astroturystyka

Serwis Astro - 30 lat AstroDoświadczenia!

Firma ScopeDome

Data: 19-4-2024 08:28:12

La Lune

Stellarium Web

Położenie JWST
Where is WEBB

ARTEMIS
ARTEMIS-1

wyładowania atmosferyczne

dwumiesięcznik

Gwiazdy na srebrnym ekranie

Telewizja naukowa

Dzisiaj na czas niepogody proponujemy kilka pozycji z oferty kanałów naukowych. Przez cały okres wakacji mieliśmy okazję śledzić, częściowo powtarzane, Jak powstała Ziemia (kanał History) oraz Wszechświat Zanany i Nieznany (ATIONAL GEOGRAPHIC). Seria programów pokazująca z jednej strony najbliższy nam świat - Ziemię, a z drugiej strony dalekie powiązania z kosmosem i z najbardziej nieznanym środowiskiem – głębinami morskimi. Wbrew pozorom nie chodzi tu o tajemnice życia w głębinach, ale o niesamowity świat naszej planety skryty pod powierzchnią wody.

Nasze relacje ze Wszechświatem są bardzo złożone. Dzięki naukowcom zaczynamy częściowo rozumieć te zależności. Oprócz oczywistych zagrożeń, istnieją interakcje z których przez wieki nie zdawaliśmy sobie sprawy. Nawet najodleglejsze obiekty kosmiczne mogą wpływać na nasze życie niosąc zniszczenie, lub działając zbawiennie na nasze środowisko.

Często ostatnio poruszane zagadnienia związane z naszym klimatem, nie do końca są takie oczywiste jak się je przedstawia. Naukowcy nadal nie rozumieją jak dalekie skutki ma nasze oddziaływanie na środowisko naturalne, a na ile środowisko zmienia się bez względu na nasz udział. Jedno jest pewne, okres stabilności klimatu i fantastycznych warunków dla rozwoju życia w tym nas – ludzi, skończyły się i czas przygotować się na standardowe warunki czyli dużą zmienność klimatyczną. To zachwieje naszymi gospodarkami, a nasze nieprzygotowanie do zmian tylko pogłębi skutki destabilizacji. Niedaleka historia pokazuje, że nie tylko człowiek radził sobie z większymi zmianami. Tym razem jednak nie wiemy, jak dalekie te zmiany mogą być.

Z jednej strony wielkie wymierania, katastrofy i globalne kataklizmy, były zbawienne dla życia. Ale zawsze prowadziło to do całkowitej przemiany na naszym globie. Czy teraz będzie tak samo? Czy nasze marzenia o dalekich podróżach kosmicznych mogą ocalić naszą cywilizację? Wiele wątpliwości i problemów należy rozwiązać. Nie tylko tych technologicznych. Człowiek i samo życie jest ograniczeniem samym w sobie. Być może jedynym naszym statkiem kosmicznym może być Ziemia. I to tu należy rozwiązać problemy związane z dalszą podróżą przez bezkres Kosmosu.

Tymczasem zobaczmy co w nadchodzącym tygodniu możemy wyszperać na srebrnym ekranie.

Patka-obrazek DISCOVERY SCIENCE 24 sierpnia, wtorek
15:00 POD LUPĄ NAUKOWCÓW: SIŁA KOMETY (Investigation X) - serial dokumentalny
Trzech naukowców bada przyczyny eksplozji, która w 1908 roku zniszczyła ponad 2500 kilometrów kwadratowych syberyjskiej dziczy.

DISCOVERY SCIENCE 25 sierpnia, środa
15:00 ZROZUMIEĆ ASTEROIDY I KOMETY (Understanding: Asteroids and Comets) - film dokumentalny
Wszystko o krążących w kosmosie planetoidach. Analiza katastroficznych teorii o zderzeniach komet z Ziemią. Pierwsze w historii lądowanie statku kosmicznego na asteroidzie Eros.

