17-11-2018

Dziś:531
W tym roku:1,376,231

Archiwa March 2018

Roboty to nasza specjalność

roboty,AlphaBoot2 Pi,python Montaż robota Alphaboot2 PiPodróże do innych planet wymagają od nas niezwykłych umiejętności i wiedzy. Jedno i drugie można rozwinąć i zdobyć na zajęciach w Szkole Talentów w każdą sobotę na zajęciach Sekcji Astronomicznej. Jak na razie odkrywanie tajemnic Marsa, Księżyca czy innych planet odbywa się za pomocą sond kosmicznych i robotów. Kto nie zna tak wspaniałych osiągnięć myśli ludzkiej jak Curiosity (który już dwa tysiące dni bada powierzchnię Marsa), Teleskop Keplera (odkrywcę egzoplanet) czy Opportunity (najdłużej działającego łazika marsjańskiego).

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [406] Komentarzy: [0]

Chińska stacja kosmiczna niedługo spadnie.

Tiangong-1 Automatyczny Statek Transportowy wchodzący w atmosferę - ilustracja I nikt nie wie, gdzie dokładnie trafią jej szczątki Pierwsza stacja kosmiczna wystrzelona na orbitę przez Chiny niedługo wróci na Ziemię - w postaci gorącej kupy złomu. Stacja Tiangong-1, zwana też "Pałacem Niebiańskim", zaczęła swoją misję w 2011 roku. Po sześciu udanych misjach – z czego w trzech brała udział załoga – Chiny porzuciły stację kosmiczną. Był wtedy czerwiec 2013 roku.

Dodał: jacek W kategorii: Astronautyka Czytań: [376] Komentarzy: [0]

ESA wybiera misję Ariel

Ariel,ESA Gorący Jowisz krążący blisko swej gwiazdy / Credits - ESA/ATG medialab, CC BY-SA 3.0 IGOEuropejska Agencja Kosmiczna wybrała misję o nazwie Ariel, której celem będzie poszukiwanie i badanie planet pozasłonecznych. Misja otrzymała nazwę Ariel (Atmospheric Remote‐sensing Infrared Exoplanet Large‐survey). Ten projekt ma odpowiedzieć na jedno z pytań, jakie zostało postawione Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w dokumencie “Kosmiczna Wizja”: jakie są warunki do formowania się planet oraz powstania życia?

Dodał: jacek W kategorii: esa Czytań: [377] Komentarzy: [0]

Przeloty 2018 FE3 (18.03), 2018 FQ3 (19.03) i 2018 FZ3 (23.03)

2018 DQ,NEO,Planetoidy blisko ziemi Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyNa przestrzeni sześciu dni doszło do aż trzech bliskich przelotów planetoid obok Ziemi. Obiekty otrzymały oznaczenia 2018 FE3, 2018 FQ3 i 2018 FZ3. Planetoida 2018 FE3 przeleciała obok Ziemi 18 marca 2018, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 08:00 CET. W momencie tego zbliżenia dystans pomiędzy Ziemią a 2018 FE3 wyniósł około 146 tysięcy kilometrów. Odpowiada to 0,38 średniej odległości do Księżyca. Średnicę 2018 FE3 wyznaczono na około 14 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [318] Komentarzy: [0]

Marsjańskie strome stoki odsłaniają lód

MRO,lód,Mars Przetworzony obraz jednej ze skarp, u której znaleziono pokłady lodu wodnego / Credits - NASA/JPL/University of ArizonaDzięki Mars Reconnaissance Orbiter udało się zlokalizować strome marsjańskie stoki, na których znajdują się warstwy lodu. Aktualnie wokół Czerwonej Planety krąży sześć aktywnych orbiterów. Trzy z nich – Mars Odyssey, Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) i MAVEN – zbudowano dla NASA. Kolejne dwa – Mars Express i (najnowszy ze wszystkich) ExoMars Trace Gas Orbiter – zbudowano dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Jeden – Mangalyaan – jest użytkowany przez Indyjską Agencję Kosmiczną (ISRO).

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [349] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2018 EZ2 (14.03.2018)

planetoida,NEO Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyCzternastego marca 2018 nastąpił bliski przelot planetoidy 2018 EZ2. Minimalny dystans do Ziemi wyniósł około 215 tysięcy kilometrów. Planetoida 2018 EZ2 przeleciała obok Ziemi 14 marca 2018, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 03:45 CET. W momencie tego zbliżenia dystans pomiędzy Ziemią a 2018 EZ2 wyniósł około 215 tysięcy kilometrów. Odpowiada to 0,56 średniej odległości do Księżyca.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [324] Komentarzy: [0]

67P powstała w wyniku kolizji a nie złączenia?

kometa,67p,Rosetta Spojrzenie na kometę 67P z 5 lipca 2015 / Credits - ESA/Rosetta/NAVCAM, CC BY-SA IGO 3.0Nowa publikacja naukowa sugeruje, że kometa 67P/Czuriumow-Gierasimienko powstała wskutek kolizji, a nie “łagodnego” zlepienia dwóch obiektów. Bez wątpienia europejska misja Rosetta jest jedną z najciekawszych wypraw bezzałogowych do Układu Słonecznego. Wystrzelona 2 marca 2004 roku ku komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko (67P), dotarła do niej 6 sierpnia 2014 roku. Oczom naukowców ukazał się niesamowity obiekt, składający się z dwóch części.

