Streszczenie zajęć Sekcji Astronomicznej w dniu 8 lutego 2014r.

Ferie sprawiły, że większość szkolniaków znalazło czas by zając się pasją astronomiczną. Chcąc rozwinąć swój talent i podzielić się swoją wiedzą z innymi spędzając mile przy okazji czas w sobotni wieczór spora grupa pasjonatów gości zawitała w nasze progi Sali 061 w Pałacu Książęcym w Żaganiu. Bo choć jesteśmy Szkołą … Talentów to wakacji nie mamy i naszej edukacji nie przerywamy. Jak widać dobrze to wpływa na młodzież.
Najmłodszych przyprowadzili rodzice by spróbowali czy im odpowiada taka forma spędzania wolnego czasu. Ferie to dobry moment na takie doświadczenia, nawet jeśli tylko na tym miało się skończyć. A nasze zajęcia to bardziej burza mózgów niż praca w szkolnej ławce. Dobrze jest tu mieć talent do wszystkiego po trochu. Przyda się każdy skrawek wiedzy z każdej dziedziny. Wpadając w połowie semestru trzeba być przygotowanym na niespodzianki … bo nasz kosmiczny żaglowiec płynie dalej.
Zaczęliśmy od niezwykłej orbity sondy GAJA. Punkty Lagrange'a to niezwykły cud grawitacji i matematyki. Wiemy o nich tylko dlatego, że poznaliśmy rozwiązania równań opisujących grawitację planety. Niezwykłość tych miejsc na orbicie tkwi w tym, że materia w ich pobliżu może przebywać tam niezwykle długo i bardzo stabilnie (szczególnie w L4 iL5). Dla najmłodszych nie jest to łatwe zadanie by zrozumieć ich istotę, ale przygotuje to ich do zdobywania wiedzy w przyszłości i na pewno nie zaszkodzi. Jak się okazało nie taki diabeł straszny. Za to GAJA jest tak ważnym dla astronomii projektem, bo dzięki niej poznamy z bardzo dużą dokładnością pozycje gwiazd na niebie. Pomiary misji Hipparcos już nie wystarczają współczesnej nauce.
Kilka dni temu w czasie misji obserwacyjnej Bartłomiej wykonał serię zdjęć gromadzie M45. Było to jego marzenie już od dłuższego czasu. Pogoda dopisała i zebrany materiał okazał się bardzo ciekawy. W czasie naszego spotkania zespoły miały zadanie zidentyfikować gwiazdy na zdjęciu. Jak się okazało nie wszystkim poszło gładko. Trening czyni mistrzem i w kolejnych zadaniach powinno pójść już łatwiej.
Kolejny raz próbujemy wprowadzić zadania z elektroniki. W naszym zespole nie jest to łatwe, bo większość nigdy z tym nie miała styczności a młody wiek wielu z nas nie pozwolił jeszcze spotkać się z tymi problemami w szkole. Chcemy się jednak do tych zadań szkolnych przygotować od strony praktycznej. szkoła nie daje bowiem uczniom szansy konstruowania układów elektronicznych nawet w najprostszej postaci. Prostota płytki stykowej przydatnej do tworzenia prototypów i praktyczny kurs elektroniki powinien wiele problemów rozwiązać. Takiej wiedzy nikt nikomu nie przekaże w żadnej szkole. A niewielu wybierze się w kierunku elektroniki w dalszych etapach kształcenia. Za to zabawa z diodą, rezystorem i baterią to fajne doświadczenia.
Dla poszukiwaczy czasu, i to nie tylko tego wolnego czasu, ale głównie wiecznego Pan Morgan miał do wtrącenia swoje trzy grosze. Sama seria programów popularnonaukowych z jego udziałem jest świetnym pomysłem i do tego bardzo dobrze zrobionym. Trudne zagadnienia z jakimi spotyka się współczesna nauka musza być w jakiś sposób popularyzowane, by młodzi adepci mogli się z nimi oswoić. Dołączana kolekcja tych filmów do Encyklopedii Kosmos daje szanse na spotkanie z takimi zagadnieniami nawet tym, którzy przegapili emisję lub nie mają dostępu do kanałów cyfrowych. A czasem trzeba po prostu raz czy drugi obejrzeć wydanie w ciszy i spokoju lub w naukowej atmosferze. Jak to więc z tym czasem jest?
Jest dość różnie. Albert wprowadził pojęcie czasoprzestrzeni i zasady nierozerwalności czasu i znanych nam trzech wymiarów. Dzisiaj jednak coraz więcej przesłanek mówi, że wcale tak nie musi być. Bo tak naprawdę nadal nie rozumiemy natury odmierzanego tykającym zegarem medium. Czas może być wieczny, co wykazuję nowatorscy badacze. Ale z drugiej strony równie dobrze może go wcale nie być. Wykazanie jego istnienia nie jest takie proste, choć jesteśmy do niego niezwykle przyzwyczajeni i nie wyobrażamy sobie świata bez niego. My nie, ale są na ziemi takie plemiona ludzi, które nie znają czasu wcale. I jak się okazuje wcale do w swojej cywilizacji go nie potrzebują. Wydawałoby się, że obecność czasu w naszej kulturze jest konieczne dla jej rozwoju. Ale czy aby na pewno?
Jak się okazuje nic nie jest pewne. A przynajmniej w obecnych czasach. Do zbadania jest coraz więcej problemów. Pracy starczy dla wielu utalentowanych ludzi na całe pokolenia. I dobrze, bo brak szans na nowe odkrycia mógłby nas bardzo rozczarować.
Zadania do samodzielnego wykonania:
Zbuduj samodzielnie z diody i pastylkowej 3V baterii latarkę. Dlaczego w układzie nie jest potrzebny rezystor? Spróbuj to wyjaśnić w oparciu o posiadane informacje z zajęć i artykułów opisujących wcześniejsze spotkania.
konstrukcja latarki LED i materiały
działanie latarki LED
Bardziej zaawansowana latarka:
Link
Przeczytaj więcej: