21-05-2019

Brak wydarzeń.

Najnowszy użytkownik: jacek
Dziś:840

Archiwa May 2019

Bliski przelot 2019 JH7 (16.05.2019)

slowaKluczowe OpisZdjeciaSzesnastego maja nastąpił bliski przelot meteoroidu 2019 JH7. Obiekt przemknął w odległości ok. 73 tysięcy kilometrów od Ziemi. Moment przelotu meteoroidu 2019 JH7 nastąpił 16 maja z maksymalnym zbliżeniem około godziny 02:00 CEST. W tym momencie obiekt znalazł się w odległości około 73 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to 0,19 średniego dystansu do Księżyca. 2019 JH7 ma szacowaną średnicę około 5 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [5] Komentarzy: [0]

IX Rajd Szlakiem Keplera

IX,9,Rajd Szlakiem Keplera,Żagań W 2019 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) obchodzi swoją setną rocznicę (IAU100), a także stulecie astronomicznych przełomów, które ukształtowały naukę, technologię i kulturę. Trwające przez cały rok obchody mają na celu także wskazanie, jak istotna jest astronomia jako narzędzia w edukacji, rozwoju i dyplomacji. Obchody setnej rocznicy IAU w 2019 roku będą stymulować ogólnoświatowe zainteresowanie astronomią i nauką, dotrą do globalnej społeczności astronomicznej, od astronomów zawodowych i miłośników astronomii, po nauczycieli, uczniów, rodziny i całe społeczeństwo. Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) jest międzynarodową organizacją astronomiczną, która skupia ponad 13500 zawodowych astronomów z ponad 100 krajów świata. Jej misją jest promowanie i ochrona astronomii we wszystkich jej aspektach: badań naukowych, popularyzacji, edukacji i rozwoju – poprzez współpracę międzynarodową. IAU działa także jako uznane międzynarodowo ciało nadające oznaczenia obiektom astronomicznym i strukturom na ich powierzchniach. IAU została założona w 1919 roku. Jest największą na świecie organizacją dla astronomów. Warto też zwrócić uwagę, że poza globalną rocznicą stulecia Międzynarodowej Unii Astronomicznej mamy w tym roku także polskie setne rocznice w tej dziedzinie. Mowa tu o 100 lat tradycji miłośniczego ruchu astronomicznego (początki formowania się Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii) oraz 100 lat od wydania pierwszego numeru poprzedniczki „Uranii” – polskiego czasopisma o kosmosie, które jest jednym z najstarszych popularnonaukowych tytułów astronomicznych spośród obecnie ukazujących się na świecie, a także jednym z najstarszych polskich czasopism. Wydawcami „Uranii” są wspólnie Polskie Towarzystwo Astronomiczne zrzeszające zawodowych astronomów oraz Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii skupiające entuzjastów tej dziedziny. Również 10 lat temu, w 2009 roku, rozpoczęła swoją działalność w Centrum Kultury Sekcja Astronomiczna a rok później odbył się pierwszy Rajd Szlakiem Keplera. Przez kolejne lata kultywowane były tradycje pamięci o Johannesie Keplerze, popularyzacji nauki w życiu naszych mieszkańców oraz rozwijania nieprzeciętnych umiejętności młodych ludzi w poznawaniu Wszechświata od największych głębin oceanów po najdalsze zakątki kosmosu."100 lat pod wspólnym niebem" Tak, to już 9 lat przygotowujemy i realizujemy to niezwykłe wydarzenie poświęcone pamięci wielkiego astronoma - są tacy, którzy jak ja którzy uważają, że był to najwybitniejszy astronom wszech-czasów. Mowa oczywiście o Johannesie Keplerze, który wszystkim jest znany jako autor Trzech Praw Ruchu ciał niebieskich w kosmosie. Ale to nie wszystko. Jak zwykle z jego postacią wiąże się wiele istotnych wydarzeń, które w niewielkiej skali miały miejsce w naszym mieście, ale związane są z nim wszystkie te, które miały miejsce wcześniej. Bo życie Keplera to jedno wielkie wydarzenie astronomiczne.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [10] Komentarzy: [0]

