<< Listopad 2019 >>

> Sonda (3)
> Tutoriale (3)

Znajdź swoją kosmiczną bańkę

Astrofotografia

Gwiezdne Wrota - Sekcja Astronomiczna Zostań poszukiwaczem jednych z najbardziej zagadkowych obiektów w kosmosie. Aby stanąć w szeregi poszukiwaczy tajemniczych baniek wystarczy zalogować się w nowy m projekcie Milky Way. Jest on częścią projektu ZOONIWERSE, który obecnie składa się z wielu modułów, w których uczestniczą wolontariusze z całego świata. Poszukują i selekcjonują oni różne obiekty kosmiczne a wszystko po to by pomóc w przetworzeniu ogromnych ilości danych jakie są do dyspozycji naukowców.

Dzisiaj nie jest problemem dostęp do danych. Problemem jest wykonanie analizy tych danych i znalezienie istotnych elementów w tera bajtowych zbiorach. Dlatego, że nie mogą tego samodzielnie dokonać komputery i potrzebna jest praca człowieka, naukowcy opracowują ten i wiele innych projektów w których na bazie przygotowanych instrukcji amatorzy mogą pracować na zbiorach danych w tym obrazów przygotowanych przez najwybitniejsze urządzenia współczesnej astronomii.

Tym razem będziemy poszukiwać przepięknych ale i tajemniczych obiektów noszących nazwę od wyjątkowego ich kształtu – Bańki Kosmiczne. Przechodząc tutorial jesteśmy w stanie zapoznać się czym one są, a są naprawdę wyjątkowymi obiektami kosmicznymi. Rozciągają się na ogromnych przestrzeniach naszej galaktyki. Odnalezienie ich nie jest sprawa łatwą, gdyż można pomylić je z wieloma innymi obiektami, ale gra jest warta świeczki. Zbadanie większej ich ilości pozwoli poznać ich naturę i zrozumieć jak powstały i jak przebiega ich ewolucja. Bańki są etapem ewolucji gwiazd.

W dużej części nasza praca podobna będzie do zabawy obrazem, ale to jest tylko ta przyjemniejsza część naszego zadania. Przy okazji znajdziemy wiele innych obiektów. Je również za pomocą interfejsu będziemy katalogować. Wszystkie szczegóły poznamy w dokumentacji i filmowym przewodniku. Urok tego świata jest tak wielki, że nie będziemy tu dublować treści. Dużo przyjemniej będzie to zrobić w systemie Milky Wey.

---------------------------
A tak zachęcają nas do udziału naukowcy:

Milky Way Project opiera się obecnie na zdjęciach uzyskanych dzięki programom Galactic Legacy Infrared Mid-Plane Survey Extraordinaire (GLIMPSE) oraz Multiband Imaging Photometer for Spitzer Galactic Plane Survey (MIPSGAL). W ramach naszego projektu mamy zamiar przedstawić Ci wiele ciekawych problemów naukowych. Na początek szukamy w kosmosie baniek. Bańki stanowią część cyklu życia gwiazd. Niektóre z nich udało się już zlokalizować podczas badań, które stały się inspiracją dla naszego projektu, jednak chcemy znaleźć ich więcej! Dzięki temu uzyskamy szczegółowy obraz nie tylko samych baniek, ale całej Drogi Mlecznej. Pomóż nam stworzyć mapę formowania się gwiazd w naszej galaktyce!

Jak możesz pomóc? Korzystając z naszego interfejsu do lokalizacji baniek. Liczymy, że pomożesz nam wyszukać na zdjęciach bańki i zaznaczyć wszelkie ich istotne lub niezwykłe cechy. Jeśli na przykład zauważysz w bańce coś, co wygląda jak węzeł, oflaguj to! Taki węzeł może nam wiele powiedzieć o wpływie danej bańki na proces formowania się gwiazd w danym regionie. Jeśli zauważysz gromadę gwiazd, również ją oflaguj! Mamy nadzieję, że uda nam się w ten sposób stworzyć mapę gromad - w tym wielu do tej pory niepoznanych.

Oprócz baniek, węzłów oraz gromad gwiazd na zdjęciach pojawiają się również inne obiekty, takie jak młode gwiazdy, pozostałości po supernowych oraz nieznane wcześniej galaktyki. Jeśli zauważysz coś niezwykłego, koniecznie zaznacz to, używając funkcji flagowania. Chcemy zlokalizować te obiekty, a następnie wykorzystać odkrycia użytkowników do dalszych obserwacji. Kto wie, może odkryjesz coś, czego zupełnie się nie spodziewaliśmy.

W 2006 roku na podstawie danych z projektu GLIMPSE czterech badaczy odkryło 600 baniek. Pomyśl tylko, ile mogą zdziałać razem wszyscy użytkownicy Zooniverse! Kto wie, ile baniek uda nam się odkryć i opisać? Nie tylko jest nas więcej, ale dysponujemy także większą liczbą zdjęć, wiedzą czterech pierwszych naukowców oraz ich doświadczeniami i wnioskami. Mamy nadzieję, że większa baza danych oraz praca zespołowa wszystkich użytkowników dostarczy nam nowych informacji na temat pochodzenia gwiazd... i nie tylko.

Bańki i pył
Wyobraź sobie, że masz na dłoni ziarenko piasku. Niewielkie, prawda? A teraz wyobraź sobie ziarenko dziesięć razy mniejsze od niego. Takiej mniej więcej wielkości są drobinki pyłu międzygwiazdowego. Te mikroskopijne ziarenka występują jednak w tak ogromnych ilościach, że mają ogromny wpływ na to, co się dzieje w Kosmosie. Są jednym z głównych czynników odpowiadających za formowanie się gwiazd. To właśnie połączenie masywnych chmur pyłu i gazu daje początek procesowi powstawania nowych gwiazd. Problem polega na tym, że pył, złożony z maleńkich cząsteczek silikonu, zachowuje się w sposób nieprzewidywalny. Wydaje się, że jest w stanie przetrwać w pobliżu gorących, masywnych gwiazd typu OB, mimo że wiatr międzygwiazdowy i ciśnienie promieniowania powinny spowodować rozgrzanie i rozproszenie jego zazwyczaj zimnych cząsteczek. Bańki to interesujące obszary - stanowią one 'luki' w naszym rozumieniu procesu formowania się gwiazd.

Odpowiedź może przynieść badanie zamkniętych i otwartych pierścieni (baniek) występujących w Galaktyce - i to jest właśnie jeden z celów Milky Way Project. Mamy nadzieję, że analiza baniek na Drodze Mlecznej pomoże nam lepiej zrozumieć proces formowania się gwiazd, co z kolei pozwoli nam zrozumieć, jakie tajemnicze cechy pyłu sprawiają, że odgrywa on w tym procesie tak ważną rolę. Skąd wiemy, że bańki są wskaźnikiem obszarów aktywnego formowania się gwiazd? Ponieważ bańki są wytwarzane przez gorące gwiazdy, a gorące gwiazdy najczęściej występują w gromadach złożonych z kilkuset, a nawet kilku tysięcy gwiazd o małej masie. Gorące gwiazdy żyją zbyt krótko, by oddalić się od chmur, w których powstały. Wszystko to oznacza, że każda bańka to kilkaset, a nawet kilka tysięcy bardzo młodych gwiazd.

Niektóre bańki widoczne na zdjęciach są pełne, okrągłe, jednak wiele z nich wygląda na pęknięte, rozmyte lub zaburzone przez inne bańki. Możesz nam pomóc, zaznaczając pęknięte lub zniekształcone bańki oraz określając nietypowość ich kształtu bądź kąt, pod jakim nastąpiło pęknięcie. Informacje te pozwolą nam odtworzyć ich pierwotny kształt oraz prześledzić ich wzrost i ewolucję. Może doszło do wyczerpania materiału budulcowego, a być może stało się coś dziwniejszego?

Młode obiekty gwiazdowe (YSO)
Kolejną aktualizacją Milky Way Project będzie uruchomienie polowania na młode obiekty gwiazdowe na podobnych zdjęciach. Oczekujcie wieści na ten temat w przyszłym roku.
---------------------------

Jeśli jeszcze nie jesteś zarejestrowany w systemie zrób to teraz i badając kosmos baw się dobrze.