17-10-2017

GR 12673

Liczne plamy

W tym roku:1,886,133

VLT obserwuje 2012 TC4
eso 2012 TC4,VLT,ESO Planetoida 2012 TC4 obserowana w lipcu 2017 przez VLT / Credits - ESO / ESA NEOCC / Olivier Hainaut (ESO), Marco Micheli (ESA) oraz Detlef Koschny (ESA)Potężny teleskop VLT wykonał pierwsze obserwacje planetoidy 2012 TC4, która w październiku tego roku przemknie bardzo blisko Ziemi.

Na początku października 2012 roku hawajskie obserwatorium Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System (Pan-STARRS) odkryło nową planetoidę. Obiekt otrzymał oznaczenie 2012 TC4 po czym od razu nastąpił bliski przelot obok Ziemi w odległości około 96 tysięcy kilometrów (około 0,25 średniej odległości do Księżyca). W ciągu kilku dni obserwacji udało się wyliczyć orbitę oraz oszacować wielkość i czas obrotu 2012 TC4. Szacowana średnica tej planetoidy to około 20 metrów. Jest to wielkość porównywalna z bolidem czelabińskim.
Kolejne egzoplanety w Tau Ceti
Egzoplanety Tau Ceti,egzoplaneta EgzoplanetaWokół pobliskiej gwiazdy Tau Ceti odkryto kolejne egzoplanety. W układzie może krążyć łącznie nawet siedem obiektów planetarnych.

Tau Ceti to jedna z "sąsiadek" Układu Słonecznego. Gwiazda znajduje się w odległości 11,9 lat świetlnych od Ziemi. Jest to także gwiazda dość podobna do naszego Słońca, o masie około 78% masy naszej Dziennej Gwiazdy. Tau Ceti świeci z mocą mniej więcej połowy naszego Słońca.
Rosetta 67P z 5 lipca 2015 Spojrzenie na kometę 67P z 5 lipca 2015 / Credits - ESA/Rosetta/NAVCAM, CC BY-SA IGO 3.0Jedną z propozycji nowej misji NASA klasy New Frontiers jest wyprawa na kometę 67P/Czuriumow-Gierasimienko.

Amerykańska agencja kosmiczna NASA realizuje planetarne misje bezzałogowe w kilku klasach. Największe misje należą do klasy Flagship ? przykładem jest sonda Cassini Link. Są to duże i skomplikowane wyprawy, których budowa i realizacja jest rozłożona na dekady. ?Średniej klasy? jest New Frontiers ? przykładem jest misja New Horizons - Link. Budżet misji tej klasy powinien zamknąć się do kwoty około jednego miliarda dolarów. Mniej skomplikowana i szybsza w realizacji jest klasa Discovery, której koszt powinien się zamknąć do kwoty około 500 mln dolarów.
Dwa przeloty we wrześniu (3122 Fiona i 2001 QL142)
Niebo za oknem 3122 Fiona i 2001 QL142 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyWe wrześniu dojdzie do stosunkowo bliskiego przelotu dwóch planetoid: 3122 Fiona i 2001 QL142. Obie planetoidy należą do klasy obiektów potencjalnie zagrażających Ziemi.
W poniedziałek częściowe zaćmienie Księżyca
Niebo za oknem 7,sierpnia,zaćmienie,Księżyca Zaćmienie Księzyca uwiecznione w roku 2011 w dniu 10 grudnia przez MAriusza RudzińskiegoPoniedziałkowy wieczór będzie okazją do zobaczenia częściowego zaćmienia Księżyca. Faza maksymalna zaćmienia nastąpi o godz. 20:22; tarcza Księżyca będzie nieco "nadgryziona" od dołu.
Kepler-1625b I - kandydat na egzoksiężyc
Egzoplanety slowaKluczowe Zespół astronomów ogłosił pierwsze wykrycie możliwego exomoon (księzyca krążącego wokół egzoplanety) oddalonego o 4000 lat świetlnych. Status kandydata może zostać potwierdzony do października 2017 r. (NASA / JPL-Caltech)Wokół egzoplanety Kepler-1625b może krążyć egzoksiężyc. Tę możliwość zweryfikuje kosmiczny teleskop Hubble.

Gdy odkryto pierwsze planety pozasłoneczne, pojawiło się pytanie - co z księżycami takich obiektów? Ponieważ w naszym Układzie Słonecznym występuje wiele różnej wielkości księżyców, było pewne, że dookoła sporej części planet pozasłonecznych krążą egzoksiężyce. Co więcej, postulowano nawet, że niektóre z tych "księżyców obcych światów" mogą być większe od naszej Ziemi. Przykładowo, potężne gazowe giganty przynajmniej teoretycznie mogą utrzymywać masywne egzoksiężyce na swoich orbitach.
Bliski przelot 2017 OO1 (21.07.2017)
2017 OO1 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDwudziestego pierwszego lipca nastąpił bliski przelot planetoidy 2017 OO1. Ten obiekt znalazł się w odległości około 127 tysięcy kilometrów od Ziemi.

Moment największego zbliżenia 2017 OO1 do Ziemi nastąpił 21 lipca około godziny 05:31 CEST. W momencie zbliżenia 2017 OO1 znalazł się w odległości około 127 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to około 0,33 średniego dystansu do Księżyca.
Opowieść o trzech gwiezdnych miastach
eso ESO,VLT,VST,M42,Orion Nebula The Orion Nebula and cluster from the VLT Survey Telescope
OmegaCAM - the wide-field optical camera on ESO's VLT Survey Telescope (VST) - has captured the spectacular Orion Nebula and its associated cluster of young stars in great detail, producing this beautiful new image. This famous object, the birthplace of many massive stars, is one of the closest stellar nurseries, at a distance of about 1350 light-years.
Źródło: ESO/G. Beccari
Dzięki nowym obserwacjom przy pomocy należącego do ESO teleskopu VST, astronomowie odkryli trzy różne populacje niemowlęcych gwiazd w gromadzie w Mgławicy Oriona. To niespodziewane odkrycie dodaje nowy, bardzo ważny aspekt, do zrozumienia w jaki sposób formują się takie gromady. Odkrycie sugeruje, że powstawanie gwiazd może zachodzić falami, z których każda zachodzi w znacznie szybszej skali czasowej niż do tej pory przypuszczano.
Istnieje więcej dużych, odległych komet
Astronomia WISE,sonda,NASA,ESA,kometa WISE na orbicie okołoziemskiej - wizja artystyczna / Credits: NASA-JPLNa podstawie danych z WISE ustalono, że istnieje ponad siedem razy więcej długookresowych komet niż wcześniej sądzono.

Powszechnie wiadomo, że komety których obrót wokół Słońca trwa więcej niż 200 lat są trudne do zbadania. Dzieję się tak ponieważ większość czasu spędzają one z dala od Układu Słonecznego, wiele z nich nigdy nie zbliży się do Słońca w czasie trwania przeciętnego życia ludzkiego. Te które zmierzają do wewnątrz Obłoku Oorta, czyli grupy lodowych ciał mających swój początek około 300 bilionów kilometrów od Słońca, mogą mieć okresu obiegu wokół Słońca rzędu tysięcy lub nawet milionów lat.
Silny rozbłysk po drugiej stronie Słońca (23.07.2017)
Słońce slowaKluczowe Ujęcie rozbłysku z 23 lipca okiem sondy STEREO-A / Credits - NASADwudziestego trzeciego lipca grupa plam 2665 wyemitowała silny rozbłysk oraz bardzo rozległy koronalny wyrzut masy. Rozbłysk został wyemitowany po niewidocznej z Ziemi stronie Słońca.

Rozbudowana grupa plam 2665 zniknęła 19 lipca za zachodnim brzegiem tarczy słonecznej . Przez czas pobytu tej grupy po stronie widocznej z naszej planety ta grupa wyemitowała dwa rozbłyski dolnych stanów klasy M (M1.3 i M2.4). Jak się kilka dni później okazało nie był to ostatni rozbłysk z grupy 2665.
Marsjańscy trojańczycy z Marsa?
Astronomia planetoidy,trojańskie,Mars Przestrzeń wokół marsjańskich punktów L, w którym występują planetoidy trojańskie tej planety / Credits ? Armagh ObservatoryJest możliwe, że część planetoid trojańskich krążących po orbicie Marsa pochodzi z Czerwonej Planety.

W 1990 roku odkryto pierwszą planetoidę trojańską Marsa. Obiektowi nadano numer 5261 oraz nazwę "Eureka". Jest to planetoida o średnicy około 2-4 km. W 2011 roku zaobserwowano również towarzyszący jej księżyc o średnicy około 450 m.
Szeroko otwarte oczy stacji MASCARA w Chile
esoŁowca planet w Obserwatorium La Silla widzi pierwsze światło

MASCARA,ESO MASCARA planet hunting system at ESO's La Silla Observatory
The MASCARA (Multi-site All-Sky CAmeRA) station at ESO's La Silla Observatory in Chile achieved first light in July 2017. This new facility will seek out transiting exoplanets as they pass in front of their bright parent stars and create a catalogue of targets for future exoplanet characterisation observations.
This view shows the five cameras the form the MASCARA system. Together the five wide-angle lenses allow MASCARA to image almost the entire visible sky in one go. Źródło: ESO/G. J. Talens
Stacja MASCARA (Multi-site All-Sky CAmeRA) w Obseratorium La Silla w Chile uzyskała pierwsze światło. To nowe urządzenie będzie poszukiwać tranzytujących egzoplanet, w trakcie ich przechodzenia na tle gwiazd macierzystych. Ma utworzyć katalog celów dla przyszłych, dokładniejszych obserwacji planet pozasłonecznych.
Interesujący nasłuch Ross 128
Astronomia Ross 128,czerwone karły,red stars,red dwarf Czerwone karły nasłuchiwane w ramach programu przez radioteleskop w Arecibo / Credits - PHL @UPR Arecibo, Aladin Sky AtlasTrwa program nasłuchu czerwonych karłów za pomocą radioteleskopu w Arecibo. W przypadku pobliskiego czerwonego karła Ross 128 zarejestrowano dość niecodzienne wyniki.

Ross 128 to jedna z najbliższych gwiazd w otoczeniu Układu Słonecznego. Odległość tego czerwonego karła od Słońca to 10,9 roku świetlnego. Gwiazda została odkryta mniej niż 100 lat temu - w 1925 roku przez amerykańskiego astronoma Franka Elmora Ross'a. Tak późne odkrycie pobliskiej gwiazdy ma związek z niską jasnością Ross 128 - jest to około +13,5 magnitudo.
Przeloty 2017 NT5, 2017 MC4 i 2017 BS5
Niebo za oknem 2017 NT5, 2017 MC4 i 2017 BS5 W lipcu następują dość bliskie przeloty planetoid obok Ziemi: 2017 BS5, 2017 NT5 i 2017 MC4. Te obiekty są wyraźnie większe od typowych małych planetoid i meteoroidów zbliżających się do naszej planety.W lipcu następują dość bliskie przeloty planetoid obok Ziemi: 2017 BS5, 2017 NT5 i 2017 MC4. Te obiekty są wyraźnie większe od typowych małych planetoid i meteoroidów zbliżających się do naszej planety.
Smocze łuski na Marsie
Astronomia MRO,Mars,woda na marsie,NASA,ESA "Smocze Łuski" na Marsie / MROMars Reconnaissance Orbiter wykonał zdjęcie interesującej powierzchni na Czerwonej Planecie.

Na zdjęciach wykonanych przez Mars Reconnaissance Orbiter zauważono interesującą teksturę powierzchni czerwonego globu. Jest ona wynikiem oddziaływania wody na glebę. Interakcja ta wywołała erozję terenu i skutkowała odsłonięciem skały. Ta marsjańska powierzchnia specyficznie przekształciła się w skały gliniaste a ich różowawa, przypominająca łuski tekstura wygląda w sposób jaki większość osób wyobraża sobie skórę smoka.
Sonda Juno kontynuuje obserwacje Jowisza
Sondy JUNO,Jupiter,Jowisz,ESO,NASA Południowy obszar polarny Jowisza (przetworzony obraz z danych z Juno) / Credits - NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Roman TkachenkoWystrzelona w 2011 roku sonda Juno, która od roku znajduje się na orbicie Jowisza, wykonała w dniu 11 lipca bliski przelot w pobliżu planety, mijając jej najbardziej charakterystyczny twór - Wielką Czerwoną Plamę.

Juno jest stosunkowo niedużą sondą o masie startowej około 3,5 tony, która od roku dostarcza niezwykle szczegółowych zdjęć systemu Jowisza, w szczególności samej planety i jej niezwykle dynamicznego i złożonego układu atmosferycznego.
Rozbłysk klasy M1.3 z 2665 (09.07.2017)
Astronomia  M1.3,Sun,SDO 10 minut po rozbłysku klasy M1.3 z 9 lipca / Credits - NASA, SDODziewiątego lipca grupa 2665 wyemitowała rozbłysk klasy M1.3.

Od piątego lipca na widocznej z Ziemi tarczy słonecznej obserwujemy rozbudowaną (jak na ten okres cyklu) grupę plam. Ten obszar aktywny otrzymał oznaczenie 2665. Do 9 lipca ten obszar nie emitował silniejszych rozbłysków, jednak zaobserwowano dalszy rozrost poszczególnych plam tej grupy.
Oślepiająca spirala z aktywnym sercem
eso M77,VLT,ESO Oślepiająca galaktyka Messier 77
Bardzo Duży Teleskop (VLT), który należy do ESO, uchwycił widok wspaniałej galaktyki spiralnej z poprzeczką Messier 77. Zdjęcie pokazuje piękno galaktyki, uwidaczniając jej lśniące ramiona spiralne skrzyżowane z pasmami pyłu, ale nie zdradza burzliwej natury obiektu.
Źródło:ESO
Należący do ESO teleskop VLT wykonał zdjęcie wspaniałej galaktyki spiralnej z poprzeczką Messier 77. Fotografia pokazuje piękno obiektu, prezentując jego lśniące ramiona krzyżujące się z pasmami pyłu, ale nie zdradza burzliwej natury tej galaktyki.
BLAP - Nowa Klasa Gwiazd Pulsujących
Astronomia Blue large-amplitude pulsators,BLAP,OGLE Porównanie rozmiarów gwiazd pulsujących różnych typów. Autor: Paweł Pietrukowicz / Obserwatorium Astronomiczne UWDzięki regularnym pomiarom jasności ponad miliarda gwiazd naszej Galaktyki astronomowie z prowadzonego w Obserwatorium Astronomicznym Uniwersytetu Warszawskiego projektu The Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE) odkryli nieznaną klasę gwiazd zmiennych pulsujących. Dodatkowe obserwacje pokazały, że są to obiekty znacznie gorętsze od Słońca. Niezwykłą cechą nowoodkrytych gwiazd jest ogromna zmiana ich parametrów fizycznych zachodząca w ciągu zaledwie około pół godziny. Tak szybkich zmian nie obserwowano dotąd w przypadku żadnych innych obiektów pulsujących. Modele teoretyczne potwierdzają, że takie zachowanie jest możliwe, ale wielką zagadką pozostaje pochodzenie takich gwiazd. Odkrycie nowej klasy gwiazd pulsujących astronomowie ogłosili w prestiżowym czasopiśmie "Nature Astronomy". Projekt OGLE jest współfinansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Juno: czego dowiedzieliśmy się o Jowiszu?
Sondy Juno,Jupiter<polar Południowy obszar polarny Jowisza (przetworzony obraz z danych z Juno) / Credits - NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Roman TkachenkoSonda Juno krąży prawie od roku wokół największej planety Układu Słonecznego. Jakie są wyniki pomiarów tego gazowego giganta?

Start misji Juno nastąpił 5 sierpnia 2011 roku. Jest to wyprawa NASA w ramach programu New Frontiers - tej samej klasy pojazdu, co New Horizons. Przez kolejne pięć lat Juno krążyła po wewnętrznym Układzie Słonecznym, stopniowo zmieniając swoją orbitę. Piątego lipca 2016 roku amerykańska sonda Juno weszła na orbitę wokół Jowisza. To dopiero druga misja orbitera największej planety Układu Słonecznego - pierwszą był Galileo (1995 - 2003).
Reguła planetoid
Wydarzenia Katastrofa Tunguska,Asteroid Day,The Tunguska event Zdjęcie powalonych i spalonych drzew zrobione podczas wyprawy Leonida Kulika w 1927Giuseppe Piazzi na Sycylii odkrył ją całkowicie przypadkowo. Nazwał tę małą planetę Ceres, na cześć bogini-patronki Sycylii. A wszystko w roku 1801 stało się za sprawą prostego wzoru matematycznego, zwanego regułą Titiusa-Bodego. Brzmi ona R = 0.4 + (0.3 x N) gdzie N to kolejna potęga liczby 2 (0,1,2,4,8,16,32,64,128,256). Zaczynając od Merkurego N=0, Wenus=1 itd. Pragnąc sprawdzić poprawność tej reguły odkryto najliczniejszą rodzinę obiektów w naszym układzie słonecznym. Ale choć reguła stała się co najmniej wątpliwą, rola planetoid w naszym świecie rosła stopniowo choć ze zmiennym szczęściem.
Bliski przelot 2017 MF (20.06.2017)
Niebo za oknem planetoida,astroid Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDwudziestego czerwca nastąpił bliski przelot planetoidy 2017 MF. Ten obiekt znajdzie się w odległości około 392 tysięcy kilometrów od Ziemi.

Moment największego zbliżenia 2017 MF do Ziemi nastąpił 20 czerwca około godziny 00:30 CEST. W momencie zbliżenia 2017 MF znalazł się w odległości około 392 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to około 1,02 średniego dystansu do Księżyca.
219 nowych kandydatów z danych Keplera!
Egzoplanety Kepler,egzoplanets Nowe egzoplanety z nowego zestawu informacji Keplera / Credits - NASANASA opublikowała najnowszy zestaw danych z misji Kepler. Nowy zestaw zawiera 219 kandydatów, z których 10 to obiekty potencjalnie podobne do Ziemi.

Misja kosmicznego teleskopu Kepler doprowadziła do prawdziwej rewolucji w poszukiwaniach planet pozasłonecznych. To właśnie dzięki tej misji udało się wykryć większą ilość małych skalistych egzoplanet, w tym i tych które nie krążą zbyt blisko swych gwiazd.
ESO Astronomy Camp 2017 - konkurs dla polskich uczniów
Wakacje slowaKluczowe Na zdjęciu: Uczestnicy ESO Astronomy Camp zorganizowanego w 2016 r. przez ESO i Sterrenlab w Astronomical Observatory of the Aosta Valley, w Saint Barthélemy. Fot.: L. Polo.Rusza tegoroczna edycja konkursu, którego laureaci pojadą na międzynarodowy obóz astronomiczny ESO Astronomy Camp we Włoszech, organizowany przez Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO). Konkurs dla polskich uczniów jest prowadzony przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA). Zachęcamy do udziału!
Zmiany w Orionie
Niebo za oknem Orion,Gaia Gwiazdozbiór Oriona / Credits - ESA/Gaia/DPACDzięki danym z dwóch europejskich misji możliwe jest bardziej precyzyjne wyznaczenie ruchu gwiazd względem naszego Słońca. Pozwala to na symulację zmiany wyglądu konstelacji, takich jak Orion.

Orion jest jednym z najwyraźniejszych gwiazdozbiorów ziemskiego nieba. Główny kształt tego gwiazdozbioru zawdzięczamy układowi siedmiu jasnych gwiazd, z których dwie najjaśniejsze to Betelgeza i Rigel.
Dwa tańczące karły
Astronomia slowaKluczowe OpisZdjeciaTa pozornie niespotykana seria kropek o różnym dystansie między nimi pokazuje rzeczywiście powolny walc dwóch brązowych karłów. Obraz jest stosem 12 zdjęć wykonanych w ciągu trzech lat za pomocą teleskopu kosmicznego Hubble'a NASA / ESA. Używając precyzyjnej astrometrii, astronomowie z Włoch prowadzili śledzenie obu elementów systemu, poruszając się po niebie i wokół siebie.
Kosmiczna demolka
Astrofotografia slowaKluczowe OpisZdjeciaWzmocniony przez naturalne soczewki powiększające w przestrzeni, Hubble Space Telescope zdobył unikalne widoki makro najjaśniejszych w podczerwieni galaktyk wszechświata, które są aż 10000 razy jaśniejsza niż nasza Droga Mleczna.
ALMA znalazła składnik życia wokół niemowlęcej gwiazdy podobnej do Słońca
eso slowaKluczowe ALMA wykryła izocyjanian metylu wokół młodej gwiazdy podobnej do Słońca
ALMA obserwowała gwiazdy podobne do Słońca na bardzo wczesnym etapie ich formowania się i znalazła ślady izocyjanianu metylu ? chemicznego składnika budulcowego dla życia. Jest to pierwsza w historii detekcja tej molekuły prebiotycznej wokół protogwiazdy typu słonecznego, podobnej do takiej, z której wyewoluował Układ Słoneczny. Odkrycie może pomóc astronomom w zrozumieniu w jaki sposób powstało życie na Ziemi.
Zdjęcie pokazuje spektakularny obszar gwiazdotwórczy, w którym znaleziono izocyjanian metylu. W ramce pokazano chemiczną strukturę molekuły.
Źródło:ESO/Digitized Sky Survey 2/L. Calçada
ALMA obserwowała gwiazdy takie jak Słońce, w bardzo wczesnym stadium ich formowania się i odnalazła ślady izocyjanianu metylu ? chemicznego składnika życia. Jest to pierwsza w historii detekcja tej molekuły prebiotycznej w pobliżu protogwiazd typu słonecznego, takich z których wyewoluował nasz Układ Słoneczny. Odkrycie może pomóc astronomom w zrozumieniu w jaki sposób powstało życie na Ziemi.
Jasna kometa w 2023 roku?
Astronomia C/2017 K2 (PANSTARRS) Słaby ślad komety C/2017 K2 (PANSTARRS) / Credits - iTelescope-T24Czy w 2023 roku na niebie będziemy obserwować jasną kometę? Niedawno odkryty obiekt nosi oznaczenie C/2017 K2 (PANSTARRS).

Kometa C/2017 K2 (PANSTARRS) została odkryta 21 maja tego roku. W momencie odkrycia kometa miała jasność zaledwie ok. +19 magnitudo. Jednakże, wówczas obiekt znajdował się aż 16 jednostek astronomicznych od Słońca. Dla porównania ? Uran krąży w odległości około 19-20 jednostek astronomicznych od naszej Dziennej Gwiazdy. Oznacza to, że C/2017 K2 (PANSTARRS) została odkryta w zimnej otchłani zewnętrznego Układu Słonecznego, tam, gdzie zwykle komety są nieaktywne i znacznie słabsze. Warto tu przypomnieć, że wyjątkowo jasna kometa C/1995 O1 Hale-Bopp została odkryta w odległości 7,2 jednostki astronomicznej.
Kwantowa rewolucja polskich fizyków
Nauka Kwantowa rewolucja polskich fizyków Dr hab. Magdalena Stobińska z Uniwersytetu WarszawskiegoDr hab. Magdalena Stobińska z Uniwersytetu Warszawskiego zaprezentowała na łamach prestiżowego czasopisma Physical Review Letters nową metodę kwantowego sterowania cząstkami światła (fotonami). Praca ta jest zwieńczeniem projektu europejskiego Marie Curie Career Integration Grant zrealizowanego przez nią na Uniwersytecie Gdańskim w latach 2012-2016. Zdaniem wielu naukowców, metoda ta może pomóc zrewolucjonizować m.in. sektor informatyczny, wprowadzając skuteczniejsze zabezpieczenia danych, czy też przyspieszać procesy generowania kodów losowych, wykorzystywanych np. w sektorze bankowym. Tematyka ta będzie kontynuowana przez dr hab. M. Stobińską w Warszawie, w ramach jej nowego projektu First Team Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej.
Niesamowite nagranie z Jowisza
Sondy Jowisz,Juno Artystyczna wizja sondy Juno w pobliżu Jowisza / Credits: NASANa niedzielny poranek zapraszamy do obejrzenia niesamowitego nagrania z sondy Juno krążącej wokół Jowisza.

Misja Juno (Jupiter Near-polar Orbiter) jest drugą sondą w historii, która weszła na orbitę największej planety naszego Układu Słonecznego. Start z Ziemi nastąpił w 2011 roku, zaś po trwającym pięć lat locie, w 2016 Juno weszła na orbitę Jowisza.
Piąta Ogólnopolska Konferencja na temat Zanieczyszczenia Światłem (X.2017)
Wydarzenia OKZŚ 5. Ogólnopolska Konferencja na temat Zanieczyszczenia Światłem / Credits - OKZŚW dniach 19-20 października 2017 w Warszawie odbędzie się piąta Ogólnopolska Konferencja na temat Zanieczyszczenia Światłem.

Celem organizowanej cyklicznie Ogólnopolskiej Konferencji na temat Zanieczyszczenia Światłem (OKZŚ) jest szerzenie informacji o problemie, jakim jest niewłaściwa emisja antropogenicznego światła nocą. Konferencja pełni równocześnie rolę najważniejszego w Polsce forum wymiany doświadczeń w zakresie badań naukowych nad zanieczyszczeniem świetlnym.

Małgorzata, Lucyna, Laurentyna, Augustyna, Rudolf, Wiktor, Rudolfina, Seweryna, Sulisława, Ignacy, Marian, Rudolfa, Zuzanna, Heron, Andrzej