30-04-2017
          1 2

Wszędołaz

Archiwa January 2017

Zimowa przygoda fotograficzna

Orion,M42 Zdjęcie z zajęć sekcji astronomicznej Centrum Kultury w Żaganiu, których celem było poznanie możliwości fotografowania nieba nocnego nieruchomym aparatem.Czas zimy to najlepszy czas na obserwacje astronomiczne z terenu naszego kraju. Długie i ciemne noce sprzyjają miłośnikom astronomii w ich bezkrwawych polowaniach. Tym razem sekcja astronomiczna wybrała się w plener by wykonać ćwiczenia z zakresu fotografii obiektów kosmicznych za pomocą najprostszej metody ? nieruchomego aparatu. Gwiazdy są na tyle słabo świecącymi obiektami na niebie, że aby je sfotografować musimy długo naświetlać każdy kadr fotografii. Aby w tym czasie nie poruszyć aparatem fotografowie montują je na statywach fotograficznych. Czy w ten sposób da się zarejestrować gwiazdy i mgławice? Tak, ale są tego różne ograniczenia i trzeba spełnić kilka wymagań aby osiągnąć cel. Właśnie takie zadanie stało w sobotę przed amatorami astronomii w Żaganiu.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [220] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2017 BH30 (30.01.2017)

2017 BH30 rzestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyTrzydziestego stycznia doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2017 BH30. Obiekt ma średnicę około 6 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [248] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2017 BX (25.01.2017)

2017 BX Ziemia i Księżyc sfotografowane przez sondę Hayabusa 2 w dniu 26 listopada 2015 / Credits - JAXAMoment największego zbliżenia 2017 BX do Ziemi nastąpi 25 stycznia o godzinie 05:53 CET. W momencie tego zbliżenia 2017 BX znajdzie się w odległości około 265 tysięcy kilometrów. Odpowiada to około 0,69 średniego dystansu do Księżyca.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [196] Komentarzy: [0]

Pięć nowych egzoplanet, bliższe badania Wolf 1061

Wolf 1061,WASP-91 b, WASP-105 b, WASP-107 b, HD 106315 b i HD 106315 c Skalista super-Ziemia, w całości skuta lodem - możliwy wygląd Wolf 1061d? / Credits - NASA, Ames, JPL-CaltechW ostatnich dniach potwierdzono istnienie pięciu planet pozasłonecznych. Pojawiły się także wyniki dokładniejszych badań pobliskiego układu Wolf 1061. Nowe obiekty otrzymały oznaczenia WASP-91 b, WASP-105 b, WASP-107 b, HD 106315 b i HD 106315 c. Te dwie ostatnie planety z tej listy krążą w jednym układzie wokół gwiazdy HD 106315.

Dodał: jacek W kategorii: Egzoplanety Czytań: [198] Komentarzy: [0]

Nadchodzi czas odkrywców - nowa kampania IASC

IASC Logo IASCO zastaniu odkrywcą każdy marzy. I oto nadarza się okazja, szczególnie jeśli się jest uczniem i np. działa się w takim zespole jak nasza Sekcja Astronomiczna. Wszystko dlatego, że oto rozpoczyna się pierwsza w tym roku kampania poszukiwania planetoid IASC. Polskie szkoły już nie pierwszy raz uczestniczą w tym projekcie a na swoich kontach mają niejedno odkrycie nowej planetoidy w naszym Układzie Słonecznym.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [230] Komentarzy: [0]

