się w opozycji do Słońca - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [1076] Komentarzy: [0]

Na pocieszenie po Perseidach Aurigidy

Aurigidy Obserwator PlejadW najbliższych dniach swoją aktywność rozpocznie rój Aurigidów, który będziemy mogli obserwować aż do 5 września - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [860] Komentarzy: [0]

Pięć miejsc-kandydatów do lądowania Philae

slowaKluczowe Pięć miejsc-kandydatów do lądowania Philae / Credit: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDAZgodnie z zapowiedzią ESA ogłosiła pięć miejsc-kandydatów, w których będzie mógł wylądować Philae – lądownik misji Rosetta.

Dodał: jacek W kategorii: Rosetta Czytań: [971] Komentarzy: [0]

LOFAR: pierwsze obserwacje pobliskiej galaktyki

slowaKluczowe Mapa radiowa galaktyki M51 wykonana przez LOFAR na częstotliwości 150 MHz. / Credit: © David Mulcahy et al., Astronomy & AstrophysicsRadioteleskopy LOFAR zobrazowały po raz pierwszy w paśmie radiowym pobliską galaktykę M51. Rozwiązanie tajemnic pola magnetycznego jest kluczowe do zrozumienia jak działa Wszechświat. — dr Anna Scaife, University of Southampton. University of Southampton poinformował 20 sierpnia, że radioteleskop LOFAR po raz pierwszy dokonał obserwacji radiowej pobliskiej galaktyki M51 “Wir” (Whirpoool). Jest to najdokładniejsze zobrazowanie galaktyki w paśmie fal elektromagnetycznych poniżej 1 GHz.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [1031] Komentarzy: [0]

Dotknij Marsa

Ruszyła akcja „Dotknij Marsa”, w której internauci pomagają spełnić marzenie niewidomej Julki. Dzięki ich udziałowi w grze na stronie www.dotknijmarsa.pl oraz aktywności w portalach społecznościowych, będzie mogła razem z białostockim łazikiem Hyperion2 dotknąć i „zobaczyć” czerwoną planetę podczas Europejskich Zawodów Łazików Marsjańskich w Polsce.
dotknij marsa julka Ruszyła akcja „Dotknij Marsa”, w której internauci pomagają spełnić marzenie niewidomej Julki.

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [799] Komentarzy: [0]

Wybór miejsca do lądowania Philae

Philae Philae na powierzchni komety 67P - wizualizacja / Credit: ESA/ATG medialabJuż w najbliższy poniedziałek, 25 sierpnia, opublikowana zostanie pierwsza lista potencjalnych miejsc-kandydatów do lądowania Philae, lądownika misji Rosetta. O ostatecznym wyborze decydować będzie wiele czynników, które pozwolą wypełnić procedurę lądowania.

Dodał: jacek W kategorii: Rosetta Czytań: [922] Komentarzy: [0]

Widowiskowy krajobraz powstawania gwiazd

ESO,NGC 3603 Star formation in the southern Milky WayZdjęcie prezentuje dwa dramatyczne obszary powstawania gwiazd w południowej Drodze Mlecznej. Wykonano je za pomocą instrumentu instrumentu Wide Field Imager w Obserwatorium ESO La Silla w Chile. Pierwszy z obszarów, po lewej, jest zdominowany przez gromadę gwiazd NGC 3603, oddaloną od nas o 20 tysięcy lat świetlnych, położoną w ramieniu spiralnym Kila-Strzelca. Drugi obiektów, po prawej, to zbiorowisko świecącego gazu o nazwie NGC 3576, umiejscowiona o połowę bliżej.

Dodał: jacek W kategorii: eso Czytań: [1192] Komentarzy: [0]

Nawiązano łączność z polskim satelitą Heweliusz

Heweliusz Fot. PAP/ Tomasz Gzell 30.06.2014Udało się nawiązać łączność z polskim satelitą Heweliusz, który we wtorek rano został wyniesiony na orbitę okołoziemską przez rakietę wystrzeloną w Chinach. Heweliusz dołączył do bratniego urządzenia o nazwie Lem, który krąży wokół Ziemi od listopada ub.r.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [1103] Komentarzy: [0]

Niezwykłe rendez-vous na porannym niebie

m44 M44 Praesepe. Autor: Roth Ritter (10.05.201r.)Przed nami rzadkie spotkanie na sferze niebieskiej Rankiem 18 sierpnia dojdzie do bardzo rzadkiego spotkania na sferze niebieskiej, w którym wezmą udział Wenus, Jowisz i jasna gromada otwarta - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [1146] Komentarzy: [0]

Potężne huragany na Uranie

uran,huragan Obserwacje Urana na paśmie podczerwieni z 5 i 6 sierpnia 2014 / Credits - Keck, Imke de Pater (UC Berkeley), Larry Sromovosky and Pat Fry (U. Wisconsin), and Heidi Hammel (AURA)Na początku sierpnia tego roku astronomowie zaobserwowali masywne huragany na Uranie. W 1986 roku sonda Voyager 2 przeleciała w pobliżu Urana. Były to jedyne bliskie pomiary tej planety. Wówczas atmosfera Urana wydawała się być bardzo „spokojna” – zaobserwowano jedynie kilka małych chmur, które nie miały charakterystyk sztormu. Reszta atmosfery tej planety była bardzo jednorodna.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [1070] Komentarzy: [0]

Rosetta uchwyciła pierwsze ziarna pyłu kometarnego!

Rosetta Wizualizacja procesu przechwytywania pyłu przez GIADA / Credit: ESA/Rosetta/GIADA/Univ Parthenope NA/INAF-OAC/IAA/INAF-IAPSInstrument GIADA sondy Rosetta uchwycił pierwsze ziarna pyłu kometarnego! Instrument Grain Impact Analyser and Dust Accumulator (GIADA – analizator uderzeń ziaren i akumulacji pyłu) na europejskiej sondzie Rosetta przechwycił pierwsze ziarna pyłu z komety 67P/Czuriumow-Gierasiemienko. Po raz pierwszy pył kometarny został przechwycony z tak bliskiej odległości od komety i w tak dużej odległości od Słońca.

Dodał: jacek W kategorii: Rosetta Czytań: [961] Komentarzy: [0]

Mars Odyssey zabezpieczona przed kometą

C/2013 A1 Siding Spring Trajektoria lotu komety C/2013 A1 Siding Spring przez Układ Słoneczny / Credit: NASA/JPL-CaltechOrbita sondy Mars Odyssey została zmieniona tak, aby uniknąć pyłu jaki może przynieść przelot komety C/2013 A1 „Siding Spring” koło Marsa. Amerykański sztuczny satelita Marsa, sonda 2001 Mars Odyssey, wykonał 5 sierpnia udaną zmianę charakterystyki swojej orbity. Włączenie silników na 5,5 sekundy nie spowodowało zmiany kształtu orbity, a jedynie zmianę jej parametrów czasowych. Dzięki temu sonda znajdzie się za Marsem, gdy 19 października 2014 roku zbliży się do niego kometa C/2013 A1 „Siding Spring”. „Trafienie nawet jednej może zakończyć naszą misję”David Lehman, menadżer projektu Mars Odyssey

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [1213] Komentarzy: [0]

Galaktyka w Trójkącie

... na zdjęciu z VST

ESO,M33 VST snaps a very detailed view of the Triangulum GalaxyVLT Survey Telescope (VST) w Obserwatorium ESO Paranal w Chile sfotografował na pięknym, szczegółowym zdjęciu galaktykę Messier 33. Ta galaktyka spiralna jest drugą pod względem odległości dużą galaktyką w pobliżu Drogi Mlecznej. Zawiera wiele jasnych gromad gwiazd oraz obłoków gazu i pyłu. Nowe zdjęcie to jeden z najbardziej szczegółowych szerokokątnych widoków opisywanego obiektu, wyraźnie ukazujący wiele świecących na czerwono obłoków gazu w ramionach spiralnych.

ALMA odkryła gwiazdę podwójną z dziwnymi dyskami, w których powstają planety

ESO Artist’s impression of the discs around the young stars HK Tauri A and BAstronomowie korzystający z Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) odkryli dziwnie ułożone dyski gazowe, w których powstają planety. Dyski znajdują się wokół dwóch młodych gwiazd w układzie podwójnym HK Kauri. Najnowsze obserwacje z ALMA dostarczyły najlepszego jak dotąd obrazu dysków protoplanetarnych w układzie podwójnym gwiazd. Uzyskane wyniki pomogą także w wyjaśnieniu dlaczego tak wiele egzoplanet – w przeciwieństwie do planet Układu Słonecznego – ma orbity o bardzo dużym mimośrodzie lub nachyleniu. Wyniki ukażę się 31 lipca 2014 r. w czasopiśmie „Nature”

Dodał: jacek W kategorii: eso Czytań: [1191] Komentarzy: [0]

Bliski przelot planetoidy 2014 OM207

slowaKluczowe Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDwudziestego piątego lipca nastąpił bliski przelot planetoidy 2014 OM207. Minimalny dystans pomiędzy Ziemią a planetoidą wyniósł około 269 tysięcy kilometrów.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [1064] Komentarzy: [0]

Trzy rozbłyski klasy M w dwa dni

2014-08-01 SDO Rozbłysk klasy M2.0 z 1 sierpnia 2014 / Credits - NASA, SDOKoniec lipca i początek sierpnia to pierwsze od trzech tygodni rozbłyski klasy M (31.07-01.08). Czy to zapowiedź wyższej aktywności słonecznej?

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [1041] Komentarzy: [0]