Hygiea ...

... kandydatką na najmniejszą planetę karłowatą w Układzie Słonecznym Hygiena Zdjęcie planetoidy Hygiea uzyskane z powierzchni Ziemi przy pomocy instrumentu SPHERE na teleskopie VLT. Źródło: ESO/P. Vernazza et al./MISTRAL algorithm (ONERA/CNRS).Hygiea ma cechy pozwalające potencjalnie zaliczyć ją do grona planet karłowatych - wynika z badań Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO). W badaniach uczestniczyli naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytetu Szczecińskiego.

Dodał: jacek W kategorii: US Czytań: [114] Komentarzy: [0]

Kosmiczne fajerwerki

Pierwsza identyfikacja ciężkiego pierwiastka narodzonego w kolizji gwiazd neutronowych ESO,stront,gwiazdy neutronowe Artystyczna wizja strontu powstającego z merdżera gwiazd neutronowych
Zespół europejskich badaczy wykorzystał instrument X-shooter, pracujący na należącym do ESO teleskopie VLT, do znalezienia sygnatur strontu uformowanego w merdżerze gwiazd neutronowych. Wizja artystyczna pokazuje dwie niewielkie, ale bardzo gęste gwiazdy neutronowe w momencie, gdy łączą się ze sobą powoując wybuch kilonowej. Na pierwszym planie symbolicznie pokazano nowo utworzony stront. Źródło: ESO/L. Calçada/M. Kornmesser
Nowo utworzony stront – pierwiastek wykorzystywany w fajerwerkach – został po raz pierwszy wykryty w kosmosie dzięki obserwacjom przy użyciu teleskopu ESO Po raz pierwszy wykryto w kosmosie świeżo utworzony ciężki pierwiastek stront, jako pozostałość po złączeniu się dwóch gwiazd neutronowych. Udało się to dzięki obserwacjom wykonanym przy pomocy należącego do ESO spektrografu X-shooter na Bardzo Dużym Teleskopie (VLT). Wyniki badań opublikowano dzisiaj w „Nature”. Detekcja jest potwierdzeniem, że cięższe pierwiastki we Wszechświecie mogą formować się w zderzeniach gwiazd neutronowych, dokładając brakujący element w układance powstawania pierwiastków chemicznych.

Bliski przelot 2019 UG (18.10.2019)

planetoidy blisko ziemi Przestrzeń okołoziemska systematycznie jest odwiedzana przez małe ciała Układu SłonecznegoOsiemnastego października nastąpił bliski przelot planetoidy 2019 UG. Obiekt przemknął w odległości około 323 tysięcy kilometrów. Planetoida o oznaczeniu 2019 UG zbliżyła się do naszej planety w dniu 18 października, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 11:20 CEST. Minimalny dystans wyniósł ok. 323 tysięcy kilometrów, co odpowiada ok. 0,89 średniej odległości do Księżyca. Meteoroid 2019 TN5 ma szacowaną średnicę około 11 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [180] Komentarzy: [0]

Borisov - kometa spoza Układu Słonecznego

Polsko-holenderski zespół opisał pierwszą kometę spoza Układu Słonecznego Borisov Pochodząca z innego układu planetarnego kometa 2I/Borisov (zaznaczona na żółto) opisana przez Polaków przechodzi właśnie przez Układ Słoneczny. Polsko-holenderskiemu zespołowi udało się ją opisać. Źródło: Piotr Guzik et al.Kometa 2I/Borisov to pierwsza w historii kometa z innego systemu planetarnego przyłapana na podróży przez Układ Słoneczny. Opisali ją właśnie astronomowie z Polski i Holandii. Na obserwacje tego niezwykłego ciała niebieskiego badacze mają jeszcze rok.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [265] Komentarzy: [0]

Fragment jak całość - dlaczego fizyków fascynują fraktale

slowaKluczowe Jednym ze sławniejszych fraktali jest zbiór Mandelbrota. Tu widać jego fragment, gdzie zauważalne jest samopodobieństwo w tym obiekcie. Wygenerowany programem XaosFraktal to obiekt, którego fragment w powiększeniu wygląda podobnie jak całość. Strukturę fraktali odkryto już w białkach, graniach gór, sygnale z giełdy, plamach słonecznych czy nawet obrazach Jacksona Pollocka. O tym, czego szukają we fraktalach fizycy, mówi prof. Paweł Oświęcimka.

Dodał: jacek W kategorii: Nauka Czytań: [109] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2019 TN5 (06.10.2019)

planetoidy blisko ziemi Przestrzeń okołoziemska systematycznie jest odwiedzana przez małe ciała Układu SłonecznegoSzóstego października nastąpił bliski przelot meteoroidu o oznaczeniu 2019 TN5. Obiekt przemknął w odległości 123 tysięcy kilometrów od Ziemi.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [102] Komentarzy: [0]

2I/Borisov – HST rozpoczyna obserwacje

2I/Borisov Obraz komety 2I/Borisov w dniu 10 września 2019 / Credits - Canada-France-Hawaii TelescopeÓsmego października rozpoczęły się obserwacje międzygwiezdnej komety 2I/Borisov za pomocą kosmicznego teleskopu Hubble.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [135] Komentarzy: [0]

100 lat PTMA

Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii obchodzi 100 lat działalności PTMA,100 lat poczta wydała okolicznościową kartkę, które wizerunek prezentujemy. Źródło: URania Postępy Astronomii„Święto Astronomii w Krakowie” – pod takim tytułem zorganizowano w sobotę w Krakowie obchody 100-lecia Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii (PTMA), największej polskiej organizacji zrzeszającej entuzjastów astronomii i jednocześnie jednego z najstarszych polskich stowarzyszeń.

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [241] Komentarzy: [0]

Bliskie przeloty 2019 TE (28.09) i 2019 TD (29.09)

planetoidy blisko ziemi Przestrzeń okołoziemska systematycznie jest odwiedzana przez małe ciała Układu SłonecznegoPod koniec września nastąpiły bliskie przeloty dwóch meteoroidów w pobliżu Ziemi. Meteoroid o oznaczeniu 2019 TE zbliżył się do naszej planety w dniu 28 września, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 22:30 CEST. Minimalny dystans wyniósł ok. 357 tysięcy kilometrów, co odpowiada ok. 0,93 średniej odległości do Księżyca. Meteoroid 2019 TE ma szacowaną średnicę około 8 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Niebo za oknem Czytań: [186] Komentarzy: [0]

Tajemnicza emisja radiowa rozświetliła spokojne halo galaktyki

ESO,FRB 181112 Infographic showing the path of FRB 18112 passing through the halo of an intervening galaxy
Źródło: ESO/M. Kornmesser
Astronomowie korzystający z należącego do ESO teleskopu VLT po raz pierwszy zaobserwowali, że szybki błysk radiowy przeszedł przez galaktyczne halo. Ta tajemnicza emisja kosmicznych fal radiowych trwała mniej niż milisekundę i przemieściła się prawie niezaburzona, co sugeruje, że halo ma zaskakująco małą gęstość i słabe pole magnetyczne. Daje to astronomom nową technikę możliwą do badania nieuchwytnych halo w innych galaktykach.