24-04-2017

Jupiter x2

Jowisz RGB

Archiwa December 2016

Wykryto anomalie w odczytach podczas testów James Webb Space Telescope

Teleskop JWST,Hubble,NASA Teleskop JWST w czasie testów / Źródło: NASAInżynierowie pracujący przy teleskopie James Webb Space Telescope ujawnili, że podczas testów wibracyjnych przyrządy wskazały "nietypowe odczyty". W oświadczeniu z 16 grudnia na oficjalnej stronie projektu nowego, kosmicznego teleskopu amerykańska agencja kosmiczna NASA poinformowała o anomaliach oraz o trwających pracach nad poznaniem przyczyny nietypowych wskazań akcelerometrów. Dokładne oględziny testowanego sprzętu nie ukazały żadnych zniszczeń ani uszkodzeń struktury. 23 grudnia NASA wydała drugie oświadczenie, potwierdzając że do żadnego uszkodzenia teleskopu nie doszło.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia sprzęt Czytań: [222] Komentarzy: [0]

Na UMK szukają ciemnej materii

Na UMK szukają ciemnej materii Eksperymenty przy optycznym zegarze atomowym w Krajowym Laboratorium FAMO. Fot. Andrzej Romański / UMK.Fizycy z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (UMK) w Toruniu przeprowadzili laboratoryjne poszukiwania ciemnej materii. Po raz pierwszy do tego celu wykorzystano w sposób eksperymentalny optyczne zegary atomowe. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie ?Nature Astronomy?.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [127] Komentarzy: [0]

Curiosity obserwuje zmianę składu skał

MSL,Mars,Curiosity,MSL Zdjęcie skał badanych przez MSL w trakcie Sol 1555 / Credits - NASA/JPL-Caltech/MSSSBadając coraz wyższe partie Mt Sharp, łazik Curiosity obserwuje zmieniający się skład okolicznych skał. Daje to pewne wskazówki co do dawnego marsjańskiego klimatu. Łazik Mars Science Laboratory (MSL) ?Curiosity? przebywa na powierzchni Marsa od 6 sierpnia 2012 roku. Eksploruje on wnętrze krateru Gale, w którym niegdyś przynajmniej okresowo znajdowała się woda w stanie ciekłym. Po 4,5 roku badań, aktualnie MSL wspina się po wzgórzach centralnego wzniesienia tego krateru ? góry o oficjalnej nazwie Aeolis Mons, nieoficjalnie nazywanej także Mt Sharp.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [201] Komentarzy: [0]

Ledowanie Żagańskich miłośników astronomii

choinka Choinka z projektu zajęć z elektroniki Sekcji Astronomicznej w ŻaganiuTo nie chochlik drukarski. I choć nastrój świąt wszystkim się udzielił, to nie o kolędowanie tu chodzi, ale o magię światła choinki, która co roku oczarowuje każdego z nas. W sekcji astronomów nie tylko astronomią samą żyją. W tym miejscu spotyka się wiedza z bardzo wielu dziedzin, w tym i z elektroniki. I tradycyjnie już w okresie przed świętami część zajęć poświęcone jest praktycznemu wykorzystaniu elektroniki w życiu i nauce.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [241] Komentarzy: [0]

445 lat temu urodzil sie Johannes Kepler

Johannes Kepler,pomnik,Żagań Pomnik Johannesa Keplera w Żaganiu na ul. Warszawskiej postawiony w 2009 roku - Międzynarodowym Roku AstronomiiJohannes Kepler (ur. 27 grudnia 1571 w Weil der Stadt) niemiecki matematyk, astronom i astrolog, jedna z czołowych postaci rewolucji naukowej w XVII wieku. Najbardziej znany jest z nazwanych jego nazwiskiem praw ruchu planet, skodyfikowanych przez późniejszych astronomów na podstawie jego prac Astronomia nova, Harmonices Mundi i Epitome astronomiae Copernicanae. Prawa te wykorzystano do potwierdzenia słuszności teorii grawitacji Izaaka Newtona. Takie informacje przeczytamy na wielu stronach w sieci i niejednej książce poświęconej w jakiejś części historii astronomii. Jest jednak w Polsce jedno jedyne miasto w całości oddane Keplerowi od zawsze. To Żagań koło Zielonej Góry.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomowie Czytań: [235] Komentarzy: [0]

Orbita Proxima Centauri wyliczona!

Alfa Centauri Skala gwiazd Alfa Centauri / UPR AreciboAstronomom udało się wyliczyć parametry orbity Proximy Centauri względem dwóch gwiazd Alfa Centauri. Czy Proxima Centauri krąży wokół dwóch gwiazd Alfy Centauri? To pytanie od momentu odkrycia najbliższej Słońcu gwiazdy w 1915 roku zadawały sobie kolejne pokolenia astronomów. Dopiero w tym roku trzech astronomów ? Pierre Kervella, Frédéric Thévenin i Christophe Lovis ? wyznaczyło orbitę tego czerwonego karła. Stało się to dzięki instrumentowi High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS), zainstalowanemu na 3,6 metrowym teleskopie La Silla w Chile, należącym do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO).

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [229] Komentarzy: [0]

Ukazał się "Almanach Astronomiczny na rok 2017"

Almanach,2017,PYA Almanach Astronomiczny na rok 2017 ? okładka i przykładowe strony. Rys. Tomasz Ściężor / PTA. Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) wydało bezpłatną publikację zawierającą dane na temat różnorodnych zjawisk astronomicznych w 2017 roku. Almanach jest dostępny w wersji elektronicznej w portalu Uranii, a także na urządzenia mobilne.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia ksiązki Czytań: [116] Komentarzy: [0]

ALMA: pierwsze światło w Paśmie 5

Nowe odbiorniki poprawiły zdolności ALMA do poszukiwania wody we Wszechświecie

ESO,ALMA,BAND5 The merging galaxy system Arp 220 from ALMA and Hubble
The compound view shows a new ALMA Band 5 image of the colliding galaxy system Arp 220 (in red) on top of an image from the NASA/ESA Hubble Space Telescope (blue/green). With the newly installed Band 5 receivers, ALMA has now opened its eyes to a whole new section of this radio spectrum, creating exciting new observational possibilities and improving the telescope?s ability to search for water in the Universe.
In the Hubble image, most of the light from this dramatic merging galaxy pair is hidden behind dark clouds of dust. ALMA's observations in Band 5 show a completely different view. Here, Arp 220's famous double nucleus, invisible for Hubble, is by far the brightest feature in the whole galaxy complex. In this dense, double centre, the bright emission from water and other molecules revealed by the new Band 5 receivers will give astronomers new insights into star formation and other processes in this extreme environment.
This image is one of the first taken using Band 5 and was intended to verify the scientific capability of the new receivers. The ALMA image includes data recording emission from water, CS and HCN in the galaxies.
Źródło: ALMA(ESO/NAOJ/NRAO)/NASA/ESA and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)
Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) w Chile rozpoczęła obserwacje w nowym zakresie widma elektromagnetycznego. Stało się to możliwe dzięki zainstalowaniu nowych odbiorników na antenach teleskopu. Odbiorniki mogą wykrywać fale radiowe o długościach fali od 1,4 do 1,8 milimetra ? zakres ten nie był wcześniej wykorzystywany przez ALMA. Modernizacja pozwoli astronomom na wykrywanie słabych sygnałów od wody w pobliskim Wszechświecie.

Astronomowie stworzyli trójwymiarową mapę Wszechświata sprzed 7 mld lat

trójwymiarowa mapa Wszechświata sprzed 7 mld la Największa trójwymiarowa mapa Wszechświata sprzed 7 mld lat. Źródło: NCBJMiędzynarodowy zespół astronomów VIPERS, w którego skład wchodzą polscy astronomowie, zaprezentował największą trójwymiarową mapę Wszechświata sprzed 7 mld lat ? informuje Narodowe Centrum Badań Jądrowych PAN.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [151] Komentarzy: [0]

