21-05-2019

Brak wydarzeń.

Najnowszy użytkownik: jacek
Dziś:259

Archiwa March 2019

Młody Jowisz daleko od Słońca?

Juno,Jowisz Pierwsze spojrzenie na obszary polarne Jowisza z sondy Juno - 27 sierpnia 2016 z odległości ok 700 tysięcy kilometrów / Credits - NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSSMiędzynarodowy zespół astronomów uważa, że Jowisz powstał daleko od Słońca. Przeczy to obecnie najpopularniejszemu modelowi powstania Układu Słonecznego. Początek Układu Słonecznego i powstawanie planet wciąż jest zagadkowe. Od stosunkowo niedawna astronomowie podejrzewają, że w tym procesie musiała nastąpić migracja planet, przede wszystkim gazowych gigantów. Według tzw. modelu nicejskiego, który został po raz pierwszy zaprezentowany w 2005 roku, nasz Układ Słoneczny niegdyś był znacznie mniejszy, ale w kilkaset milionów lat po jego formacji nastąpiła migracja planet na dalsze orbity. Model nicejski dostarcza potencjalną odpowiedź co do powstania Urana i Neptuna, które znajdują się na orbitach zbyt dalekich, aby mogły się uformować nawet we wczesnym Układzie Słonecznym, gdyż lokalna gęstość materii była tam zbyt mała.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [134] Komentarzy: [0]

Instrument GRAVITY prezentuje nowe możliwości w obrazowaniu egzoplanet

Najnowocześniejszy instrument VLTI pokazał przy pomocy interferometrii optycznej szczegóły zniszczonej przez burze egzoplanety
slowaKluczowe Instrument GRAVITY z interferometru VLTI firmy ESO dokonał pierwszej bezpośredniej obserwacji egzoplanety przy użyciu interferometrii optycznej. Ta metoda ujawniła złożoną atmosferę egzoplanetarną z obłokami żelaza i krzemianów wirującymi w burzy na całej planecie. Technika ta stwarza wyjątkowe możliwości charakteryzowania wielu znanych dziś egzoplanet.
Wrażenie tego artysty pokazuje obserwowaną egzoplanetę o nazwie HR8799e.
GRAVITY instrument breaks new ground in exoplanet imaging
The GRAVITY instrument on ESO’s Very Large Telescope Interferometer (VLTI) has made the first direct observation of an exoplanet using optical interferometry. This method revealed a complex exoplanetary atmosphere with clouds of iron and silicates swirling in a planet-wide storm. The technique presents unique possibilities for characterising many of the exoplanets known today.
This artist’s impression shows the observed exoplanet, which goes by the name HR8799e.
Źródło: ESO/L. Calçada
Instrument GRAVITY, na należącym do ESO teleskopie o nazwie Very Large Telescope Interferometer (VLTI), wykonał pierwsze bezpośrednie obserwacje egzoplanety przy pomocy interferometrii optycznej. Metoda ta ukazała złożoną atmosferę planety z chmurami żelazowymi i krzemianowymi kręcącymi się w burzy o skali całej planety. Zastosowana technika prezentuje wyjątkowe możliwości badania własności wielu z egzoplanet znanych obecnie.

Bliski przelot 2019 FA (16.03.2019)

NEO Szesnastego marca nieopodal Ziemi przemknął meteoroid 2019 FA. Minimalna odległość wyniosła około 231 tysięcy kilometrów.Szesnastego marca nieopodal Ziemi przemknął meteoroid 2019 FA. Minimalna odległość wyniosła około 231 tysięcy kilometrów. Moment przelotu meteoroidu 2019 FA nastąpił 16 marca z maksymalnym zbliżeniem około godziny 02:15 CET. W tym momencie obiekt znalazł się w odległości około 231 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to 0,60 średniego dystansu do Księżyca. 2019 EN2 ma szacowaną średnicę około 7 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [143] Komentarzy: [0]

Lecimy na Księżyc

Saturn V Nauka przez zabawę towarzyszy każdym zajęciom Sekcji Astronomicznej. To przyjemny sposób zdobywania wiedzy i umiejętności.Nauka przez zabawę towarzyszy każdym zajęciom Sekcji Astronomicznej. To przyjemny sposób zdobywania wiedzy i umiejętności. Czasem jednak przed uczestnikami zajęć stawiane są poważne wyzwania, nawet jeśli mają oni zaledwie 10 lat. Tym razem wielkiemu zadaniu towarzyszył równie wielki zapał wszystkich uczestników.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [153] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2019 EN2 (13.03.2019)