Podpisano kontrakty na zwierciadła i czujniki dla ELT

slowaKluczowe System optyczny Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu
The optical system of the ELT showing the location of the mirrors
This diagram shows the novel 5-mirror optical system of ESO's Extremely Large Telescope (ELT). Before reaching the science instruments the light is first reflected from the telescope's giant concave 39-metre segmented primary mirror (M1), it then bounces off two further 4-metre-class mirrors, one convex (M2) and one concave (M3). The final two mirrors (M4 and M5) form a built-in adaptive optics system to allow extremely sharp images to be formed at the final focal plane.
Contracts for the casting of the M2 and M3 mirrors, their cells and sensors for the M1 segments were awarded at a ceremony at ESO's Garching Headquarters in January 2017.
Źródło:ESO
Podczas dzisiejszej ceremonii w siedzibie ESO podpisano cztery kontrakty na duże komponenty dla Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT - Extremely Large Telescope), który aktualnie buduje ESO. Są to umowy na: odlew olbrzymich luster wtórnego i trzeciorzędowego (kontrakt przyznany firmie SCHOTT); dostarczenie elementów wspierających do tych tych luster (kontrakt otrzymała SENER Group); dostarczenie czujników brzegowych stanowiących istotną część systemu kontroli gigantycznego, segmentowego zwierciadła głównego (kontrakt otrzymało konsorcjum FAMES). Zwierciadło wtórne będzie największym w historii zastosowanym na teleskopie i największym kiedykolwiek wyprodukowanym lustrem wypukłym.

Taurydy mogą być źródłem kosmicznej katastrofy

Taurydy Zdjęcie przedstawia 4 bolidy z roju Taurydów z roku 2015. Źródło: Polska Sieć BolidowaW roju Taurydów znajduje się strumień kosmicznych ciał, z których największe, w przypadku zderzenia z Ziemią, mogą spowodować katastrofę całego kontynentu - wynika z obserwacji Polskiej Sieci Bolidowej. Najbliższe spotkanie z niebezpiecznym strumieniem - w 2019r.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [127] Komentarzy: [0]

ALMA zaczyna obserwacje Słońca

slowaKluczowe ALMA obserwuje wilka słoneczną plamę, prawie dwa razy większą od Ziemi na długości fali 1.25 mm.
ALMA observes a giant sunspot (1.25 millimetres)
This ALMA image of an enormous sunspot was taken at a wavelength of 1.25 millimetres. Sunspots are transient features that occur in regions where the Sun?s magnetic field is extremely concentrated and powerful. They have lower temperatures than their surrounding regions, which is why they appear relatively dark.
These observations are the first ever made of the Sun with a facility where ESO is a partner. They are an important expansion of the range of observations that can be used to probe the mysterious physics of our nearest star.
Źródło:ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)
Nowe obrazy uzyskane przy pomocy Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) w Chile ukazały niewidoczne w inny sposób szczegóły na Słońcu, w tym nowy widok ciemnego, wykrzywionego centrum plamy słonecznej prawie o średnicy prawie dwukrotnie większej niż Ziemia. Są to pierwsze obrazy Słońca wykonane urządzeniem, którego partnerem jest ESO. Wyniki są ważnym poszerzeniem zakresu obserwacji, które mogą być prowadzone w celu zbadania fizyki naszej najbliższej gwiazdy. Anteny ALMA zostały starannie zaprojektowane, dzięki czemu mogą uzyskiwać obrazy Słońca bez ryzyka uszkodzenia od intensywnego ciepła skupionego światła słonecznego.

Złączenie dwóch gwiazd w 2021 lub 2022 roku

slowaKluczowe Wizja artystyczna układu kontaktowego (w tym przypadku VFTS 352) / Credits - ESO/L. CalçadaDwie gwiazdy w układzie KIC 9832227 zbliżają się ku nieuchronnemu złączeniu, które nastąpi w 2021 ? 2022 roku. Być może to zjawisko będzie widoczne gołym okiem. W odległości około 1800 lat świetlnych od Układu Słonecznego, w gwiazdozbiorze Łabędzia, znajduje się układ KIC 9832227. Jest to układ dwóch gwiazd, krążących bardzo blisko siebie i coraz szybciej wokół wspólnego środka masy. Jest to tzw. "układ kontaktowy". Aktualnie okres obiegu gwiazd wynosi nieco mniej od 11 godzin.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [256] Komentarzy: [0]

MRO obserwuje Ziemię i Księżyca

MRO,Mars,Ziemia,Księżyc,NASA Ziemia i Księżyc obserwowane przez instrument HiRISE / Credits - NASA/JPL-Caltech/Univ. of ArizonaJak wygląda Ziemia z Marsa? Sonda Mars Reconnaissance Orbiter wykonała pod koniec listopada 2016 zdjęcia naszej planety i Księżyca przy użyciu teleskopu HiRISE. Sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) krąży dookoła Czerwonej Planety od 10 marca 2006 roku. MRO został wyposażony w układ optyczny o aperturze 0,5 m. Ten instrument nosi nazwę High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE). Choć jest to pięć razy mniej od średnicy lustra słynnego kosmicznego teleskopu Hubble, HiRISE jest największym układem optycznym, jaki kiedykolwiek został wysłany poza bezpośrednie otoczenie Ziemi*. Rozdzielczość HiRISE sięga około 0,3 m z orbity o wysokości około 300 km.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [215] Komentarzy: [0]

Pierwszy bliski przelot w 2017 roku

2017-ag13 Moment największego zbliżenia 2017 AG13 do Ziemi nastąpi 9 stycznia o godzinie 13:49 CET. Źródło NASADziewiątego stycznia dojdzie do bliskiego przelotu planetoidy 2017 AG13 obok Ziemi. To pierwszy wykryty bliski przelot w nowym roku. Moment największego zbliżenia 2017 AG13 do Ziemi nastąpi 9 stycznia o godzinie 13:49 CET. W momencie tego zbliżenia 2017 AG13 znajdzie się w odległości około 207 tysięcy kilometrów. Odpowiada to około 0,54 średniego dystansu do Księżyca.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [215] Komentarzy: [0]

VLT będzie szukać planet w układzie Alfa Centauri

ESO,Alfa Centauri,VLT The Very Large Telescope and the star system Alpha Centauri
The foreground of this image shows ESO?s Very Large Telescope (VLT) at the Paranal Observatory in Chile. The rich stellar backdrop to the picture includes the bright star Alpha Centauri, the closest stellar system to Earth. In late 2016 ESO signed an agreement with the Breakthrough Initiatives to adapt the VLT instrumentation to conduct a search for planets in the Alpha Centauri system. Such planets could be the targets for an eventual launch of miniature space probes by the Breakthrough Starshot Initiative.
Źródło:Y. Beletsky (LCO)/ESO
ESO podpisało porozumienie z Breakthrough Initiatives

ESO podpisało umowę z Breakthrough Initiatives dotyczącą zaadaptowania instrumentarium teleskopu VLT w Chile do prowadzenia poszukiwać planet w pobliskim systemie gwiazdowym Alfa Centauri. Tego typu planety mogą być celami dla potencjalnego wystrzelenia miniaturowych sond kosmicznych przez Breakthrough Starshot.

W piątek trzynastego - Noc Biologów w ponad 20 ośrodkach

slowaKluczowe OpisZdjeciaPiątek, 13 stycznia, będzie prawdziwym świętem miłośników biologii. Ponad 20 ośrodków akademickich w kraju przygotowuje wtedy moc atrakcji z okazji Nocy Biologów. Ciekawostek na temat roślin, zwierząt czy innych organizmów na pewno nie zabraknie!

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [102] Komentarzy: [0]

Pierwszą supernową w roku 2017 odkryli Polacy

Supernowa SN 2017A Supernowa SN 2017A odkryta przez Polaków. Fot. Grzegorz Duszanowicz i Michał Żołnowski / SLOAN. Odkryta przez dwóch polskich miłośników astronomii supernowa - oznaczona AT 2017A - jest pierwszym obiektem tego typu odkrytym w roku 2017. Informację o jej znalezieniu podała Grupa Robocza ds. Supernowych działająca w ramach Międzynarodowej Unii Astronomicznej.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [184] Komentarzy: [0]

