25-02-2018

2018

Plakat Wieczoru Kepl...

Dziś:915

Archiwa December 2017

Bliskie przeloty 2017 YJ1 i 2017 YZ4 (18 i 28.12.2017)

2017 YJ1 i 2017 YZ4 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidy.Osiemnastego grudnia doszło do bliskiego przelotu planetoidy 2017 YJ1 obok Ziemi. Dziesięć dni później w pobliżu naszej planet przemknęła planetoida 2017 YZ4.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [142] Komentarzy: [0]

2014 MU69 – podwójny obiekt z księżycem?

2014 MU69,NASA Możliwy wygląd układu 2014 MU69 na podstawie danych z trzech kampanii obserwacyjnych tej planetoidy / Credits - NASA/JHUAPL/SwRI/James Tuttle KeaneObserwacje planetoidy 2014 MU69 sugerują, że może to być podwójny obiekt, dookoła którego krąży mały księżyc. Na przełomie 2018 i 2019 roku czeka nas niezwykły przelot – zbliżenie sondy New Horizons (NH) do planetoidy 2014 MU69. Ten obiekt Pasa Kuipera wybrano jako cel po przelocie NH obok Plutona, co nastąpiło 14 lipca 2015 roku.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [163] Komentarzy: [0]

Gigantyczne bąble na powierzchni czerwonego olbrzyma

Czyli gwiazdy z bliska ....

slowaKluczowe The surface of the red giant star π1 Gruis from PIONIER on the VLT
Astronomers using ESO’s Very Large Telescope have directly observed granulation patterns on the surface of a star outside the Solar System — the ageing red giant π1 Gruis. This remarkable new image from the PIONIER instrument reveals the convective cells that make up the surface of this huge star. Each cell covers more than a quarter of the star’s diameter and measures about 120 million kilometres across.
Źródło:ESO
Astronomowie wykorzystali należący do ESO teleskop VLT do pierwszych bezpośrednich obserwacji granulacji na powierzchni gwiazdy poza Układem Słonecznym – starzejącego się czerwonego olbrzyma π1 Gruis. Nowe zdjęcie z instrumentu PIONIER ukazuje komórki konwekcyjne tworzące powierzchnię tej gigantycznej gwiazdy o średnicy 350 razy większej niż rozmiary Słońca. Każda komórka pokrywa ponad jedną czwartą średnicy gwiazdy i mierzy około 120 milionów kilometrów. Nowe wyniki zostaną opublikowane w tym tygodniu w czasopiśmie „Nature”.

Przedświąteczne warsztaty elektroniczne

Animowany bałwanek,sekcja astronomiczna,centrum kultury,żagań Konstrukcja animowanego bałwanka - wykonana na zajęciach sekcji astronomicznej Centrum Kultury w ŻaganiuTo już tradycja, że przed świętami uczestnicy zajęć w sekcji astronomicznej przygotowują w ramach warsztatów elektroniczne atrakcje świąteczne. Nie inaczej było w tym roku. Wykonane własnymi rękoma prace nie tylko uatrakcyjnią ozdoby świąteczne w naszych domach, ale również przyniosą wiele satysfakcji wykonawcom.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [179] Komentarzy: [0]

SI Google odrywa planety

Sztuczna inteligencja Google’a została astronomem. We współpracy z NASA odkryła już dwie egzoplanety Kepler,Google,NASA Porównanie planet Kepler-90 z naszym układem słonecznym.Kosmiczny Teleskop Keplera dostarczył nam dane z ponad 150 tys. gwiazd. Przejrzenie tego wszystkiego było do niedawna niemożliwe. Ale od czego jest sztuczna inteligencja? Wiecie ile planet znajdujących się poza naszym Układem Słonecznym odkryliśmy dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Keplera? Ponad 2,5 tysiąca. Przed umieszczeniem go na orbicie wokółsłonecznej 7 marca 2009 r., byliśmy w stanie zobaczyć zaledwie 326 planet.

Dodał: jacek W kategorii: Egzoplanety Czytań: [179] Komentarzy: [0]

Wielka Czerwona Plama – dane z Juno

slowaKluczowe OpisZdjeciaDzięki danym z orbitera Juno udało się poszerzyć wiedzę na temat Wielkiej Czerwonej Plamy Jowisza. Wielka Czerwona Plama (WCP) to największy huragan w Układzie Słonecznym. WCP istnieje już przynajmniej od początku XIX wieku, choć niektóre dawne zapiski astronomiczne sugerują, że ten huragan był mocno rozbudowany nawet w XVII wieku.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [185] Komentarzy: [0]

Gwiezdny żłobek kwitnie na obrazku

Sharpless 29,ESO,OmegaCAM Gwiezdny żłobek kwitnie na obrazku
The OmegaCAM imager on ESO’s VLT Survey Telescope has captured this glittering view of the stellar nursery called Sharpless 29. Many astronomical phenomena can be seen in this giant image, including cosmic dust and gas clouds that reflect, absorb, and re-emit the light of hot young stars within the nebula.
Źródło: ESO/M. Kornmesser
Kamera OmegaCAM na VLT Survey Telescope zarejestrowała lśniący obraz gwiezdnego żłobka o nazwie Sharpless 29. Na gigantycznej fotografii można dostrzec wiele astronomicznych zjawiska, w tym kosmiczny pył i obłoki gazu, które odbijają, absorbują i reemitują światło młodych, gorących gwiazd w mgławicy.

