20-09-2017

Meteor z zaćmienia

Burza na północy

W tym roku:1,730,393

Archiwa September 2016

Sonda Rosetta skończy w piątek swoją misję

Sonda Rosetta Sonda Rosetta tuż przed upadkiem na jądro komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko (wizja artysty). Źródło: ESA/ATG medialab. Kończy się misja bezzałogowej sondy Rosetta, która badała z bliska kometę 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zaplanowała na piątek kontrolowane opadanie sondy na jądro komety. Swój wkład w misję wnieśli też polscy badacze.

Dodał: jacek W kategorii: Rosetta Czytań: [357] Komentarzy: [0]

Bliskie przeloty 2016 SU2 i 2016 SA2

Bliskie przeloty 2016 SU2 i 2016 SA2 (24-25.09.2016) 2016 SU2 i 2016 SA2 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDwudziestego czwartego i dwudziestego piątego września nastąpiły bliskie przeloty meteoroidów 2016 SA2 i 2016 SU2 obok Ziemi. Moment przelotu 2016 SU2 nastąpił 24 września, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 21:06 CEST. Minimalny dystans pomiędzy tym meteoroidem a Ziemią wyniósł około 350 tysięcy kilometrów, czyli około 0,91 średniej odległości do Księżyca. Średnicę 2016 SU2 wyznaczono na około 8 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [363] Komentarzy: [0]

ALMA znalazła gwiezdny kokon z ciekawą chemią

ALMA,Large Magellanic Cloud ALMA results and the region seen in infrared light
This figure shows observations of the first hot core to be found outside the Milky Way with ALMA and a view of the region of sky in infrared light.
Left: Distributions of molecular line emission from a hot molecular core in the Large Magellanic Cloud observed with ALMA. Emissions from dust, sulfur dioxide (SO2), nitric oxide (NO), and formaldehyde (H2CO) are shown as examples. Right: An infrared image of the surrounding star-forming region (based on data from the NASA/Spitzer Space Telescope).
Źródło:T. Shimonishi/Tohoku University, ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)
Japoński zespół astronomów korzystający z radioteleskopu ALMA odkrył gorącą i zwartą masę złożonych cząsteczek, otaczającą nowo narodzoną gwiazdę. Jest to pierwszy w swoim rodzaju gorący rdzeń molekularny wykryty poza Drogą Mleczną. Ma skład molekularny bardzo różny od podobnych obiektów w naszej własnej galaktyce – co wskazuje, że chemia zachodząca we Wszechświecie może być znacznie bardziej zróżnicowana niż zakładano.

Para wodna na Europie

Hubble identyfikuje prawdopodobne wyrzuty pary wodnej z jowiszowego księżyca Europa Europa,Hubble,HST,woda Powierzchnia Europy w naturalnych barwach - zdjęcie z sondy Galileo / Credit: NASAObserwacje przeprowadzone za pomocą teleskopu kosmicznego Hubble’a pozwoliły prawdopodobnie na pierwsze zobrazowanie wyrzutów pary wodnej, pochodzących z powierzchni Europy, jednego z księżyców Jowisza. Uzyskane obrazy uzupełniają wcześniejsze dane, które sugerowały, że na powierzchni tego ciała kosmicznego może dochodzić do silnych erupcji pary wodnej.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [402] Komentarzy: [0]

ESA pokazała składankę zdjęć wybuchów komety

ESA,Rosetta Zestawienie najjaśniejszych wybuchów na komecie 67P/Churyumov–Gerasimenko, sfotografowanych przez sondę Rosetta od lipca do września 2015 r. Źródło: OSIRIS: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA; NavCam: ESA/Rosetta/NavCam – CC BY-SA IGO 3.0. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) udostępniła składankę fotografii z zarejestrowanymi najjaśniejszymi wybuchami na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko, które wystąpiły w okresie od lipca do września 2015 r.

Dodał: jacek W kategorii: Rosetta Czytań: [362] Komentarzy: [0]

Bliski przelot 2016 SJ

Bliski przelot 2016 SJ (21.09.2016) slowaKluczowe Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDwudziestego pierwszego września nastąpił bliski przelot meteoroidu 2016 SJ obok Ziemi. Obiekt zbliżył się na dystans około 150 tysięcy kilometrów. Moment przelotu 2016 SJ nastąpił 21 września, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 20:27 CEST. Minimalny dystans pomiędzy tym meteoroidem a Ziemią wyniósł około 150 tysięcy kilometrów, czyli 0,39 średniej odległości do Księżyca.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [378] Komentarzy: [0]

Głodująca czarna dziura przemieniła jasną galaktykę w ciemną

Markarian 1018,ESO The active galaxy Markarian 1018
This image from the MUSE instrument on ESO’s Very Large Telescope shows the active galaxy Markarian 1018, which has a supermassive black hole at its core. The faint loops of light around the galaxy are a result of its interaction and merger with another galaxy in the recent past.
Źródło:ESO/CARS survey
Zagadka rzadkiej zmiany zachowania supermasywnej czarnej dziury w centrum odległej galaktyki została rozwiązana przez międzynarodowy zespół astronomów korzystający z należącego do ESO teleskopu VLT oraz z obsługiwanego przez NASA/ESA Kosmicznego Teleskopu Hubble’a oraz z należącego do NASA Obserwatorium Rentgenowskiego Chandra. Wydaje się, że czarna dziura przechodzi ciężkie czasy i już nie ma wystarczająco dużo paliwa, aby jej otoczenie świeciło.

Prenumerata szkolna „Uranii – Postępów Astronomii”

Prenumerata szkolna „Uranii – Postępów Astronomii” z dofinansowaniem od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Urania Potępy Astronomii,prenumerata,MEN Prenumerata szkolna „Uranii – Postępów Astronomii” z dofinansowaniem od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa WyższegoSzkoły w całej Polsce mogą przystąpić do programu szkolnych prenumerat popularnonaukowego czasopisma o astronomii i kosmosie pt. „Urania – Postępy Astronomii”. W ramach prowadzonego przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne projektu promocji astronomii w szkołach, ministerstwo dopłaca placówkom szkolnym do prenumeraty „Uranii”.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia ksiązki Czytań: [464] Komentarzy: [0]

Początek astronomicznej jesieni

Casiopea i Adnromeda Dwie konstelacje na jesiennym niebie, które przyciagna nasza uwagę do jesiennego nieba. Autor Jacek PatkaW czwartek o godzinie 16. 21 Słońce przeszło przez tzw. punkt Wagi (punkt równonocy jesiennej) i tym samym rozpoczęła się astronomiczna jesień. W jesienne noce można będzie podziwiać m.in. roje meteorów i gwiazdozbiory, np. Pegaza, Oriona czy Trójkąt Letni.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [454] Komentarzy: [0]

ALMA zbadała Ultragłębokie Pole Hubble’a

Najgłębsze w historii obserwacje milimetrowe wczesnego Wszechświata

ESO,ALMA,Deep Field,Hubble Obraz ten łączy w sobie obraz tła podjętą przez NASA / ESA Hubble Space Telescope (niebieski / zielony) z nowym bardzo głębokim obserwacją ALMA tej dziedzinie (pomarańczowy, oznaczonej kręgach).
This image combines a background picture taken by the NASA/ESA Hubble Space Telescope (blue/green) with a new very deep ALMA view of this field (orange, marked with circles). All the objects that ALMA sees appear to be massive star-forming galaxies. This image is based on the ALMA survey by J. Dunlop and colleagues, covering the full HUDF area. Źródło: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/NASA/ESA/J. Dunlop et al. and S. Beckwith (STScI) and the HUDF Team.
Międzynarodowy zespół astronomów użył sieci radioteleskopów Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) do zbadania odległego zakątka Wszechświata, po raz pierwszy ukazanego na słynnych zdjęcia Ultragłębokiego Pola Hubble’a (Hubble Ultra Deep Field – HUDF). Nowe obserwacja ALMA są znacząco głębsze i ostrzejsze niż poprzednie przeglądy na falach milimetrowych. Wyraźnie pokazują, że tempo powstawania gwiazd w młodych galaktykach jest ściśle związane z całkowitą masą ich gwiazd. Pozwalają także prześledzić występowanie gazu gwiazdotwórczego w różnych punktach w czasie (czego wcześniejsze badania nie pokazywały), dając nowe spojrzenie na „Złoty Wiek” powstawania galaktyk około 10 miliardów lat temu.

Pierwszy katalog danych astrometrycznych z sondy Gaia

Gaia Mapa gęstości gwiazd skatalogowanych przez sondę Gaia / Credit: ESA/Gaia/DPAC14 września został opublikowany pierwszy katalog ponad miliarda gwiazd wykonany przez obserwatorium Gaia – jest to największy do tej pory przegląd i spis obiektów astronomicznych całego nieboskłonu.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [398] Komentarzy: [0]

ALMA odkrywa sekrety olbrzymiej kosmicznej bańki

Lyman-Alfa,Lyman-alpha Blobs,LABs Computer simulation of a Lyman-alpha Blob
This rendering shows a snapshot from a cosmological simulation of a Lyman-alpha Blob similar to LAB-1. This simulation tracks the evolution of gas and dark matter using one of the latest models for galaxy formation running on the NASA Pleiades supercomputer. This view shows the distribution of gas within the dark matter halo, colour coded so that cold gas (mainly neutral hydrogen) appears red and hot gas appears white. Embedded at the centre of this system are two strongly star-forming galaxies, but these are surrounded by hot gas and many smaller satellite galaxies that appear as small red clumps of gas here. Lyman-alpha photons escape from the central galaxies and scatter off the cold gas associated with these satellites to give rise to an extended Lyman-alpha Blob. Źródło:J.Geach/D.Narayanan/R.Crain
Międzynarodowy zespół naukowców, korzystający z ALMA, a także z należącego do ESO teleskopu VLT oraz innych teleskopów, odkrył prawdziwą naturę rzadkiego obiektu w odległym Wszechświecie, zwanego Bańką Lyman-alfa. Do tej pory astronomowie nie rozumieli co powoduje, że te wielkie obłoki gazu świecą tak jasno, ale ALMA dostrzegła w sercu jednego z tego typu obiektów dwie galaktyki, w których trwa „szał” powstawania gwiazd rozświetlający ich otoczenie. Te olbrzymie galaktyki znajdują się w centrum roju mniejszych galaktyk w czymś, co wydaje się wczesną fazą powstawania masywnej gromady galaktyk. Wydaje się, że dwa źródła ALMA wyewoluują w pojedynczą gigantyczną galaktykę eliptyczną.

3 bliskie przeloty!

Trzy bliskie przeloty! (2016 RB1, 2016 RR1 i 2016 RS1) 2016 RB1,2016 RR1,2016 RS1 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyNa przestrzeni jednego tygodnia blisko Ziemi przeleciały trzy małe obiekty: 2016 RB1, 2016 RR1 i 2016 RS1. Najbliższy z nich przemknie zaledwie 38 tysięcy kilometrów od naszej planety. Pierwszy z przelotów nastąpił 2 września, z maksymalnym zbliżeniem do Ziemi około godziny 18:14 CEST. Planetoida 2016 RR1 znalazła się wówczas w odległości około 131 tysięcy kilometrów od naszej planety, co odpowiada 0,34 dystansu do Księżyca. Średnicę tej planetoidy oszacowano na około 11 metrów.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [442] Komentarzy: [0]