Gliese 710 leci w kierunku Układu Słonecznego

Gliese 710,Oort,obłok,asteroidy,komety Naukowcy z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu obliczyli, że za niecałe 1,36 miliona lat w pobliżu Układu Słonecznego przeleci gwiazda Gliese 710. O zbliżeniu naukowcy wiedzieli już od jakiegoś czasu, jednak nowe obliczenia wskazują, że gwiazda przeleci znacznie bliżej niż nam się wydawało.Naukowcy obliczyli, że za niecałe 1,36 miliona lat w pobliżu Układu Słonecznego przeleci gwiazda Gliese 710. Naukowcy z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu obliczyli, że za niecałe 1,36 miliona lat w pobliżu Układu Słonecznego przeleci gwiazda Gliese 710. O zbliżeniu naukowcy wiedzieli już od jakiegoś czasu, jednak nowe obliczenia wskazują, że gwiazda przeleci znacznie bliżej niż nam się wydawało.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [242] Komentarzy: [0]

Ukryte tajemnice obłoków Oriona

Teleskop VISTA ukazał najbardziej szczegółowy widok obłoku molekularnego Orion A w bliskiej podczerwieni

VISTA,Orion,A,ESO The Orion A molecular cloud from VISTA
This image from the VISTA infrared survey telescope at ESO?s Paranal Observatory in northern Chile is part of the largest infrared high-resolution mosaic of Orion ever created. It covers the Orion A molecular cloud, the nearest known massive star factory, lying about 1350 light-years from Earth, and reveals many young stars and other objects normally buried deep inside the dusty clouds.
Źródło: ESO/VISION survey
Nowe, spektakularne zdjęcie jest jedną z największych składanek fotografii obłoku molekularnego Orion A, najbliższej znanej, masywnej fabryki gwiazd, położonej około 1450 lat świetlnych od Ziemi. Zostało wykonane przy pomocy teleskopu VISTA do przeglądów w podczerwieni w Obserwatorium Paranal w północnym Chile. Zdjęcie ukazuje wiele młodych gwiazd i innych obiektów zwykle schowanych głęboko we wnętrzach pyłowych obłoków.

Biały puch bez tajemnic

śnieg,płatki śniegu Fotografia płatków śniegu a raczej kłaczków sniegu z płatkówCzy istnieją dwa identyczne płatki śniegu? Czym jest śnieg i jak powstaje? Ile waży metr sześcienny białego puchu? - wyjaśnia w rozmowie z PAP prof. Szymon P. Malinowski z Zakładu Fizyki Atmosfery Uniwersytetu Warszawskiego.

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [159] Komentarzy: [0]

Betelgeza rotuje szybciej niż oczekiwan

Betelgeza rotuje szybciej niż oczekiwano ? mogła pożreć swego towarzysza 100 000 lat temu slowaKluczowe Fotografia Betelgezy z widoczną fala uderzeniową wytworzoną wiejącym z niej wiatrem gwiazdowymAstronom J. Craig Wheeler z University of Texas wraz z grupą studentów odkrył dowody na to, że Betelgeza mogła być przez większość czasu elementem układu podwójnego. Astronom J. Craig Wheeler z University of Texas w Austin uważa, że Betelgeza, jasna czerwona gwiazda tworząca jedno z ramion Oriona, mogła mieć o wiele ciekawszą przeszłość niż nam się wydawało. Współpracując z międzynarodową grupą studentów Wheeler odkrył dowody na to, że czerwony nadolbrzym mógł przez większą część życia być elementem układu podwójnego, jednak stosunkowo niedawno pochłonął swojego gwiezdnego towarzysza. Wyniki badań opublikowano w periodyku Monthly Notices of the Royal Astronomical Sciety.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [238] Komentarzy: [0]

Łazik Opportunity świętuje Nowy Rok zmierzając do dawnego wąwozu

Opportunity ,2017,Mars Łazik Opportunity sfotografował przepiękny wir pyłowy na dnie krateru Endeavour tuż za śladami swoich kół wiodącymi od Knudsen Ridge gdzie poszukiwał minerałów zmienionych przez wodę w zamierzchłej przeszłości. Źródło: NASA/JPL/Cornell/Ken Kremer/kenkremer.comFenomenalny łazik marsjański Opportunity świętuje Boże Narodzenie i Nowy Rok podążając niestrudzenie w kierunku wąwozu wyrzeźbionego przez płynącą nim wodę w krawędzi rozległego krateru Endeavour.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [245] Komentarzy: [0]