NEO Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyTrzynastego marca nastąpił bliski przelot planetoidy 2019 EN2. Obiekt minął Ziemię w odległości około 331 tysięcy kilometrów. Moment przelotu planetoidy 2019 EN2 nastąpi 13 marca z maksymalnym zbliżeniem około godziny 23:45 CET. W tym momencie obiekt znajdzie się w odległości około 331 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to 0,86 średniego dystansu do Księżyca. 2019 EN2 ma szacowaną średnicę około 11 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [169] Komentarzy: [0]

Kosmiczny wzorzec odległości coraz dokładniejszy

LMC,SMC,Nature Metoda pomiaru odległości zespołu prof. Grzegorza Pietrzyńskiego często nazywana jest polską linijką kosmiczną. Źródło: Grzegorz PietrzyńskiDzięki zespołowi Polaka z coraz większą dokładnością wiemy, jaka odległość dzieli nas od Wielkiego Obłoku Magellana - galaktyki, która jest najbliższą sąsiadką Drogi Mlecznej. Dystans ów to wzorzec kosmicznych odległości służący do kalibracji innych ważnych dla astronomów stałych.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [229] Komentarzy: [0]

Światowy Dzień Liczby Pi

Pi Pi Dzień 14 marca jest tradycyjnym dniem liczby Pi. Znane wszystkim 3,14 jest najbardziej znana wartością niewymierną. Jeszcze większe znaczenie dla naszego życia ma owa liczba. To dzięki niej możemy poruszać się pojazdami kołowymi. Jest w związku z tym powiedzenie, mówiące o tym, dlaczego stukają koła pociągu? To końcówka liczby Pi stuka o metalowe szyny drogi kolejowej.

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [165] Komentarzy: [0]

Satelity BRITE, w tym LEM i Heweliusz, już niemal sześć lat obserwują gwiazdy

Heweliusz,Lem,BRITE Na zdjęciu satelita "Heweliusz". Fot. PAP/ Tomasz Gzell 30.06.2014Satelity konstelacji BRITE, do której należą polskie satelity naukowe Lem i Heweliusz, niemal sześć lat temu zaczęły badania przestrzeni kosmicznej. W tym czasie cała konstelacja obserwowała już 625 gwiazd, przemierzając orbitę ziemską w sumie ponad 133 tys. razy.

Dodał: jacek W kategorii: Astronautyka Czytań: [163] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2019 EA2 (22.03.2019)

2019 EA2,NEO Fireball o sile -15 o nazwie Zdar nad Sazavou, który przeszedł nad Republiką Czeską 9 grudnia 2014 r. Sekcja obrazu całego nieba zrobiona przez Digital Autonomous Fireball Observatory na stacji Kucharovice. Kula ognia przeleciała od prawej do lewej i trwała przez 9 sekund. Przerwy w obrazie kuli ognia zostały wykonane sztucznie i umożliwiają pomiar prędkości kuli ognia. Całkowity czas ekspozycji obrazu wynosił 35 sekund. Zdjęcie: Instytut Astronomiczny Czeskiej Akademii Nauk.
Takie zjawiska wywoływane są przez obiekty rzędu kilku centymetrów. Wchodzą one w nasza atmosferę, stąd możemy je zobaczyć na własne oczy. Ale omawiany w artykule obiekt jest znacznie większy i na szczęście przemknie koło nas na tyle daleko, że będzie bliżej Księżyca niż Ziemi.
Dwudziestego drugiego marca nastąpi bliski przelot planetoidy 2019 EA2. Obiekt przemknie w odległości około 308 tysięcy kilometrów od Ziemi. Moment przelotu planetoidy 2019 EA2 nastąpi 22 marca z maksymalnym zbliżeniem około godziny 14:30 CET. W tym momencie obiekt znajdzie się w odległości około 308 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to 0,80 średniego dystansu do Księżyca. 2019 EA2 ma szacowaną średnicę około 25 metrów. Jest to jedno z niewielu odkryć małego obiektu stosunkowo daleko od Ziemi, na ponad tydzień przed przelotem.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [167] Komentarzy: [0]

Gdański "Jeż" poleci w kosmos

slowaKluczowe Źródło: www.pg.edu.plJuż w najbliższych dniach z kosmodromu Esrange położonego za kołem podbiegunowym wystartuje rakieta, na pokładzie której znajdzie się m.in. eksperyment HEDGEHOG (po polsku "Jeż") autorstwa studentów Politechniki Gdańskiej - poinformowało biuro prasowe uczelni.

