24-04-2017

Jowisz animacja

Jupiter x2

Jowisz RGB

Archiwa December 2014

Pierwsze optyczne obserwacje lodu na Merkurym

Mercurio,Merkury Kratery w okolicach bieguna północnego Merkurego, od których silniej odbijają się fale radiowe podczas obserwacji radarowych / Credits - NASASonda MESSENGER przeprowadziła pierwsze optyczne obserwacje pokładów lodu wodnego w okolicach bieguna północnego Merkurego. Merkury – pierwsza planeta od Słońca – wydaje się być całkowicie jałowym globem. Jednakże nachylenie osi obrotu Merkurego to mniej niż 1 stopień, co powoduje, że w okolicy merkuriańskich biegunów znajdują się wiecznie zacienione obszary wewnątrz kraterów.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [622] Komentarzy: [0]

Na ten Stary Rok

zimne ognie Zimne ognie skrzą się iskierkamiZimne ognie łączą nam się z radością, a przynajmniej z miłymi wrażeniami. Ale na ironię losu zasługuje fakt, że to dość niebezpieczne materiały i do tego wcale nie są zimne. Skąd więc ich nazwa? Nauka rządzi się żelaznymi prawami. Często nas rozczarowuje, bo coś co wydawało nam się niebywałe okazuje się jakieś takie zwyczajne. To tez może się przyczyniać do tego, że czujemy się rozczarowani, choć powinniśmy czuć się wręcz odwrotnie z racji rozumienia „jak to działa”. Takie rozczarowania prowadzą do zapominania odkryć, a potem ponownego odkrywania przysłowiowej Ameryki. Rozczarowania prowadzą też czasem na straszne manowce, gdzie rezygnujemy ze szczepień ochronnych, leczenia przez lekarzy czy dopatrywania się cudów tam gdzie uch zupełnie nie ma. Na szczęście jest tez i druga strona medalu gdzie liczna grupa popularyzatorów wyjaśnia, że ten zwyczajny świat jest co najmniej tak ciekawy i piękny jak ten wyobrażony.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [724] Komentarzy: [0]

Bliski przelot planetoidy 2014 YR14

Dwudziestego szóstego grudnia doszło do bliskiego przelotu planetoidy 2014 YR14. Planetoida PlanetoidaMoment przelotu 2014 YR14 nastąpił 26 grudnia z maksymalnym zbliżeniem około godziny 10:51 CET. Minimalny dystans pomiędzy tą planetoidą a Ziemią wyniósł około 342 tysięcy kilometrów, czyli 0,89 średniej odległości do Księżyca.

Dodał: jacek W kategorii: Astrnomia zjawiska Czytań: [637] Komentarzy: [0]

Eksperyment FLEX-2

Eksperyment FLEX-2 ujawnia procesy spalania w mikrograwitacji spalanie,iss Eksperyment FLEX-2 ujawnia procesy spalania w mikrograwitacjiEksperyment FLEX-2, który od niedawna znajduje się na pokładzie międzynarodowej stacji kosmicznej, umożliwił analizę procesów spalania w warunkach mikrograwitacji, a więc w środowisku zasadniczo odmiennym od ziemskiego. Flame Extinguishment 2 (FLEX-2) jest drugim eksperymentem tego typu jaki znalazł się na stacji. W toku jego działania w specjalnej komorze umieszcza się niewielkie krople paliwa, co pozwala na obserwację ich zachowań – w tym prędkości z jaką zachodzą reakcje spalania oraz parametrów w jakich dochodzi do tworzenia się sadzy, będącej rezultatem niecałkowitego spalania wprowadzonego materiału. Zapis eksperymentów umożliwia także określenie jak zachowują się opary różnych mieszanek paliw przed ich właściwym zapłonem.

Dodał: jacek W kategorii: ISS Czytań: [733] Komentarzy: [0]

Piękno jest wokół nas

fraktal Fraktal (łac. fractus – złamany, cząstkowy, ułamkowy) w znaczeniu potocznym oznacza zwykle obiekt samo-podobny (tzn. taki, którego części są podobne do całości) albo "nieskończenie subtelny" (ukazujący subtelne detale nawet w wielokrotnym powiększeniu). Ze względu na olbrzymią różnorodność przykładów matematycy obecnie unikają podawania ścisłej definicjiCzy zastanawiałeś się dlaczego pewne rzeczy Ci się podobają a inne nie? Okazuje się, że wykonanie ze złota i cennych kamieni nie gwarantuje sukcesu. Te same zasady dotyczą muzyki, malarstwa oraz wyglądu nas samych. Można spojrzeć na to jeszcze szerzej. Nie tylko o piękno tu chodzi, ale o optymalne rozwiązania. Natura sama znalazła właściwy środek ciężkości. Niestety czasami zdarzają się potknięcia, które objawiają się nam maszkarami. Ale o co w tym wszystkim chodzi? A chodzi o matematykę. To ona zdominowała ostatnie nasze spotkanie (sobota 20 grudnia 2014r.) tuz przed zimowym przesileniem.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [900] Komentarzy: [0]

Pierwsza egzoplaneta Keplera z fazy K2 misji

Teleskop,Kepler Stabilizacja teleskopu Keplera. Teleskop Kosmiczny Kepler / Credits: NASA-JPL, domena publicznaKosmiczny teleskop Kepler wykrył pierwszą planetę pozasłoneczną w ramach fazy K2 swojej misji. Egzoplaneta ma średnicę 2,5 raza większą od Ziemi. Misja kosmicznego teleskopu Kepler już doprowadziła do wykrycia i potwierdzenia blisko tysiąca planet pozasłonecznych. Dzięki tej misji wykryto ponad połowę ze wszystkich obecnie znanych egzoplanet. Na potwierdzenie czeka jeszcze ponad cztery tysiące kandydatów i przynajmniej kilkaset nieznanych wcześniej gwiazd zmiennych.

Dodał: jacek W kategorii: Egzoplanety Czytań: [574] Komentarzy: [0]

W niedzielę początek astronomicznej zimy

Przesilenie zimowe Przesilenie zimowe - infografika Planetarium - Toruń.W niedzielę o godz. 23.04 naszego czasu Słońce osiągnie najniższy punkt pod równikiem niebieskim, wstąpi w znak Koziorożca - tym samym rozpocznie astronomiczną zimę.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [646] Komentarzy: [0]

Rosetta i Phiale po AGU

Rosetta Prawdopodobne położenie i zorientowanie Philae w przestrzeni pokazane na AGU14 / Credit: ESA/Rosetta/Philae/CNES/FDW USA zakończyło się jesienne spotkanie Amerykańskiej Unii Geofizycznej, na której opublikowane nowe informacje o lądowniku Philae. Od 15 do 19 grudnia w San Francisco w USA trwało jesienne spotkanie Amerykańskiej Unii Geofizycznej (AGU). Środa 17 grudnia była dniem poświęconym głównie misji Rosetta i Philae. Wystąpienia europejskich naukowców stanowiły część sesji poświęconej naukom planetarnym.

Dodał: jacek W kategorii: Rosetta Czytań: [763] Komentarzy: [0]

Łazik Curiosity wykrył metan na Marsie

Curiosity,metan,Mars Zdjęcie wykonane przez łazik Curiosity po wierceniu skały Cumberland / Credits - NASA/JPL-Caltech/MSSSŁazik Curiosity wykrył metan, kilka innych związków organicznych oraz zbadał izotopy wodoru od dawnej marsjańskiej wody. Są to ważne badania, rzucające światło na dawne warunki panujące na Marsie. Ostatnie tygodnie to ważne i ciekawe odkrycia związane z misją łazika Mars Science Laboratory (MSL) „Curiosity”. W zeszłym tygodniu NASA ogłosiła, że w dawnej przeszłości krater Gale był co pewien czas wypełniony w całości jeziorem.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [824] Komentarzy: [0]

