22-11-2017
    1 2 3 4 5
27 28 29 30

W tym roku:2,138,664

Kepler znowu spojrzy w niebo tak ostro jak nigdy dotąd
Wydarzenia KeplerSonda Kepler rozpocznie w tym tygodniu poszukiwania planet terrapodobnych. W dniu 6 marca (o 22h 49min 57sek czasu EST czyli UTC-5h) w czasie trwania okna startowego w godzinach przedpołudniowych zostanie przeprowadzony start rakiety nośnej. Sonda Kepler zostanie wyniesiona na orbitę około słoneczną poza płaszczyzną orbity Ziemi. Jak pisaliśmy we wcześniejszych artykułach teleskop ten jest jednym ze specjalistycznych rozwiązań mających zastąpić wysłużony teleskop Hubble’a. obecne rozwiązania nie mają na cale wielkiej uniwersalności w myśl zasady jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Uniwersalne rozwiązania szybko kończą swoje możliwości i tak dzieje się z teleskopem Hubble’a. dzisiejsza astronomia stawia sobie za zadanie dokonania obserwacji wysoce specjalistycznych. Ponieważ wiemy czego szukamy i jak to należy wykonać, możemy zastosować zaawansowane rozwiązania.
Kalendarium na marzec 2009r.
Astrnomia zjawiska Przedstawiamy kolejny Kalendarz zjawisk astronomicznych do wykorzystania dla wszystkich miłośników i pasjonatów astronomii. W dniu 20 marca zaczynamy wiosnę astronomiczną - Słońce przejdzie przez Punkt Barana i będzie znajdować się nad równikiem niebieskim.
Punkt Barana to jeden z dwóch punktów przecięcia się ekliptyki z równikiem niebieskim, zwany również punktem równonocy wiosennej. Moment przejścia Słońca przez punkt Barana jest początkiem wiosny astronomicznej. Wskutek precesji osi Ziemi punkt Barana przesuwa się po ekliptyce dokonując pełnego obiegu w ciągu 26 tysięcy lat. Obecnie znajduje się w gwiazdozbiorze Ryb, jego nazwa powstała, gdy był w gwiazdozbiorze Barana. Za kolejne 500 lat punkt Barana znajdzie się w gwiazdozbiorze Wodnika.
Od punktu Barana mierzy się wzdłuż równika niebieskiego rektascensję, a wzdłuż ekliptyki – długość ekliptyczną.
Ostatnie spojrzenia na Lulin
Niebo za oknem Zima nie rozpieszcza nas swoja pogodą, przez co obserwacje są wręcz niemożliwe do prowadzenia. Najbardziej rozczarowani są Ci, którzy planowali obserwacje komety Lulin. Jest to tym bardziej rozczarowujące, że kometa ta więcej nie pokaże się na naszym niebie. Pozostałe komety pojawiające się w tym roku nie będą na tyle atrakcyjne jak Lulin, a przynajmniej tak wynika z Kalendarzy Astronomicznych. Nic tu jednak nie jest pewne, a tym bardziej zjawiska nieokresowe, czyli komety jedno-pojawieniowe. Wiele komet jest odkrywanych przez praypadek, bo są to Ciała trudne do obserwacji a szczególnie, gdy znajdują się daleko od Słońca i ich koma jest bardzo małą, albo wcale jej nie ma.

Jak pokazują doświadczenia, w tym również amatorów, najwięcej komet wykrywa się w pobliżu Słońca. Stąd projekt SOHO, w którym oprócz obserwacji naszej gwiazdy odkrywa się komety, bo są w tedy największe. Zostało tak odkrytych wiele komet, co świadczy, że jest ich w naszej okolicy sporo. Wiele z nich spada na Słońce. Aby kometę można było obserwować już w fazie zbliżania się do Słońca, musi być wcześniej odkryta i dzieje się to najczęściej dzięki fotografii. Nie jest to już klasyczna fotografia na kliszy ale najczęściej fotografia cyfrowa, choć i to nie jest regułą.
Otwarcie Roku Keplerowskiego – dzień trzeci
Żagań-M.R.A. układ słonecznyDzisiejszy dzień przywitał nas deszczem, więc wszyscy cieszyli się, że nasze delikatne balony no ogrzane powietrze udało się wypuścić wczoraj. Dzisiejsze spotkania keplerowskie poświęcone były Johannesowi Keplerowi. W kręgu przyjaźni Pan Tomasz opowiedział młodzieży jak Kepler odkrył prawa ruchu ciał niebieskich. Następnie wszyscy przystąpili do budowy układu słonecznego. Powstało oczywiście Słońce i planety - wszystko własnymi rękoma formowały dzieci. Wszystko pełne żywych kolorów, bo to urzeka nas najbardziej w kosmicznych obrazach. Na koniec dzisiejszego spotkania udaliśmy się do naszego kina w sali Inter i obejrzeliśmy film 'Eyes on the skies', który zapoznał wszystkich z historią teleskopu astronomicznego sięgająca 400 lat. Z jednej strony to dużo, jak na jednego człowieka, ale biorąc pod uwagę historie ludzkości i rachubę czasu domierzająca rytm istnienia Wszechświata to zaledwie jedna mała chwilka.

W ten sposób trzydniowymi spotkaniami rozpoczęliśmy nasze uczestnictwo w obchodach Międzynarodowego Roku Astronomii. Nadchodzi ocieplenie - choć do wiosny jeszcze trochę czasu zostało - a na najbliższy weekend zapowiada się niewielka poprawa pogody. Być może dzięki temu uda się nam przeprowadzić upragnione obserwacje oddalającej się już komety Lulin, która na pożegnanie mruga nam swoim zielonym oczkiem. Do zobaczenia na stanowiskach obserwacyjnych!!

Na zakończenie spójrzmy jeszcze na fotoreportaż, którego autorem jest oczywiście Bartłomiej Patka z sekcji fotograficznej Szkoły Talentów przy Centrum Kultury. W tej samej Szkole Talentów powstanie w marcu Sekcja Astronomiczna, do której już teraz zapraszamy wszystkich mieszkańców. Tak samo jak Wszechświat, jesteśmy otwarci dla wszystkich.
Otwarcie Roku Keplerowskiego – dzień drugi
Żagań-M.R.A. balony keplerowskieWieść się rozeszła że bawimy się świetnie przy okazji poważnej imprezy i nie mogliśmy się pomieścić w Sali. Tyle nas było. Powstały kolejne balony. Wszystkim już marzy się wiosna, wiec ten temat na nich też zagościł. A ponieważ jutro pogoda może nam sprawić psikusa w postaci deszczu, zapadła decyzja, balony lecą dzisiaj. Wszyscy wyszli na główny plac miasta – Plac Słowiański. I nasze wspaniałe, kolorowe konstrukcje zostały napełnione fachowo przez Pana Tomasza, gorący powietrzem. W ten sposób wiedza teoretyczna zdobyta na zajęciach przeistoczyła się w praktyczne doświadczenie. Niektóre balony fikały koziołki. Był nawet taki który się spłonął w locie. Ale takie jest ryzyko tego zawodu. Jak pokazuje fotoreportaż (autorem zdjęć jest Bartłomiej Patka) balony poleciały do nieba, a wszyscy mieli buzie uśmiechnięte – jak zawsze zresztą.
Otwarcie Roku Keplerowskiego - dzień pierwszy
Żagań-M.R.A. ŻagańW dniu dzisiejszym (24 lutego 2009r.) rozpoczął się trzydniowy „Happening Keplerowski – Jan Kepler w naszym mieście”, który jest otwarciem Roku Keplerowskiego w Żaganiu, obchodzonego z okazji Międzynarodowego Roku Astronomii. Jest to szczególny sposób otwierania takich obchodów. Bez odczytów, kwiatów i przemówień, wszyscy dobrze się bawili i … budowali balony na ogrzane powietrze. Pogoda ciągle nam nie dopisuje racząc nas mgłą, opadami śniegu, deszczu i chmurami, ale nie stoi to na przeszkodzie by rano wstać, choć są ferie i przyjść do Centrum Kultury gdzie odbywa się cała zabawa. Bo właśnie zabawą świętujemy otwarcie Roku Keplerowskiego w pięknych wnętrzach Naszego Żagańskiego Pałacu Książęcego.
Co macha nam ogonem na niebie?
Niebo za oknem C/2007 N3 LulinDzisiejszego dnia, 24 lutego, kometa C/2007 N3 – Lulin, znajduje się najbliżej Ziemi – jedynie 0,41j.a. (jednostki astronomicznej – czyli średniej odległości Ziemi od Słońca). Jest to piękna, o zielonej barwie kometa jadnopojawieniowa – nieokresowa. Co oznacza, że już do nas nie wróci. Kometa ta została odkryta przez Ye Quanzhi i Lin Chi-Shengw dniu 11 lipca 2007 roku. Jej orbita ma kształt hiperboli o mimośrodzie 1,000205 i powraca obecnie tam skąd przybyła czyli z peryferiów Układu Słonecznego. Jaj orbita jest nachylona do płaszczyzny ekliptyki pod kątem 178,372285244073o, co oznacza, że porusza się ruchem wstecznym w stosunku do Ziemi wokół Słońca. Przez peryhelium (punk orbity najbliższy Słońcu) przeszła w dniu 11 stycznia 2009r. Jej przepiękny kolor zawdzięczamy obecności w głowie komety cyjanu i dwuatomowego węgla.
Odsłonięcie pomnika Planetoidy Toruń
Rok Astronomii Toruń - 12999W dniu 20 lutego, w Toruniu nastąpiło oficjalne polskie otwarcie Międzynarodowego Roku Astronomii 2009. Głównym punktem programu było odsłonięcie pomnika planetoidy 12999 Toruń.

Uroczystość poprowadził astronom Maciej Mikołajewski. Przemówienia wygłosili prezydent Torunia Michał Zaleski, przewodniczący Rady Nauki i Komitetu Astronomii PAN prof. Kazimierz Stępień, pomysłodawca nadania planetoidzie nazwy Toruń - prof. Tadeusz Michałowski oraz twórczyni rzeźby planetoidy Paulina Kaczor-Paczkowska. Został także odczytany list do mieszkańców Torunia napisany przez odkrywcę asteroidy, amerykańskiego astronoma prof. Edwarda Bowella. Profesor Bowell zamierza odwiedzić Toruń w kwietniu.
Oko Cyklopa czyli VLTI i T Zająca
Wydarzenia VLT Nasze oczy zostały uzbrojone w największy teleskop optyczny w historii ludzkości. 100m średnicy, bo tyle liczy sobie stworzony interferometr podczerwony skonstruowany w obserwatorium ESO – Europejskiego Obserwatorium Południowego (na zdjęciu). Przy pomocy tego teleskopu zostały przeprowadzone obserwacje gwiazdy T Zająca. Jest to gwiazda zmienna typu Mira. Gwiazdy te należą do bardzo starych gwiazd, które kiedyś były gwiazdami klasy naszego Słońca. Gwiazda ta kończy swoje paliwo i zaczyna rozpraszać się w postaci odrzucanych obłoków materii. W czasie tych przemian zmienia swoją jasność – pulsuje.
Urodziny Galileusza.
Astronomowie Galileusz445 lat temu, 15 lutego 1564 roku, urodził się Galileo Galilei. Astronom, astrolog, fizyk. Jako jeden z pierwszych zastosował lunetę do obserwacji astronomicznych. To jemu zawdzięczamy rewolucję w badaniach astronomicznych. W zasadzie trudno mówić o badaniach astronomicznych przed tym astronomem. W zasadzie to było takie hobby przy okazji astrologii. A biorąc pod uwagę karę jaką zadano Galileuszowi za otwarte propagowanie wyników swoich obserwacji, wniosków i popieranie teorii Kopernika, to śmiało możemy powiedzieć, że astronomii wcześniej nie było. Ten astronom, zresztą nie pierwszy i nie ostatni, jak współcześni nam zdobywcy kosmosu, z narażeniem życia dążył do poznania Wszechświata.
Czytamy astronomię
Astronomia ksiązki Zima nam nie odpuszcza, a do tego za oknem na niebie same chmury i to do samej ziemi. Trudno wydłubać jakiś dzień na obserwacje, ale takie jest życie astronoma-hobbysty. Jest jednak na to niezła rada – książki. To bardzo dobry sposób na spędzanie czasu w ogóle. W naszym przypadku daje nam to możliwość rozszerzenia wiedzy na nowe obszary. Pytanie tylko co czytać i dokąd po to pójść. Czy do księgarni, czy w Internecie, a może po prostu pójść do biblioteki?

Tak to będzie najlepszy pomysł. Dlatego przygotowaliśmy dla państwa zestawienie różnych zasobów ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki w Żaganiu oraz Miejskiej Biblioteki Publicznej w Żaganiu(lokalizacja w Pałacu na parterze). Niedługo uzupełnimy ją o zestawienia dotyczące Jana Keplera i Mikołaja Kopernika. Znajdzie się tu coś dla każdego. Od wiedzy fachowej, po historię i dydaktykę. Nie jest najczęściej wydawana literatura. Dlatego trzeba czasami wykazać się cierpliwością w kompletowaniu swojej biblioteczki, ale skutki tego mogą być bardzo ciekawe. W niektórych domowych biblioteczkach można znaleźć czasami prawdziwe Białe Kruki.
Przeloty stacji ISS dla Żagania
ISS Zgodnie z zapowiedziami przedstawiam kolejne zestawienie danych o przelotach stacji ISS nad żagańskim niebem. Czas przelotów jest oczywiście w czasie zimowym dla naszego kraju - czyli takim jaki obecnie obowiązuje. Aby zobaczyć mapkę przelotu, ułatwiająca orientację w czasie obserwacji wystarczy kliknąć link ukryty pod datą w lewej kolumnie tabeli.
Galileoskop - teleskop dla każdego
Rok Astronomii GalileoskopPomysł galileoskopu jest uhonorowaniem 400 rocznicy pierwszej obserwacji przeprowadzonej przez Galileusza. Dokonał on rewolucyjnej zmiany w podejściu do badania świata, a szczególnie kosmosu. Ten odległy obszar naszego domu – Wszechświata – był do tej pory, z naszego obecnego punktu widzenie, badany w sposób transcendentny. Niedostępność tego obszaru powodowała, że ludzie co najwyżej używali oczu do badań, a wyciągnięte z tego wnioski były, jak się okazało, dalekie od rzeczywistości. Przeprowadzenie przez Galileusza obserwacji przez swój teleskop zmieniło również wiedzę i poglądy jego samego. Dzisiaj każdy spoglądający przez teleskop również doznaje takiego przeistoczenia. Sama obserwacja teleskopowa naszego Księżyca zmienia nasze wyobrażenia o nim, i nie są to czcze słowa, bo takich sytuacji mam już w swoim doświadczenie nie mało.
ESA - lot Marsa i jeszcze dalej
Filmy Lot na marsa jest kolejnym marzeniem ludzkości po odwiedzeniu Księżyca. USA przymierza się do tego już od wielu lat, a poprzedni prezydent USA postawił już zadanie dotarcia ludzi na te nieprzyjazną planetę. Wszystko jednak wskazuje, że ponownie musimy polecieć na Księżyc by rozwiązać problemy, z którymi obecnie jeszcze sobie nie radzimy.

Poniższe filmy popularnonaukowe pokazują jak ogromne pragnienie ludzi do podroży planetarnych są realizowane. Jak wiele wysiłku, wielu ludzi musi włożyć by osiągnąć ten cel. Dzisiaj jest łatwiejsze jak kiedykolwiek indziej, ale to nie znaczy, że możemy się pakować i wsiadać na statek. Zapraszam do kina.

Część pierwsza
Kalendarium na Luty 2009
Astrnomia zjawiska Poniżej przedstawiam kolejny kalendarz zjawisk astronomicznych tym razem na miesiąc luty 2009r. Należy pamiętać że momenty zjawisk są podane w czasie UT i dla czasu zimowego, który obecnie obowiązuje w Polsce, należy dodać 1 godzinę aby uzyskać moment zjawiska w czasie pokazywanym przez nasze zegarki. Astronomowie bardzo często, w zasadzie zawsze podają momenty zjawisk wg czasu UT, co pozwala uniknąć wielu nieporozumień co do chwili obserwacji. Przeliczenie na czas miejscowy jest bardzo proste i zależne od strefy czasowej.
Obserwujemy Kometę Lulin
Niebo za oknem LulinNad naszymi głowami właśnie przelatuje kometa. Została ona odkryta przez zespół obserwatorów z Chin i Tajwanu. Obecnie głowa komety ma średnicę około 500 tysięcy kilometrów. Na zdjęciu widoczny jest warkocz jonowy, powstały przez oddziaływanie z wiatrem słonecznym (prawa strona zdjęcia) i warkocz pyłowy pozostawiony przez kometę na drodze przelotu (lewa strona zdjęcia). Kometa o oznaczeniu C/2007 N3 jest kometą nieokresowa i porusza się po orbicie hiperbolicznej. Wciąż zbliża się ona do Ziemi. 24 lutego jej odległość od naszej planety wyniesie 0,41 jednostki astronomicznej, a jasność powinna wzrosnąć do około 5 magnitudo. Komety są jednak ciałami niebieskimi, które potrafią sprawić niespodziankę, szczególnie dotyczącą swojej jasności. Rozbłysnąć o kilka wielkości gwiazdowych... bądź o podobną wielkość przygasnąć.
Toruń - inauguracja MRA 2009 w Polsce
Rok Astronomii

'Odkryj Wszechświat w Toruniu' -  tak brzmi toruńskie hasło obchodów Międzynarodowego Roku Astronomii w naszym mieście. Dla torunian przygotowano z tej okazji mnóstwo koncertów, wystaw, wykładów sław naukowych i imprez plenerowych.

ONZ ogłosiła rok 2009 jako Międzynarodowy Rok Astronomii. Deklaracja została zaproponowana przez Włochy, a inicjatorką jest Międzynarodowa Unia Astronomiczna.

Gród Kopernika będzie najhuczniej w Polsce celebrował MRA 2009. Już  w styczniu zeszłego roku Rada Miasta przyjęła w tej sprawie uchwałę: 'z uwagi na to, że Toruń szczyci się faktem, iż właśnie tutaj urodził się wielki astronom Mikołaj Kopernik, Rada Miasta Torunia postanowiła zgłosić akces Miasta Torunia do aktywnego uczestnictwa w działaniach ONZ i obchodach Międzynarodowego Roku Astronomii' – głosi jej treść. Prezydent Torunia  powołał pełnomocnika Macieja Mikołajewskiego, wykładowcę z Centrum Astronomii UMK. Jego  zadaniem jest koordynacja wszystkich inicjatyw oraz imprez związanych z obchodami. Organizują je niemal wszystkie instytucje kulturalne Torunia oraz uniwersytet.

Wybieramy zdjęcie roku 2008
AstrofotografiaAstroForum i Deltaoptical Postanowiło nagrodzić astroamatorów za ich osiągnięcia astrofotograficzne za 2008 rok i do 13 lutego 2009 roku do godz. 20.00 możemy głosować na wybrane przez nas zdjęcia. Głosowanie jest bardzo proste wystarczy przyjrzeć się zdjęciom, wybrać naszym zdaniem najładniejsze (możńa wybrać kilka) i wziąć udział w ankiecie dołączonej do wątku ba forum.

AstroKonkurs - zadanie 2
Astrozagadki Poniżej przedstawiamy zdjęcie, które przedstawia ... No właśnie co ono przedstawia? To nasze sztandarowe pytanie, na które należy udzielić odpowiedzi i przesłać je do nas drogą elektroniczną, by móc wzięć udział w naszym konkursie. Czas nadsyłania odpowiedzi do końca miesiąca, ajest on przypominamy krótki!!

Odpowiedź na pytanie nr 1
Astrozagadki Odpowiedzią na pytanie nr 1 w naszym AstroKonkursie jest – Analemma. Zdjęcie przedstawia zjawisko analemmy, czyli zmieniającego się położenia Słońca na niebie w ciągu roku. Wynika ono z rocznego ruchu Ziemi wokół Słońca oraz nachylenia osi ziemi w stosunku do ekliptyki. Najwyższy punkt analemmy osiągany jest latem a najniższy zimą. Punkty te odpowiadają przesileniom. Na przesunięcie w kierunku wschód zachód ma wpływ eliptyczność orbity ziemskiej oraz zmienna prędkość poruszania się po niej, co odkrył Johannes Kepler. Nasze zdjęcie zostało wykonane w Grecji. Możesz sam spróbować wykonać takie zdjęcie. Zdjęcie tła jest jednym ze zdjęć więc całość trzeba po prostu zmontować na komputerze.
''Oczy skierowane ku niebu'' w Żaganiu
Żagań-M.R.A. jacek patka Olsztyńskie Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne przekazało nam dwa filmy na płytach DVD, których premiera odbyła się u Nich 19 stycznia. Jest to „Hubble - 15 lat odkryć teleskopu” oraz 'Eyes on the Skies' (o premierze pisałem w artykule). Oba filmy zostały wyposażone w polskojęzyczne napisy co ułatwi wszystkim ogarnięcie piękna tych pokazów.
Widoczność ISS (do 5 lutego)
ISS Nad Żaganiem znowu poprawiły się warunki widoczności Międzynarodowej Stacji Orbitalnej. Poprawiły się o tyle, że stacja w ciągu najbliższych dni przelatywać będzie w dogodnych warunkach pozycyjnych. Gdyby nie pogoda ... Ale ponieważ zima wraca to i może się wypogodzi. Po zakończeniu tej sesji obserwacyjnej do 17 lutego stacja znowu z naszych terenów nie będzie widoczna.

Proponuję zaprządz do pracy nasze dotychczasowe umiejętności z poprzednich ćwiczeń i spróbować upolować ISS na zdjęciach. Znamy parametry przelotu więc jesteśmy się w stanie przygotować. W naszych warunkach amator nieba musi być przygotowany na różne niespodzianki. A to niebo się zachmurzy, a to znowu z pochmurnego zmieni się w pełne gwiazd i wtedy trzeba zabierać sprzęt i w teren.

Czasy przelotów podane są w czasie zimowym. Wystarczy spojrzeć na zegarek i o właściwej porze wyjść na dwór.
Zaćmienie 26 stycznia 2009 - prawie na żywo
Astrofotografia A poniżej nagrane przez amatora zaćmienie bezpośrednio z miejsca zajścia czyli z Jakart'y. No może nie zachwyca jakością, ale pokazuje jakie niespodzianki czekają na łowcę zaćmień - chmury. Zawsze nie tam gdzie trzeba i nie w tedy kiedy trzeba.

Zaćmienie 26 stycznia - transmisja live
Rok Astronomii jacek patkaPortal Astrohobby.pl ma zaszczyt zaprosić do oglądania transmisji przez Internet z zaćmienia Słońca w poniedziałek 26 stycznia.

Pod adresem Astrohobby.pl będzie można obejrzeć całe zaćmienie, którego największa faza przypada na miejsca pokryte oceanem, a jedynie faza końcowa możliwa jest do zobaczenia z terenów lądowych. Live może zostać ograniczony do zarejestrowanych użytkowników, jeżeli obciążenie serwera będzie zbyt duże. Dlatego proponujemy już dzisiaj zarejestrować się w portalu Astrohobby.pl co nic nie kosztuje i do niczego nie zobowiązuje. Tacy jesteśmy. Planowane są transmisje zaćmień Księżyca zaczynając od tego za dwa tygodnie oraz zaćmienia Słońca 22 lipca 2009r. – warte dla tych co nie mają możliwości wyjechać do Chin czy Indii albo Japonii. Co prawda to nie to samo, ale nic za darmo. Coś trzeba stracić. Chwilę po zaćmieniu możecie być państwo w domu lub w pracy.
Czy możemy spać spokojnie? Oto jest pytanie.
Filmy Tytułowe pytanie jest głównym zagadnieniem na które będziemy szukać odpowiedzi w poniższych filmach, co na obecną za oknem niepogodę jest ciekawym rozwiązaniem. Pytanie nie jest banalne, bo jak się okazuje będąc świadomym zagrożenia i wyposażonym w odpowiednie technologie możemy zadbać o nasze bezpieczeństwo. być może trzeba będzie przeznaczyć więcej niż 2% dochodu narodowego brutto, ale może się opłacić

Część 1

Konkurs Portalu Astronomia.pl roztrzygnięty
Kalendarz-2009 Konkurs portalu Astronomia.pl został rozstrzygnięty. Zadanie polegające na podaniu adresu polskiej witryny roku astronomii. Na 540 zgłoszeń aż 498 było poprawnych - choć w zasadzie mogło być 100% poprawnych. Kalendarz będący nagrodą został rozlosowany pomiędzy 7 uczestników z poprawnymi odpowiedziami.
Astrokonkurs - Co to jest?
Astrozagadki Poniżej przedstawiamy zdjęcie, które przedstawia ... No właśnie co ono przedstawia? Za 7 dni umieścimy odpowiedź na pytanie i wyjaśnienie jak to zjawisko powstaje. Jednocześnie otwieramy konkurs dla wszystkich chętnych.

Zadanie 1
Astrofotografia nie jest trudna
Astrofotografia Astrofotografowanie, choć ma bardzo tajemniczą nazwę wcale nie należy do zajęć ekstremalnie trudnych. Jak wszystko w fotografii wymaga staranności, wyczucia estetyki i tego czegoś co trzeba mieć, aby dobrze fotografować. Jeśli jednak nie straszne nam są trudne zadania to i te nie będzie niewykonalne dla nas. Zaletą tej dziedziny fotografii jest jej niepodważalna naukowa wartość.

Ponieważ upowszechniły się bardzo aparaty cyfrowe sama fotografia astronomiczna stała się dla wielu amatorów łatwiejszym zadaniem do wykonania. Dzisiejsze aparaty mają na tyle przyzwoite konstrukcje, że można się pokusić o zrobienie prostych zdjęć nieba. Słowo prostych należy tu szczególnie podkreślić, jako że bez dodatkowego sprzętu typowego dla astronomii trudno będzie coś wyjątkowego zwojować, ale wkrótce i na to znajdziemy pewne rozwiązanie - napewno przydadzą się umiejętności majsterkowicza. Rozwiązanie to jest stosowane przez astroamatorów już od bardzo dawna i daje bardzo dobre efekty. Ale o tym nieco później ...

Orion nieoznaczony
Fotografia Gwiazdozbioru Oriona i okolic - Nikon D40, czas 36s, ISO 800

Chcę zachęcić wszystkich tym artykułem do podjęcia prób fotografii nieba i jednocześnie wskazać pewne problemy na które trzeba zwrócić uwagę. Powyższe zdjęcie pokazuje, że niewielkim wysiłkiem możemy wykonać fotografię nieba, gdy pogoda nam sprzyja a obecne wczesne zachody upraszczają sprawę czekania na wystarczająca ciemność (to znacznie ułatwia zadanie).

Johannes Kepler i SAROS czyli historia zaćmień 1630r. i 2009r.
Żagań-M.R.A. W dniu 26 stycznia 2009r. nastąpi całkowite zaćmienie Słońca. Zaćmienie to niestety będzie widoczne generalnie nad obszarami pokrytymi wodą, których niestety jest najwięcej na Ziemi. Tylko w Indonezji będzie można je obserwować z lądu przez nieco ponad 6 minut.

Dla na mieszkańców Żagania jest ona szczególnie ważne jako że ma związek z naszym astronomicznym patronem Janem Keplerem. Jak zapewne pamiętacie przewidział on zaćmienie z 10 czerwca 1630 roku. Widoczne ono było w Żaganiu, ale podał on momenty zaćmienia dla Linzu i Wiednia. Ciekawy jest jednak związek zaćmienia Keplera i tego z 26 stycznia br., a mianowicie związek ten tworzy wspólny SAROS o numerze 131. Oba zaćmienia pochodzą dokładnie z tego samego SAROS’A.
PARYŻ - otwarcie Międzynarodowego Roku Astronomii
Rok Astronomii MRA2009Od wczoraj trwa uroczystość otwarcia Międzynarodowego Roku Astronomii w Paryżu. Na uroczystość zjechali się astronomowie z całego świata. W otwarciu biorą udział przedstawiciele ONZ, UNESCO, rządów, dyplomaci, naukowcy z całego świata, młodzi studenci astronomii z ponad 100 krajów, ale również astronauci, przemysłowcy i artyści. A wszystko po to by zaznaczyć 400 lat współczesnej astronomii rozpoczętej przez Galileusza obserwacjami nieba przez teleskop w 1609roku.
MRA2009 i Toruń - Czyli podłsuchiwanie Wszechświata
Rok Astronomii RT-4 Oprócz uroczystych gali otwierających Międzynarodowy Rok Astronomii, inauguracja MRA2009 dokonana zostanie może w mniej oficjalny sposób, ale za to w iście astronomicznej skali w dniach 15-16 stycznia 2009r.. W ramach projektu zostaną połączone ze sobą radioteleskopy z siedmiu państw europejskich oraz USA, Australii, Japonii, Chin i Chile. Połączone radioteleskopy uzyskają rozdzielczość 100 krotnie lepszą od najlepszych teleskopów optycznych. Jedynym warunkiem jaki musi być spełniony, to obserwowany obiekt musi emitować radiopromieniowanie.

Obiekty, które będą obserwowane, spełniają taki warunek bo będą to kwazary J0204+1514, 0234+285 i 3C395 odległe od nas o kilka miliardów lat. Obserwacje będą prowadzona na częstotliwościach 5 i 8 GHz (co odpowiada długości fali 4 i 6 cm) – w radioastronomii zamiast długości fali przyjęło się używać częstotliwości jako parametru obserwacyjnego. W obserwacji pojedynczym teleskopem można te obiekty zobaczyć tylko jako punkty, ale w tym przypadku teleskopy będą połączone siecią komputerową i utworzą jeden ogromny teleskop stąd jego wysoka rozdzielczość, co pozwoli na obserwację subtelnej struktury obiektów.

Podobna technika stosowana też jest w teleskopach optycznych jak np. w VLT czy Gemini.
Wygraj Kalendarz Miłośników Astronomii
Kalendarz-2009 Na Astronomia.pl można wygrać wymarzony Kalendarz Astronomiczny na 2009r. Wystarczy odpowiedzieć na pytanie zadane w artykule dotyczącym konkursu pod adresem WWW. Konkurs dotyczy oczywiście Międzynarodowego Roku Astronomii.

To ostatnia taka okazja by go zdobyć.
Potem już tylko czekać do grudnia, a nie wiadomo ...

Życzymy wszystkim powodzenia i rychłej wygranej.

Cecylia, Marek, Maur, Wszemiła