22-07-2017

ISS nad Żaganiem

W tym roku:1,424,964

Noc Perseidów
Reguła planetoid
Wydarzenia Katastrofa Tunguska,Asteroid Day,The Tunguska event Zdjęcie powalonych i spalonych drzew zrobione podczas wyprawy Leonida Kulika w 1927Giuseppe Piazzi na Sycylii odkrył ją całkowicie przypadkowo. Nazwał tę małą planetę Ceres, na cześć bogini-patronki Sycylii. A wszystko w roku 1801 stało się za sprawą prostego wzoru matematycznego, zwanego regułą Titiusa-Bodego. Brzmi ona R = 0.4 + (0.3 x N) gdzie N to kolejna potęga liczby 2 (0,1,2,4,8,16,32,64,128,256). Zaczynając od Merkurego N=0, Wenus=1 itd. Pragnąc sprawdzić poprawność tej reguły odkryto najliczniejszą rodzinę obiektów w naszym układzie słonecznym. Ale choć reguła stała się co najmniej wątpliwą, rola planetoid w naszym świecie rosła stopniowo choć ze zmiennym szczęściem.

Po odkryciu pierwszej i jak na razie największej asteroidy, bo i tak je nazywamy, dość szybko ich popularność zmalała. Wszystko dlatego, że z jednej strony nie widziano co z nimi począć, a z drugiej strony pojawiały się ciekawsze tematy w astronomii. Gdy jednak poznano ich orle w historii nasza ignorancja w stosunku do planetoid stała się co najmniej nie na miejscu.

Małe i liczne ciała niebieskie pozwoliły poznać wiele właściwości sił rządzących w układzie planetarnym. Wypełniają punkty libracyjne orbit planet krążących wokół Słońca a zapewne i tych krążących wokół innych gwiazd. Co jednak istotniejsze są pozostałościami planetozymali, z których powstały znane nam planety. Wędrując po układzie słonecznym odciskają swoje piętno na każdej planecie. Ślady po nich widzimy na Księżycu, Merkurym czy licznych księżycach planet. Znajdziemy je też na naszej planecie, z tą różnicą, że większość z nich zostaje zatarta przez procesy geologiczne w aktywnej skorupie naszej planety. Największe kolizje dokonały jednak zmian na niespotykaną skalę. Warto tylko wspomnieć o nieszczęściu dinozaurów, które otworzyło ścieżkę do sukcesu człowieka na Ziemi.

Czy jednak jest to już tylko historia? W dniu 30 czerwca 1809 roku nad daleką Syberią dochodzi do niezwykłej katastrofy. Siła wybuchu jaki tam miał miejsce w dzisiejszych czasach nasunął by nam pomysł na próbę nuklearną w ścisłej tajemnicy. Ale w tamtych czasach ? Wyprawa, która próbowała to sprawdzić dotarła na miejsce po 19 latach. Niewiele udało się ustalić, poza niespotykaną skalą zniszczeń na miejscu zdarzenia. Dzisiaj znamy to wydarzenie pod nazwą Katastrofa Tunguska. Gdy 15 lutego 2013 roku w okolicach Czelabińska eksplodował obiekt kosmiczny sprawa stała się znacznie klarowniejsza. Oto poznaliśmy proces jaki towarzyszy spotkaniu Ziemi z planetoidą. To może być niebezpieczne dla coraz gęściej zaludnionej Ziemi. A sam obiekt nie musi być wcale znacznych rozmiarów.

Katastrofa Tunguska

W tej sytuacji zaczęto się poważnie zastanawiać nad tym co należy zrobić oraz co można zrobić? Im dalej naukowcy się nad tym zastanawiali tym częściej dochodzili do wniosku, że nic nie będziemy w stanie zrobić by się ochronić przed takimi katastrofami jeśli nie zdobędziemy wiedzy na odpowiednim poziomie. Tak powstała idea Dnia Asteroid. Ale w rzeczywistości sprawa zakreśla coraz większe kręgi. Rozpoczęto poszukiwania planetoid na dużą skalę. Powstały obserwatoria specjalizujące się w poszukiwaniu takich obiektów. I zdaliśmy sobie sprawę jak wiele trzeba zrobić. Nie tylko ze względu na ogromną ilość tych małych ciał kosmicznych, ale też na potrzebę ustalenia ogromnej ilości danych o nich.

Stąd w tym roku pomysł na rozkręcenia naszych działań by zwiększyć skuteczność wykrywania planetoid o rząd x100. To może dać szansę na wskazanie tych, którzy stanowią dla nas zagrożenie. Wiedzą jaka musimy posiąść musi dać nam szansę na działanie na wiele lat naprzód. Dzisiaj, gdybyśmy zaobserwowali obiekt o rozmiarach 10 km ? planetoida dinozaurów ? który miałby się zderzyć z Ziemią za 10 lat, to nic nie zdołalibyśmy z tym zrobić. Moglibyśmy tylko czekać na koniec.

Dlatego zachęcamy wszystkich do przyłączenia się do kampanii. Podpisz petycję. Poznaj świat planetoid. Przyczyń się do stworzenia szansy na nasze przetrwanie. Sekcja astronomiczna w Żaganiu tylko w tym roku odkryła już 13 nowych obiektów tego typu. Takich grup na świecie jest coraz więcej, ale to nadal kropla w morzu potrzeb. Zwiększenie wykrywalności tych małych mieszkańców kosmosu ma szanse zmienić nasz los. Tegoroczne obchody Dnia Planetoid maja uświadomić jak istotnym jest osiągnięcie tego celu ? x100.