Partnerzy

Astro-Miejsca


URANIA

100 lat IAU

IAU

Centrum Nauki Kepler

Planetarium Wenus

ERC

Centrum Nauk Przyrodniczych

Orion,serwis,astronomii,PTA

POLSA

Astronomia Nova

Astronarium

forum astronomiczne

IPCN

Portal AstroNet

Puls Kosmosu

Forum Meteorytowe

kosmosnautaNET

kosmosnautaNET

Nauka w Polsce

astropolis

astromaniak

PTMA

PTR

heweliusz

heweliusz

ESA

Astronomers Without Borders

Hubble ESA

Space.com

Space Place

Instructables

Tu pełno nauki

Konkursy

Olimpiady Astronomiczne
Olimpiada Astronomiczna przebiega w trzech etapach.
Zadania zawodów I stopnia są rozwiązywane w warunkach pracy domowej. Zadania zawodów II i III stopnia mają charakter pracy samodzielnej. Zawody finałowe odbywają się w Planetarium Śląskim. Tematyka olimpiady wiąże ze sobą astronomię, fizykę i astronomiczne aspekty geografii. Olimpiady Astronomiczne


Urania Postępy Astronomii - konkurs dla szkół


astrolabium

Organizatorem konkursu astronomicznego jest Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego a patronat nad akcją sprawuje Obserwatorium Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika będące instytutem Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Zobacz szczegóły »

astrolabium

konkurs, astronomiczny

AstroSklepy

Serwis Astro - 30 lat AstroDoświadczenia!

Astro Schopy
 Firma ScopeDome

Planeta Oczu

Astrocentrum

Wszystko o Nas

Logo SA GW, autor Jacek Patka

Forum Astronomiczne PL


BOINC

Classroom

FB

Księżyc


Data: 14-4-2021 18:46:02

faza

Słońce

Na niebie


La Lune

Mapa Nieba

TheSkyLive

CALSKY

Położenie ISS
The current position of the ISS
tranzyty ISS


The current position of the ISS

Misja KEPLER

ZOONIVERSE odkrywanie planet

EPUP
4270 planet

Astropogoda

Pogoda


sat24, chmury, pogoda


wyładowania atmosferyczne

III Prawo Keplera




Czytelnia


dwumiesięcznik

Urania, numery archiwalne,przedwojenne

Light Pollution

M-WiFi

gwiazdy,zmienne,poradnik,gazeta,pdf,astronomia,pomiary

vademecum, miłośnika, astronomii, dwumiesięcznik, astronomia

astronomia amatorska

KTW'

Astronautilius

KTW'

kreiner, ziemia i wszechświat

kreiner, ziemia i wszechświat

poradnik, miłośnika, astronomii, książka, Tomasz, Rożek

poradnik, miłośnika, astronomii, książka, Rudż, Przemysław

atlas, nieba, książka, astronomia

atlas, księżyca, książka, astronomia

Poradnik Miłośnika Astronomii

Mądre Książki

Losowa Fotka

Python i Żółw w jednym stali domku

Sekcja Astronomiczna slowaKluczowe Turlte to ciekawa alternatywa dla Pytona, ale suma summarum sprowadza się do tego samego - języka programowania.Coraz częściej czujemy potrzebę pełnego wykorzystania niespożytych możliwości naszego komputera. I skoro tylu ludzi na świecie to robi to dlaczego nie my? Nic nie stoi na przeszkodzie. Wystarczy tylko zacząć. A jako, że początki bywają trudne, to warto zacząć to prostych spraw. Dlatego z przyjemnością prezentujemy czytelnikom grafikę żółwia. W szkołach podstawowych część dobrych nauczycieli praktykowało wprowadzenie uczni do języka LOGO. My idziemy jeszcze dalej.


Kompilatory LOGO są jedynie w wersji komercyjnej. A ich ograniczenia w zakresie programowania i rozwiązywania problemów mogą być dla nas dość ograniczone. Dlatego warto sięgnąć po narzędzia bez takich ograniczeń. Przykładem jest coraz popularniejszy język programowania Python, którego my też jesteśmy orędownikami.

W podstawowej wersji języka wbudowane jest narzędzie Turtle. To nic innego jak właśnie grafika żółwia w bardzo praktycznym wydaniu. A jeśli jeszcze do tego wykorzystamy wspaniałego Linuxa naszym oczom otworzą się kolejne i kolejne drzwi możliwości.

slowaKluczowe Kolejne wcielenie KturtleNarządzie to pozwala napisać program w języku Python, który jest zbiorem instrukcji dla „Żółwia“, który będzie idąc po ekranie naszego komputera zostawiał ślad swojego marszu.

Jak korzystać z tego Żółwia? W naszym programie pisanym w języku Python wystarczy zaimportować moduł Turtle (import turtle). W drugiej kolejności definiujemy ekran na którym pokaże się rysunek tworzony przez maszerującego żółwia (sc = turtle.Screen() - nie jest to jednak konieczne w nowszych implementacjach). Po zdefiniowaniu naszego żółwia (t=turtle.Turtle()), nadaniu mu nazwy, umieszczamy dla niego instrukcje jak ma krążyć po naszym ekranie. Poniżej przykładowy program rysujący domek.

import turtle
sc = turtle.Screen(); t=turtle.Turtle()
t.forward(150)
t.left(90)
t.fd(100)
t.left(90)
t.fd(150)
t.left(90)
t.fd(100)
t.left(180)
t.fd(100)
t.right(45)
t.fd(106.66)
t.right(90)
t.fd(106.66)


Aby zobaczyć możliwości jakie drzemią w naszym żółwiu warto skorzystać z aplikacji KTutle, będącej na wyposażeniu każdego Linuxa, w tym najnowszego Mint’a (Linux Mint stał się standardowym wyposażeniem komputerów Sekcji Astronomicznej). Możemy w niej pobrać przykładowe programy dużo bardziej złożone niż te pisane przez nas na początku tej drogi. Np. Trójkąt Sierpińskiego. A to dopiero początek.

Taki początek warto włączyć w edukację młodych ludzi. Da to im możliwość zobaczenia ciekawych efektów swojej pracy. Ale przede wszystkim pozwoli się nauczyć programowania. Programowanie pozwala na efektywne rozwiązywanie problemów obliczeniowych, które tylko my jesteśmy w stanie poprawnie zrozumieć. A naukę można i warto zacząć w każdym wieku.

Gdy okrzepniemy warto sięgnąć po kolejne rozwiązania jakie daje nam Python. Więcej dowiesz się czytelniku na zajęciach Sekcji Astronomicznej w każdą sobotę o 17:00.



Przeczytaj więcej:

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
23,574,635 unikalne wizyty