Bliski przelot 2019 QH2 (20.08.2019)

Kolejny gość przeleciał obok nas planetoidy blisko ziemi Przestrzeń okołoziemska systematycznie jest odwiedzana przez małe ciała Układu SłonecznegoDwudziestego sierpnia nastąpił bliski przelot meteoroidu 2019 QH2. Obiekt przemknął w minimalnej odległości około 50 tysięcy kilometrów od Ziemi.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [205] Komentarzy: [0]

PTA,Light Pollution,Urania PA,IAU PTA wydało broszury o zastosowaniach astronomii oraz o zanieczyszczeniu świetlnymPolskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) wydało wraz z partnerami polskie wersje dwóch publikacji opracowanych przez Międzynarodową Unię Astronomiczną (IAU). Jedna dotyczy technicznych zastosowań astronomii w społeczeństwie, a druga problemu zanieczyszczenia świetlnego.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia ksiązki Czytań: [236] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2019 QB1 (20.08.2019)

I kolejna planetoida przemyka koło Ziemi. planetoidy blisko ziemi Przestrzeń okołoziemska systematycznie jest odwiedzana przez małe ciała Układu SłonecznegoDwudziestego sierpnia nastąpił bliski przelot planetoidy 2019 QB. Obiekt przemknął w minimalnej odległości około 123 tysięcy kilometrów od Ziemi. Planetoida o oznaczeniu 2019 QB1 przemknęła obok Ziemi 20 sierpnia, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 14:00 CEST. W tym momencie 2019 QB1 znalazła się w odległości około 123 tysięcy kilometrów od Ziemi, co odpowiada 0,32 średniego dystansu do Księżyca. 2019 QB1 ma szacowaną średnicę około 13 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [269] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2019 QD (22.08.2019)

planetoidy blisko ziemi Przestrzeń okołoziemska systematycznie jest odwiedzana przez małe ciała Układu SłonecznegoDwudziestego drugiego sierpnia nastąpił bliski przelot meteoroidu 2019 QD. Obiekt przemknął w minimalnej odległości około 300 tysięcy kilometrów od Ziemi. Meteoroid o oznaczeniu 2019 QD przemknął obok Ziemi 22 sierpnia, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 03:30 CEST. W tym momencie 2019 QD znalazł się w odległości około 300 tysięcy kilometrów od Ziemi, co odpowiada 0,78 średniego dystansu do Księżyca. 2019 QD ma szacowaną średnicę około 6 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [236] Komentarzy: [0]

JWST – testy rozkładania wtórnego lustra

JWST,Teleskop Jamesa Webba Testy lustra wtórnego JWST / Credits - NASA GoddardWażnym etapem testów kosmicznego teleskopu JWST były testy rozkładania lustra wtórnego, które zrealizowano latem 2019. Trwają testy kosmicznego teleskopu JWST. W ostatnich tygodniach testowano system rozkładania lustra wtórnego. W całej sekwencji rozkładania JWST po starcie lustro wtórne będzie jednym z późniejszych czynności (11 dni po starcie), jednak z pewnością jednym z najważniejszych. Bez prawidłowo ułożonego lustra wtórnego JWST misja naukowa tego teleskopu nie będzie możliwa. Dlatego też precyzyjne testy rozkładania lustra wtórnego to ważny etap przygotowań tej misji do startu.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia sprzęt Czytań: [279] Komentarzy: [0]

HST obserwuje Jowisza

HST,Jowisz,Jupiter Jowisz w dniu 27 czerwca 2019 - obraz instrumentu WCP3 z teleskopu Hubble / Credits - NASA, ESA, A. Simon, M.H. WongPod koniec czerwca 2019 kosmiczny teleskop Hubble wykonał obserwacje największej planety naszego Układu Słonecznego. Zaprezentowany obraz Jowisza pochodzi z obserwacji wykonanych przez instrument Wide Field Camera 3 (WPC3) kosmicznego teleskopu Hubble (HST). Obserwacje zostały wykonane przez HST 27 czerwca 2019 roku.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [364] Komentarzy: [0]

Prawdopodobne uderzenie małego obiektu w Jowisza

jupiter,iimpakt Moment prawdopodobnego uderzenia małego obiektu w Jowisza - 07.08.2019 / Credits - Ethan ChappelSiódmego sierpnia 2019 w atmosferze Jowisza prawdopodobnie spłonął mały obiekt. Zjawisko zostało zaobserwowane przez astronoma amatora Ethana Chappela z Teksasu 7 sierpnia 2019 o godzinie 06:07 CEST. W trakcie nagrywania Jowisza został zarejestrowany jasny obiekt na południowej półkuli tego gazowego giganta. Obraz jest podobny do wcześniej zarejestrowanych zjawisk tego typu, które najprawdopodobniej są impaktami małych planetoid lub komet. Poniższe nagranie prezentuje to zjawisko.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [230] Komentarzy: [0]

Zaobserwowano, jak w ekstremalnych warunkach cząstki zmieniają masę

Detektor HADES (High Acceptance Di-Electron Spectrometer) Detektor HADES (High Acceptance Di-Electron Spectrometer). Źródło: GSI Helmholtzzentrum für Schwerionenforschung GmbH / T. Ernsting/HA Hessen AgenturMasa cząstek wcale nie jest dana raz na zawsze! Zależy od otoczenia i może się zmieniać – i to nawet w takich warunkach, jakie panują przy zderzeniach gwiazd neutronowych - potwierdziły badania w eksperymencie HADES. Badania te rzucają nowe światło na to, skąd cząstki biorą masę.

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [273] Komentarzy: [0]

Anatomia kosmicznej mewy

Teleskop VST uchwycił niebiańską mewę w locie

slowaKluczowe The Rosy Glow of a Cosmic Seagull
Colourful and wispy Sharpless 2-296 forms the “wings” of an area of sky known as the Seagull Nebula — named for its resemblance to a gull in flight. This celestial bird contains a fascinating mix of intriguing astronomical objects. Glowing clouds weave amid dark dust lanes and bright stars. The Seagull Nebula — made up of dust, hydrogen, helium and traces of heavier elements — is the hot and energetic birthplace of new stars. Źródło: ESO/VPHAS+ team/N.J. Wright (Keele University)

Kolorowe i delikatne, ten intrygujący zbiór obiektów znany jest jako Mgławica Mewa – nazwana tak od wyglądu przypominającego mewę w locie. Region ten składa się z pyłu, wodoru, heli i śladowych ilości cięższych pierwiastków, jest gorącym i energetycznym miejscem narodzin nowych gwiazd. Niezwykłe szczegóły uchwycone przez należący do ESO teleskop VST (VLT Survey Telescope) ukazują poszczególne obiekty astronomiczne tworzące tego niebiańskiego ptaka, a także drobniejsze szczegóły wewnątrz nich. VST to jeden z największych na świecie teleskopów do przeglądów nieba obserwujących w zakresie widzialnym.

Bliski przelot 2019 ON3 (29.07.2019)

planetoidy blisko ziemi Przestrzeń okołoziemska systematycznie jest odwiedzana przez małe ciała Układu Słonecznego29 lipca nastąpił bliski przelot planetoidy 2019 ON3. Obiekt przemknął obok Ziemi w odległości około 211 tysięcy kilometrów. Planetoida o oznaczeniu 2019 ON3 przemknęła obok Ziemi 29 lipca, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 03:20 CEST.W tym momencie 2019 ON3 znalazła się w odległości około 211 tysięcy kilometrów od Ziemi, co odpowiada 0,55 dystansu do Księżyca. 2019 OD3 ma szacowaną średnicę około 10 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [238] Komentarzy: [0]

Droga Mleczna w trzech wymiarach od warszawskich astronomów

slowaKluczowe Teleskop Warszawski i cefeidy w Drodze Mlecznej odkryte przez przegląd nieba OGLE (K. Ulaczyk / J. Skowron / OGLE / Obserwatorium Astronomiczne UW)Unikalną, trójwymiarową mapę Drogi Mlecznej zaprezentowali w prestiżowym piśmie "Science" naukowcy z Obserwatorium Astronomicznego UW, pracujący w ramach projektu Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE). Mapa dostarcza nowych informacji na temat m.in. historii naszej Galaktyki.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [332] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2019 OD3 (28.07.2019)

planetoidy blisko ziemi Przestrzeń okołoziemska systematycznie jest odwiedzana przez małe ciała Układu Słonecznego28 lipca nastąpił bliski przelot planetoidy 2019 OD3. Obiekt przemknął obok Ziemi w odległości około 188 tysięcy kilometrów. Planetoida o oznaczeniu 2019 OD3 przemknęła obok Ziemi 28 lipca, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 05:00 CEST.W tym momencie 2019 OD3 znalazła się w odległości około 188 tysięcy kilometrów od Ziemi, co odpowiada 0,49 dystansu do Księżyca. 2019 OD3 ma szacowaną średnicę około 15 metrów – podobnie do bolidu czelabińskiego.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [234] Komentarzy: [0]