22-11-2017
27 28 29 30

W tym roku:2,138,645

Archiwa June 2015

Ostatni człowiek na Księżycu we wrześniu w Polsce

Apollo 17 Harrison Jack SchmittHarrison Jack Schmitt, członek załogi Apollo 17, dwunasty i ostatni człowiek na Księżycu, będzie gościem specjalnym zawodów European Rover Challenge (ERC 2015), które odbędą się w dniach 5-6 września 2015 r. w Podzamczu k. Chęcin.

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [600] Komentarzy: [0]

Piramida na Ceres

NASA potwierdza: na powierzchni planety Ceres znajduje się piramida nieznanego pochodzenia Ceres Piramida na Ceres. Fot. Photo by NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDAMiędzyplanetarna sonda DAWN od dłuższego czasu zajmuje się badaniem planety karłowatej Ceres krążącej wewnątrz pasa planetoid między orbitami Marsa i Jowisza. Po intrygujących zdjęciach przedstawiających świecące plamy nieznanego pochodzenia (przypominające ziemskie rozświetlone miasta w nocy), sonda przesłała do NASA kolejne niezwykle ciekawe obrazy, na których widać zagadkowy obiekt w kształcie piramidy.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [772] Komentarzy: [0]

+ jedna sekunda

slowaKluczowe Naukowcy z USA opracowali nową metodę mierzenia czasu. Dzięki niej najdokładniejsze na świecie zegary atomowe staną się jeszcze bardziej precyzyjne. Zegary atomowe dokonują pomiaru czasu dzięki obserwacji atomów. Obecnie chodzą z dokładnością do jednej sekundy na miliony lat. "Zbudowaliśmy i porównaliśmy dwa zegary, w których czas jest mierzony na podstawie obserwacji schłodzonych atomów pierwiastka iterb"- tłumaczy wynalazca Andrew Ludlow z Instytutu Standardów i Technologii w Kolorado. Nowa metoda pomiaru czasu będzie bazować na zastosowaniu laserów i sieci optycznej. Dzięki niej nowe zegary będą nawet 10 razy bardziej stabilne od obecnych zegarów atomowych. Takie urządzenia będą przydatne do regulowania działania internetu, systemów nawigacji satelitarnej i giełdy papierów wartościowych. (Źródło: Polskie Radio)Ziemia obraca się coraz wolniej, więc w nocy z wtorku na środę IERS doda jedną sekundę przestępną do naszego czasu, będzie to już 26 raz od 1972 roku Noc z wtorku na środę będzie dłuższa niż zwykle. Naukowcy ofiarowali światu tzw. sekundę przestępną. Mimo że ludzie nie odczują tej zmiany, to komputery mogą mieć problemy.

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [708] Komentarzy: [0]

Rozbłysk klasy M7.9 z grupy 2371 (25.06.2015)

Sun,2371 Zdjęcie z 26 czerwca 2015r. z tej grupy dzień wcześniej zanotowano opisywany w artykule rozbłysk. Z tej samej grupy notowane był cały cykl rozbłysków o czym pisaliśmy wcześniej.Grupa 2371 wyemitowała 25 czerwca rozbłysk klasy M7.9 i duży koronalny wyrzut masy. To najsilniejszy z rozbłysków tej grupy. Od 17 czerwca obserwujemy na Słońcu rozbudowany obszar aktywny o numerze 2371. Ta grupa plam wyemitowała już kilka rozbłysków klasy M, z których dotychczas najsilniejszy został wyemitowany 22 czerwca. Był to rozbłysk klasy M6.5.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [663] Komentarzy: [0]

Olbrzymia galaktyka ciągle rośnie

Messier 87 pochłonęła całą galaktykę w ciągu ostatniego miliarda lat

Messier 87 The halo of galaxy Messier 87
The huge halo around giant elliptical galaxy Messier 87 appears on this very deep image. An excess of light in the top-right part of this halo, and the motion of planetary nebulae in the galaxy, are the last remaining signs of a medium-sized galaxy that recently collided with Messier 87.
The image also reveals many other galaxies forming the Virgo Cluster, of which Messier 87 is the largest member. In particular, the two galaxies at the top right of the frame are nicknamed "the Eyes".
Źródło:Chris Mihos (Case Western Reserve University)/ESO
Najnowsze obserwacje z należącego do ESO teleskopu VLT pokazały, że najbliższa gigantyczna galaktyka eliptyczna, Messier 87, pochłonęła w ciągu ostatniego miliarda lat całą średnich rozmiarów galaktykę. Po raz pierwszy astronomowie byli w stanie śledzić ruchy 300 mgławic planetarnych, aby znaleźć przekonujące dowody na zejście takiego wydarzenia. Uzyskali także dowód na nadwyżkę światła pochodzącą od pozostałości po kompletnie rozerwanej ofierze.

Mars był kiedyś wielką lodową pustynią?

Mars Naukowcy z Harvardu opisali w najnowszym numerze Journal of Geophysical Research, czasopisma wydawanego pod opieką American Geophysical Union, jak mogła wyglądać powierzchnia Czerwonej Planety 3-4 miliardy lat temu.Mars, czyli przyszłe miejsce narodzin, życia i śmierci wielu przedstawicieli rasy ludzkiej, odkrywa przed nami coraz więcej fascynujących tajemnic. Naukowcy z Harvardu opisali w najnowszym numerze Journal of Geophysical Research, czasopisma wydawanego pod opieką American Geophysical Union, jak mogła wyglądać powierzchnia Czerwonej Planety 3-4 miliardy lat temu.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [651] Komentarzy: [0]

Uzyskano dowody na aktywny wulkanizm na Wenus

Wulkanizm na Wenus Artystyczna wizja wulkanu na Wenus. Źródło: ESA - AOES MedialabSonda kosmiczna Venus Express uzyskała dowody na to, że na Wenus występują aktywne wulkany. Naukowcy zaobserwowali w podczerwieni zmiany jasności w niektórych miejscach w okresie kilku dni - podała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [598] Komentarzy: [0]

Zawody ERC z udziałem Andy Weira

Andy Weir Andy Weir, autor bestsellerowej powieści MarsjaninAndy Weir, autor bestsellerowej powieści Marsjanin, na podstawie której powstaje film w reżyserii Ridleya Scotta, spotka się z fanami z Polski podczas pierwszego dnia zawodów European Rover Challenge (ERC 2015).

Dodał: jacek W kategorii: Roboty Czytań: [691] Komentarzy: [0]

Zobacz zorzę polarną nad Polską!

zorza polarna Zobacz zorzę polarną nad Polską!Seria silnych rozbłysków na Słońcu sprawia, że w nocy z 22 na 23 czerwca prawdopodobnie wystąpi burza geomagnetyczna. Jej skutek, czyli zorzę polarną będzie można obserwować także w naszym kraju.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [630] Komentarzy: [0]

Einstein ratuje kota Schrödingera

slowaKluczowe Grawitacja zawsze przeciwko kotu?W świecie kwantowym cząstki mogą szaleć i być w więcej niż jednym miejscu na raz. Ale to, że podobnych szaleństw nie widzimy w skali makro, może być sprawką grawitacji. Ona może demaskować cząstki i zabraniać im kwantowych zabaw.