Wielkie marzenia, bo rozmiar ma znaczenie

googol,googolplex,wielkie liczby,SpaceX Googol jest większy niż liczba atomów w znanym nam Wszechświecie, oceniana na około 1080 (porównaj hasło widzialny Wszechświat). Nazwa wyszukiwarki internetowej Google pochodzi od liczby googol. Szukając nazwy dla nowego przedsięwzięcia, Larry Page poprosił kolegę z pokoju Seana Andersona o wypisywanie typów na tablicy. Przy którejś z sesji padła nazwa Googolplex. Sean natychmiast sprawdził domenę w skróconej formie w internecie i zarejestrował. Popełnił jednak błąd, wpisując znane wszystkim google.com, a nie googol.com, która była już w tym czasie zarejestrowanaZakładając, że żyjemy ok 80 lat, mając miliard złotych moglibyśmy wydawać codziennie trochę ponad 34 tysiące złotych. CODZIENNIE![1] Wielkie liczby tworzą mglistą zasłonę dla naszych wyobrażeń o sensie ich rozmiaru. Co tak naprawdę one określają? Kiedy się tak zastanowić, to wielkie liczby są stale wokół nas. Tylko czasem my ignorujemy ich znaczenie. A może nie do końca.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [188] Komentarzy: [0]

Nowe informacje o KIC 9832227

KIC 9832227 Wizualizacja układu KIC 9832227 / Credits - Molnar et al.Prezentujemy nowy zestaw informacji na temat zbliżającego się zjawiska – złączenia gwiazd w układzie KIC 9832227.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [243] Komentarzy: [0]

Pierwsze światło ESPRESSO — łowcy planet następnej generacji

ESO,ESPRESSO Spektrograf ESPRESSO uzyskał pierwsze światło na teleskopie VLT w Obserwatorium Paranal w Chile
This colourful image shows spectral data from the First Light of the ESPRESSO instrument on ESO's Very Large Telescope in Chile. The light from a star has been dispersed into its component colours. This view has been colourised to indicate how the wavelengths change across the image, but these are not exactly the colours that would be seen visually. Close inspection shows many dark spectral lines in the stellar spectra and also the regular double spots from a calibration light source. The dark gaps are features of how the data is taken, and are not real.
Źródło: ESO/ESPRESSO team
Echelle SPectrograph for Rocky Exoplanet and Stable Spectroscopic Observations (ESPRESSO) z sukcesem przeprowadził swoje pierwsze obserwacje. Jest zainstalowany na należącym do ESO teleskopie VLT w Chile. Będzie szukał egzoplanet z niespotykaną dokładnością, poszukując maleńkich zmian w świetle ich gwiazd macierzystych. Po raz pierwszy instrument będzie w stanie połączyć światło od wszystkich czterech teleskopów VLT i uzyskać moc zbierającą odpowiadającą 16-metrowemu teleskopowi.

Efektywna metoda nauki matematyki

matematyka,edukacja,efektywne nauczanie Efektywna metoda nauki matematyki"Konfucjusz mawiał "Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż – zapamiętam. Pozwól wziąć udział, a… wzbudzisz we mnie pragnienie." Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych przeprowadzili i przeanalizowali ponad 100 eksperymentów i badań, które potwierdzają, tą starą jak świat obserwację (zob. "Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology",

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [207] Komentarzy: [0]

Nauka w domu, czyli niebo na zła pogodę

Planetarium,Kepler,Stellarium Planetarium Niebo Keplera zbudowane przez Sekcję Astronomiczną w ŻaganiuW dobie zmian klimatycznych, gdy wieczorem widzimy pierwsze gwiazdy nie mamy żadnej gwarancji na nie po zachodzie słońca a tym bardziej w pełni nocy. Jak więc sobie radzić, gdy za oknem pogoda nas nie rozpieszcza,a my pasjonaci kosmosu tęsknimy za widokiem gwiazd? Pozostaje użyć najnowszej technologii, komputerów, do skompensowania naszych niedostatków. Jednym z najpopularniejszych programów na PC symulujących nocne niebo jest Stellarium. Obecna wersja to już 16.1.0 a z nią coraz więcej funkcjonalności. W ramach zajęć sekcji astronomicznej wykorzystujemy ów program do prezentacji nieba w naszym Planetarium Niebo Keplera, które własnoręcznie wykonaliśmy.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [203] Komentarzy: [0]

Deszcz sztucznych meteorów na rozpoczęcie olimpiady w Japonii

shower-dispensing satellite,Sky Canvas A meteor shower-dispensing satellite in low Earth Orbit. Credit: Sky CanvasJak poinformowali przedstawiciele organizatorów Igrzysk XXII Olimpiady w Tokio w 2020 roku otwarcie imprezy ma uświetnić pokaz deszczu spadających meteorów. Tą niecodzienną rozrywkę chce zapewnić japońska firma Star-ALE, która planuje w trakcie otwarcia Olimpiady zaprezentować spektakl pt „Sky Canvas” podczas którego widzowie będą obserwować spadające roje sztucznych meteorów.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [213] Komentarzy: [0]

Po 37 latach NASA uruchomiła silniki zapasowe sondy Voyager

Voyager,1,I Po 37 latach NASA uruchomiła silniki zapasowe sondy VoyagerPo raz pierwszy od 1980 r. sonda Voyager I uruchomiła cztery silniki zapasowe. Pozwoli to wydłużyć czas życia sondy, która przemierza wszechświat od 1977 r.

Dodał: jacek W kategorii: Astronautyka Czytań: [207] Komentarzy: [0]