Udany start rakiety Pegasus-XL z satelitami CYGNSS

slowaKluczowe samolot L-1011 i Pegasusa-XL, start. Credit: WikipediaPiętnastego grudnia rakieta Pegasus-XL wyniosła na orbitę osiem naukowych satelitów konstelacji CYGNSS dla NASA. Był to pierwszy start tej rakiety od 2013 roku. Do startu doszło 15 grudnia 2016 roku znad Atlantyku nieopodal Kennedy Space Center na Florydzie o godzinie 14:37 CET. Rakieta Pegasus-XL została wpierw wyniesiona za pomocą zmodyfikowanego samolotu L-1011 na wysokość 12,4 km, skąd została zrzucona a następnie został odpalony silnik pierwszego stopnia. Lot rakiety przebiegł prawidłowo i osiem satelitów CYGNSS znalazło się na prawidłowej orbicie o wysokości około 500 km i nachyleniu 35 stopni.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [208] Komentarzy: [0]

30 czerwca będzie Międzynarodowym Dniem Planetoid

International Asteroid Day Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło uchwałę o ustanowieniu dnia 30 czerwca Międzynarodowym Dniem Planetoid (ang. International Asteroid Day)Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło uchwałę o ustanowieniu dnia 30 czerwca Międzynarodowym Dniem Planetoid (ang. International Asteroid Day) - ogłosiło Biuro ONZ ds. Przestrzeni Kosmicznej (UNOOSA).

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [132] Komentarzy: [0]

Teleskopy ESO pomogły w reinterpretacji jasnego wybuchu

Rozerwanie gwiazdy przez obracającą się czarną dziurę wyjaśnieniem niezwykle jasnego zjawiska

slowaKluczowe Close-up of star near a supermassive black hole (artist?s impression)
This artist?s impression depicts a Sun-like star close to a rapidly spinning supermassive black hole, with a mass of about 100 million times the mass of the Sun, in the centre of a distant galaxy. Its large mass bends the light from stars and gas behind it. Despite being way more massive than the star, the supermassive black hole has an event horizon which is only 200 times larger than the size of the star. Its fast rotation has changed its shape into an oblate sphere.
The gravitational pull of the supermassive black hole rips the the star apart in a tidal disruption event. In the process, the star was ?spaghettified? and shocks in the colliding debris as well as heat generated in accretion led to a burst of light.
Źródło: ESO, ESA/Hubble, M. Kornmesser
Nadzwyczajnie jasny punkt światła widziany w odległej galaktyce, nazwany ASASSN-15lh, był uważany za najjaśniejszą w historii supernową. Ale nowe obserwacje z kilku obserwatoriów, w tym z ESO, poddały w wątpliwość tę klasyfikację. Zamiast tego, grupa astronomów proponuje, że źródło było jeszcze bardziej ekstremalnym i rzadszym zdarzeniem ? gwałtownie rotująca czarna dziura rozerwała przechodzącą zbyt blisko gwiazdę.

Nad Rosją znowu niebo rozjaśnił bolid

bolid,meteor,Czelabińsk Meteor nad Syberią - Rosja - w dniu 6 grudnia 2016r. rozjaśnił niebo wieczorne. Zjawisko zostało zarejestrowane przez liczne kamery w samochodach i monitorujące. Było też wielu świadków naocznych.We wtorkowy wieczór (6.12.2016r.) niebo nad Syberią pojaśniało za sprawą bolidu, czyli bardzo jasnego meteoru. Widzieli go mieszkańcy okolic miejscowości Sajanogorsk w Federacji Rosyjskiej w Republice Chakasji. Bolid zalśnił o godzinie 18.37 czasu lokalnego.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [361] Komentarzy: [0]

Ciemna materia może być bardziej gładko rozmieszczona niż oczekiwano

Dokładne badania dużego obszaru na niebie, sfotografowanego przez VST, ujawniły intrygujący rezultat

slowaKluczowe Dark matter map of KiDS survey region (region G12)
This map of dark matter in the Universe was obtained from data from the KiDS survey, using the VLT Survey Telescope at ESO?s Paranal Observatory in Chile. It reveals an expansive web of dense (light) and empty (dark) regions. This image is one out of five patches of the sky observed by KiDS. Here the invisible dark matter is seen rendered in pink, covering an area of sky around 420 times the size of the full moon. This image reconstruction was made by analysing the light collected from over three million distant galaxies more than 6 billion light-years away. The observed galaxy images were warped by the gravitational pull of dark matter as the light travelled through the Universe.
Some small dark regions, with sharp boundaries, appear in this image. They are the locations of bright stars and other nearby objects that get in the way of the observations of more distant galaxies and are hence masked out in these maps as no weak-lensing signal can be measured in these areas.
Źródło: Kilo-Degree Survey Collaboration/H. Hildebrandt & B. Giblin/ESO
Analizy nowego, olbrzymiego przeglądu galaktyk, wykonanego przy pomocy teleskopu VST w Chile, sugerują, że ciemna materia może być mniej gęsta i bardziej równomiernie rozmieszczona w przestrzeni kosmicznej, niż do tej pory przypuszczano. Międzynarodowy zespół użył danych z przeglądu Kilo Degree Survey (KiDS) do zbadania, w jaki sposób światło od około 15 milionów odległych galaktyk jest zaburzane przez grawitacyjny wpływ materii w wielkich skalach we Wszechświecie. Wyniki są niezgodne z wcześniejszymi rezultatami z satelity Planck.

Mars Helicopter Scout dla łazika Mars 2020?

slowaKluczowe Schemat budowy Mars Helicopter / Credits - NASAMniej więcej rok temu pojawiły się informacje o możliwym wyposażeniu pojazdu marsjańskiego Mars 2020 w latające urządzenie o nazwie Mars Helicopter Scout. W założeniu MHS jest niewielkim autonomicznym śmigłowcem o przeciwbieżnych śmigłach. Masa całego urządzenia wynosiłaby około 1 kg.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [283] Komentarzy: [0]

Międzynarodowa Unia Astronomiczna zaaprobowała oficjalnie nazwy 227 gwiazd

Ursa Major,wielka niedźwiedzica,IAU Wielka Niedźwiedzica (Ursa Major) - skan jednej z kolorowych kart konstelacji opublikowanych w Anglii w 1824 roku przez Samuela Leigha. Źródło: IAU. Organizacja skupiająca zawodowych astronomów z całego świata postanowiła sformalizować nazewnictwo gwiazd i oficjalnie usystematyzować nazwy stosowane dla wielu z nich od stuleci. Nowy katalog nazw obejmuje 227 gwiazd.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [233] Komentarzy: [0]

Pierwsze oznaki dziwnej kwantowej własności pustej przestrzeni?

Obserwacje gwiazdy neutronowej przy pomocy VLT mogą potwierdzić 80-letnie przewidywania na temat próżni

ESO,RX J1856.5-3754 The polarisation of light emitted by a neutron star
This artist?s view shows how the light coming from the surface of a strongly magnetic neutron star (left) becomes linearly polarised as it travels through the vacuum of space close to the star on its way to the observer on Earth (right). The polarisation of the observed light in the extremely strong magnetic field suggests that the empty space around the neutron star is subject to a quantum effect known as vacuum birefringence, a prediction of quantum electrodynamics (QED). This effect was predicted in the 1930s but has not been observed before.
The magnetic and electric field directions of the light rays are shown by the red and blue lines. Model simulations by Roberto Taverna (University of Padua, Italy) and Denis Gonzalez Caniulef (UCL/MSSL, UK) show how these align along a preferred direction as the light passes through the region around the neutron star. As they become aligned the light becomes polarised, and this polarisation can be detected by sensitive instruments on Earth.
Źródło: ESO/L. Calçada
Przy pomocy należącego do ESO teleskopu VLT astronomowie zbadali światło emitowane przez niesamowicie gęstą i namagnesowaną gwiazdę neutronową i być może znaleźli pierwsze obserwacyjne wskazówki na temat dziwnego efektu kwantowego, przewidzianego po raz pierwszy w latach 30. ubiegłego wieku. Polaryzacja obserwowanego światła sugeruje, że pusta przestrzeń wokół gwiazdy neutronowej podlega efektowi kwantowemu znanemu jako dwójłomność próżni.

Fidelis, Erwin, Horacy, Egbert, Grzegorz, Horacjusz, Aleksja, Aleksy, Aleksander, Sabbas