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [669] Komentarzy: [0]

Sześć rozbłysków klasy M (11-20.06.2015)

Jest szansa na zorzę rozblyski sloneczne klasy M Na siedem minut przed fazą maksymalną rozbłysku z 18 czerwca / Credits - NASA, SDOPomiędzy 11 a 20 czerwca Słońce wyemitowało łącznie sześć rozbłysków klasy M. Najsilniejszy z nich był klasy M3.0. Ostatnie silniejsze rozbłyski zostały wyemitowane przez Słońce po stronie widocznej z Ziemi na początku maja. Wówczas (6 maja) nastąpił rozbłysk klasy X2.7 a kilka godzin później – klasy M1.9. Przez kolejne dni na Słońcu niewiele się działo – pod koniec maja można było zaobserwować jedynie niewielkie pojedyncze plamy.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [621] Komentarzy: [0]

Żagańskie Żuki Mandelbrot'a

fraktal Wygenerowany na zajęciach frkatal -Żuk Mandelbrot'aOd najmłodszych lat zadawaliśmy sobie pytania o słuszność ludzkiej nauki w stosunku do skali złożoności świata przyrody. Czy kiedykolwiek uda się nam za pomocą prostych linii i odcinków, kółek i stożków opisać w jakikolwiek sposób znany nam świat przyrody? A jeśli nie, to po co nam te wszystkie lekcje matematyki, fizyki czy astronomii? A może tylko zabieraliśmy się do tego wszystkiego nie z tej strony? Podchodząc do ludzkiej wiedzy holistycznie postanowiliśmy na zajęciach sekcji zasięgnąć języka jakie są możliwości współczesnego naukowca by opisać i zrozumieć złożony Wszechświat. I tak poznaliśmy Żuki Mandelbrota … i jeszcze wiele innych wspaniałych rzeczy.

Dodał: jacek W kategorii: IT - programy Czytań: [872] Komentarzy: [0]

Sonda Cassini przeleciała w pobliżu księżyca Dione

dione Dione, jeden z księżyców Saturna, na fotografii uzyskanej 16.06.2015 r. przez sondę Cassini z odległości 77 tysięcy km. W tle widać pierścień Saturna. Rozdzielczość wynosi 463 metry na piksel. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute. Amerykańska sonda kosmiczna Cassini badająca Saturna i jego pierścienie przeleciała 16 czerwca w pobliżu księżyca Dione, przesyłając zdjęcia – podała NASA.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [579] Komentarzy: [0]

Sfotografowano gromadę kulistą, w której mogą zachodzić zderzenia gwiazd

slowaKluczowe Gromada kulista Liller 1 sfotografowana za pomocą ośmiometrowego teleskopu Gemini South w Chile, przy użyciu systemu optyki adaptatywnej GeMS. Źródło: Gemini Observatory/AURA.Dzięki teleskopowi Gemini South astronomowie uzyskali bardzo wyraźne zdjęcie gromady kulistej Liller 1, w której gwiazdy są nagromadzone bardzo gęsto i która prawdopodobnie jest jednym z nielicznych miejsc w naszej Galaktyce, gdzie zachodzą zderzenia gwiazd.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [629] Komentarzy: [0]

Matt Taylor - Rosetta i co dalej?

Matt Taylor – wywiad z Kosmonauta.net Matt Taylor Matt Taylor udziela wywiadu dla ESA / Credits - ESANaszemu zespołowi udało się zadać kilka pytań Mattowi Taylorowi – naukowcowi z misji Rosetta. Matt Taylor to jeden z naukowców europejskiej misji Rosetta, która od lipca 2014 roku przebywa w okolicy komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko. W listopadzie na jej powierzchni – po bardzo zaskakującym lądowaniu – osiadł próbnik Philae. Działał on na powierzchni 67P zaledwie 64 godziny, ale był to wystarczający czas, aby dowiedzieć się nieco więcej o naturze komet. Zupełnie nieoczekiwanie 13 czerwca Philae się odezwał – aktualnie trwają przygotowania do ponowienia pomiarów naukowych.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [573] Komentarzy: [0]

Trzy egzoplanety w układzie Kepler-138

Kepler-138 Mała skalista egzoplaneta, krążąca blisko swej gwiazdy macierzystej / Credits - K. KanawkaUdało się potwierdzić istnienie trzech egzoplanet w układzie Kepler-138. Najmniejsza z nich jest porównywalna wielkością z Marsem. Nowo odkryte egzoplanety otrzymały oznaczenia: Kepler-138 b, Kepler-138 c i Kepler-138 d. Najmniejszą z tych trzech jest Kepler-138 b, o rozmiarach zbliżonych do Marsa, czyli około połowy promienia Ziemi. Co ciekawe, masa Keplera-138 b to około 6,7% masy Ziemi. Jest to zaledwie 2/3 masy Marsa. Jest to najlżejsza ze znanych planet pozasłonecznych krążących wokół „zwykłych” gwiazd (czyli nie wokół pulsarów). Kepler-138 b krąży wokół swojej gwiazdy macierzystej w odległości około 11,5 miliona kilometrów z czasem około 10 dni. Prawdopodobnie Kepler-138 b jest jałowym globem, pozbawionym grubszej atmosfery.

Dodał: jacek W kategorii: Egzoplanety Czytań: [709] Komentarzy: [0]

Planety z niebem spowitym helem mogą być powszechne

GJ 436b Artystyczna wizja planety pozasłonecznej GJ 436b. Źródło: NASA/JPL-Caltech Badacze analizujący dane z Kosmicznego Teleskopu Spitzera uważają, że wiele z planet pozasłonecznych wielkości Neptuna posiada chmury złożone z helu. Liczba takich planet może wynosić tysiące w naszej Galaktyce – informuje NASA.

Dodał: jacek W kategorii: Egzoplanety Czytań: [747] Komentarzy: [0]

Wykryto obecność stratosfery na planecie pozasłonecznej

WASP-33b Schemat temperatur w atmosferze planety WASP-33b w przypadku obecności stratosfery (po prawej) oraz w wariancie z brakiem stratosfery (po lewej). Źródło: NASA/Goddard. Za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a astronomowie wykryli obecność stratosfery – jednej z warstw atmosferycznych znanych z ziemskiej atmosfery. O wynikach badań planety WASP-33b poinformowała w komunikacie NASA.

Dodał: jacek W kategorii: Egzoplanety Czytań: [593] Komentarzy: [0]

Słońce pod lupą

Solar Orbiter Solar Orbiter (SolO) is a planned Sun-observing satellite, under development by the European Space Agency (ESA).Naukowcy już wkrótce będą mogli obejrzeć Słońce z tak bliskiej odległości, jak nigdy dotąd. Umożliwi to sonda Solar Orbiter, której zadaniem będzie m.in. badanie rozbłysków na Słońcu. Znajdzie się na niej teleskop STIX zbudowany m.in. w Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [722] Komentarzy: [0]

VLT odkrył oznaki gwiazd populacji III

Najlepszy dowód obserwacyjny dotyczący pierwszej generacji gwiazd we Wszechświecie

VLT odkrył CR7, najjaśniejszą odległą galaktykę i oznaki gwiazd populacji III

slowaKluczowe Artist’s impression of CR7: the brightest galaxy in the early Universe.
This artist’s impression shows CR7 a very distant galaxy discovered using ESO’s Very Large Telescope. It is by far the brightest galaxy yet found in the early Universe and there is strong evidence that examples of the first generation of stars lurk within it. These massive, brilliant, and previously purely theoretical objects were the creators of the first heavy elements in history — the elements necessary to forge the stars around us today, the planets that orbit them, and life as we know it. This newly found galaxy is three times brighter than the brightest distant galaxy known up to now. Źródło: ESO/M. Kornmesser
Astronomowie korzystający z należącego do ESO teleskopu VLT odkryli najjaśniejszą jak dotąd galaktykę we wczesnym Wszechświecie i natrafili na silne dowody na występowanie w niej pierwszej generacji gwiazd. Te masywne, jasne i do tej pory tylko hipotetyczne obiekty wytworzyły pierwsze ciężkie pierwiastki – cegiełki potrzebne do powstawania gwiazd znanych nam dzisiaj, okrążających je planet i życia takiego jakie znamy. Nowo odkryta galaktyka, oznaczona CR7, jest trzykrotnie jaśniejsza niż najjaśniejsza odległa galaktyka znana do tej pory.

Transfer życia między planetami

transfer życia między planetami Sterylizacja lądownika Viking gorącym powietrzem. Credits: NASAZagadnienia transferu życia, panspermii, są interesujące nie tylko z filozoficznego punktu widzenia związanego z ludzkim światopoglądem. Istotną kwestią są także względy etyczne i techniczne, ponieważ niektóre mikroorganizmy mogą lub mogły zostać przetransportowane przez ludzi w trakcie misji kosmicznych. Niezwykłą odpornością wykazują się mikroorganizmy halofilne, które narażone są na ciągłe odwodnienie żyjąc w słonych środowiskach, zabójczych dla innych stworzeń. W takich warunkach bytowania wykształciły sprawne mechanizmy reparacji uszkodzonego DNA. W środowisku kosmicznym, w warunkach próżni oraz zwiększonego natężenia promieniowania tła, taka zdolność umożliwia przetrwanie dużej części populacji.

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [836] Komentarzy: [0]

Niespodzianki w LHC

slowaKluczowe LHCNiespodzianki w Wielkim Zderzaczu Hadronów? Co najmniej za rok! Wielki Zderzacz Hadronów (LHC) wznawia pracę, ale w najbliższych miesiącach fizycy nie spodziewają się przełomowych odkryć. Teraz sprawdzają, czy wszystko po modernizacji zadziała - mówi PAP fizyk dr Maciej Górski, który uczestniczy w jednym z eksperymentów.

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [774] Komentarzy: [0]

Philae żyje i nadaje!

Philae Lądownik Philae obudził sie i nadaje donosi ESA13 czerwca ESA nawiązała łączność z Philae po 211 dniach jego hibernacji. To ogromny sukces europejskich inżynierów! W sobotnie popołudnie Europejska Agencja Kosmiczna oficjalnie poinformowała, że dzień wcześniej, 13 czerwca o 22:28:11 CEST nawiązała jednokierunkową łączność z lądownikiem Philae, znajdującym się na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [734] Komentarzy: [0]

Bo wszystkie dzieci nasze są

Obchody Dnia Dziecka w Żganiu Dzień Dziecka Obchody Dnia Dziecka w dniu 30 maja 2015r. na festynie organizowanym przez Centrum Kultury w ŻganiuTe najpiękniejsze święto jakie mamy w roku zawsze jest związane z radością, uśmiechem i wspaniałą zabawą. Oczywiście chodzi o Dzień Dziecka. Żadne inne święto nie jest obchodzone z takim pietyzmem jak 1 czerwca. A od kilku już lat nawet pogoda jest przychylna naszym festynom dla wszystkich dzieci dużych i małych. Tak było i tym razem. Obchody rozpoczęliśmy już od 30 maja a w zeszłą sobotę (6 czerwca) jeszcze obchodom nie było końca. I to nie tylko w Żaganiu ale w całej Polsce i w szerokim świecie.

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [682] Komentarzy: [0]

Astro Festiwal w Kruszwicy

astrofestiwal baner astrofestiwalu w KruszwicyAstro Festiwal jest świętem fanów astronomii, okazją do spotkania się w piknikowej atmosferze oraz wysłuchania interesujących wykładów o tematyce kosmicznej. Jest też okazją do plenerowej obserwacji nieba, zarówno w warunkach dziennych jak i nocnych. To także sposobność, by astronomią „zarazić” najmłodszych uczestników, którzy pojawią się na Festiwalu, czemu służy niezwykle bogaty program, podczas którego dzieci w formie zabaw i konkursów będą odkrywać tajemnice rządzące kosmosem.

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [876] Komentarzy: [0]

Szkło na Marsie

złoża szkła na Marsie Złoża szkła (kolor zielony) w centralnym wzniesieniu krateru Alga na Marsie. Obraz powstał na podstawie danych uzyskanych przez sondę Mars Reconnaissance Orbiter. Źródło: NASA/JPL-Caltech/JHUAPL/Univ. of Arizona.Na Marsie w kilku kraterach wykryto złoża szkła Amerykańska sonda kosmiczna Mars Reconnaissance Orbiter wykryła na powierzchni Marsa obecność szkła w kilku kraterach uderzeniowych. Szkło uformowało się podczas gwałtownych uderzeń meteorytów. Jego obecność może być ważna dla badań nad ewentualnym dawnym występowaniem życia na Marsie – informuje NASA.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [671] Komentarzy: [0]

Napad na teleskop z bronią w ręku

slowaKluczowe Uszkodzenia lustro po napadzie z bronią w ręku 5. lutego 1970 r. osobliwe zdarzenie miało miejsce w Obserwatorium McDonalda w Teksasie przy teleskopie o średnicy 2.7 metra. Dopiero co zatrudniony pracownik musiał być bardzo niezadowolony z nowej pracy. Tak czy inaczej, wściekły na cały świat zdecydował się odbić to sobie na teleskopie.

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [628] Komentarzy: [0]

Gwiezdny motyl wychodzi ze swojego pyłowego kokonu

SPHERE ukazuje najwcześniejsze stadium powstawania mgławicy planetarnej

ESO VLT/SPHERE image of the star L2 Puppis and its surroundings.
Some of the sharpest images ever made with ESO’s Very Large Telescope have for the first time revealed what appears to be an ageing star in the early stages of forming a butterfly-like planetary nebula. These observations of the red giant star L2 Puppis from the ZIMPOL mode of the newly installed SPHERE instrument also reveal a close companion. The dying stages of the lives of stars continue to pose many riddles for astronomers.
Źródło: ESO/P. Kervella
Jedno z najbardziej wyraźnych zdjęć wykonanych do tej pory za pomocą należącego do ESO teleskopu VLT pokazało po raz pierwszy obiekt, który wydaje się starzejącą gwiazdą, z której powstaje mgławica planetarna podobna do motyla. Obserwacje czerwonego olbrzyma L2 Puppis, w trybie ZIMPOL nowo zainstalowanego instrumentu SPHERE, pokazały także wyraźnie obecność drugiego, bliskiego obiektu. Etapy umierania gwiazd nadal mają dla astronomów wiele zagadek, a pochodzenie tego typu dwubiegunowych mgławic, z ich skomplikowanymi i intrygującymi kształtami klepsydr, jeszcze więcej.

LightSail-1 rozłożył żagiel

LightSail-1 rozłożył żagiel LightSail-1 / Credits: Planetary SocietySiódmego czerwca satelita LightSail-1 rozłożył swój żagiel słoneczny. LightSail jest jednym z pierwszych satelitów, którego ruch na orbicie będzie napędzany pędem fotonów docierających ze Słońca. Ciśnienie wywierane przez fotony odbijające się od żagla jest znikome, aczkolwiek stałe, dzięki czemu satelita może rozwinąć naprawdę duże prędkości. W przyszłości ten rodzaj napędu może zrewolucjonizować sposób w jaki sondy eksploracyjne będą przemierzać nasz Układ Słoneczny.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [717] Komentarzy: [0]

Chaotyczna rotacja księżyców Plutona

księżyce,pluton Ilustracje z symulacji komputerowej obliczającej chaotyczną rotację małego księżyca Plutona o nazwie Nix. Źródło: NASA, ESA, M. Showalter (SETI Inst.), G. Bacon (STScI). Naukowcy zgromadzili wszystkie dostępne dane obserwacyjne z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a i przeanalizowali ruch księżyców Plutona. Wyniki wskazują na chaotyczną rotację przynajmniej dwóch z satelitów tej planety karłowatej. Publikacja ukazała się w czasopiśmie „Nature”.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [625] Komentarzy: [0]