Słońce u Michała

Jarmark Michała,obserwacje,Słońce,Księżyc Obserwacje Księżyca jeszcze na dziennym niebie. Mały astronom pokazuje mamie i prowadzącemu obserwacje Stefanowi gdzie na niebie teraz widać Księżyc. za Chwilę spojrzy przez teleskop by podziwiać kratery na jego powierzchni.W grodzie Żagańskim każdego roku jesienią obchodzone jest święto miasta. Ale nie każdego roku pogoda sprzyja pokazom astronomicznym. Tym razem było inaczej. Sobota dopisała Słońcem i błękitnym niebem, a wieczorem nad miasto przywędrował Księżyc w 8 dniu lunacji. Dzięki uprzejmości naszego przyjaciela Karola Szuszkiewicza mieszkańcy Żagania zobaczyli Słońce w niezwykłym widmie Halfa. Wieczorny Księżyc zachwycił mnóstwem detali swojej powierzchni. Największa radość mieli najmniejsi, nie kryjąc swoich ochów i achów. Dorośli chcieli ukryć swoje zachwyty, ale najczęściej im się to po prostu nie udawało.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [480] Komentarzy: [0]

Tryumf polskich drużyn

Raptors,ERC Ekipa Raptors z Politechniki Łódzkiej wygrała III edycję European Rover Challenge 2016Tryumf polskich drużyn w Konkursie Łazików Marsjańskich na Podkarpaciu
  • Ekipa Raptors z Politechniki Łódzkiej wygrała III edycję European Rover Challenge 2016.
  • Drużyna Impuls z Politechniki Świętokrzyskiej zajęła II miejsce.
  • Kanadyjscy studenci McGill z Queens University z Kingston zajęli III miejsce.
  • Continuum z Uniwersytetu Wrocławskiego otrzymało nagrodę specjalną w konkurencji Maintenance.
III edycja European Rover Challenge 2016. zakończona. W zawodach wzięły udział 23 drużyny z 7 krajów świata. Polskę reprezentowało 15 drużyn z 13 uczelni wyższych i jedna z Młodzieżowego Domu Kultury. W konkursie wystąpili przedstawiciele m.in Australii, Kanady, Bangladeszu, Indii, Turcji i po raz pierwszy Nepalu.

Dodał: jacek W kategorii: Roboty Czytań: [501] Komentarzy: [0]

Gdzie wyląduje Rosetta?

rosetta Planowany region lądowania sondy Rosetta / Credits - ESA/Rosetta/NavCam – CC BY-SA IGO 3.0ESA poinformowała w którym regionie komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko dojdzie do osadzenia sondy Rosetta. Wystrzelona w marcu 2004 roku sonda Rosetta przebywa od sierpnia 2014 roku w pobliżu komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko (67P). W tym czasie doszło m.in. do posadzenia lądownika Philae na tej komecie, serii bliskich przelotów w pobliżu 67P zarówno przed jak i po peryhelium orbity oraz długotrwałe obserwacje z różnych odległości.

Dodał: jacek W kategorii: Rosetta Czytań: [471] Komentarzy: [0]

Wystartował OSIRIS-REx, czyli do asteroidy i z powrotem

OSIRIS-REx Odłączenie kapsuły SRC od sondy OSIRIS-REx – wizualizacja / Credit: NASANASA wystrzeliła w nocy z 8 na 9 września sondę OSIRIS-REx, która ma sprowadzić na Ziemię próbki asteroidy Bennu. Wczoraj wieczorem, 8 września 2016 o godzinie 23:05 GMT (9 września o 01:05 czasu CEST), z Przylądka Canaveral rozpoczęła podróż sonda OSIRIS-REx. Wyniesiona rakietą Atlas V/411 trafiła już na trajektorię międzyplanetarną, której celem jest asteroida 101955 Bennu. Start przebiegł bez przeszkód, co było ważne z uwagi na 1-minutowe okno startowe. Podróż zajmie 7 lat (ponad 7 mld kilometrów) w obie strony. Komentator startu, Mike Curie, pozwolił sobie nawiązać do uniwersum Star Treka, które obchodzi właśnie pięćdziesięciolecie, mówiąc „…to boldly go to the Asteroid Bennu and back”.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [430] Komentarzy: [0]