Dodał: jacek W kategorii: Astronautyka Czytań: [178] Komentarzy: [0]

Koniec misji SpX-DM1

Ósmego marca zakończyła się pierwsza misja kapsuły Dragon 2. Misja o oznaczeniu SpX-DM1 to pierwszy lot orbitalny kapsuły Dragon 2. Ten pojazd docelowo ma dowozić astronautów na niską orbitę okołoziemską (LEO), przede wszystkim w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Misja SpX-DM1 od samego początku była planowana jako bezzałogowy test przed lotami załogywmi. Twórcą pojazdu Dragon 2 jest firma SpaceX.

Dodał: jacek W kategorii: Astronautyka Czytań: [198] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2019 ED1 (01.03.2019)

NEO Między Zmieą a Księżycem często dochodzi do przelotu niewielkich ciał układu słonecznego.Pierwszego marca nastąpił bliski przelot planetoidy 2019 ED1. Obiekt przemknął w odległości około 392 tysięcy kilometrów. Moment przelotu planetoidy 2019 ED1 nastąpił 1 marca z maksymalnym zbliżeniem około godziny 17:00 CET. W tym momencie obiekt znalazł się w odległości około 392 tysięcy kilometrów od Ziemi, Odpowiada to 1,02 średniego dystansu do Księżyca. 2019 ED1 ma szacowaną średnicę około 13 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [157] Komentarzy: [0]

Na stację kosmiczną dotarła kapsuła zbudowana przez SpaceX

DRAGON,ISS,NASA Załogowa kapsuła DRAGON podchodząca do ISSZbudowana przez firmę SpaceX załogowa wersja kapsuły Dragon - na pokładzie której nie ma ludzi, a jedynie manekin - udanie zacumowała w niedzielę przed południem czasu polskiego do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Dodał: jacek W kategorii: Astronautyka Czytań: [176] Komentarzy: [0]

Polacy odpowiedzialni za kolejne elementy kosmicznej misji ATHENA

ATHENA Teleskop ATHENA. Źródło: ESAZbieranie danych na temat formowania i ewolucji grup galaktyk oraz czarnych dziur - takie zadanie czeka teleskop ATHENA. W prace nad urządzeniem w coraz większym stopniu zaangażowani są Polacy. Start misji, realizowanej przez Europejską Agencję Kosmiczną, zaplanowano na 2028 r.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia sprzęt Czytań: [159] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2019 DF (26.02.2019)

NEO Dwudziestego szóstego lutego nastąpił bliski przelot meteoroidu 2019 DF. Obiekt przemknął w odległości około 181 tysięcy kilometrów. Dwudziestego szóstego lutego nastąpił bliski przelot meteoroidu 2019 DF. Obiekt przemknął w odległości około 181 tysięcy kilometrów. Moment przelotu meteoroidu 2019 DF nastąpił 26 lutego z maksymalnym zbliżeniem około 22:20 CET. W tym momencie obiekt znalazł się w odległości około 181 tysięcy kilometrów od Ziemi, Odpowiada to 0,47 średniego dystansu do Księżyca. 2019 DF ma szacowaną średnicę około 5 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [159] Komentarzy: [0]

Warszawscy astronomowie odkryli dwie nowe planety swobodne

planety swobodne,OGLE Mikrosoczewkowanie grawitacyjne przez planetę swobodną – wizja artystyczna. Autor: Dr Jan Skowron (Obserwatorium Astronomiczne UW).Dwie nowe planety swobodne - niezwiązane grawitacyjnie z żadną gwiazdą i przemierzające samotnie naszą Galaktykę - odkryli naukowcy z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [170] Komentarzy: [0]