Marsjanin ... niezwykła inspiracja

Marsjanin, The Martian Marsjanin kadr z filmuPorządna fantastyka naukowa od wielu lat stanowi źródło inspiracji zarówna dla tych, którzy kiedyś zajmą się na poważnie nauką, jak i tych, którzy już się nią zajmują

Dodał: jacek W kategorii: Filmy Czytań: [851] Komentarzy: [0]

Dwóm planetoidom nadano polskie nazwy

planetoida Dwóm planetoidom nadano polskie nazwyInstytut Minor Planet Center w swoim biuletynie zamieścił aktualizacje orbit wielu planetoid i komet, a także nowe nazwy tych obiektów. Znajdziemy wśród nich dwie nazwy związane z Polską.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [573] Komentarzy: [0]

ALMA zaobserwowała pierścień Einsteina w niesamowitych detalach

Najbardziej szczegółowe w historii zdjęcie powstawania gwiazd w odległym Wszechświecie

slowaKluczowe Montage of the SDP.81 Einstein Ring and the lensed galaxy
ALMA’s Long Baseline Campaign has produced a spectacularly detailed image of a distant galaxy being gravitationally lensed, revealing star-forming regions — something that has never been seen before at this level of detail in a galaxy so remote. The new observations are far more detailed than any previously made of such a distant galaxy, including those made using the NASA/ESA Hubble Space Telescope, and reveal clumps of star formation in the galaxy equivalent to giant versions of the Orion Nebula.
The left panel shows the foreground lensing galaxy (observed with Hubble), and the gravitationally lensed galaxy SDP.81, which forms an almost perfect Einstein Ring, is hardly visible.
The middle image shows the sharp ALMA image of the Einstein ring, with the foreground lensing galaxy being invisible to ALMA. The resulting reconstructed image of the distant galaxy (right) using sophisticated models of the magnifying gravitational lens, reveal fine structures within the ring that have never been seen before: Several dust clouds within the galaxy, which are thought to be giant cold molecular clouds, the birthplaces of stars and planets.
Źródło: ALMA (NRAO/ESO/NAOJ)/Y. Tamura (The University of Tokyo)/Mark Swinbank (Durham University)
ALMA Long Baseline Campaign dostarczyła bardzo szczegółowego zdjęcia odległej galaktyki soczewkowanej grawitacyjnie. Fotografia pokazuje powiększony obraz obszarów gwiazdotwórczych w galaktyce, z poziomem detali, którego jak dotąd nie uzyskiwano dla tak odległych obiektów. Nowe obserwacje są znacznie dokładniejsze niż wykonywane za pomocą należącego do NASA/ESA Kosmicznego Teleskopu Hubble’a i ukazują zgęszczenia gwiazdotwórcze w galaktyce będące odpowiednikami olbrzymich wersji Mgławicy w Orionie.

Bliski przelot 2015 LF (09.06.2015)

planetoida, blisko ziemi W przestrzeni między Księżycem i Ziemia często dochodzi do przelotów niewielkich planetoid.Dziewiątego czerwca dojdzie do bliskiego przelotu planetoidy 2015 LF. Minimalny dystans wyniesie około 196 tysięcy kilometrów. Moment przelotu 2015 LF nastąpi 9 czerwca z maksymalnym zbliżeniem około godziny 01:50 CEST. Minimalny dystans pomiędzy tą planetoidą a Ziemią wyniósł około 196 tysięcy kilometrów, czyli 0,51 średniej odległości do Księżyca.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [781] Komentarzy: [0]