Życie na krawędzi

plastik Życie na Ziemi często stawało na krawędzi. Ale tym razem ta krawędź jest niezwykle ostraNiedawno astronomowie rosyjscy ogłosili, że nadciąga kolejny Armagedon, a przynajmniej jego zwiastun w postaci planetoidy zagrażającej Ziemi. Dla naszej planety to żadna nowość. Dla życia na naszej planecie też to nie nowina. Ale już dla nas, ludzi, to prawdziwa powtórka z rozrywki. A dopiero oderwaliśmy się od planety, ledwo odwiedziliśmy najbliższego Srebrnego Towarzysza i to miałoby być tyle? Nie tak prędko.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [672] Komentarzy: [0]

Gorące, niebieskie gwiazdy gromady Messier 47

Messier 47 The star cluster Messier 47To piękne zdjęcie gromady gwiazd Messier 47 zostało wykonane za pomocą instrumentu Wide Field Imager, zainstalowanego na 2,2-metrowym teleskopie MPG/ESO w Obserwatorium La Silla w Chile. Młoda gromada gwiazd jest zdominowana przez jasne, niebieskie gwiazdy, ale zawiera także kilka kontrastujących barwą czerwonych olbrzymów.

Nieoznaczoność dla fotonów

Polskie małżeństwo wypełniło lukę w wiedzy o fotonach fotony Niezwykły świat cząstek elementarnychCząstek atomowych nie da się opisać przy użyciu potocznych wyobrażeń - nie można ustalić naraz ich położenia i pędu - pokazał to już 87 lat temu Werner Heisenberg. Ale jego zasada ciągle była niepełna - nie opisywała cząstek "bezmasowych". Dopiero niedawno państwo Białyniccy-Birulowie opisali, jak zasadę nieoznaczoności odnieść do fotonów.

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [670] Komentarzy: [0]

Super-Ziemia 55 Cnc e uchwycona przez naziemny teleskop

55 Cnc e Porównanie wielkości 55 Cnc e i Ziemi. Kolor 55 Cnc e nie odpowiada rzeczywistemu - prawdopodobnie w paśmie wizualnym ta egzoplaneta jest znacznie ciemniejsza / Credits - NASAPo raz pierwszy astronomom udało się zaobserwować małą egzoplanetę przez naziemny teleskop. Tym obiektem jest 8,6 razy masywniejsza od Ziemi 55 Cnc e. Egzoplaneta 55 Cancri e (skrótowo 55 Cnc e, bardziej precyzyjnie 55 Cancri Ae) to super-Ziemia masywniejsza od naszej planety, ale znacznie lżejsza od Urana czy Neptuna. Masa tej egzoplanety wynosi około 8,6 razy masa Ziemi, a promień jest około 2 razy większy od promienia naszej planety. 55 Cnc e krąży wokół swojej gwiazdy macierzystej w średniej odległości zaledwie 2,3 miliona kilometrów z czasem około 17,5 godziny.

Dodał: jacek W kategorii: Egzoplanety Czytań: [637] Komentarzy: [0]

Bardzo jasny bolid nad południową Polską

bolid Bolid z 9 grudnia 2014r. Źródło: PKiMWe wtorkowy wieczór obserwatorzy w południowej Polsce mogli podziwiać meteor o jasności porównywalnej z Księżycem w pełni - poinformował PAP Przemysław Żołądek - prezes Pracowni Komet i Meteorów (PKiM).

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [570] Komentarzy: [0]

Liniowy akcelerator

Liniowy akcelerator z elektronowym działem wkrótce zadziała na UJ Liniowy akcelerator z elektronowym działem wkrótce zadziała na UJ Źródło: Narodowe Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS Uniwersytet JagiellońskiRozpoczęły się prace nad uruchomieniem akceleratora liniowego (liniaka) w powstającym na Uniwersytecie Jagiellońskim synchrotronie SOLARIS. Liniak będzie miejscem "rozbiegu" dla wypuszczanych z działa elektronowego cząstek, które potem wpadać będą do synchrotronu.

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [609] Komentarzy: [0]

Woda na Ziemi nie z 67P

Rosetta W 2011 roku badania składu izotopowego komety Hartley 2, przez Herschel Space Observatory, wykazały podobieństwa wody na komecie do wody na Ziemi / Credit: NASA/JPL-CaltechInstrument ROSINA zmierzył stosunek deuteru do wodoru na komecie 67P. Rysuje się wniosek, że woda na Ziemi może pochodzić nie z komet, a z asteroid… W środę 10 grudnia o godz. 20:00 CET opublikowano wyniki pomiarów wody z komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko z instrumentu ROSINA. Wynikami badań podzielił się zespół z Instytutu Fizyki Uniwersytetu Berneńskiego (Szwajcaria), nadzorujący ten instrument. Pomiary wskazują, że jeśli woda na Ziemi pochodzi z komet, to nie z takich jak 67P.

Dodał: jacek W kategorii: Rosetta Czytań: [821] Komentarzy: [0]

Z fizyką na święta

grawitacja, PSP3,IA,UZ Grawitacja. Prof. Andrzej Mikołajewski i spadające krople deszczuGdy będziemy wypatrywać pierwszej gwiazdki a choinka będzie stała ubrana w kolorowe ozdoby będziemy wiedzieć skąd to wszystko się wzięło, czym była gwiazda Betlejemska oraz skąd się biorą płatki śniegu i że nie ma dwóch takich samych. A gdy przyjrzymy się tym płatkom jak spadają z nieba nie zaskoczy nas, że to wszystko dzięki grawitacji.

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [629] Komentarzy: [0]

Urania nagrodzona w konkursie Popularyzator Nauki 2014

Urania Postępy Astronomii Prof. Maciej Mikołajewski, redaktor naczelny Uranii, wygłasza podziękowania po otrzymaniu przez redakcję "Uranii - Postępów Astronomii" Wyróżnienia Specjalnego w konkursie Popularyzator Nauki 2014. Po lewej Lidia Sobańska, p.o. prezesa PAP oraz prof. Lena Kolarska-Bobińska, Minister Nauki i Szkolnictwa . Credit: UraniaPA8 grudnia odbyła się gala finałowa konkursu Popularyzator Nauki 2014, zorganizowanego przez Polską Agencję Prasową oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Redakcja Uranii otrzymała wyróżnienie specjalne!

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [476] Komentarzy: [0]

USNO-B1.0 1625-0079152 - gwiazda zmienna odkryta przez Polaków

Krzysztof Kida Krzywa zmian jasności USNO-B1.0 1625-0079152 / Credits - Krzysztof KidaAstronomowie amatorzy Krzysztof Kida i Maciej Mącidym odkryli nową gwiazdę zmienną, oznaczoną jako USNO-B1.0 1625-0079152. Krzysztof Kida to jeden z najbardziej zaawansowanych polskich astronomów amatorów w dziedzinie obserwacji gwiazd zmiennych. Krzysztof prowadzi także biuletyn obserwatorów gwiazd zmiennych “Proxima”, który jest świetnym źródłem informacji o takich gwiazdach. Z kolei Maciej Mącidym to znany astronom amator wykonujący zaawansowane obserwacje słabych obiektów, przede wszystkim komet.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [629] Komentarzy: [0]

Koniec Venus Express?

Venus Express Sonda Venus Express i podwójny wir nad północnym biegunem Wenus / Credit: ESA - AOES MedialabTo najpewniej koniec misji Venus Express – jednego z dwóch europejskich orbiterów poza orbitą Ziemi. Od 28 listopada nie ma kontaktu z sondą Venus Express, pierwszym i jedynym do tej pory europejskim sztucznym satelitą Wenus.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [617] Komentarzy: [0]

Opportunity: 21-26 listopada

Opportunity Opportunity - panorama z sol 3846 / Credit: NASA-JPLW dniach 21-26 listopada “Opportunity” badał jasno zabarwioną, interesującą wychodnię. Łazik “Opportunity” znajduje się na zachodniej krawędzi krateru “Endeavour” i powoli zmierza w kierunku “Doliny Maratońskiej”. Łazikowi pozostał jeszcze około 1 kilometra drogi do miejsca, gdzie może napotkać dużą ilość materiałów ilastych.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [603] Komentarzy: [0]

Kosmos bezpieczniejszy dla astronautów niż sądzono

MATROSHKA Fantom MATROSHKA przed wysłaniem na orbitę. Credit: PANKosmos okazał się nieco mniej wrogi człowiekowi niż się pierwotnie wydawało - wykazał międzynarodowy eksperyment. W jego przeprowadzeniu pomagali naukowcy z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN, którzy przygotowali detektory rejestrujące dawki kosmicznego promieniowania.

Dodał: jacek W kategorii: Astronautyka Czytań: [654] Komentarzy: [0]

Udany próbny lot statku kosmicznego Orion

Orion Fot. PAP/EPA/ BILL INGALLS / NASA 5.12.2014Po raz pierwszy od ponad 40 lat NASA wysłała w piątek w Kosmos statek przeznaczony do lotów załogowych. Rakieta Delta 4 Heavy wystartowała z przylądka Canaveral z kapsułą Orion, tym razem jeszcze bez załogi. Orion wodował na Pacyfiku po 4,5 godz.

Dodał: jacek W kategorii: Astronautyka Czytań: [634] Komentarzy: [0]

Koniec hibernacji New Horizons

New Horizons Artystyczna wizja sondy New Horizons przelatującej obok Plutona / Credits - JPL, NASANastąpiło wybudzenie sondy New Horizons na siedem miesięcy przed przelotem obok Plutona. Misja sondy New Horizons (NH) to bardzo ciekawa wyprawa ku słabo poznanym obrzeżom Układu Słonecznego. Głównym celem misji NH jest planeta karłowata 134340 Pluton (do 2006 uznawana na „pełnoprawną” planetę). Start sondy NH nastąpił 19 stycznia 2006 roku. Przelot obok Plutona nastąpi 14 lipca 2015 roku. Sondę zbudowało wspólnie kilka amerykańskich firm, instytutów naukowych oraz uniwersytetów.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [656] Komentarzy: [0]

Barburkowe rozbłyski Słońca

Trzy rozbłyski klasy M z grupy 2222 (04.12.2014) SDO,rozbłyski, klasa M Dwie minuty po fazie maksymalnej rozbłysku klasy M6.1 z 4 grudnia 2014 / Credits - NASA, SDOCzwartego grudnia grupa o numerze 2222 wyemitowała trzy rozbłyski klasy M, z których najsilniejszy był klasy M6.1. Ostatnie tygodnie to okres niskiej aktywności słonecznej. Pomiędzy 16 listopada a 1 grudnia nie zanotowano żadnego rozbłysku, pomimo obecności rozbudowanych grup plam słonecznych. Sytuacja zmieniła się na początku grudnia, wraz z rozrostem grupy o numerze 2222.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [679] Komentarzy: [0]

Zielone światło dla budowy E-ELT

ESO,EELT This artist’s impression shows the European Extremely Large Telescope (E-ELT) in its enclosure. The E-ELT will be a 39-metre aperture optical and infrared telescope sited on Cerro Armazones in the Chilean Atacama Desert, 20 kilometres from ESO’s Very Large Telescope on Cerro Paranal. It will be the world’s largest “eye on the sky”. Źródło: ESO/L. CalçadaPodczas swojego najnowszego spotkania, Rada - organ zarządzający ESO [1] - dała zielone światło dla dwuetapowej budowy Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu Europejskiego (E-ELT). Autoryzowano wydatkowanie około miliarda euro podczas pierwszej fazy, która będzie obejmować koszty budowy w pełni sprawnego teleskopu, razem z zestawem instrumentów oraz obserwacje „pierwszego światła” w ciągu 10 lat. Pozwoli to na niesamowite odkrycia na polu planet pozasłonecznych, badań gwiazd w pobliskich galaktykach oraz w odległym Wszechświecie. Największy w historii kontrakt ESO na kopułę i główną strukturę teleskopu zostanie rozstrzygnięty w przyszłym roku.

Udany start Hayabusa 2

Hayabusa Poster misji Hayabusa 2 "Return to the Universe" / Credit: JAXARozpoczęła się japońska misja Hayabusa 2, której celem jest sprowadzenie próbek planetoidy (162173) 1999 JU3. Start był dwukrotnie odkładany ze względu na złą pogodę dla kosmodromu Tanegashima. Rakieta H-IIA wystartowała w końcu 3 grudnia o godzinie 05:22 CET.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [551] Komentarzy: [0]

Ptolemy uzyskał ponad 300 widm masowych

slowaKluczowe OpisZdjeciaPtolemy zebrał ponad 300 widm masowych z komety 67P. Na interpretację wyników musimy jeszcze poczekać. Ptolemy to jeden z instrumentów naukowych jaki znalazł się na lądowniku Philae sondy Rosetta. Jest to kompaktowy spektrometr mas, przeznaczony do wyznaczenia składu budulca tworzącego kometę 67P/Czuriumow-Gierasiemienko. Został zaprojektowany i zbudowany przez dwa podmioty z Wielkiej Brytanii: Open University i Rutherford Appleton Laboratory.

Dodał: jacek W kategorii: Rosetta Czytań: [701] Komentarzy: [0]

Kosmiczne Andrzejki

rosetta, philae Powierzchnia komety 67P/CG sfotografowana przez sondę Rosetta. Credit: ESAOd dzieciństwa słyszymy jak to ważny jest dla nas nasz mózg, że powinniśmy stale się uczyć, bo to go rozwija. I faktycznie wiele wskazuje na to, że tak jest. Ale bywają przypadki, o których się nawet najstarszym filozofom nie śniło. Na Andrzeja od bardzo dawnych czasów towarzyszyły nam różne obyczaje i obrzędy. Ale jak się okazuje nie wszyscy wiedzą jaka jest faktyczna historia wieczorów andrzejkowych. Dlatego postanowiliśmy w ramach naszego spotkania przybliżyć też nieco historii naszej kultury. Nie zabrakło też świeżych wiadomości z najsłynniejszej obecnie komety 67P/CG. Jeszcze nie dość zdajemy sobie sprawę z przełomu jakiego dokonano sadzając niezwykły lądownik Philae na powierzchni tego lodowego świata.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [645] Komentarzy: [0]

Wykryto ogon u planetoidy 2000 SY178

Planetoida 2000 SY178 Planetoida 2000 SY178 / Credits Scott SheppardPlanetoida o oznaczeniu 2000 SY178 niedawno wykształciła ogon. Dekadę temu było dość oczywiste co jest planetoidą, a co kometą. Dziś już tak nie jest – granica pomiędzy tymi dwoma typami obiektów jest zatarta z uwagi na obecność tzw. „aktywnych planetoid”. Określenie „aktywna planetoida” oznacza obiekt, który zazwyczaj jest nieaktywny, jednak od czasu do czasu wykształca ogon podobny do kometarnego. Ten ogon gazu i/lub pyłu jest widoczny maksymalnie przez kilka miesięcy.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [585] Komentarzy: [0]