27-04-2018
30

Brak wydarzeń.

Księżyc mozaika

Dziś:828

Deszcz sztucznych meteorów na rozpoczęcie olimpiady w Japonii
shower-dispensing satellite,Sky Canvas A meteor shower-dispensing satellite in low Earth Orbit. Credit: Sky CanvasJak poinformowali przedstawiciele organizatorów Igrzysk XXII Olimpiady w Tokio w 2020 roku otwarcie imprezy ma uświetnić pokaz deszczu spadających meteorów. Tą niecodzienną rozrywkę chce zapewnić japońska firma Star-ALE, która planuje w trakcie otwarcia Olimpiady zaprezentować spektakl pt „Sky Canvas” podczas którego widzowie będą obserwować spadające roje sztucznych meteorów.
Po 37 latach NASA uruchomiła silniki zapasowe sondy Voyager
Astronautyka Voyager,1,I Po 37 latach NASA uruchomiła silniki zapasowe sondy VoyagerPo raz pierwszy od 1980 r. sonda Voyager I uruchomiła cztery silniki zapasowe. Pozwoli to wydłużyć czas życia sondy, która przemierza wszechświat od 1977 r.
Podgrzewanie oceanu Enceladusa przez miliardy lat
esa Enceladus interior Wnętrze Enceladusa. Copyright Surface: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute; interior: LPG-CNRS/U. Nantes/U. Angers. Graphic composition: ESAJeśli Enceladus, na którym znajduje się ocean, posiadałby mocno porowate jądro, tarcie pływowe mogłoby wytworzyć wystarczającą ilość ciepła do podtrzymania hydrotermicznej aktywności wewnątrz tego księżyca Saturna. Takie jest podsumowanie najnowszej publikacji naukowej, wskazującej Enceladusa jako miejsce, w którym możliwe jest rozwinięcie się życia.

Japoński wkład w Deep Space Gateway
AstronautykaJapoński rząd jest coraz bliższy formalnego dołączenia do Deep Space Gateway.

Deep Space Gateway Wizja artystyczna Deep Space Gateway / Credits: NASA/Lockheed MartinNowa stacja kosmiczna

Państwa uczestniczące w projekcie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) prowadzą obecnie szereg rozmów definiujących kształt i zakres nowej orbitalnej stacji kosmicznej. Deep Space Gateway (DSG) zostanie umieszczona na orbicie okołoksiężycowej i podobnie jak w przypadku ISS, ma być regularnie powiększana o nowe moduły oraz komponenty.
Instrument MUSE dokładnie zbadał Ultragłębokie Pola Hubble'a
esoUkończono najgłębszy w historii przegląd spektroskopowy

MUSE.ESO The Hubble Ultra Deep Field seen with MUSE
This colour image shows the Hubble Ultra Deep Field region, a tiny but much-studied region in the constellation of Fornax, as observed with the MUSE instrument on ESO's Very Large Telescope. But this picture only gives a very partial view of the riches of the MUSE data, which also provide a spectrum for each pixel in the picture. This data set has allowed astronomers not only to measure distances for far more of these galaxies than before - a total of 1600 - but also to find out much more about each of them. Surprisingly 72 new galaxies were found that had eluded deep imaging with the NASA/ESA Hubble Space Telescope.
Źródło: ESO/MUSE HUDF collaboration
Astronomowie korzystający z instrumentu MUSE na należącym do ESO teleskopie VLT w Chile przeprowadzili najgłębszy w historii przegląd spektroskopowy. Skupili się na Ultragłębokim polu Hubble'a, mierząc odległości i własności 1600 bardzo słabych galaktyk, w tym 72 nigdy wcześniej nie wykrytych, nawet przez sam Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Ten przełomowy zestaw danych dał już efekt w postaci 10 publikacji naukowych opublikowanych w specjalnym wydaniu czasopisma "Astronomy & Astrophysics". Uzyskane bogactwo informacji daje astronomom wgląd w powstawanie gwiazd we wczesnym Wszechświecie i pozwala na badanie ruchów i innych własności wczesnych galaktyk - a wszystko to możliwe dzięki unikatowym możliwościom spektroskopowym MUSE.
Burze słoneczne pod okiem naukowców
Słońce slowaKluczowe Słońce w wyjątkowej odsłonie. Burze słoneczne wiążą się z wyrzucaniem w kosmos ogromnych ilości energii i materii. To może mieć fatalne skutki dla ziemskiej elektroniki czy telekomunikacji. Wiedzę o procesach zachodzących na Słońcu ma poszerzyć misja ESA, w której udział biorą Polacy.
Bliski przelot 2017 WA14 (21.11.2017)
Niebo za oknem slowaKluczowe Ziemia i Księżyc obserwowane przez Chang'e 5-T1 / Credits - CNSA
Przestrzeń między ziemią a Księżycem często jest odwiedzana przez niewielkie planetoidy.
Dwudziestego pierwszego listopada doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2017 WA14 obok Ziemi. W momencie maksymalnego zbliżenia dystans pomiędzy naszą planetą a tą planetoidą wyniósł 96 tysięcy kilometrów.
Asteroida Chicxulub
Nauka Asteroida Chicxulub Asteroida ChicxulubZderzenie z asteroidą w pobliżu dzisiejszego miasta Chicxulub wywołało znaczny wpływ na wymieranie kredowe. Okazuje się, że to wydarzenie spowodowało bardzo duży spadek temperatury w ciągu zaledwie jednej nocy.
Bliski przelot 2017 WW1 (21.11.2017)
Niebo za oknem  2017 WW1 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDwudziestego pierwszego listopada doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2017 WW1 obok Ziemi. W momencie maksymalnego zbliżenia dystans pomiędzy naszą planetą a tą planetoidą wyniósł 142 tysiące kilometrów.
Bliski przelot 2017 VF14 (13.11.2017)
Niebo za oknem Bliski przelot planetoidy Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDziewiątego listopada doszło do bliskiego przelotu planetoidy 2017 VF14 obok Ziemi. W momencie maksymalnego zbliżenia dystans pomiędzy naszą planetą a tą planetoidą wyniósł 308 tysięcy kilometrów.
Obserwacje ESO pokazały, jak wygląda pierwsza międzygwiazdowa planetoida
esoTeleskop VLT pokazał ciemny, czerwonawy i mocno wydłużony obiekt

VLT, Artystyczna wizja międzygwiazdowej planetoidy `Oumuamua
Artystyczna wizja przedstawia pierwszą międzygwiazdową planetoidę `Oumuamua. Ten unikatowy obiekt został odkryty 19 października 2017 r. przez teleskop Pan-STARRS 1 na Hawajach. Późniejsze obserwacje należącym do ESO teleskopem VLT w Chile oraz przez inne obserwatoria na całym świecie, pokazały, że obiekt ten podróżował przez kosmos od milionów lat, zanim natrafił na nasz układ gwiazdowy. `Oumuamua wydaje się być ciemnoczerwonym, mocno wydłużonym, metalicznym lub skalistym obiektem o długości 400 metrów. Ciało nie jest podobne do czegokolwiek znanego z Układu Słonecznego.
Źródło: ESO/M. Kornmesser
Po raz pierwszy w historii astronomowie zbadali planetoidę, która dotarła do Układu Słonecznego z przestrzeni międzygwiazdowej. Obserwacje wykonane teleskopem VLT w Chile, który należy do ESO, a także obserwacje w innych obserwatoriach na całym świecie, pokazują, że ten unikatowy obiekt przez miliony lat podróżował przez kosmos zanim miał szansę natrafić na nasz system gwiazdowy. Jest ciemny, czerwonawy, mocno wydłużony, skalisty lub o dużej zawartości metali. Najnowsze wyniki badań ukażą się 20 listopada 2017 r. w czasopiśmie "Nature".
Bliski przelot 2017 VL2 (09.11.2017)
Niebo za oknem 2017 VL2 W pasie między Ziemia a Księżycem pojawiają się często goście z kosmosu.Dziewiątego listopada doszło do bliskiego przelotu planetoidy 2017 VL2 obok Ziemi. W momencie maksymalnego zbliżenia dystans pomiędzy naszą planetą a tą planetoidą wyniósł 119 tysięcy kilometrów.

Odkryto najbliższy świat o przyjaznej temperaturze krążący wokół spokojnej gwiazdy
esoNależący do ESO instrument HARPS znalazł egzoplanetę o masie Ziemi wokół gwiazdy Ross 128

slowaKluczowe Artist's impression of the planet Ross 128 b
This artist's impression shows the temperate planet Ross 128 b, with its red dwarf parent star in the background. This planet, which lies only 11 light-years from Earth, was found by a team using ESO's unique planet-hunting HARPS instrument. The new world is now the second-closest temperate planet to be detected after Proxima b. It is also the closest planet to be discovered orbiting an inactive red dwarf star, which may increase the likelihood that this planet could potentially sustain life. Ross 128 b will be a prime target for ESO's Extremely Large Telescope, which will be able to search for biomarkers in the planet's atmosphere.
Źródło:ESO/M. Kornmesser
Planeta o rozmiarach Ziemi i umiarkowanej temperaturze została odkryta w odległości 11 lat świetlnych od Układu Słonecznego. Odkrycia dokonał zespół naukowców korzystający z unikatowego instrumentu HARPS do poszukiwania planet. Nowy świat ma oznaczenie Ross 128 b i jest drugą pod względem odległości planetą o przyjaznej temperaturze odkrytą po Proximie b. Jest także najbliższa planeta odkryta wokół nieaktywnego czerwonego karła, co zwiększa prawdopodobieństwo, że planeta potencjalnie nadaje się do życia. Ross 128 b będzie jednym z głównych celów dla Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT), który będzie w stanie poszukiwać biomarkerów w atmosferach planet.
Międzygwiezdny przybysz otrzymuje nowe oznaczenie
Niebo za oknem 1I/2017 U1,C/2017 U1 Orbita C/2017 U1 (1I/2017 U1) w wewnętrznym Układzie Słonecznym / Credits - NASA, JPLPierwszy potwierdzony przelot planetoidy spoza naszego Układu Słonecznego doprowadził do stworzenia nowego typu oznaczenia obiektów. Planetoidzie przyznano oznaczenie 1I/2017 U1 oraz otrzymała nazwę 'Oumuamua.
Bliski przelot 2017 VE (04.11.2017)
Niebo za oknem slowaKluczowe W przestrzeni między Ziemią i Księżycem często dochodzi do pojawienia się niewielkich planetoid4.11 br. doszło do bliskiego przelotu planetoidy 2017 VE obok Ziemi. W momencie maksymalnego zbliżenia dystans pomiędzy naszą planetą a tą planetoidą wyniósł 338 tysiące kilometrów.
ALMA odkryła zimny pył wokół najbliższej gwiazdy
eso slowaKluczowe Artist's impression of the dust belts around Proxima Centauri
This artist's impression shows how the newly discovered belts of dust around the closest star to the Solar System, Proxima Centauri, may look. ALMA observations revealed the glow coming from cold dust in a region between one to four times as far from Proxima Centauri as the Earth is from the Sun. The data also hint at the presence of an even cooler outer dust belt and indicate the presence of an elaborate planetary system. These structures are similar to the much larger belts in the Solar System and are also expected to be made from particles of rock and ice that failed to form planets.
Note that this sketch is not to scale -to make Proxima b clearly visible it has been shown further from the star and larger than it is in reality.
Źródło: ESO/M. Kornmesser
Obserwatorium ALMA w Chile wykryło pył wokół Proximy Centauri, najbliższej gwiazdy względem Układu Słonecznego. Nowe obserwacje ujawniły świecenie od zimnego pyłu w obszarze pomiędzy odległościami od Proximy Centauri do jednej do czterech odległości Ziemi od Słońca. Dane wskazują także na występowanie jeszcze chłodniejszego zewnętrznego pasa złożonego z pyłu i mogą sugerować istnienie rozwiniętego systemu planetarnego. Struktury te są podobne do znacznie większych pasów w Układzie Słonecznym. Naukowcy sądzą, że są zbudowane z cząstek skalistych i lodowych, którym nie udało się uformować planet.
29 X 1991 - pierwszy przelot obok planetoidy
Sondy Planetoida 951 Gaspra Planetoida 951 Gaspra / Credits - NASAPod koniec października 1991 roku sonda kosmiczna po raz pierwszy przeleciała obok planetoidy. Tym obiektem była 951 Gaspra a przelot wykonała sonda Galileo.
Ujawnianie sekretów galaktyk
eso Ujawnianie sekretów galaktyk,NGC1316 Annotated view of the sky surrounding NGC 1316.
This annotated view labels the major galaxies around NGC 1316, a lenticular galaxy that is both in the constellation of Fornax (The Furnace) and in the Fornax Cluster. This astonishingly deep view of the cluster was captured by the VLT Survey Telescope as part of the Fornax Deep Survey.
Źródło:ESO/A. Grado & L. Limatola
Na tym gigantycznym zdjęciu gromady Galaktyk w Piecu o uwagę rywalizują niezliczone galaktyki, niektóre dostrzegalne jedynie jako drobne punkty świetlne, a inne dominujące na pierwszym planie. Jedną z nich jest galaktyka soczewkowata NGC 1316. Turbulentna przeszłość tego najbardziej zbadanego obiektu pozostawiła w nim delikatną strukturę pętli, łuków i pierścieni, które udało się astronomom sfotografować najlepiej z dotychczasowych badań. Wykorzystano do tego VLT Survey Telescope (VST). To zadziwiająco głębokie zdjęcie pokazuje także miriady słabych obiektów i słabe światło wewnątrz gromady.
Bliski przelot 2017 UL6 (28.10.2017)
Niebo za oknem 2017 UL6 Dwudziestego ósmego października doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2017 UL6Dwudziestego ósmego października doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2017 UL6. W momencie zbliżenia ten obiekt znalazł się w odległości około 54 tysięcy kilometrów od powierzchni Ziemi.
Bliski przelot 2017 UR2 (17.10.2017)
Niebo za oknem 2017 UR2 Przestrzeń w pobliżu Ziemi wypełniona jest przelatującymi meteoroidamiSiedemnastego października doszło do bliskiego przelotu planetoidy 2017 UR2. Maksymalne zbliżenie do Ziemi wyniosło około 319 tysięcy kilometrów.
Bliski przelot 2017 TF5 (10.10.2017)
Niebo za oknem slowaKluczowe Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDziesiątego października w pobliżu Ziemi przemknęła planetoida 2017 TF5. Minimalny dystans w momencie przelotu wyniósł 284 tysiące kilometrów.
Teleskopy ESO zaobserwowały pierwsze światło od źródła fal grawitacyjnych
esoZderzenie gwiazd neutronowych rozprzestrzenia w kosmosie złoto i platynę

slowaKluczowe Składank
Składanka zdjęć galaktyki NGC 4993 z kilku różnych teleskopów i instrumentów ESO. Na wszystkich widać słabe źródło światła blisko centrum. To kilonowa, wybuch będący efektem połączenia się dwóch gwiazd neutronowych. Takie zdarzenie generuje zarówno fale grawitacyjne (wykryte przez LIGO-Virgo), jak i promieniowanie gamma (wykryte przez obserwatoria kosmiczne Fermi i INTEGRAL).
Źródło: VLT/VIMOS. VLT/MUSE, MPG/ESO 2.2-metre telescope/GROND, VISTA/VIRCAM, VST/OmegaCAMa zdjęć NGC 4993 i kilonowej z wielu instrumentów ESO
Wiele teleskopów ESO w Chile wykryło pierwszego optycznego odpowiednika dla źródła fal grawitacyjnych. Te historyczne obserwacje sugerują, że unikalny obiekt jest wynikiem zlania się (ang. merger) dwóch gwiazd neutronowych. Kataklizmiczne następstwa tego typu zdarzenia - od dawna przewidywane zjawiska zwane kilonowymi - rozprzestrzeniają we Wszechświecie ciężkie pierwiastki, takie jak złoto i platyna. Niniejsze odkrycie, opisane w kilku publikacjach w czasopiśmie "Nature" i innych magazynach, dostarcza także najsilniejszego jak dotąd dowodu na to, że krótkotrwałe błyski gamma są powodowane przez zderzenia gwiazd neutronowych.
Instrument SST-1M otworzył krzemowe oko
Astronomia sprzęt CTA Krzemowe "oko" kamery teleskopu SST-1M. Widok tuż przed wschodem słońca i zakończeniem inauguracyjnych obserwacji / CTA POLSKATuż po północy w piątek 1 września 2017 r. prototypowy teleskop SST-1M otworzył swe krzemowe "oko". Instrument, opracowany ze znaczącym polskim udziałem w ramach projektu Cherenkov Telescope Array (CTA), zarejestrował pierwsze błyski promieniowania Czerenkowa podczas testów w Instytucie Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie.
Przelot 2012 TC4 (12.10.2017)
Niebo za oknem slowaKluczowe Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyPo pięciu latach mała planetoida 2012 TC4 znów wraca w pobliże Ziemi.

Na początku października 2012 roku hawajskie obserwatorium Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System (Pan-STARRS) odkryło nową planetoidę. Obiekt otrzymał oznaczenie 2012 TC4 po czym od razu nastąpił bliski przelot obok Ziemi w odległości około 96 tysięcy kilometrów (około 0,25 średniej odległości do Księżyca). W ciągu kilku dni obserwacji udało się wyliczyć orbitę oraz oszacować wielkość i czas obrotu 2012 TC4. Wówczas oszacowano średnicę tej planetoidy na około 20 metrów (aktualnie uważa się, że jest to około 15 metrów). Jest to wielkość porównywalna z bolidem czelabińskim.
Siódmy Festiwal Meteora
Wydarzenia PTR,Meteor,OCT Uczestnicy Festiwalu Meteora 2017 / Credits - Andrzej Chwastek, PTRNa przełomie września i października odbył się kolejny, już 7 zlot modelarzy, miłośników rakiet, czyli "Festiwal Meteora", zorganizowany przez Polskie Towarzystwo Rakietowe. Tym razem, dzięki uprzejmości gminy Klucze, udało się przeprowadzić tą imprezę na na piachach Pustyni Błędowskiej.

Pustynia Błędowska była polem doświadczalnym dla mgr. Jacka Walczewskiego. To właśnie tam 10 października 1958 o godzinie 12:48 miał miejsce pierwszy start polskiej cywilnej, meteorologicznej rakiety badawczej RM1. To tutaj startowała rakieta RM-2D z eksperymentem biologicznym na pokładzie (dwie myszki). To tutaj także startowała rakieta RM-3W z układem grota, które to rozwiązanie przyczyniło się do sukcesu rakiet Meteor-1 i Meteor-3. Za sprawa Festiwalu Meteora oraz Polskiego Towarzystwa Rakietowego (PTR), konstrukcje rakietowe powróciły na niebo nad Pustynią Błędowską.
Dwanaście rozbłysków klasy M (04-05.09.2017)
Słońce  M5.5 z grupy 2673 Tuż po fazie maksymalnej rozbłysku klasy M5.5 z grupy 2673 / Credits - NASA, SDONa przestrzeni zaledwie 48 godzin grupa plam 2673 wyemitowała aż dwanaście rozbłysków klasy M, z których najsilniejszy był klasy M5.5. To więcej niż wszystkie wcześniejsze rozbłyski tej klasy w 2017 roku! Są szanse na zorze polarne!
Nobel z fizyki za fale, które wstrząsnęły Wszechświatem
Wydarzenia slowaKluczowe Fot. PAP/EPA/ JESSICA GOW 03.10.2017Tegoroczną Nagrodę Nobla przyznano Rainerowi Weissowi, Barry C. Barishowi i Kipowi S. Thorne, dzięki którym powstał detektor LIGO i po raz pierwszy zaobserwowano fale grawitacyjne - echo zderzenia odległych czarnych dziur.
Bliski przelot 2017 SX17 (02.10.2017)
Niebo za oknem Bliski przelot 2017 SX17 (02.10.2017) Bliski przelot 2017 SX17 (02.10.2017)Drugiego października nastąpił bliski przelot planetoidy 2017 SX17. Obiekt znalazł się w minimalnej odległości około 88 tysięcy kilometrów.

Moment największego zbliżenia 2017 SX17 do Ziemi nastąpił 2 października około godziny 12:20 CEST. W momencie zbliżenia 2017 SX17 znalazł się w odległości około 88 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to około 0,23 średniego dystansu do Księżyca.
Ostatnie pół zdjęcia z sondy Rosetta
Rosetta Rosetta Grafika pokazująca dwa ostatnie zdjęcia z misji Rosetta (na czerwono obszar z ostatniego zrekonstruowanego zdjęcia) / Credits - ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA/ATG medialabUdało się odzyskać ?pół zdjęcia? z ostatnich pakietów przesłanych przez sondę Rosetta tuż przed lądowaniem na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko.

Dzięki europejskiej misji Rosetta, 67P/Czuriumow-Gierasimienko (67P) jest prawdopodobnie najlepiej poznaną kometą. Sonda została wystrzelona 2 marca 2004 roku i dotarła do komety 6 sierpnia 2014 roku. Oczom naukowców ukazał się niesamowity obiekt, tak naprawdę będący złożeniem dwóch mniejszych. Na powierzchni komety osiadł lądownik Philae, natomiast sonda krążyła wokół 67P przez kolejne dwa lata. Koniec misji Rosetta nastąpił 30 września 2016 roku. Sonda zakończyła misję lądowaniem na powierzchni komety.
Podwójny obiekt 2006 VW139/288P
Niebo za oknem 2006 VW139 Obrazy 2006 VW139 uzyskane z HST / Credits - NASA, ESA, and J. Agarwal (Max Planck Institute for Solar System Research)Kosmiczny teleskop Hubble wykonał obserwacje zagadkowego obiektu 2006 VW139/288P. Okazuje się to być podwójna kometa.

W sierpniu i wrześniu 2016 roku kosmiczny teleskop Hubble (HST) wykonał serię obserwacji planetoidy (jak to się wówczas wydawało) o oznaczeniu 2006 VW139. Ta planetoida wówczas przechodziła przez peryhelium, czyli część swojej orbity najbardziej zbliżonej do Słońca.
Rzecz o grawitacji
Sekcja Astronomiczna Cassini,Saturn Wykres prędkości sondy Cassini. Lewa część wykresu to kolejne asysty. Dwukrotnie Wenus, raz Ziemia i ostatecznie Jowisz. Prawa część to już manewry na orbicie planety docelowej - Saturna. Źródło: WikipediaPytanie jest proste: czym jest grawitacja? Ale odpowiedź nastręcza wielu problemów. Na poziomie szkoły średniej nadal króluje Newton. A jak się okazuje sprawa nie jest taka oczywista. Pan Albert wykazał, że grawitacja to nie siła, ale odkształcenie przestrzeni. Jednak do obliczenia orbity sondy kosmicznej lecącej do Saturna potrzebujemy wzorów typu Newtona a nie Einsteina. Jak to więc jest z tą grawitacją.
Trzy bliskie przeloty (14 i 20.09)
Niebo za oknem Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidy Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidy14 i 20 września doszło łącznie do trzech bliskich przelotów małych obiektów blisko Ziemi.

Do pierwszego z bliskich przelotów doszło 14 września, z minimalnym zbliżeniu o godzinie 18:20 CEST. Obiekt o oznaczeniu 2017 SQ2 przemknął w odległości około 200 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to około 0,52 średniej odległości od naszej planety do Księżyca. Średnicę 2017 SQ2 wyliczono na około 25 metrów.

Felicja, Anastazy, Marcin, Zyta, Piotr, Teofil, Andrzej, Kanizjusz, Bożebor