Dodał: jacek W kategorii: Rosetta Czytań: [377] Komentarzy: [0]

ALMA ukazała wewnętrzną sieć w gwiezdnym żłobku

slowaKluczowe ALMA Reveals Inner Web of Stellar Nursery
his spectacular and unusual image shows part of the famous Orion Nebula, a star formation region lying about 1350 light-years from Earth. It combines a mosaic of millimetre wavelength images from the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) and the IRAM 30-metre telescope, shown in red, with a more familiar infrared view from the HAWK-I instrument on ESO’s Very Large Telescope, shown in blue. The group of bright blue-white stars at the left is the Trapezium Cluster — made up of hot young stars that are only a few million years old. Źródło: ESO/H. Drass/ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/A. Hacar
Nowe dane z Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) I innych teleskopów zostały wykorzystane do utworzenia oszałamiającego zdjęcia pokazującego włóknistą sieć pasm w Wielkiej Mgławicy w Orionie. Na tym dramatycznym zdjęciu struktury te wydają się rozpalone do czerwoności, ale w rzeczywistości są tak zimne, że astronomowie muszą używać teleskopów takich jak ALMA, aby móc je obserwować.

W Poznaniu można oglądać największy w Polsce meteoryt

Morasko,Poznań, Wystawa,Kruszynka Słynny największy polski meteoryt z Morasko. Źródło: Andrzej OwczarzakDo 23 marca w poznańskiej Pracowni Muzeum Ziemi UAM można oglądać, znaleziony w ubiegłym roku, meteoryt o wadze 271 kg. To największy taki okaz w Polsce i tej części Europy.

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [435] Komentarzy: [0]

Pierwsze światło instrumentu MATISSE na interferometrze VLTI

Najpotężniejszy instrument interferometryczny w historii w zakresie średniej podczerwieni

MATISSE,ESO First light for MATISSE interferometric instrument
The MATISSE instrument on ESO’s Very Large Telescope Interferometer (VLTI) successfully made its first observations at the Paranal Observatory in northern Chile in early-2018. MATISSE is the most powerful interferometric instrument in the world at mid-infrared wavelengths. It will use high-resolution imaging and spectroscopy to probe the regions around young stars where planets are forming as well as the regions around supermassive black holes in the centres of galaxies. This image is a colourised version of the first MATISSE interferometric observations of the star Sirius, combining data from four Auxiliary Telescopes of the VLT. The colours represent the changing wavelengths of the data, with blue showing the shorter wavelengths and red the longer. The observations were made in the infrared, so these are not the colours that would be seen with the human eye.
Źródło:ESO/MATISSE consortium
Nowy instrument MATISSE na należącym do ESO interferometrze VLTI z sukcesem wykonał swoje pierwsze obserwacje w Obserwatorium Paranal w Chile. MATISSE jest najpotężniejszym instrumentem interferometrycznym na świecie w zakresie średniej podczerwieni. Będzie wykorzystywał obrazy w wysokiej rozdzielczości i spektroskopię do badania obszarów wokół młodych gwiazd, w których formują się planety, a także otoczenia supermasywnych czarnych dziur w centrach galaktyk. Pierwsze obserwacje MATISSE wykorzystały Teleskopy Pomocnicze VLTI do przeegzaminowania najjaśniejszych gwiazd nocnego nieba, takich jak Syriusz, Rigel, Betelgeza i pokazały, że instrument pracuje poprawnie.

Bliski przelot 2018 DV1 (02.03.2018

slowaKluczowe Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDrugiego marca 2018 nastąpił bliski przelot meteoroidu 2018 DV1. Minimalny dystans wyniósł około 111 tysięcy kilometrów. Meteoroid 2018 DV1 przeleciał obok Ziemi 2 marca 2018, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 06:30 CET. W momencie tego zbliżenia dystans pomiędzy Ziemią a 2018 DV1 wyniósł około 111 tysięcy kilometrów. Odpowiada to 0,29 średniej odległości do Księżyca.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [355] Komentarzy: [0]

Kolejne jaskinie na Księżycu?

jaskinie,lawowe,Księżyc Zaobserwowane potencjalne wejścia do jaskini lawowej / Credits - NASA/Lunar Reconnaissance Orbiter/SETI Institute/Mars Institute/PascalLeeW pobliżu księżycowego bieguna północnego zlokalizowano kilka tworów, które mogą stanowić wejścia do jaskini. Od 2009 roku wiemy, że na Księżycu występują jaskinie lawowe. Te twory, nazywane w języku polskim także tunelami lawowymi, to długie struktury wydrążone wewnątrz skał przez płynącą lawę. Odkrycie tych jaskiń zawdzięczamy japońskiej sondzie Kaguya (SELENE). Warto tu dodać, że misja tej sondy zakończyła się 10 czerwca 2009 roku, jednak analiza danych trwa do dziś.

Dodał: jacek W kategorii: US Czytań: [498] Komentarzy: [0]