20-06-2018

Astroid Day w Żaganiu

Transmisja zaćmienia Słońca
Niebo za oknem

TRANSMISJA ZAĆMIENIA 22 LIPCA 2009r. od godziny 0200

To już dzisiaj w nocy nie prześpij tego wydarzenia.

Apollo 11 - 40 lat temu i teraz
Rok Astronomii apollo W ramach MRA2009 prezentowaliśmy już nie jedne wspaniałe osiągnięcie ludzkości. To jest przyczyną do uchwalenia 2009 roku Rokiem Astronomii, choć bardziej należy do astronautyki. Oto człowiek podjął się najniebezpieczniejszego przedsięwzięcia w swojej historii - podróży na inne ciało niebieskie.

Misja kosmiczna, której głównym celem było pierwsze lądowanie człowieka na Księżycu. Lądowanie to nastąpiło 20 lipca 1969 roku o godzinie 16:50:35 UTC w miejscu 13°19′N, 169°9′W. Lot Apollo 11 był elementem szerszego programu Apollo.

Czasami nikt dzisiaj nie chce nawet wspominać jak niebezpieczne to było przedsięwzięcie. Z drugiej strony historia dojrzałą dzisiaj na tyle, by o wielu rzeczach w ogóle powiedzieć. Czy najsłynniejsi kosmonauci świata zdawali sobie sprawę z tego czym grozi ten lot? Osobiście mówią, że nawet o tym nie mówili, choć serca waliły im jak oszalałe.
Astronomiczne oprogramowanie dla każdego
Astronomia programy Dzisiejsze czasy astronomii nieodłącznie związane są z komputerami. Ich zastosowanie ułatwia bardzo wiele etapów pracy astronoma, a miłośnikowi astronomii daje niejednokrotnie dostęp do ogromnej bazy danych pomagając jednocześnie w wybraniu tych najbardziej nam potrzebnych.

Ale gdzie szukać takich programów? Które do czego są przeznaczone? Możliwości jest oczywiście bardzo dużo i każdy z biegiem czasu decyduje się na jakieś konkretne rozwiązania. Są i kompleksowe rozwiązania - jak AstroKnoppix; można korzy też stać z portalu AstroCD. Nie można jednak stać w miejscu, bo zaczniemy się cofać. Czasami musimy sami opracować rozwiązanie niektórych problemów, czyli opanować sztukę programowania. To dlatego w Instytucie Astronomii U.Z. studiują astronomowie astronomię powiązaną z komputerami i nowoczesnymi metodami numerycznego rozwiązywania problemów astrofizycznych.

Chciałbym przedstawić listę oprogramowania z dziedziny astronomii. Każdy znajdzie tu coś dla siebie, a i z nowym oprogramowaniem można się też zapoznać. Może znajdziesz tu coś, czego od dawna szukałeś? Zapraszam do korzystania z tego wykazu i życzę miłego klikania.
Rocznica Lotu na Księżyc w TVP-2
Telewizja naukowa Dla amatorów rodzimej telewizji mamy program w rocznicę lotu na Księżyc. Lot na Księżyc to nie tylko osiągnięcia technologii, ale również wiele spraw związanych z naszym społeczeństwem na Ziemi. Nie zawsze bowiem chodzi tylko o nowe odkrycia i poznanie niepoznanego. Polityka jest nieodłącznym tego elementem i często wpływa aż nadto na to co robimy. W śród nas żyją jeszcze ludzie pamiętający ten niesamowity lot i transmisje w telewizji z lądowania człowieka na Księżycu. Zapytajmy ich jak to przeżyli i co dzisiaj z tego pamiętają.
DISCOVERY CHANNEL - podróże w Kosmos
Telewizja naukowa Razem z DISCOVERY CHANNEL odbędziemy podróż na orbitę i dalej na Księżyc. Jak wiele trzeba dokonać aby osiągnąć cel naszych marzeń dowiemy się w nadchodzącym tygodniu. Od marzeń o podróżach kosmicznych po marzenia o domu na orbicie. Któż nie marzył o swobodnym lataniu w stanie nieważkości? Z drugiej strony wiemy, że nie każdemu jest dane latanie w Kosmos. Pomimo technologii promu kosmicznego nadal zostaje to marzenie wybrańców i tak już chyba zostanie.
Komputerem w Księżyc !!!
Wydarzenia NASA przygotowała nową, interaktywną stronę internetową umożliwiającą podążenie śladami astronautów...

Pod adresem NASA można posłuchać komentarzy audio, zbadać dokładnie miejsce lądowania 'Orła', a nawet wejść (wirtualnie) do środka lądownika. Taka paleta atrakcji z pewnością jest dobrym sposobem na upamiętnienie rocznicy podboju Księżyca.

Ale to nie wszystko. Na 20 lipca przygotowywana jest kolejna niespodzianka.
ISS nad Żaganiem w lipcu 2009
ISS Poniżej przedstawiamy zestawienie tabelaryczne przelotów stacji ISS nad Żaganiem. Godziny przelotów podane w czasie UTC+2 czyli wystarczy wyjść na dwór i podnieść w określonym kierunku głowę by ujrzeć przelot ISS.
Obłoki srebrzyste
Fotografia cyfrowa Często spoglądamy w niebo w poszukiwaniu niespotykanych zjawisk czekających na nasze odkrycie. I jak to z odkryciami bywa, szukamy pod lasem a pod nosem nie dostrzegamy co ciekawego się dzieje.

Dlatego proponuję podjęcie próby odszukania na wakacyjnym niebie srebrzystych obłoków. Zjawisko to jest do zaobserwowania właśnie w okresie letnim w naszych szerokościach. Cóż to za tym jest? Chodzi oczywiście o chmury, ale specyficznym składzie. Powszechnie wiadomo, że chmury składają się z wody. Przybierają przy tym przeróżne, czasami bardzo bajeczne kształty.
DISCOVERY SCIENCE
Telewizja naukowa W nadchodzącym okresie DISCOVERY SCIENCE zajmie się zagrożeniami dla Ziemi, UFO i Stacją ISS. Obecność obcych w naszym środowisku jest nadal bulwersującym tematem i choć niejednokrotnie rozprawiano się z niejednym mitem na ten temat, to nadal jest część spraw niewyjaśnionych do dzisiaj. Może sami nie ufamy sobie i to jest nasz największy problem?
Najdłuższe zaćmienie Słońca w tym stuleciu tuz, tuż...
Rok Astronomii Jak donosi portal Astronomia.pl : 'Polski Portal Astronomiczny - Astronomia.pl, dzięki podpisanemu na początku tygodnia porozumieniu z Chińskim Towarzystwem Astronomicznym i Chińską Akademią Nauk, 22 lipca przeprowadzi transmisję z obserwacji najdłuższego w XXI wieku całkowitego zaćmienie Słońca. Porozumienie, jakie nasz serwis zawarł z chińskimi instytucjami naukowymi przewiduje udostępnienie sygnału z aż ośmiu stacji, które będą prowadziły obserwacje zaćmienia (miasta Kunming, Chongqing, Yichang, Wuhan, Suzhou, Szanghaj, Chiayi i Taipei). '
Astronomiczny tydzień w NATIONAL GEOGRAPHIC
Telewizja naukowa Nadchodzący tydzień na kanale NATIONAL GEOGRAPHIC zostaje poświęcony astronomii i kosmonautyce. Jest to oczywiście związane z jednym z najważniejszych wydarzeń w lotach kosmicznych a mianowicie lądowaniu na Księżycu.

Wydarzenie to jest tym bardziej ważne, że tak jak wiele takich przedsięwzięć ludzkości, zostało ono okupione ludzkim życiem. To właśnie z tego względu należy o tym pamiętać, nic nie ma za darmo, a czasami cena jest najwyższa.

Odbędziemy tez podróż na koniec Wszechświata poznając największe jego tajemnice. Nie zabraknie też informacji o zmianach klimatycznych na ziemi i potencjalnych możliwościach ochrony klimatu. A na koniec dyskusja o spotkaniu z obcymi.
SOFIA - czyli bardzo poręczny teleskop na 747
Astronomia sprzęt SOFIASOFIA (SOFIA (ang. Stratospheric Observatory For Infrared Astronomy), Stratosferyczne Obserwatorium Astronomii Podczerwonej) to samoloty Boeing 747 wyposażony w 23-t, 2,5-metrowy teleskop podczerwieni. Samolot został zaprojektowany do lotu na wysokości 13 kilometrów - powyżej 99% pary wodnej w atmosferze Ziemi, która pochłania promieniowanie podczerwone.

Projekt miał być zrealizowany do 2002 roku i kosztować 185mln. dolarów. Obecnie wydano na niego już 330 mln. dolarów, a wzrost wydatków związany był przede wszystkim ze zmianami w zakresie bezpieczeństwa lotów, atakami terrorystycznymi i katastrofami promów kosmicznych. Obecnie NASA - główny realizator projektu - poddał projekt rewizji. Teleskop dostarczyli Niemcy. A o zaletach tego rozwiązania przekonani są wszyscy. Teleskop ten bowiem ma prowadzić obserwacje w zakresie podczerwonym, a ten zakres wymaga bardzo silnego wychłodzenia elementów teleskopu. Inaczej zakłócenia z komponentów konstrukcji będą zakłócać znacznie odbierane sygnały. Wysyłane teleskopy na statkach kosmicznych mają w związku z tym zbiorniki z helem do chłodzenia urządzeń (SPITZER, HERSCHEL) o zasobach nawet ponad 2tony. Ale ten hel kiedyś się wyczerpie i to jest kres ich pracy.
Panorama Drogi Mlecznej
Astrofotografia Droga MlecznaZ naszej półkuli w bardzo dobrych warunkach atmosferycznych możemy zobaczyć wspaniały obraz naszej galaktyki - Drogi Mlecznej. Jest to jednak obraz niekompletny, bo ograniczony do światła widzialnego dla naszych oczu.

Astronomowie od wielu już lat stosują różne rozwiązania techniczne pozwalające obserwować Wszechświat na różnych innych długościach fal elektromagnetycznych. Część z nich, i to znaczna część, nie dociera do powierzchni Ziemi, bo przeszkadza w tym jej atmosfera.

Rozwiązaniem są satelity wysyłane na orbitę a niekiedy i dalej, by uzyskać jak najpełniejszy obraz Kosmosu. Takim tez rozwiązaniem okazał się Teleskop Spitzera przeznaczony do obserwacji kosmosu w podczerwieni.
Stellarium i nowe obiekty
Astronomia programy stellariumW śród miłośników astronomii ogromną popularnością cieszy się program Stellarium, obecnie w wersji 10.02. Jest to program tupu planetarium, czyli wyświetlający obraz nieba na styl pokazu w planetariach, stąd tez i nazwa kategorii.

Skąd taka popularność programu? Zapewne powodem jest estetyczne wykonanie interfejsu i bardzo duża ilość informacji jaką się prezentuje na ekranie. Program ten stanowi wspaniała pomoc w nauce nieba, co jest podstawową umiejętnością każdego astronoma w tym i miłośnika tej nauki. Ale nie należy oczekiwać cudów po tym programie. Do programów posiadających wszystko należy KStars, często wykorzystywany do sterowania teleskopami astronomicznymi, nawet tymi profesjonalnymi - ale to już zupełnie inna historia.

Celem tego artykułu jest pokazanie jak dodawać do listy nowe obiekty np.: kometę 22P/Kopff. Zadanie jest w zasadzie dość proste, ale trzeba poznać mechanizm.
Kometa 22Kopff na naszym niebie przez całe wakacje
Niebo za oknem Na naszym niebie pojawił się wspaniały obiekt do obserwacji - kometa 22 Kopff. Jeszcze niejeden wspomina pamiętne obserwacje komety Lulin, a tu mamy piękną kolejną białogłowę do badania. Kometa okresowa, więc wraca co jakiś czas do nas, a dokładnie co 6,457 lat. Obecnie będzie to najjaśniejsza kometa na niebie. Nawiasem mówiąc można ich obserwować jednocześnie kilka, ale reszta komet jest zbyt słaba dla naszych przyrządów. Przyjrzymy się więc parametrom komety, by stosownie przygotować się do obserwacji.
Studia Copernicana - Johannes Kepler
Astronomia ksiązki URANIANakładem Instytutu Historii Nauki PAN ukazał się właśnie 42 tom serii 'Studia Copernicana'. Wydawnictwo zawiera artykuły znanych historyków nauki z całego świata poświęcone Janowi Keplerowi.

Artykuły składające się na najnowszy tom są pokłosiem międzynarodowej konferencji 'Kepler 2008: From Tuebingen to Żagań', która latem 2008 roku została zorganizowana na Uniwersytecie Zielonogórskim. Było to pierwsze tak intensywne spotkanie keplerologów od 1971 roku, kiedy to świat obchodził czterechsetlecie urodzin wielkiego astronoma. Konferencja zielonogórska upamiętniała 380 rocznicę przybycia Keplera do Żagania, gdzie uczony spędził dwa ostatnie lata swojego życia.
Zostań czytelnikiem URANII
Astronomia ksiązki URANIAPo raz kolejny zachęcam do czytania tego wspaniałego dwumiesięcznika. Na swoich łamach już go przedstawialiśmy więc przejdę do zaprezentowania nowego, bo czwartego numeru w 2009 roku.

Na okładce wspaniały kompleks galaktyk Arp 194. w Gwiazdozbiorze Cefeusza. Należny bowiem pamiętać, że dwumiesięcznik ten dostarcza też niesamowitych widoków z kosmicznego okna, a to nie to samo co widoki na ekranie komputerowego monitora.

Co natomiast znajdujemy w środku? Na początek kilka newsów dotyczących Międzynarodowego Roku Astronomii w Poznaniu, Opolu, Częstochowie i Niepołomicach oraz wywiad z profesorem Bowellem na temat zagrożeń kosmicznymi katastrofami - czyli co tygrysy lubią najbardziej.
Perseidy 2009
Niebo za oknem Zapraszamy wszystkich zainteresowanych obserwacjami 'spadających gwiazd' na spotkanie w Urzędowie. Obóz Astronomiczny PKiM pod hasłem Projekt Perseidy 2009 odbędzie się w dniach 10 – 16 sierpnia w Urzędowie niedaleko Lublina. Uczestnicy tegorocznego spotkania będą świadkami maksimum jednego z najbardziej spektakularnych rojów meteorowych – Perseidów i aktywnie przyczynią się do lepszego poznania jego natury.

Obserwacje tego roju każdego roku dają niezapomniane wrażenia. termin zgłoszeń do 1 sierpnia 2009r.
Astro Telewizja
Telewizja naukowa W obecnym tygodniu już odo dzisiaj mamy kilka ciekawych programów do zaproponowania do obejrzenia.

Jest w śród nich kontrowersyjny stale temat czy Amerykanie faktycznie byli na Księżycu? Skoro jeszcze ktoś ma wątpliwości może je w ramach tego programu przedyskutować. Zwolennicy teorii spisku mają pole do popisu.

Mamy tez kolejną powtórkę historii zdobywanie Kosmosu przez człowieka. Jest to kolejny pokaz jak niesamowita jest to podróż i jak wiele wysiłku trzeba w nią włożyć by w ogóle doszła do skutku. Przy okazji dowiemy się że niejedno istnienie człowieka zostaje przy tym poświęcone - w imię ludzkości.

Wirtualna podróż na planetę Darwin 4 to tylko projekt jak taka misja mogłaby wyglądać. Chcąc dokonać badań w tak nieznanym świecie jakim może okazać się inna zamieszkała przez żywe organizmy planeta, musimy się nad sposobem wykonania tej misji zastanowić już dzisiaj, może kiedyś przyjdzie na to czas. Wszak najnowsze teleskopy przeszukują Kosmos w poszukiwaniu planet wartych takiego zainteresowania.
Zagadka nr 7 na lipiec 2009r.
Astrozagadki SaturnW ciągu ostatnich miesięcy w ramach zajęć obserwacyjnych zawsze kierowaliśmy nasz teleskop na Saturna. Ta planeta wszystkich urzekła swoim wyglądem i ... kapelusze. Pierścienie wokół tej planety stanowiły długo tajemnicę już od pierwszego ich obserwatora - Galileusza. My dysponując lepszym sprzętem obserwacyjnym możemy zobaczyć nieco więcej, ale dopiero sondy kosmiczne naprawdę rozwiały tajemnicę, ale również pojawiło się wiele nowych.

Dzisiejsza zagadka dotyczy właśnie pierścieni tego olbrzyma.
Transmisja zaćmienia Słońca online - 22 lipca 2009r.
Niebo za oknem zaćmienie 2009 rokWszystkim, którzy nie dotrą do Chin na tegoroczne zaćmienie słońca jest niezmiernie żal. Ale to nie znaczy, że nie można tego zaćmienia zobaczyć w całej okazałości w czasie kiedy ono nastąpi. Jak na dzisiejsze możliwości techniczne nic nie stoi na przeszkodzie by taka transmisję zorganizować. Dlatego Chińskie Towarzystwo Astronomiczne, które we współpracy z Chińską Akademią Nauk planuje przeprowadzić transmisje z co najmniej ośmiu stacji, które 22 lipca będą prowadziły obserwacje zaćmienia (miasta Kunming, Chongqing, Yichang, Wuhan, Suzhou, Szanghaj, Chiayi i Taipei).
Kalendarium zjawisk astronomicznych na lipiec 2009r.
Astrnomia zjawiska Poniżej przedstawiamy kolejne kalendarium tym razem na lipiec 2009r. W tym miesiącu nastąpi zaćmienie Słońca - 22 lipca. Niestety zjawisko nie będzie widoczne w Polsce. Ale wśród naszych artykułów znajdziecie państwo wiele propozycji wyjazdów na obserwacje tego zaćmienia więc jeszcze nie wszystko stracone.

W drugiej połowie miesiąca nastaną dobre warunki obserwacyjne jako, że Księżyc nie będzie już tak bardzo przeszkadzał swoim światłem w obserwacji meteorów i komety - ale o niej w późniejszym newsie.
Kepleriada 2009 – zostały już tylko dobre wspomnienia
Sekcja Astronomiczna Kepleriada 2009 Zielona Góra Międzynarodowy Rok Astronomii okazuje się z dnia na dzień coraz bardziej rokiem wydarzeń astronomicznych i wielu rocznic. Tak też było w tym przypadku. Zielonogórskie Centrum Astronomii obchodzi w tym roku swoje XX-lecie. Co w tym przypadku jest niebagatelną sprawą jako, że ma ono na swoim koncie bardzo duży wkład w rozwój astronomii pulsarów i wiele osiągnięć naukowych. Przez co jest bardzo cenionym ośrodkiem astronomicznym w Polsce i za granicą. Było to często podkreślane w czasie tegorocznej Kepleriady.

Cóż to za wydarzenie ta Kepleriada? Mieszkańcy Żagania są nieco obeznani z tym określeniem, aczkolwiek tak czy inaczej przywędrowało ono do nas właśnie z Zielonej Góry za sprawą profesora Janusza Gila – dyrektora Centrum Astronomii w Z.G.. Każdego roku, w rocznicę śmierci Johannesa Keplera, prof. Gil organizował naukowe sympozjum popularyzatorskie w Zielonej Górze. Kepleriada przeszła więc w tradycję, a tegoroczna zbiegła się z XX-leciem Centrum Astronomii. Stąd dodatek w nazwie tegorocznej Kepleriady – Jubileuszowa. Jak wspomniał Profesor Gil, Kepleriad było tyle, że trudno już zliczyć. Ważnie jest jednak to, że w tegorocznej mogła brać udział Sekcja Astronomiczna ze Szkoły Talentów przy Centrum Kultury w Żaganiu. Jedyny reprezentant naszego miasta na tym jubileuszu. Dla naszej Sekcji, dla jej członków, wydarzenie to ma szczególną wagę, gdyż było okazją do przeżycia wspaniałego kontaktu z nauka w najczystszej postaci. Miłośnicy astronomii pozostają zawsze głodni, spragnieni wiedzy z tych obszarów nauki. Dlatego niesamowitą niespodzianką okazało się, jak Dyrektor Centrum Kultury Pani Anna Mrowińska zobowiązała się do pokrycia kosztów wyjazdu całej grupy na Kepleriadę. Sprawa była niebagatelna, bo całość trwała trzy dni i każdego dnia trzeba było dojechać na Aulę Uniwersytecką. Wszystko jednak udało się zorganizować i pełni oczekiwań ruszyliśmy na spotkanie z Uranią.
Astro DISCOVERY CHANNEL
Telewizja naukowa Już w dniu dzisiejszym proponujemy zarezerwowanie sobie fotela przed szklanym ekranem na astronomiczne kino w DISCOVERY CHANNEL. Oczywiście jeśli pogoda nie pozwoli na prowadzenie obserwacji.

Filmy te pokazują jak zmieniła się nasza technika podróży w kosmos i jedyne co z zostało ze starych lat to ogromne niebezpieczeństwo przebywania w tej strefie oraz związane z dotarciem w przestrzeń kosmiczną. Co prawda dzisiaj obserwujemy pewien spadek zainteresowania lotami kosmicznymi a szczególnie lotami promów kosmicznych czy rozwojem stacji ISS. Podobny proces społeczny nastąpił w czasie lotów na Księżyc. I dopiero katastrofy zawracały naszą uwagę na zagadnienia podróży w kosmos.

Przyjrzyjmy się zatem tej ekstremalnej technologii. Zwróćmy uwagę na to, że nie są to zwykła podróże w nieznane. Kosmos jest dla nas szczególnie nieprzyjazny. Tam nie jesteśmy u siebie, a jednak stale ciągnie nas w to nieznane, bo jest to jedyny sposób na poznanie tych nowych obszarów.
Rozwiązanie zagadki nr 6 na czerwiec
Astrozagadki WenusGalileusz prowadząc obserwacje planety Wenus dostarczył niepodważalnego dowodu na poprawność założeń Teorii Kopernika. Tematem tej zagadki astronomicznej mieliśmy podążyć szlakiem odkrycia Galileusza i postarać się wykazać słuszność tych faktów obserwacyjnych.

Pierwszą rzeczą jak nasuwa się w obserwacji dołączonych obrazów Wenus to występowanie faz podobnych do faz Księżyca. Co świadczy, że planeta zmienia swój kąt pozycyjny względem Ziemi i Słońca. Innymi słowy, Wenus porusza się względem Ziemi w taki sposób jak Księżyc i dlatego obserwujemy, że nie zawsze cała powierzchnia planety jest zwrócona oświetloną częścią do Ziemi. Planeta jest zawsze obserwowana w pobliży Słońca. Nigdy nie osiąga miejsca opozycji, czyli takiego położenia, że Ziemia znajduję się między Słońcem a planetą Wenus.

Obserwując tranzyty i nów planety możemy stwierdzić, że w określonym czasie znajduję się ona między Ziemią a Słońcem. Ponieważ planeta na swojej orbicie znajduję się również za tarczą słoneczną świadczy to o tym, że okrąża nasza gwiazdę dzienną
ASTRO - NATIONAL GEOGRAPHIC
Telewizja naukowa Przedstawiamy wykaz programów popularnonaukowych nadawanych przez stację NATIONAL GEOGRAPHIC. Programy są oczywiście ściśle lub pośrednio związane z astronomią. A dopóki pogoda nie wyklaruje się na dobre mamy czas poznać punkty widzenia na interesujące nas tematy.
XX lecie Obserwatorium Instytutu Astronomii w Zielonej Górze
Rok Astronomii Wieża BraniborskaTegoroczna Kepleriada odbywa się w nadzwyczajnym roku, roku Astronomii. Z tego też powodu zorganizowana została w okresie letnim a nie jak do tej pory w rocznicę śmierci Johannesa Keplera, czyli pierwszej połowie listopada. Tegoroczna Kepleriada to uhonorowanie osiągnięć astronomów z przestrzeni wieków. Począwszy od starożytnego Erastostenesa po współczesne zespoły astronomów z największy obserwatoriów i ośrodków naukowych, ale też tych nie zaglądających w okular teleskopu jak Steven Hawking, Albert Einstein, czy też tych dopiero zaczynających swoją drogę w świecie nauki astronomii – młodych studentów, magistrów, doktorantów oraz niezliczonych pasjonatów i miłośników astronomii z całego świata.

Z Kepleriadą w Zielonej Górze związana jest historia zarówno astronomów zawodowych jak miłośników astronomii. Rozwijali się oni bowiem na wspólnej drodze. Uzupełniając się wzajemnie najlepiej jak tylko potrafili. Na stronie tegorocznej Kepleriady możemy zapoznać się w skrócie z historią obserwatorium astronomicznego Instytutu Astronomii U.W., która obrazowo pokazuje zachodzące zmiany w miejscu znanym wszystkim mieszkańcom swojego miasta.
Astronomia w Opolu - teleskop dla wszystkich
Astronomia sprzęt UniwersałTego jeszcze nie było. Teraz każdy może spróbować swoich sił w obserwacjach astronomicznych a to za sprawą nietypowej inwestycji. W Opolu uruchomiono nietypowe jak na nasze możliwości rozwiązanie astronomiczne. Otóż w galerii handlowej SOLARIS otwarto obserwatorium astronomiczne o niecodziennych możliwościach. Instalacją, wyposażeniem i uruchomieniem zajmowała się polska firma Uniwersał z Żywca Pana Jacka Uniewrsała

Jak informuje nas Pan Jacek: „Działa już obserwatorium astronomiczne w Galerii Handlowej 'SOLARIS' w centrum Opola. Głównym obiektem do oglądania jest Słońce ale jest też refraktor z nocą kamerą do obserwacji Księżyca, będzie zainstalowany jeszcze dodatkowy instrument do obserwacji planet. Obraz przekazywany jest na aktywny ekran dotykowy gdzie można podziwiać wykonane zdjęcia i prezentacje multimedialne. Wszystko sterowane jest przez sieć internetową.”
OZMA 2009
Wydarzenia Jeżeli lubisz spotkania towarzyskie w miłym gronie a do tego interesuje Cię Wszechświat to jest dla ciebie impreza o jakiej marzysz – OZMA 2009. Te tajemniczy skrót to Ogólnopolski Zlot Miłośników Astronomii, w tym roku już 13 i liczba ta będzie szczególnie szczęśliwa dla uczestników.

OZMA nie jest typowym zlotem astronomicznym. Organizatorzy zapraszają do udziału w imprezie zarówno zawodowych astronomów, zaawansowanych miłośników jak i również zupełnie początkujących adeptów astronomii. Nie ma żadnych ograniczeń wiekowych, mile widziane są całe rodziny, ich przyjaciele, kluby i stowarzyszenia.

