17-01-2018
      1 2 3 4
26 27 28
Dzisiaj: Więcej...:

Plakat Wieczoru Kepl...

Bliski przelot 2018 AH (02.01.2018)
Niebo za oknem slowaKluczowe 2014 JO25 przeleciała w odległości 1,8 miliona kilometrów od Ziemi 19 kwietnia 2017 roku. Czy to już bardzo blisko? W każdym razie odległość ta wynosi tyle, co 4,6 średnich odległości pomiędzy Ziemią a Księżycem. Daje to największe zbliżenie do Ziemi spośród wszystkich znanych planetoid o rozmiarach przekraczających 600 metrów po roku 2004, gdy asteroida 4179 Toutatis minęła nas o około cztery odległości od Księżyca.
Źródło: Urania-PA
Drugiego stycznia 2018 nastąpił pierwszy bliski przelot planetoidy obok Ziemi. Minimalna odległość podczas przelotu do naszej planety wyniosła ok. 296 tysięcy kilometrów. Obiekt o oznaczeniu 2018 AH okazał się być stosunkowo dużą planetoidą.
Dziewięć lat Kosmonauta.net!
Wydarzenia slowaKluczowe Dziewięć lat Kosmonauta.net!. Świętujemy! / Credits - PexelsMija właśnie dziewięć lat od czasu publikacji pierwszego artykułu na Kosmonauta.net.

Od początku stycznia 2009 roku zespół Kosmonauta.net dostarcza Wam informacji i analiz dotyczących sektora kosmicznego. Staramy się nie tylko informować o tym, co się dzieje przy ważnych programach najbardziej znanych agencji kosmicznych, ale także o działalności kosmicznej w Polsce. Jest to ważna kwestia, gdyż w ciągu dziewięciu ostatnich lat powstał w Polsce zalążek sektora kosmicznego – przede wszystkim dzięki wejściu do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).
KIC 8462852 – pył coraz bardziej prawdopodobny
Astronomia KIC 8462852 Możliwe wyjaśnienie spadków jasności KIC 8462852 - dysk pyłowy wokół gwiazdy / Credits - NASA/JPL-CaltechNowa publikacja naukowa dotycząca KIC 8462852 sugeruje, że pył jest najbardziej podobną przyczyną nietypowych spadków jasności tej gwiazdy.

W połowie października 2015 roku świat obiegła informacja o “dziwnej” charakterystyce zmian jasności u gwiazdy KIC 8462852. Ich niezwykłość polega na nieregularności i dużej wartości spadków. Media z całego świata podchwyciły ten temat, często skupiając się na najmniej prawdopodobnej odpowiedzi na tę zagadkę – możliwości istnienia sztucznej struktury oplatającej gwiazdę, stworzonej przez obcą cywilizację.
Rozbudowa Planetarium Śląskiego
Wydarzenia slowaKluczowe Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika w Chorzowie. Źródło: WikipediaPlanetarium Śląskie do końca 2020 r. zostanie rozbudowane i zmodernizowane

Do końca 2020 r. potrwać ma rozbudowa i modernizacja Planetarium Śląskiego. Nowe pomieszczenia powstaną we wzniesieniu będącym dziś podstawą dla charakterystycznego zabytkowego obiektu. Inwestycję samorządu województwa wesprą środki unijne i budżet państwa.
Backyard Worlds – siedem odkrytych brązowych karłów
Egzoplanety Backyard Worlds Porównanie wielkości małych gwiazd ze Słońcem oraz Jowiszem / Credits - NASA's Goddard Space Flight CenterPod koniec zeszłego roku zespół Backyard Worlds poinformował o odkryciu siedmiu brązowych karłów.