Astronomowie odkryli rzadką "skamielinę" z wczesnych czasów Drogi Mlecznej

ESO,The unusual cluster Terzan 5 Nietypowa gromada Terzan 5
Patrząc przez grube obłoki pyłu zgrubienia galaktycznego, międzynarodowy zespół astronomów odkrył nietypową mieszankę gwiazd w gromadzie o nazwie Terzan 5. Nowe wyniki wskazują, że Terzan 5 jest jednym z pierwotnych elementów budulcowych zgrubienia galaktycznego, najprawdopodobniej reliktem z bardzo wczesnych dni Drogi Mlecznej.
Zdjęcie wykonano instrumentem Multi-Conjugate Adaptive Optics Demonstrator (MAD), który stanowi prototypowy system optyki adaptatywnej, który ma zademonstrować wykonalność innych technik optyki adaptatywnej dla teleskopu E-ELT i drugiej generacji instrumentów dla VLT. Kolory gwiazd pochodzą ze zdjęcia tego samego pola wykonanego za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.
Źródło: ESO/F. Ferraro
Przy pomocy teleskopu VLT i innych instrumentów międzynarodowy zespół astronomów odkrył “skamielinę” z wczesnych dziejów Drogi Mlecznej, zawierającą gwiazdy w bardzo zróżnicowanym wieku. Ten gwiezdny system przypomina gromadę kulistą, ale nie jest podobny do innych gromad. Zawiera gwiazdy bardzo podobne do większości starych gwiazd w Drodze Mlecznej i stanowi ogniwo zapełniające lukę w zrozumieniu przeszłości i teraźniejszości naszej galaktyki.

Wystartowaliśmy w nowy rok szkolny

wakacje,Adnromeda,astrofotografia,M31 Fotografia galaktyki Andromeda, M31, w konstelacji Andromedy. Wykonano aparatem Nikon D40 przez jedno-klatkową długo-czasową ekspozycję na montażu HEQ5 Pro w czasie wakacji 2016. Autor: Jacek Patka3 września odbyły się inauguracyjne zajęcia Sekcji Astronomicznej w nowym roku szkolnym 2016/2017. Przed nami masa wspaniałych rzeczy do zrobienia, liczne obserwacje i udziały w niezliczonych imprezach. A co najważniejsze chcemy poznać Wszechświat najlepiej jak tylko to jest możliwe i to nie tylko dla siebie. Choć astronomia staje się w naszym kraju coraz bardziej popularna, to nie umniejsza to ilości pracy jaką przychodzi wkładać w zdobywanie wiedzy na tak szerokim polu nauk ścisłych.

Dodał: jacek W kategorii: Sekcja Astronomiczna Czytań: [504] Komentarzy: [0]

Philae odnaleziony!

Philae,Rosetta,67P/Czuriumow-Gierasimienko Philae na zdjęciach z kamery Osiris sondy Rosetta, 2 września 2016 / Credit: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA; context: ESA/Rosetta/NavCam – CC BY-SA IGO 3.0Na mniej niż miesiąc przed zakończeniem misji kamera wysokiej rozdzielczości sondy Rosetta odnalazła lądownik Philae wciśnięty w ciemne pęknięcie na powierzchni komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Zdjęcia zostały wykonane 2 września przez wąskokątną kamerę OSIRIS z odległości 2,7 kilometra od powierzchni. Wyraźnie pokazują one kształt lądownika wraz z dwiema z trzech nóg.

Dodał: jacek W kategorii: Rosetta Czytań: [615] Komentarzy: [0]

Znany fizyk opowie o poszukiwaniach życia we Wszechświecie

prof. Paul C.W. Davies Paul Charles William Davies zajmuje się przede wszystkim kosmologią, kwantową teorią pola i astrobiologią. Jest zwolennikiem podróży w jedną stronę na Marsa. Od 2005 pracuje w projekcie SETI. Jest przekonany o istnieniu życia pozaziemskiego i możliwości jego dotarcia w przeszłości na Ziemię, zasugerował szukanie jego śladów w ekstremalnych środowiskach takich jak pustynie, słone jeziora czy wulkanyCzy jesteśmy sami we Wszechświecie? Odpowiedzi na to pytanie - podczas wykładu otwartego - będzie szukał światowej sławy fizyk – prof. Paul C.W. Davies. Wykład odbędzie się w czwartek, 15 września, w Akademii Morskiej w Szczecinie, ale będzie można go też śledzić on-line.