W programie tegorocznego zlotu przewidziano między innymi prelekcje, wykłady, wizytę we fromborskim planetarium, wystawy, konkursy, zwiedzanie zabytków Fromborka, otwarty piknik meteorytowy oraz obserwacje. Tradycyjnie przyznane będą również nagrody „Grand OZ”, w tym w kategorii „Astrofotografia - NAJLEPSZE ZDJĘCIE NIEBA 2008/2009”.
Astronomia na szklanym ekranie
Telewizja naukowa księżyc Poniżej prezentujemy propozycję programów o tematyce astronomicznej na nadchodzący tydzień w dwóch kanałach telewizji Discovery Science, Discovery Channel i NATIONAL GEOGRAPHIC. Cześć programów jest powtarzana w innych dniach lub godzinach. Dzięki temu każdy może znaleźć czas do oglądania dla siebie.

A gdy na dworze niepogoda sięgaj po książkę i pilota, bo czasu szkoda. Na naukę nigdy nie jest za późno, a zdobywanie wiedzy i poznawanie świat w ten sposób jest zawsze przyjemniejsze od nierobienia niczego. do końca miesiąca pogoda nie będzie nas rozpieszczała. W lipcu tez na cudownie czyste niebo nie możemy liczyć, choć przewidywania pogody nie są obecnie najmocniejszą stroną meteorologów, więc może nie wszystko się sprawdzi co mówią i choć kilka dni spędzimy pod gwiazdami. Abyśmy nie zapomnieli jak one wyglądają zajrzyjmy na szklany ekran i do strony naszych nieodpartych przyjaciół książek.
Spotkanie Sekcji Astronomicznej 20 czerwca 2009r.
Sekcja Astronomiczna Kometa Sobota choć pochmurna upłynęła nam w astronomicznym nastroju w ramach kolejnego spotkania Sekcji. Jako, że przed nami stale stoi ogromna praca poznawcza do wykonania, nasze spotkania upływają na niekończących się dyskusjach nad wieloma problemami naukowymi.

Ostatnie spotkanie poświęciliśmy jednym z najmniejszych ciał naszego Układu Słonecznego, a mianowicie kometom i meteoroidom. Obiekty te przez wielu laty traktowane były przez ludzi bardzo nieprzyjaźnie, by nie powiedzieć wrogo. Wynikało to z naszej niewiedzy. Pomimo sugestii już w czasach starożytnych, że meteory pochodzą z kosmosu, komety to zjawiska kosmiczne, przez wiele setek lat obecność komety na niebie zwiastowała nadchodzenie nieszczęścia.
Rok szkolny zakończony
Astronomia sprzęt Rok AstronomiiI tak nadszedł czas na astronomiczne wakacje. Wszystkie szkoły kończą swoją pracę pedagogiczną i dydaktyczną. Również na Szkołę Talentów przyszedł czas i w dniu 15 czerwca 2009r. nastąpiło podsumowanie pierwszego etapu naszej pracy.

Nie był to łatwy okres bo proces narodzin Szkoły zbiegł się z utworzeniem naszej Sekcji. Przed wszystkimi stała ogromna praca do wykonania i wszyscy spisali się na medal. Dzisiaj wiemy co chcemy zmienić by nasza praca w Szkole była ciekawsza, efektywniejsza i dająca więcej satysfakcji naszym „uczniom” i instruktorom.

Doświadczenie tego okresu pokazało, że słuchacze naszej sekcji nie muszą dysponować, żadną wiedzą astronomiczną. Wszystko zdołają poznać w ramach naszych zajęć. Jedyne czego potrzebują to własną ciekawość świata. A tego naszym słuchaczom nie brakuje.

Bożena, Bogna, Rafał, Edburga, Gemma, Florentyna, Franciszek, Hektor