Backyard Worlds: Planet 9 to jeden z projektów typu “citizen science”, w którym może wziąć udział każdy zainteresowany internauta. Zadaniem jest przeszukiwanie zdjęć wykonanych przez kosmiczny teleskop WISE w poszukiwaniu ciemnych i chłodnych obiektów. Backyard Worlds jest realizowany w ramach programu Zooniverse.
Bliski przelot 2017 YE7 (30.12.2017)
Źródło: Urania-PA
Trzydziestego grudnia nieopodal Ziemi przemknął meteoroid 2017 YE7. Minimalny dystans w trakcie tego przelotu wyniósł około 308 tysięcy kilometrów.
Bliskie przeloty 2017 YJ1 i 2017 YZ4 (18 i 28.12.2017)
Niebo za oknem 2017 YJ1 i 2017 YZ4 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidy.Osiemnastego grudnia doszło do bliskiego przelotu planetoidy 2017 YJ1 obok Ziemi. Dziesięć dni później w pobliżu naszej planet przemknęła planetoida 2017 YZ4.
2014 MU69 – podwójny obiekt z księżycem?
Sondy 2014 MU69,NASA Możliwy wygląd układu 2014 MU69 na podstawie danych z trzech kampanii obserwacyjnych tej planetoidy / Credits - NASA/JHUAPL/SwRI/James Tuttle KeaneObserwacje planetoidy 2014 MU69 sugerują, że może to być podwójny obiekt, dookoła którego krąży mały księżyc.

Na przełomie 2018 i 2019 roku czeka nas niezwykły przelot – zbliżenie sondy New Horizons (NH) do planetoidy 2014 MU69. Ten obiekt Pasa Kuipera wybrano jako cel po przelocie NH obok Plutona, co nastąpiło 14 lipca 2015 roku.
Gigantyczne bąble na powierzchni czerwonego olbrzyma
esoCzyli gwiazdy z bliska ....

slowaKluczowe The surface of the red giant star π1 Gruis from PIONIER on the VLT
Astronomers using ESO’s Very Large Telescope have directly observed granulation patterns on the surface of a star outside the Solar System — the ageing red giant π1 Gruis. This remarkable new image from the PIONIER instrument reveals the convective cells that make up the surface of this huge star. Each cell covers more than a quarter of the star’s diameter and measures about 120 million kilometres across.
Źródło:ESO
Astronomowie wykorzystali należący do ESO teleskop VLT do pierwszych bezpośrednich obserwacji granulacji na powierzchni gwiazdy poza Układem Słonecznym – starzejącego się czerwonego olbrzyma π1 Gruis. Nowe zdjęcie z instrumentu PIONIER ukazuje komórki konwekcyjne tworzące powierzchnię tej gigantycznej gwiazdy o średnicy 350 razy większej niż rozmiary Słońca. Każda komórka pokrywa ponad jedną czwartą średnicy gwiazdy i mierzy około 120 milionów kilometrów. Nowe wyniki zostaną opublikowane w tym tygodniu w czasopiśmie „Nature”.
Przedświąteczne warsztaty elektroniczne
Sekcja Astronomiczna Animowany bałwanek,sekcja astronomiczna,centrum kultury,żagań Konstrukcja animowanego bałwanka - wykonana na zajęciach sekcji astronomicznej Centrum Kultury w ŻaganiuTo już tradycja, że przed świętami uczestnicy zajęć w sekcji astronomicznej przygotowują w ramach warsztatów elektroniczne atrakcje świąteczne. Nie inaczej było w tym roku. Wykonane własnymi rękoma prace nie tylko uatrakcyjnią ozdoby świąteczne w naszych domach, ale również przyniosą wiele satysfakcji wykonawcom.
SI Google odrywa planety
EgzoplanetySztuczna inteligencja Google’a została astronomem. We współpracy z NASA odkryła już dwie egzoplanety

Kepler,Google,NASA Porównanie planet Kepler-90 z naszym układem słonecznym.Kosmiczny Teleskop Keplera dostarczył nam dane z ponad 150 tys. gwiazd. Przejrzenie tego wszystkiego było do niedawna niemożliwe. Ale od czego jest sztuczna inteligencja?

Wiecie ile planet znajdujących się poza naszym Układem Słonecznym odkryliśmy dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Keplera? Ponad 2,5 tysiąca. Przed umieszczeniem go na orbicie wokółsłonecznej 7 marca 2009 r., byliśmy w stanie zobaczyć zaledwie 326 planet.
Wielka Czerwona Plama – dane z Juno
Sondy slowaKluczowe OpisZdjeciaDzięki danym z orbitera Juno udało się poszerzyć wiedzę na temat Wielkiej Czerwonej Plamy Jowisza.

Wielka Czerwona Plama (WCP) to największy huragan w Układzie Słonecznym. WCP istnieje już przynajmniej od początku XIX wieku, choć niektóre dawne zapiski astronomiczne sugerują, że ten huragan był mocno rozbudowany nawet w XVII wieku.
Gwiezdny żłobek kwitnie na obrazku
eso Sharpless 29,ESO,OmegaCAM Gwiezdny żłobek kwitnie na obrazku
The OmegaCAM imager on ESO’s VLT Survey Telescope has captured this glittering view of the stellar nursery called Sharpless 29. Many astronomical phenomena can be seen in this giant image, including cosmic dust and gas clouds that reflect, absorb, and re-emit the light of hot young stars within the nebula.
Źródło: ESO/M. Kornmesser
Kamera OmegaCAM na VLT Survey Telescope zarejestrowała lśniący obraz gwiezdnego żłobka o nazwie Sharpless 29. Na gigantycznej fotografii można dostrzec wiele astronomicznych zjawiska, w tym kosmiczny pył i obłoki gazu, które odbijają, absorbują i reemitują światło młodych, gorących gwiazd w mgławicy.
Wielkie marzenia, bo rozmiar ma znaczenie
Sekcja Astronomiczna googol,googolplex,wielkie liczby,SpaceX Googol jest większy niż liczba atomów w znanym nam Wszechświecie, oceniana na około 1080 (porównaj hasło widzialny Wszechświat).

Nazwa wyszukiwarki internetowej Google pochodzi od liczby googol. Szukając nazwy dla nowego przedsięwzięcia, Larry Page poprosił kolegę z pokoju Seana Andersona o wypisywanie typów na tablicy. Przy którejś z sesji padła nazwa Googolplex. Sean natychmiast sprawdził domenę w skróconej formie w internecie i zarejestrował. Popełnił jednak błąd, wpisując znane wszystkim google.com, a nie googol.com, która była już w tym czasie zarejestrowana
Zakładając, że żyjemy ok 80 lat, mając miliard złotych moglibyśmy wydawać codziennie trochę ponad 34 tysiące złotych. CODZIENNIE![1]

Wielkie liczby tworzą mglistą zasłonę dla naszych wyobrażeń o sensie ich rozmiaru. Co tak naprawdę one określają? Kiedy się tak zastanowić, to wielkie liczby są stale wokół nas. Tylko czasem my ignorujemy ich znaczenie. A może nie do końca.
Nowe informacje o KIC 9832227
Astronomia KIC 9832227 Wizualizacja układu KIC 9832227 / Credits - Molnar et al.Prezentujemy nowy zestaw informacji na temat zbliżającego się zjawiska – złączenia gwiazd w układzie KIC 9832227.

Pierwsze światło ESPRESSO — łowcy planet następnej generacji
eso ESO,ESPRESSO Spektrograf ESPRESSO uzyskał pierwsze światło na teleskopie VLT w Obserwatorium Paranal w Chile
This colourful image shows spectral data from the First Light of the ESPRESSO instrument on ESO's Very Large Telescope in Chile. The light from a star has been dispersed into its component colours. This view has been colourised to indicate how the wavelengths change across the image, but these are not exactly the colours that would be seen visually. Close inspection shows many dark spectral lines in the stellar spectra and also the regular double spots from a calibration light source. The dark gaps are features of how the data is taken, and are not real.
Źródło: ESO/ESPRESSO team
Echelle SPectrograph for Rocky Exoplanet and Stable Spectroscopic Observations (ESPRESSO) z sukcesem przeprowadził swoje pierwsze obserwacje. Jest zainstalowany na należącym do ESO teleskopie VLT w Chile. Będzie szukał egzoplanet z niespotykaną dokładnością, poszukując maleńkich zmian w świetle ich gwiazd macierzystych. Po raz pierwszy instrument będzie w stanie połączyć światło od wszystkich czterech teleskopów VLT i uzyskać moc zbierającą odpowiadającą 16-metrowemu teleskopowi.
Efektywna metoda nauki matematyki
Nauka matematyka,edukacja,efektywne nauczanie Efektywna metoda nauki matematyki"Konfucjusz mawiał "Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż – zapamiętam. Pozwól wziąć udział, a… wzbudzisz we mnie pragnienie."

Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych przeprowadzili i przeanalizowali ponad 100 eksperymentów i badań, które potwierdzają, tą starą jak świat obserwację (zob. "Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology",
Nauka w domu, czyli niebo na zła pogodę
Sekcja Astronomiczna Planetarium,Kepler,Stellarium Planetarium Niebo Keplera zbudowane przez Sekcję Astronomiczną w ŻaganiuW dobie zmian klimatycznych, gdy wieczorem widzimy pierwsze gwiazdy nie mamy żadnej gwarancji na nie po zachodzie słońca a tym bardziej w pełni nocy. Jak więc sobie radzić, gdy za oknem pogoda nas nie rozpieszcza,a my pasjonaci kosmosu tęsknimy za widokiem gwiazd? Pozostaje użyć najnowszej technologii, komputerów, do skompensowania naszych niedostatków. Jednym z najpopularniejszych programów na PC symulujących nocne niebo jest Stellarium. Obecna wersja to już 16.1.0 a z nią coraz więcej funkcjonalności. W ramach zajęć sekcji astronomicznej wykorzystujemy ów program do prezentacji nieba w naszym Planetarium Niebo Keplera, które własnoręcznie wykonaliśmy.
Deszcz sztucznych meteorów na rozpoczęcie olimpiady w Japonii
shower-dispensing satellite,Sky Canvas A meteor shower-dispensing satellite in low Earth Orbit. Credit: Sky CanvasJak poinformowali przedstawiciele organizatorów Igrzysk XXII Olimpiady w Tokio w 2020 roku otwarcie imprezy ma uświetnić pokaz deszczu spadających meteorów. Tą niecodzienną rozrywkę chce zapewnić japońska firma Star-ALE, która planuje w trakcie otwarcia Olimpiady zaprezentować spektakl pt „Sky Canvas” podczas którego widzowie będą obserwować spadające roje sztucznych meteorów.
Po 37 latach NASA uruchomiła silniki zapasowe sondy Voyager
Astronautyka Voyager,1,I Po 37 latach NASA uruchomiła silniki zapasowe sondy VoyagerPo raz pierwszy od 1980 r. sonda Voyager I uruchomiła cztery silniki zapasowe. Pozwoli to wydłużyć czas życia sondy, która przemierza wszechświat od 1977 r.
Podgrzewanie oceanu Enceladusa przez miliardy lat
esa Enceladus interior Wnętrze Enceladusa. Copyright Surface: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute; interior: LPG-CNRS/U. Nantes/U. Angers. Graphic composition: ESAJeśli Enceladus, na którym znajduje się ocean, posiadałby mocno porowate jądro, tarcie pływowe mogłoby wytworzyć wystarczającą ilość ciepła do podtrzymania hydrotermicznej aktywności wewnątrz tego księżyca Saturna. Takie jest podsumowanie najnowszej publikacji naukowej, wskazującej Enceladusa jako miejsce, w którym możliwe jest rozwinięcie się życia.

Japoński wkład w Deep Space Gateway
AstronautykaJapoński rząd jest coraz bliższy formalnego dołączenia do Deep Space Gateway.

Deep Space Gateway Wizja artystyczna Deep Space Gateway / Credits: NASA/Lockheed MartinNowa stacja kosmiczna

Państwa uczestniczące w projekcie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) prowadzą obecnie szereg rozmów definiujących kształt i zakres nowej orbitalnej stacji kosmicznej. Deep Space Gateway (DSG) zostanie umieszczona na orbicie okołoksiężycowej i podobnie jak w przypadku ISS, ma być regularnie powiększana o nowe moduły oraz komponenty.
Instrument MUSE dokładnie zbadał Ultragłębokie Pola Hubble'a
esoUkończono najgłębszy w historii przegląd spektroskopowy

MUSE.ESO The Hubble Ultra Deep Field seen with MUSE
This colour image shows the Hubble Ultra Deep Field region, a tiny but much-studied region in the constellation of Fornax, as observed with the MUSE instrument on ESO's Very Large Telescope. But this picture only gives a very partial view of the riches of the MUSE data, which also provide a spectrum for each pixel in the picture. This data set has allowed astronomers not only to measure distances for far more of these galaxies than before - a total of 1600 - but also to find out much more about each of them. Surprisingly 72 new galaxies were found that had eluded deep imaging with the NASA/ESA Hubble Space Telescope.
Źródło: ESO/MUSE HUDF collaboration
Astronomowie korzystający z instrumentu MUSE na należącym do ESO teleskopie VLT w Chile przeprowadzili najgłębszy w historii przegląd spektroskopowy. Skupili się na Ultragłębokim polu Hubble'a, mierząc odległości i własności 1600 bardzo słabych galaktyk, w tym 72 nigdy wcześniej nie wykrytych, nawet przez sam Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Ten przełomowy zestaw danych dał już efekt w postaci 10 publikacji naukowych opublikowanych w specjalnym wydaniu czasopisma "Astronomy & Astrophysics". Uzyskane bogactwo informacji daje astronomom wgląd w powstawanie gwiazd we wczesnym Wszechświecie i pozwala na badanie ruchów i innych własności wczesnych galaktyk - a wszystko to możliwe dzięki unikatowym możliwościom spektroskopowym MUSE.
Burze słoneczne pod okiem naukowców
Słońce slowaKluczowe Słońce w wyjątkowej odsłonie. Burze słoneczne wiążą się z wyrzucaniem w kosmos ogromnych ilości energii i materii. To może mieć fatalne skutki dla ziemskiej elektroniki czy telekomunikacji. Wiedzę o procesach zachodzących na Słońcu ma poszerzyć misja ESA, w której udział biorą Polacy.
Bliski przelot 2017 WA14 (21.11.2017)
Niebo za oknem slowaKluczowe Ziemia i Księżyc obserwowane przez Chang'e 5-T1 / Credits - CNSA
Przestrzeń między ziemią a Księżycem często jest odwiedzana przez niewielkie planetoidy.
Dwudziestego pierwszego listopada doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2017 WA14 obok Ziemi. W momencie maksymalnego zbliżenia dystans pomiędzy naszą planetą a tą planetoidą wyniósł 96 tysięcy kilometrów.
Asteroida Chicxulub
Nauka Asteroida Chicxulub Asteroida ChicxulubZderzenie z asteroidą w pobliżu dzisiejszego miasta Chicxulub wywołało znaczny wpływ na wymieranie kredowe. Okazuje się, że to wydarzenie spowodowało bardzo duży spadek temperatury w ciągu zaledwie jednej nocy.
Bliski przelot 2017 WW1 (21.11.2017)
Niebo za oknem  2017 WW1 Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDwudziestego pierwszego listopada doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2017 WW1 obok Ziemi. W momencie maksymalnego zbliżenia dystans pomiędzy naszą planetą a tą planetoidą wyniósł 142 tysiące kilometrów.
Bliski przelot 2017 VF14 (13.11.2017)
Niebo za oknem Bliski przelot planetoidy Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyDziewiątego listopada doszło do bliskiego przelotu planetoidy 2017 VF14 obok Ziemi. W momencie maksymalnego zbliżenia dystans pomiędzy naszą planetą a tą planetoidą wyniósł 308 tysięcy kilometrów.
Obserwacje ESO pokazały, jak wygląda pierwsza międzygwiazdowa planetoida
esoTeleskop VLT pokazał ciemny, czerwonawy i mocno wydłużony obiekt

VLT, Artystyczna wizja międzygwiazdowej planetoidy `Oumuamua
Artystyczna wizja przedstawia pierwszą międzygwiazdową planetoidę `Oumuamua. Ten unikatowy obiekt został odkryty 19 października 2017 r. przez teleskop Pan-STARRS 1 na Hawajach. Późniejsze obserwacje należącym do ESO teleskopem VLT w Chile oraz przez inne obserwatoria na całym świecie, pokazały, że obiekt ten podróżował przez kosmos od milionów lat, zanim natrafił na nasz układ gwiazdowy. `Oumuamua wydaje się być ciemnoczerwonym, mocno wydłużonym, metalicznym lub skalistym obiektem o długości 400 metrów. Ciało nie jest podobne do czegokolwiek znanego z Układu Słonecznego.
Źródło: ESO/M. Kornmesser
Po raz pierwszy w historii astronomowie zbadali planetoidę, która dotarła do Układu Słonecznego z przestrzeni międzygwiazdowej. Obserwacje wykonane teleskopem VLT w Chile, który należy do ESO, a także obserwacje w innych obserwatoriach na całym świecie, pokazują, że ten unikatowy obiekt przez miliony lat podróżował przez kosmos zanim miał szansę natrafić na nasz system gwiazdowy. Jest ciemny, czerwonawy, mocno wydłużony, skalisty lub o dużej zawartości metali. Najnowsze wyniki badań ukażą się 20 listopada 2017 r. w czasopiśmie "Nature".
Bliski przelot 2017 VL2 (09.11.2017)
Niebo za oknem 2017 VL2 W pasie między Ziemia a Księżycem pojawiają się często goście z kosmosu.Dziewiątego listopada doszło do bliskiego przelotu planetoidy 2017 VL2 obok Ziemi. W momencie maksymalnego zbliżenia dystans pomiędzy naszą planetą a tą planetoidą wyniósł 119 tysięcy kilometrów.

Odkryto najbliższy świat o przyjaznej temperaturze krążący wokół spokojnej gwiazdy
esoNależący do ESO instrument HARPS znalazł egzoplanetę o masie Ziemi wokół gwiazdy Ross 128

slowaKluczowe Artist's impression of the planet Ross 128 b
This artist's impression shows the temperate planet Ross 128 b, with its red dwarf parent star in the background. This planet, which lies only 11 light-years from Earth, was found by a team using ESO's unique planet-hunting HARPS instrument. The new world is now the second-closest temperate planet to be detected after Proxima b. It is also the closest planet to be discovered orbiting an inactive red dwarf star, which may increase the likelihood that this planet could potentially sustain life. Ross 128 b will be a prime target for ESO's Extremely Large Telescope, which will be able to search for biomarkers in the planet's atmosphere.
Źródło:ESO/M. Kornmesser
Planeta o rozmiarach Ziemi i umiarkowanej temperaturze została odkryta w odległości 11 lat świetlnych od Układu Słonecznego. Odkrycia dokonał zespół naukowców korzystający z unikatowego instrumentu HARPS do poszukiwania planet. Nowy świat ma oznaczenie Ross 128 b i jest drugą pod względem odległości planetą o przyjaznej temperaturze odkrytą po Proximie b. Jest także najbliższa planeta odkryta wokół nieaktywnego czerwonego karła, co zwiększa prawdopodobieństwo, że planeta potencjalnie nadaje się do życia. Ross 128 b będzie jednym z głównych celów dla Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT), który będzie w stanie poszukiwać biomarkerów w atmosferach planet.
Międzygwiezdny przybysz otrzymuje nowe oznaczenie
Niebo za oknem 1I/2017 U1,C/2017 U1 Orbita C/2017 U1 (1I/2017 U1) w wewnętrznym Układzie Słonecznym / Credits - NASA, JPLPierwszy potwierdzony przelot planetoidy spoza naszego Układu Słonecznego doprowadził do stworzenia nowego typu oznaczenia obiektów. Planetoidzie przyznano oznaczenie 1I/2017 U1 oraz otrzymała nazwę 'Oumuamua.

Antoni, Jan, Alba, Sulpicjusz, Rościsław, Przemił