22:30 SCI-TREK: PIORUN - serial dokumentalny odc. 8
Z niewyjaśnionych przyczyn jednych w ułamku sekundy zabija, a w innych budzi nowe talenty. Twórcy serialu przedstawią zdumiewające badania, które wskazują, że uderzenie pioruna, powodujące wydzielanie się ozonu, zmienia skład naszej atmosfery, a tym samym przyczynia się do globalnych zmian klimatu.

DISCOVERY SCIENCE 26 sierpnia, czwartek
13:00 FANTASTYKA W LABORATORIUM: WSZECHŚWIAT RÓWNOLEGŁY (Sci-Fi Science) - serial dokumentalny
Podróż do świata nieograniczonych możliwości. Michio Kaku będzie przekonywał, że znane dotąd jedynie z książek science fiction równoległe światy mogą być prawdziwe.

DISCOVERY SCIENCE 27 sierpnia, piątek
15:00 KOSMICZNE WYZWANIA: MARS (Space Pioneer) - serial dokumentalny
NASA planuje wysłać ludzi na Marsa w ciągu najbliższych 30 lat, a Basil pragnie uczynić z niego miejsce nadające się do stałego zamieszkania. Odkrywa, że panujące tam niewielkie ciążenie szybko wywarłoby zabójczy wpływ na zdrowie ludzi. Próbuje temu przeciwdziałać za pomocą urządzeń wytwarzających sztuczną grawitację. Paliwo i tlen przywiezione z Ziemi prędzej czy później muszą się skończyć, Basil bada więc technologie, które pozwolą uzyskiwać tlen z marsjańskich skał, a paliwo z rozrzedzonego powietrza. Odkrywa też, że obecny stan zaawansowania technicznego nie pozwala na dłuższy pobyt na Marsie. Zakłada ciśnieniowy skafander i przekonuje się, że samo noszenie go wymaga dużego wysiłku.

22:30 WYŚCIG NA MARSA (Race to Mars) - serial dokumentalny odc. 1
583-dniowa wyprawa na Marsa zostaje rozpoczęta. Dowódcą jednostki Terra Nova jest amerykański komandor Rick Erwin (Michael Riley). Misji od początku towarzyszą awarie systemu elektrycznego zasilania. Kanadyjski inżynier lotu Jackie Decelles (Pascale Bussieres) musi pozbyć się jednego z robotów-manipulatorów Canadarm. Między rosyjskim drugim pilotem Michaiłem Czerenkowem (Frank Schorpion) oraz francuskim inżynierem lotu Antoinem Hebertem (Lothaire Bluteau) dochodzi do konfliktu. Tymczasem chiński statek z robotyczną załogą ląduje na Marsie i uruchamia napędzane energią słoneczną wiertło. Antoine uważa, że to ze względu na konkurencję z Chinami misja została przyspieszona. Dlatego do lotu dopuszczono nie w pełni sprawny statek. Wieża kontrolna potwierdza najgorsze obawy: system elektryczny statku jest wadliwy. Sugeruje się porzucenie operacji. Zdruzgotana załoga nie traci jednak nadziei na wygraną.

DISCOVERY SCIENCE 28 sierpnia, sobota
09:00 SCI-TREK: WULKANY - serial dokumentalny odc. 5
Wybuch wulkanu może uwolnić energię porównywalną do siły kilku bomb atomowych. W tym odcinku widzowie zobaczą dziesięć najbardziej śmiercionośnych narzędzi w wulkanicznym arsenale - od unoszącego się popiołu i latających głazów poprzez śmiertelnie niebezpieczne błotne rzeki aż po globalną zagładę.

14:00 KOSMICZNE KOLIZJE: GALAKTYKI (Cosmic Collisions) - serial dokumentalny, 43 min, USA, 2008
Największe kolizje we wszechświecie są efektem zderzenia się galaktyk. Droga Mleczna zmierza w kierunku galaktyki Andromedy, co z pewnością spowoduje w dalekiej przyszłości kolizję. Jednak nie jest to równoznaczne z zagładą Ziemi. Naszą planetę pochłonie rosnące Słońce, które za kilka miliardów lat zmieni się w czerwonego olbrzyma.

03:00 KOSMICZNE KOLIZJE: GALAKTYKI (Cosmic Collisions) - serial dokumentalny, 43 min, USA, 2008

Patka-obrazek HISTORY
Od zarania dziejów ludzie starają się odkryć największe zagadki wszechświata: jaki był jego początek; jak powstało życie; jak się ono skończy; czy istnieje życie na innych planetach? Odpowiedzi na te trudne pytania zaczęły się pojawiać zaledwie pod koniec drugiego tysiąclecia. Program pt. 'Wszechświat' odkrywa tajemnice narodzin, życia i śmierci naszego kosmosu - wszechświata tak niezwykle złożonego w swoich najmniejszych szczegółach, a zarazem tak niesłychanie prostego w swoim szerokim zarysie. Poszczególne części wszechświata są w zawiły sposób połączone ze sobą oraz z nami. W programie zobaczymy najnowocześniejszą animacje komputerową, olśniewające obrazy z teleskopu kosmicznego o nazwie Hubble Space Telescope, przyjrzymy się flocie statków kosmicznych NASA oraz czołowym badaczom odkrywającym zagadki kosmosu.

HISTORY 24 sierpnia, wtorek
08:55 i 14:55 WSZECHŚWIAT: KOSMICZNE DZIURY (The Universe) - serial dokumentalny, 55 min
Wszechświat pełen jest dziwnych zjawisk. Znajdują się tam m.in. portale, które istnieją w czasie i przestrzeni. Tym razem dołączymy do naukowców, badających białe i czarne dziury oraz tunele czasoprzestrzenne.

HISTORY 25 sierpnia, środa
20:55 15 LAT TELESKOPU HUBBLE'A (Hubble, 15 Years of Discovery) - film dokumentalny, 75 min
Autorzy filmu prezentują historię sukcesu teleskopu Hubble'a. Zobaczymy m.in. spektakularne obrazy, jakie możemy dzięki niemu podziwiać.

HISTORY 26 sierpnia, czwartek
08:55 i 14:55 15 LAT TELESKOPU HUBBLE'A (Hubble, 15 Years of Discovery) - film dokumentalny, 75 min

HISTORY 27 sierpnia, piątek
23:30 WSZECHŚWIAT: TWARZE OBCYCH (The Universe) - serial dokumentalny, 50 min
Naukowcy, a wśród nich astrobiolodzy i astronomowie, opowiadają o tym, w jaki sposób ziemskie stworzenia pomagają im zrozumieć, czym jest życie we wszechświecie.

HISTORY 30 sierpnia, poniedziałek
08:00 i 14:00 JAK POWSTAŁA ZIEMIA (How the Earth Was Made 2) - serial dokumentalny, 55 min
Góry Skaliste, ciągnące się od Alaski po Nowy Meksyk, to jedno z najwspanialszych pasm górskich na świecie. Widzowie dowiedzą się, jaki wpływ na powstanie tego surowego krajobrazu miały uskoki skorupy ziemskiej.

Patka-obrazek NATIONAL GEOGRAPHIC 28 sierpnia, sobota
11:00 WSZECHŚWIAT ZNANY I NIEZNANY: W POSZUKIWANIU ŻYCIA (Known Universe) - serial dokumentalny, USA, 2009
Wyprawa w najdalsze zakątki wszechświata w poszukiwaniu istot i form życia zamieszkujących inne ciała niebieskie.
19:00 DUŻY, WIELKI, NAJWIĘKSZY: TELESKOP (Big, Bigger, Biggest) - serial dokumentalny
W tym odcinku dowiemy się o niezwykłym teleskopie w Arizonie.

NATIONAL GEOGRAPHIC 30 sierpnia, poniedziałek
22:00 WSZECHŚWIAT ZNANY I NIEZNANY: GWIEZDNE WROTA (Known Universe) - serial dokumentalny, USA, 2009
Od zarania dziejów gwiazdy zachwycały i fascynowały mieszkańców Ziemi. W tym odcinku poznamy, jakie znaczenie miała astronomia we wczesnych cywilizacjach.

Linki: