kometa C/2014 e2 Jacques właśnie przemyka nad naszymi głowami.Jeszcze chwile temu trwały zajęcia na których świetnie się bawiliśmy za sprawą spotkania z nauką. Pomału wracają do nas wszyscy koledzy i koleżanki po wakacjach. Niektórym trwa to dłużej innym krócej, ale w sumie przy takiej deszczowej pogodzie to trudno się dziwić. Dzięki temu nie tylko kometami żyliśmy na spotkaniu.
Kometa są jak koty, to już wiemy. Ale za sprawa niezwykłych zbiegów okoliczności maja one w tym roku niezwykłe znaczenie. Bo oto nad naszymi głowami przemyka zielone oko komety C/2014 E2 (Jacques) -
która właśnie przechodzi przez skrzydło Orła i zbliżą się do horyzontu. Za sprawa kolejnej podróżniczki C/2013 A1 (Siding Spring) czeka nas niezapomniane widowisko bliskiego jej przelotu w pobliżu Słońca. A najważniejsza z nich wszystkich jest 67P/Czuriumow-Gierasimienk na której ma osiąść lądownik Philae. To pierwszy taki przypadek w historii lotów kosmicznych. Uderzaliśmy już w komety impaktorami, przysiadaliśmy na planetoidach by pobrać próbki z powierzchni, ale tym razem sonda Rosetta krąży na orbicie wokół komety 67P i 19 października ma posadzić na niej pierwszy w historii lądownik ziemskiego pochodzenia. Już teraz widzimy na zdjęciach jak niezwykłe jest to ciało niebieskie. Jej kształt, powierzchni i struktury możemy oglądać na pięknych i licznych zdjęciach z Rosetty.
Miłosz przyniósł na zajęcia świetne zagadki i paradoksy fizyczne. Jego zapał nas czasami zadziwia. Przy tej okazji rozgorzała bitwa na zagadki i problemy fizyczne. Pomysłom nie było końca. Przez to czas minął nam jak z bata strzelił. I ledwo zdążyliśmy z kolejnymi zadaniami na ten dzień.
Do naprawy poszły dwa komputery, a w zasadzie ich zasilacze. Wygrzane kondensatory zabrały całą moc i po uruchomieniu gasły przez co cała robota z poszukiwaniem pulsarów stanęła w miejscu. Nie jest to jednak już problem. Nasz baza elektroniczna radzi sobie z takimi problemami od ręki. Takie odświeżenie dobrze im zrobi. Przy okazji przejdą generalne czyszczenie.
Sposób wykonania przyrządu do zliczenia gwiazd. Reszta w instrukcjiUczestnicy dostali zadanie wykonania przyrządu do pomiaru liczebności gwiazd. Instrukcja jest w linku na dole. Na kolejne zajęcia należy przyjść już z wykonanymi pomiarami. Przygotujemy opracowanie wyników i raporty z obserwacji.
Przeczytaj więcej: