18-06-2018
<< Wrzesień 2017 >>
        1 2 3
25 26 27 28 29 30

Najnowszy użytkownik: jacek

Bliski przelot 2018 LV3 (15.06.2018)
Niebo za oknem planetoida,2018 LV3 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidy. Bliski przelot 2018 LV3 (15.06.2018)Piętnastego czerwca doszło do bliskiego przelotu planetoidy 2018 LV3. Minimalny dystans od Ziemi wyniósł około 331 tysięcy kilometrów.

Maksymalne zbliżenie planetoidy 2018 LV3 do Ziemi nastąpiło 15 czerwca około godziny 04:30 CEST. W tym momencie obiekt znalazł się w odległości około 331 tysięcy kilometrów od naszej planety. Odpowiada to 0,86 średniego dystansu do Księżyca.
ALMA odkrywa trio niemowlęcych planet wokół nowo narodzonej gwiazdy
esoNowatorska technika odkrywania najmłodszych planet w naszej galaktyce

ESO ALMA Discovers Trio of Infant Planets
ALMA has uncovered convincing evidence that three young planets are in orbit around the infant star HD 163296. Using a novel planet-finding technique, astronomers have identified three discrete disturbances in the young star’s gas-filled disc: the strongest evidence yet that newly formed planets are in orbit there. These are considered the first planets discovered with ALMA.
This image shows part of the ALMA data set at one wavelength and reveals a clear “kink” in the material, which indicates unambiguously the presence of one of the planets.
Źródło:ESO, ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); Pinte et al.
Dwa niezależnie zespoły astronomów wykorzystały ALMA do otrzymania przekonującego dowodu, że trzy młode planet znajdują się na orbicie wokół niemowlęcej gwiazdy HD 163296. Dzięki nowatorskiej technice poszukiwania planet astronomowie zidentyfikowali trzy zaburzenia w wypełnionym gazem dysku wokół młodej gwiazdy: najsilniejszy jak dotąd dowód na to, że krążą tam nowo utworzone planety. Są to pierwsze planety odkryte przez ALMA.
URC 2018 – zwycięstwo PCz Rover Team
Roboty URC2018 Łazik SJSU na URC 2018 (uniwersytet z San Jose) / Credits - URC, SJSU RoboticsZakończyły się zawody University Rover Challenge. Podobnie jak w poprzednich latach, polskie zespoły zajęły wysokie miejsca. Zawody zwyciężył PCz Rover Team z Politechniki Częstochowskiej!

University Rover Challenge (URC) to zawody łazików dla zespołów studenckich. Co roku zespoły z całego świata przyjeżdżają rywalizować do USA, na pustynię w stanie Utah. Zespoły konkurują w zadaniach takich jak zebranie próbki, symulowane wsparcie astronauty, przejazd przez trudny teren i serwisowanie sprzętu. Dokonywana jest także prezentacja łazików poszczególnych zespołów, na której przedstawia się zastosowane w ich konstrukcji rozwiązania technologiczne. Często łaziki startujące w tych zawodach nazywa się “marsjańskimi”, m.in. z uwagi na trudny teren URC oraz wsparcie Mars Society.
Początek fazy zbliżania do 2014 MU69
SondyRozpoczęła się faza aktywnego zbliżania sondy New Horizons do planetoidy 2014 MU69.

2014 MU69 2014 MU69 - wizja podwójnej planetoidy / Credits - NASA/JHUAPL/SwRI/Alex ParkerCzternastego lipca 2015 roku sonda New Horizons (NH) przeleciała w pobliżu planety karłowatej Pluton. Był to pierwszy przelot obok tego obiektu i symboliczny koniec pierwszej fazy eksploracji Układu Słonecznego. Oczom naukowców ukazał się niespodziewany widok: ślady ciągłej aktywności i w wielu miejscach młoda (w geologicznym sensie) powierzchnia Plutona. Przesył danych z tego przelotu zakończył się dopiero pod koniec października 2016.
Wejście w atmosferę 2018 LA
Niebo za oknem 2018 LA Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidy Mały meteoroid o oznaczeniu 2018 LA spłonął w atmosferze Ziemi zaledwie kilka godzin po odkryciu.

Meteoroid o oznaczeniu 2018 LA został odkryty 2 czerwca przez teleskop programu Catalina Sky Survey, znajdujący się niedaleko miasta Tuscon w stanie Arizona w USA. Średnica obiektu została wyznaczona na zaledwie 2 metry. Analiza orbity wykazała, że 2018 LA wejdzie w atmosferę, na odcinku pomiędzy RPA w południowej Afryce, wzdłuż Oceanu Indyjskiego aż do wyspy Nowa Gwinea. W momencie odkrycia 2018 LA znajdował się mniej więcej w odległości około 400 tysięcy kilometrów od Ziemi.
Zatłoczone sąsiedztwo
eso slowaKluczowe The rich region around the Tarantula Nebula in the Large Magellanic Cloud (annotated)Glowing brightly about 160 000 light-years away, the Tarantula Nebula is the most spectacular feature of the Large Magellanic Cloud, a satellite galaxy to our Milky Way. This image from VLT Survey Telescope at ESO’s Paranal Observatory in Chile shows the region and its rich surroundings in great detail. It reveals a cosmic landscape of star clusters, glowing gas clouds and the scattered remains of supernova explosions.
Źródło:ESO
Mgławica Tarantula, jasno świecąca około 160 tysięcy lat świetlnych od nas, jest najbardziej spektakularnym obiektem w Wielkim Obłoku Magellana, galaktyce satelitarnej Drogi Mlecznej. VLT Survey Telescope w Obserwatorium Paranal w Chile uzyskał niesamowicie szczegółowy obraz tego obszaru i jego bogatego otoczenia. Zdjęcie ukazuje kosmiczny krajobraz gromad gwiazd, świecących obłoków gazu i rozproszonych pozostałości po wybuchach supernowych. Jest to najostrzejsza fotografia tego obszaru spośród kiedykolwiek wykonanych.
2015 BZ509 – planetoida z innego układu planetarnego?
Niebo za oknem 2015 BZ509 Nietypowa orbita 2015 BZ509 / Credits - Tomruen, CC BY-SA 4.0Brazylijsko-francuski zespół astronomów przeanalizował orbitę planetoidy 2015 BZ509. Wynik analiz sugeruje, że ta planetoida powstała poza naszym Układem Słonecznym.

Jak dużo w Układzie Słonecznym znajduje się planetoid, które nie powstały “u nas”? Od czasu detekcji i dalszych obserwacji “międzygwiezdnego wędrowcy” – planetoidy 1I/2017 U1 Oumuamua – wzrosło zainteresowanie poszukiwaniami obiektów powstałych w innych układach planetarnych. Różne szacunki sugerują, że w naszym Układzie Słonecznym może przebywać obecnie od kilkudziesięciu tysięcy nawet do kilkudziesięciu milionów planetoid i komet, które powstały w innych układach. Dlatego też kilka różnych grup badawczych rozpoczęło poszukiwania kolejnych “międzygwiezdnych wędrowców”.
Ostatnie flary IRIDIUM
SondyTrwa deorbitacja pierwszej generacji Iridium

IRIDIUM Model satelity Iridium / Credits - Iridium CommunicationsRównolegle do wprowadzania satelitów Iridum-NEXT do służby trwa deorbitacja większości satelitów pierwszej generacji Iridium.

Pierwsza konstelacja Iridium składała się z 66 działających satelitów telekomunikacyjnych oraz 6 zapasowych i 23 niedziałających. Łącznie satelitów zbudowano 98, z czego na orbicie umieszczono łącznie 95. Każdy z satelitów sieci Iridium jest w stanie obsłużyć 1100 jednoczesnych połączeń telefonicznych. Satelity umieszczono na orbicie pomiędzy majem 1997 a majem 1998 roku. Operacyjne satelity krążą na orbicie o wysokości około 780 km i nachyleniu 86,4 stopnia. Zapasowe satelity Iridium krążą na niższej orbicie na wysokości około 665 km.
Bliski przelot 2018 KW1 (23.05.2018)
Niebo za oknem planetoida,NEO Maksymalne zbliżenie meteoroidu 2018 KW1 do Ziemi nastąpiło 23 maja około godziny 14:00 CESTDwudziestego trzeciego maja doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2018 KW1. Minimalny dystans wyniósł około 150 tysięcy kilometrów.

Maksymalne zbliżenie meteoroidu 2018 KW1 do Ziemi nastąpiło 23 maja około godziny 14:00 CEST. W tym momencie 2018 KW1 znalazł się w odległości około 150 tysięcy kilometrów od naszej planety. Odpowiada to 0,39 średniego dystansu do Księżyca.
Rekord Guinnessa z Uranią
WydarzeniaW Australii pobito rekord Guinnessa w liczbie osób jednocześnie obserwujących niebo

Rekord Guinnessa z Uranią,ANU “It’s an amazing event, this is my first time looking at the stars in Canberra.” - Dani (centre) out with friends at the ANU Canberra Star Party. Image: Lannon Harley, ANUAustralia pobiła własny rekord Guinnessa w liczbie osób, które w wielu miejscach jednocześnie obserwowały obiekt astronomiczny na nocnym niebie. Nowy rekord to ponad 40 tysięcy osób. Ciekawe czy w Polsce by taka akcja wyszła? Jeśli chcecie pomóc w jej organizacji, to skontaktujcie się z nami.
Pierwsze zdjęcie z TESS
EgzoplanetyNastępca Keplera rozpoczął poszukiwania egzoplanet

Tess,Kepler Pierwsze zdjęcie z teleskopu TESS / Credits - NASAKosmiczny teleskop TESS wykonał pierwsze zdjęcie nieba.

Misja Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) rozpoczęła się 19 kwietnia 2018 o godzinie 00:51 CEST. 17 maja na trasie do docelowej orbity teleskop wykonał udany przelot obok Księżyca. W czerwcu teleskop TESS dotrze do zaplanowanej orbity naukowej.
ALMA i VLT znalazły dowód na powstawanie gwiazd zaledwie 250 milionów lat po Wielkim Wybuchu
eso slowaKluczowe Hubble and ALMA image of MACS J1149.5+2223
This image shows the galaxy cluster MACS J1149.5+2223 taken with the NASA/ESA Hubble Space Telescope; the inset image is the very distant galaxy MACS1149-JD1, seen as it was 13.3 billion years ago and observed with ALMA. Here, the oxygen distribution detected with ALMA is depicted in red.
Źródło:ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), NASA/ESA Hubble Space Telescope, W. Zheng (JHU), M. Postman (STScI), the CLASH Team, Hashimoto et al.
Astronomowie użyli obserwacji z Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) oraz należącego do ESO teleskopu VLT do ustalenia, że procesy gwiazdotwórcze w bardzo odległej galaktyce MACS1149-JD1 rozpoczęły się na niespodziewanie wczesnym etapie, zaledwie 250 milionów lat po Wielkim Wybuchu. Odkrycie dotyczy również najodleglejszego tlenu kiedykolwiek wykrytego we Wszechświecie i najdalszej galaktyki zaobserwowanej przez ALMA oraz VLT. Wyniki ukażą się 17 maja 2018 r. w czasopiśmie “Nature”.
Hayabusa 2 obserwuje 162173 Ryugu
Sondy Hayabusa 2,162173 Ryugu Obserwacje planetoidy Ryugu w dniach 11-14 maja 2018 / Credits - JAXA, Kyoto University, Japan Spaceguard Association, Seoul National UniversityKamery sondy Hayabusa 2 wykonała drugą sesje obserwacji celu podróży – planetoidę 162173 Ryugu.

Hayabusa 2 to następczyni misji Hayabusa, która 13 czerwca 2010 roku, jako pierwsza w historii, sprowadziła na Ziemię próbki planetoidy (25143 Itokawa, typu spektralnego S). Celem Hayabusa 2 jest sprowadzenie próbek kolejnej planetoidy, tym razem typu C, oznaczanej jako (162173) 1999 JU3. Została ona odkryta w 1999 roku w ramach programu LINEAR. Ma ok. 1 kilometra średnicy. W 2015 roku w ramach konkursu wyłoniono nazwę dla planetoidy: Ryugu.
Bliski przelot 2010 WC9 (15.05.2018)
Niebo za oknem 2010 WC9 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyPiętnastego maja dojdzie do bliskiego przelotu stosunkowo dużej planetoidy obok Ziemi. Minimalny dystans obiektu o nazwie 2010 WC9 wyniesie ok. 204 tysiące kilometrów.

Maksymalne zbliżenie planetoidy 2010 WC9 do Ziemi jest przewidziane na 15 maja na godzinę 23:55 CEST. W tym momencie znajdzie się ona w odległości około 204 tysięcy kilometrów od naszej planety. Odpowiada to 0,53 średniego dystansu do Księżyca.
Na zewnętrznych krańcach Układu Słonecznego znaleziono odrzuconą planetoidę
eso Pas Kuipera,2004 EW95 Artist’s impression of exiled asteroid 2004 EW95
This artist’s impression shows the exiled asteroid 2004 EW95, the first carbon-rich asteroid confirmed to exist in the Kuiper Belt and a relic of the primordial Solar System. This curious object likely formed in the asteroid belt between Mars and Jupiter and must have been transported billions of kilometres from its origin to its current home in the Kuiper Belt.

Źródło:ESO/M. Kornmesser
Teleskopy ESO znalazły w pasie Kuipera pierwszą potwierdzoną planetoidę bogatą w węgiel

Międzynarodowy zespół astronomów wykorzystał teleskopy ESO do zbadania reliktu z pierwotnego Układu Słonecznego. Naukowcy odkryli, iż nietypowy obiekt pasa Kuipera – 2004 EW95 - jest bogatą w węgiel planetoidą, pierwszą tego rodzaju potwierdzoną w zimnych zewnętrznych krańcach Układu Słonecznego. Te ciekawy obiekt przypuszczalnie uformował się w pasie planetoid pomiędzy Marsem, a Jowiszem i został wyrzucony na miliardy kilometrów od swojego miejsca pochodzenia do pasa Kuipera.
Hayabusa 2 niemal u celu
Sondy Hayabusa,2 Hayabusa 2 przy asteroidzie - wizualizacja / Credit: DLR, CC-BY 3.0Japońska misja kosmiczna typu sample-return powoli zbliża się do celu. Od planetoidy Ryugu sondę dzieli jedynie 100 tysięcy km.

Krater czy superwulkan na Marsie?
US ESA,Mars Ismenia Patera widziane z sondy Mars Express / credits: ESA/DLR/FU BerlinZdjęcia przesłane przez sondę ESA Mars Express ukazują krater Ismenia Patera na Czerwonej Planecie. Niejasne jest jego pochodzenie: czy powstał w wyniku uderzenia meteorytu na powierzchnię, czy to pozostałości superwulkanu?
Starożytne galaktyczne megamerdżery
esoALMA i APEX odkryły masywne skupiska formujących się galaktyk we wczesnym Wszechświecie

ESO,galaxy megamerger Artist’s impression of ancient galaxy megamerger
This artist's impression of SPT2349-56 shows a group of interacting and merging galaxies in the early Universe. Such mergers have been spotted using the ALMA and APEX telescopes and represent the formation of galaxies clusters, the most massive objects in the modern Universe. Astronomers thought that these events occurred around three billion years after the Big Bang, so they were surprised when the new observations revealed them happening when the Universe was only half that age!
Źródło: ESO/M. Kornmesser
Teleskopy ALMA i APEX spojrzały głęboko w kosmos – do czasów gdy Wszechświat miał jedna dziesiątą obecnego wieku – i ujrzały początki gigantycznych kosmicznych karamboli: zbliżające się kolizje młodych galaktyk gwiazdotwórczych. Astronomowie sądzili, że takie zdarzenia zachodziły około trzy miliardy lat po Wielkim Wybuchu, więc byli zaskoczeni, gdy obserwacje pokazały, że działo się to gdy Wszechświat miał zaledwie połowę tego wieku! Uważa się, że te starodawne systemy galaktyk są w trakcie budowania najbardziej masywnych struktur znanych we Wszechświecie: gromad galaktyk.
Bliski przelot 2018 HV (22.04.2018)
Niebo za oknem planetoida Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDwudziestego drugiego kwietnia doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2018 HV. Minimalny dystans wyniósł około 154 tysiące kilometrów.

Przelot meteoroidu nastąpił 22 kwietnia 2018 z maksymalnym zbliżeniem około 19:10 CEST. W momencie maksymalnego zbliżenia 2018 HV znalazł się w odległości około 154 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to około 0,40 średniego dystansu do Księżyca.
Wieczór z Herkulesem
Sekcja Astronomiczna M13 Gromada M13.Tradycyjnie w sobotę o 17:00 odbyło się spotkanie miłośników nauki i technologii. Trzy godziny pracy upłynęło błyskawicznie na rozwiązywaniu problemów konstruowania nowego niezwykłego robota, być może przyszłość badań planetarnych. Ostatnie chwile znośnej pogody do obserwacji nieba wykorzystaliśmy na eskapadę do naszej miejscówki w rejonie Muzeum Obozów Jenieckich w Żaganiu. W sumie była to bardzo pracowita sobota. Ale po kolei.
Wykłady astronomów i pokazy nieba - na wrześniowym seminarium dla nauczycieli fizyki
Wydarzenia UMK Instytutu Fizyki UMK, prof. dr hab. Andrzej Królak (Instytut Matematyczny Polskiej Akademii Nauk) wygłosił wykład pt.: "Fale grawitacyjne: nowe okno na Wszechświat "Wykłady znanych astronomów, pokazy nieba i możliwość poznania międzynarodowych programów dla szkół, związanych z obserwacjami astronomicznymi - to wszystko przewidziano dla nauczycieli fizyki, którzy wezmą udział we wrześniowym seminarium CAMK w Warszawie.
Detekcja silnych rozbłysków Proximy Centauri
Egzoplanety Proximę Centauri Grafika prezentująca Proximę Centauri i jej skalistą egzoplanetę / Credits - Ricardo Ramirez & James Jenkins (Department of Astronomy, Universidad de Chile)Międzynarodowy zespół naukowców przedstawił pracę naukową dotyczącą aktywności Proximy Centauri. Okazuje się, że najbliższy Słońcu czerwony karzeł często emituje bardzo silne rozbłyski. Najsilniejszy z nich był na granicy widoczności gołym okiem!

W sierpniu 2016 roku pojawiła się informacja o odkryciu małej skalistej egzoplanety krążącej wokół gwiazdy Proxima Centauri. Planeta została nazwana “Proxima b”. Jest to bardzo ważne odkrycie, ponieważ Proxima Centauri jest najbliższą gwiazdą od Układu Słonecznego i (prawdopodobnie) jest również częścią układu Alfa Centauri.
Za progiem Drogi Mlecznej
Sekcja Astronomiczna M81 Zdjęcie wykonano teleskopem Newton 10" ale na montażu Dobson, który nastęcza spore trudności w czasie fotografowania DS. Już samo ustawienie ostrości jest sporym problemem. Ale przy odrobinie wprawy uda sie z czasem wykonać coraz lepsze ujęcia. Pierwsze kadry były naprawdę masakrycznie złe. Złożono kilkanaście kadrów L wraz z Darkami za pomocą program DSS. Na dole kadru widać fragment Cygara - M82Wiosna to niezwykły okres w całej przyrodzie. Rodzi się nowe życie a z nim przychodzi nowa energia do wytężonego wysiłku. Nasz kolega, oprócz astronomii, uwielbia biegi długodystansowe. Jest wytrawnym uczestnikiem wszystkich maratonów. Ale jednego maratonu jeszcze nie miał okazji pokonać. To Maraton Messiera.
Bliskie przeloty 2018 GY3 (10.04.2018) i 2018 GE3 (15.04.2018)
Niebo za oknem NEO - Bennu (1999 RQ36) Seria obrazów radarowych asteroidy typu NEO - Bennu (1999 RQ36) wykonanych przez radioteleskop NASA w Goldstone 23 września 1999 / Credit: NASAPiętnastego kwietnia doszło do przelotu stosunkowo dużej planetoidy w pobliżu Ziemi. Obiekt znalazł się w odległości około 192 tysięcy kilometrów.

Stosunkowo duża planetoida 2018 GE3 przeleciała w pobliżu Ziemi 15 kwietnia 2018. Moment minimalnego zbliżenia nastąpił około godziny 08:40 CEST w odległości około 192 tysięcy kilometrów. Odpowiada to połowie dystansu do Księżyca. Średnicę tej planetoidy wyznaczono na 50-110 metrów – prawdopodobnie obiekt ma średnicę około 70 metrów. Jest to drugi co do wielkości obiekt (po 2018 AH), który w tym roku znalazł się bliżej naszej planety niż Księżyc. 2018 GE3 została wykryta na około 22 godziny przed maksymalnym zbliżeniem do Ziemi.
SPHERE pokazuje fascynującą menażerię dysków wokół młodych gwiazd
eso SPHERE,ESO SPHERE images a zoo of dusty discs around young stars
New images from the SPHERE instrument on ESO’s Very Large Telescope are revealing the dusty discs surrounding nearby young stars in greater detail than previously achieved. They show a bizarre variety of shapes, sizes and structures, including the likely effects of planets still in the process of forming.
Źródło:ESO/H. Avenhaus et al./E. Sissa et al./DARTT-S and SHINE collaborations
Nowe zdjęcia z instrumentu SPHERE na należącym do ESO teleskopie VLT ukazują pyłowe dyski otaczające pobliskie młode gwiazdy bardziej szczegółowo niż do tej pory. Widać dziwną różnorodność kształtów, rozmiarów i struktur, w tym prawdopodobne efekty od planet będących jeszcze ciągle w trakcie procesów formowania się.

Instrument SPHERE na należącym do ESO Bardzo Dużym Teleskopie (VLT) w Chile pozwala astronomom stłumić jasne światło pobliskich gwiazd, aby uzyskać lepszy widok na obszary wokół nich. Zestaw nowych zdjęć ze SPHERE jest zaledwie próbką dużej różnorodności dysków odkrywanych wokół młodych gwiazd.
Rekordowa liczba zgłoszeń do European Rover Challenge 2018
Wydarzenia slowaKluczowe OpisZdjecia65 zespołów z 20 krajów świata zgłosiło się do udziału w czwartej edycji międzynarodowych zawodów łazików marsjańskich European Rover Challenge. Zawody odbędą się we wrześniu w Starachowicach (woj. świętokrzyskie).
Bliski przelot 2018 GD2 (12.04.2018)
Niebo za oknem 2018 GD2 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDwunastego kwietnia doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2018 GD2. Minimalny dystans wyniósł 300 tysięcy kilometrów.

Przelot tego meteoroidu nastąpił 12 kwietnia 2018 z maksymalnym zbliżeniem około 18:40 CEST. W momencie maksymalnego zbliżenia 2018 GD2 znalazł się w odległości około 300 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to około 0,78 średniego dystansu do Księżyca.
UraniaTV
Filmy slowaKluczowe W pierwszym odcinku UraniaTV występuje Mike Massimino, astronauta NASA, który dwukrotnie naprawiał na orbicie Kosmiczny Teleskop Hubble'a. UraniaTV to nasz nowy youtubowy kanał o astronomii i kosmosie.W pierwszym odcinku UraniaTV występuje Mike Massimino, astronauta NASA, który dwukrotnie naprawiał na orbicie Kosmiczny Teleskop Hubble'a. UraniaTV to nasz nowy youtubowy kanał o astronomii i kosmosie.
Osiem nowych gorących Jowiszów
Egzoplanety slowaKluczowe WASP 144 b.
Atmosfera:
Carbon dioxide 34%
Carbon monoxide 31%
Sulfur dioxide 21%
Hydrogen deuteride (HD) 11%
Neon 0.64%
Hydrogen peroxide 0.51%
Ammonium hydrosulfide (NH4SH) 0.44%
Xenon 0.11%
W ramach programu WASP doszło do odkrycia ośmiu egzoplanet. Każda z nich to tzw. “gorący Jowisz”.

Aktualnie ludzkość zna już ponad 3750 planet pozasłonecznych. Większość z nich (ponad 2650) zostało odkrytych przez kosmiczny teleskop Kepler. Pozostałe – przez wiele grup badawczych z całego świata, korzystających z różnych technik detekcji.
Deorbitacja Tiangong-1
Astronautyka Tiangong-1 Jedne z ostatnich obrazów radarowych Tiangong-1, wykonane 1 kwietnia / Credits – Fraunhofer FHRDrugiego kwietnia 2018 roku doszło do deorbitacji i spłonięcia w atmosferze chińskiego modułu orbitalnego Tiangong-1.

Pierwszy chiński załogowy moduł orbitalny Tiangong-1 zakończył swoją pracę w marcu 2016 roku, po 1630 dniach od wystrzelenia. Od tego czasu w sposób niekontrolowany stacja obniża swoją wysokość – można go uznać za “śmieć kosmiczny”.
Bliski przelot 2018 FK5 (30.03.2018)
Niebo za oknem planetoida,NEO Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyTrzydziestego marca doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2018 FK5 obok Ziemi. Minimalny dystans wyniósł około 150 tysięcy kilometrów.

Przelot meteoroidu nastąpił 30 marca 2018 z maksymalnym zbliżeniem około 15:30 CEST. W momencie maksymalnego zbliżenia 2018 FK5 znalazł się w odległości około 150 tysięcy kilometrów od Ziemi. Odpowiada to około 0,39 średniego dystansu do Księżyca.
Roboty to nasza specjalność
Sekcja Astronomiczna roboty,AlphaBoot2 Pi,python Montaż robota Alphaboot2 PiPodróże do innych planet wymagają od nas niezwykłych umiejętności i wiedzy. Jedno i drugie można rozwinąć i zdobyć na zajęciach w Szkole Talentów w każdą sobotę na zajęciach Sekcji Astronomicznej.

Jak na razie odkrywanie tajemnic Marsa, Księżyca czy innych planet odbywa się za pomocą sond kosmicznych i robotów. Kto nie zna tak wspaniałych osiągnięć myśli ludzkiej jak Curiosity (który już dwa tysiące dni bada powierzchnię Marsa), Teleskop Keplera (odkrywcę egzoplanet) czy Opportunity (najdłużej działającego łazika marsjańskiego).

Elżbieta, Paula, Marek, Efrem, Emil, Gerwazy, Drohobysz, Amanda