Przelot sondy Cassini obok Hyperiona

Przelot sondy Cassini obok Hyperiona Hyperion widziany z sondy Cassini / Credits: NASAKrążąca od ponad dekady wokół Saturna sonda Cassini wykonała przelot koło Hyperiona, jednego z jego bardziej intrygujących księżyców. Ostatnie obserwacje księżyca z bliska były wykonane we wrześniu 2005 roku. Misja Cassini-Huygens, gdzie drugi człon był imieniem lądownika Tytana, wystartowała z Ziemi 15 października 1997 roku. Kosztująca ponad 3 miliardy misja stała się pierwszym sztucznym satelitą Saturna i pierwszym lądownikiem księżyca innego niż ziemskiego (2005). Jednym z najdonioślejszych odkryć do których przyczyniła się sonda jest wykrycie lodowych gejzerów na Enceladusie.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [664] Komentarzy: [0]

Marcin Stolarski: czym jest mikrograwitacja?

slowaKluczowe Marcin Stolarski: czym jest mikrograwitacja?Centrum Nauki Kopernik wraz z Marcinem Stolarskim opublikowało nagranie wyjaśniające czym jest mikrograwitacja. Dr inż. Stolarski na co dzień pracuje w Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. Pracował między innymi przy satelitach BRITE-PL. Dodatkowo dał się poznać publiczności internetowej w odcinkach BRITE-TV, w których po kolei opowiadał o postępach w budowie pierwszych polskich satelitach naukowych.

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [847] Komentarzy: [0]

Zjawiska astronomiczne w czerwcu 2015

LNC Obłoki Srebrzyste 2015. Fotkę wykonał Andy Stables w Szkocji.Czerwiec to nie tylko cieplejsze dni i noce, ale i czas na widowiskowe zjawiska pogodowe w postaci srebrzystych obłoków. czas ich obserwacji właśnie się rozpoczął. W czerwcu nadal mamy okazje do obserwacji największych planet US widocznych na naszym niebie oraz pięknej bogini Wenus oraz Merkurego.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [1598] Komentarzy: [0]

Kometa z okresem obiegu ponad 51 mln lat

Astronomowie zbadali dziwny obiekt, którego okres obiegu wynosi więcej od 51 milionów lat. C/2013 P2 Pan-STARRS Orbita C/2013 P2 Pan-STARRS pośród planet Układu Słonecznego - jest to tylko mały wycinek całej orbity tej komety / Credits - SSO NASAW sierpniu 2013 roku program przeglądu nieba o nazwie Pan STARRS odkrył obiekt, który później oznaczono jako C/2013 P2 Pan-STARRS. W momencie wykrycia obiekt nie przejawiał żadnych właściwości kometarnych, przypominał raczej typową planetoidę. Okazało się jednak, że orbita tego obiektu jest bardzo ekscentryczna i okres obiegu przekracza 51 milionów lat. Ten obiekt musiał zatem być kometą z Obłoku Oorta.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [658] Komentarzy: [0]

Konkurs "Ciemne niebo nad Polską"

Konkurs fotograficzny "Ciemne niebo nad Polską"

light pollution Zanieczyszczenie sztucznym światłem nocnego nieba"Ciemne niebo nad Polską" to konkurs fotograficzny skierowany do każdego zainteresowanego tematyką ochrony ciemnego nieba, czyli jednego z podstawowych elementów przyrody, jaki od zawsze towarzyszył człowiekowi, a który obecnie jest coraz mocniej zagrożony.

Przedmiotem konkursu jest wyszukanie i fotograficzne udokumentowanie przykładów ilustrujących zjawisko zanieczyszczenia nocnego nieba niepożądanym światłem. Intensywnie oświetlone puste billboardy, lampy oślepiające, lecz nie oświetlające, lampy świecące na pobocze zamiast na drogę, to wszystko przykłady wytwarzania zbędnego zanieczyszczenia światłem, o jakie chodzi w naszym konkursie!

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia konkursy Czytań: [1322] Komentarzy: [0]