Dodał: jacek W kategorii: Wydarzenia Czytań: [414] Komentarzy: [0]

Trwa nabór uczniów chętnych na obóz astronomiczny we Włoszech

astrcamp,ESO,Włochy,Astronomy Camp Obserwatorium Astronomiczne Autonomicznego Regionu Aosta Valley we Włoszech, w którym odbędzie się ESO Astronomy Camp 2016. Fot.: ESO/V. Vicenzi. Polscy uczniowie mogą się ubiegać o udział w obozie astronomicznym we Włoszech - ESO Astronomy Camp 2016. Można wygrać stypendia pokrywające koszt uczestnictwa – poinformowało Polskie Towarzystwo Astronomiczne, które prowadzi polski konkurs.

Dodał: jacek W kategorii: Wakacje Czytań: [471] Komentarzy: [0]

Satelita Copernicus Sentinel-1A uderzony mikrometeoroidem

Sentinel-1A ,mikrometeoryt,kolizja Zdjęcie przedstawia panel słoneczny satelity Sentinel-1A przed i po uderzeniu milimetrowego mikrometeoroidu na drugim panelu. Uszkodzony obszar ma średnicę ok. 40 cm, co zgadza się ze strukturą po uderzeniu cząstki o średnicy mniejszej niż 5 mm. Źródło: ESAInżynierowie z ESA odkryli, że jeden z paneli słonecznych satelity Copernicus Sentinel-1A został 23 sierpnia uderzony przez cząstkę o rozmiarze 1 milimetra. Dzięki zamontowanym na pokładzie kamerom kontrolerzy na Ziemi byli w stanie zidentyfikować uszkodzony obszar. Jak na razie zdarzenie nie miało żadnego wpływu na podstawowe operacje satelity.

Dodał: jacek W kategorii: Astronautyka Czytań: [528] Komentarzy: [0]

Polska firma przygotuje "pępowinę" łazika marsjańskiego

ExoMars Ustalenie, czy jest życie na Marsie lub czy kiedykolwiek tam istniało jest jedną z najważniejszych zagadek naukowych naszych czasów. Jest też warunkiem koniecznym, aby przygotować ludzkość do kolejnych misji eksploracji naszego Wszechświata.
W tym celu Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) planuje wysłanie misji ExoMars na Czerwoną Planetę w 2018 roku. Jej zadaniem będzie poszukiwanie śladów przeszłego lub obecnego życia, zbadanie geochemicznych właściwości Marsa, w tym rozkładu szlaków wodnych, poszerzenie naszej wiedzy na temat środowiska i właściwości geofizycznych planety oraz identyfikacja potencjalnych zagrożeń dla przyszłych misji załogowych.
Łazik, który w ramach misji ExoMars w 2021 roku ma wylądować na powierzchni Czerwonej Planety, będzie wyposażony w urządzenie wykonane przez polską firmę. Niczym pępowina połączy ono lądownik z łazikiem i zapewni jego zasilanie po dotarciu na powierzchnię planety.

Dodał: jacek W kategorii: Sondy Czytań: [707] Komentarzy: [0]

Nic szczególnego w sygnale HD164595?

Green Bank Radioteleskop Green Bank / Credits - WikipediaKilka dni temu świat obiegła informacja o zarejestrowaniu przez rosyjskich naukowców sztucznego sygnału radiowego pochodzącego z okolic gwiazdy HD164595. Szybko jednak astronomowie znacznie ostudzili te doniesienia.

Dodał: jacek W kategorii: Astronomia Czytań: [446] Komentarzy: [0]