Dziesięć lat do przelotu 99942 Apophis

99942,Apophis Prawdopodobny wygląd 99942 Apophis, na podstawie danych radarowych z początku tej dekady / Credits - Astronomical Institute of the Charles University: Josef Ďurech, Vojtěch SidorinW kwietniu 2029 roku do Ziemi zbliży się stosunkowo duża planetoida – 99942 Apophis. Piętnaście lat temu, w czerwcu 2004 roku, astronomowie Roy Tucker, David Tholen oraz Fabrizio Bernardi z Kitt Peak National Observatory odkryli nową planetoidę. Obiekt otrzymał “wstępne” oznaczenie 2004 MN4. W grudniu 2004 ta planetoida znalazła się około 14 milionów kilometrów od Ziemi, podczas zbliżenia do naszej planety. W czerwcu 2005 planetoida otrzymała numer (99942) a miesiąc później została nazwana (Apophis).

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [34] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2019 JX1 (02.05.2019)

NEO Przestrzeń między Ziemią a Księżycem często odwiedzana jest przez mniejszych kosmicznych gości
Źródło: nasa.gov
Drugiego maja nastąpił bliski przelot meteoroidu 2019 JX1 obok Ziemi. Obiekt przemknął w odległości 181 tysięcy kilometrów od naszej planety. Moment przelotu meteoroidu 2019 JX1 nastąpił 2 maja z maksymalnym zbliżeniem około godziny 12:20 CEST. W tym momencie obiekt znalazł się w odległości około 181 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to 0,47 średniego dystansu do Księżyca. 2019 JK ma szacowaną średnicę około 5 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [37] Komentarzy: [0]

Dostrajanie obserwatorium Gaia do wykonywania mapy Drogi Mlecznej

Teleskop VST z ESO pomaga w określeniu orbity satelity Gaia, aby umożliwić uzyskanie najdokładniejszej w historii mapy dla ponad miliarda gwiazd

slowaKluczowe Dostrajanie obserwatorium Gaia do wykonywania mapy Drogi Mlecznej
Ten obraz, złożony z kilku obserwacji zarejestrowanych przez teleskop VLT Survey Telescope (VST) ESO, pokazuje obserwatorium kosmiczne Gaia jako słaby ślad kropek w dolnej połowie wypełnionego gwiazdami pola widzenia. Obserwacje te zostały podjęte w ramach nieustannych wspólnych wysiłków zmierzających do zmierzenia orbity Gaji i poprawy dokładności jej bezprecedensowej mapy gwiazd.
This image, a composite of several observations captured by ESO’s VLT Survey Telescope (VST), shows the space observatory Gaia as a faint trail of dots across the lower half of the star-filled field of view. These observations were taken as part of an ongoing collaborative effort to measure Gaia’s orbit and improve the accuracy of its unprecedented star map.
Źródło:ESO
To zdjęcie składa się z kilku obserwacji dokonanych należącym do ESO teleskopem VST i pokazuje satelitę Gaia jako słaby ślad złożony z punktów w dolnej połowie wypełnionego gwiazdami pola widzenia. Obserwacje te zostały uzyskane w ramach wspólnych wysiłków zmierzenia orbity satelity i polepszenia dokładności wykonywanej przez niego mapy gwiazd.

Bliski przelot 2019 JK (30.04.2019)

NEO Okolice Ziemi często odwiedzane są przez obiekty NEO różnej wielkości.Ostatniego dnia kwietnia nastąpił bliski przelot planetoidy 2019 JK. Obiekt przemknął 265 tysięcy kilometrów od Ziemi. Moment przelotu planetoidy 2019 JK nastąpił 30 kwietnia z maksymalnym zbliżeniem około godziny 10:00 CEST. W tym momencie obiekt znalazł się w odległości około 265 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to 0,69 średniego dystansu do Księżyca. 2019 JK ma szacowaną średnicę około 12 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [106] Komentarzy: [0]