19-09-2018
          1 2

Brak wydarzeń.

Najnowszy użytkownik: jacek

Tranzytowe spotkanie Sekcji cz.II
Sekcja Astronomiczna tranzyt Dyskusja wyniku analizy zmian jasności gwiazd 1,2 i 3 pozwoliła wywnioskować, że mamy do czynienia z tranzytem planety gwiazdy drugiej. I - kontakt pierwszy, II kontakt drugi, planeta weszła całkowicie na tarczę gwiazdy, III - kontakt trzeci, planeta dotknęła brzegu tarczy gwiazdy i rozpoczyna opuszczanie jej tarczy, IV - planeta dotyka swoją krawędzią tarczy gwiazdy po jej opuszczeniu. Od tej pory zmiana jasnością nie jest wpływem planety. Pozostałe dwie gwiazdy zmieniają jasność w typowy dla siebie sposób, a częściowo wpływa na wynik rozrzut pomiaru. Planeta pozasłoneczna HD 189733b. Planeta krążąca wokół gwiazdy HD 189733 została odkryta 5 października 2005 r. Planeta została sklasyfikowana jako gazowy olbrzym typu jowiszowego o bardzo ciasnej orbicie o okresie 2,2 dni. Znajduje się w odległości około 63 lat świetlnych w gwiazdozbiorze Liska.Jesienne wieczory to dobry moment, by zając się zadaniami, na które do tej pory nie było czasu. My od zeszłego tygodnia zajmujemy się analiza danych z Teleskopu Spitzer. Z wstępnych analiz wynika, że odkryliśmy planetę poza słoneczną, ale nie skończyliśmy analizy wyników i nie można tego było potwierdzić ostatecznie. Wszystko jednak wskazuje, że jesteśmy bardzo blisko odkrycia.

Powyższy wykres pokazuje jak zmienia się mierzona jasność gwiazd. Do analizy wytypowane zostały trzy gwiazdy. W programie SalsaJ dokonaliśmy pomiarów zmian jasności, a wyniki trafiły do arkusza kalkulacyjnego. Po znormalizowaniu danych i porównaniu wyników na wykresach widać, że wokół gwiazdy 2 porusza się coś co zmienia jej jasność obserwowaną. Charakterystyka zmian wskazuje na zjawisko tranzytu. Zakres zmian pokazuje, że może to być planeta. Po wykresie widzimy, że występuje wyraźne I,II,III i IV kontakt. Teraz już wszyscy wiedzą jak to się dzieje, że surowe dane zmieniają się w wykresy, z których już prawie każdy może wyciągać wnioski. Trzeba tylko poświęcić temu trochę czasu i zdobyć potrzebną wiedzę. A wiele musisz zrobić samodzielnie.

Aby zobaczyć jak powstają takie zbiory danych, czyli jak dokonuje się pomiaru możesz zrobić dokładnie to co Członkowie Sekcji na zajęciach, a mianowicie samemu wykonać pomiary na symulatorze tranzytów. To symulacji należy użyć przygotowanego programu Light Grapher (jest na liście linków na dole tekstu). Mając kamerkę internetową można wykonać symulację tranzytu w różnych warunkach – różne jasności i wielkości gwiazd, różne wielkości planet i odległości od gwiazd itp. Gwiazda możemy być świecąca lampka nocna, a planetą nawet Twoja dłoń. Kamerka internetowa może być dowolnego typu, ale najlepsze efekty się uzyskuje, gdy jest możliwość wyłączenia jej automatyki. Na koniec można wykonać samemu model Teleskopu Kepler wraz ze specjalistycznymi czujnikami, które zbierają dane. A jak jeszcze ni e będziesz maił dość poszukiwania planet, to zasiądź razem z nami do projektu Planet Hunter i szukaj wśród danych swojej planet pozasłonecznej.

doppler Zmiany w widmie gwiazdy wywołane efektem Dopplera w wyniku zmian wywołanych krążącą planetą wokół gwiazdy. Udało nam się rozbudować sieć komputerową w naszym miejscu pracy. Uruchomiliśmy moduł WiFi i od tej pory koniec z kablami płatającymi się po podłodze. Nasze komputery stacjonarne nie należą do najnowocześniejszych i więcej czasu spędzają na poszukiwaniu pulsarów, dlatego do nowoczesnych pracy przynosimy czasem przenośne maszyny. Teraz możemy i je podłączać do sieci i korzystać z zasobów wedle potrzeby. Od razu lepiej.

Przed nami kolejny etap poszukiwania planet i kolejne ćwiczenie z projektu EUHOU – poszukiwanie planet metoda badania widma gwiazd, a dokładnie jego zmian w wyniku efektu Dopplera. Ale to już na kolejnych spotkaniach.

Przed nami kolejne zadania związane z przygotowaniem nowego Kalendarza Astronomicznego na 2012 rok. Każdy z członków przygotowuje materiały zdjęciowe i koncepcje jego wykonania. Po zeszłorocznym wydaniu, każdy już wie jak mniej więcej to wygląda i o co chodzi. Materiały musza spełniać nie tylko warunki estetyczne, ale i prawne. Nie może być wątpliwości co do związanych z nimi praw autorskich. Pamiętajmy, że w dużej mierze materiały z ESO i NASA są wolne i można z nich korzystać, a to daje duże pole do popisu.

A na kolejny rok szykujemy wielkie wydarzenie, tranzyt Wenus. W tym celu powstał już projekt VT2012 do którego przyłączyliśmy się ochoczo. Jeśli tylko 6 czerwca dopisze pogoda, to efekt murowany. Przy okazji zajrzyjcie wszyscy do strony polskiej edycji projektu. Razem będzie znacznie łatwiej.