Olimpiada Astronomiczna przebiega w trzech etapach.
Zadania zawodów I stopnia są rozwiązywane w warunkach pracy domowej.
Zadania zawodów II i III stopnia mają charakter pracy samodzielnej.
Zawody finałowe odbywają się w Planetarium Śląskim.
Tematyka olimpiady wiąże ze sobą astronomię, fizykę i astronomiczne aspekty geografii.
Organizatorem konkursu astronomicznego jest Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego a patronat nad akcją sprawuje Obserwatorium Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika będące instytutem Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zobacz szczegóły »
Na ile komputer sprawdza się jako narzędzie edukacji astronomicznej? Często zadają sobie to pytanie specjaliści również z innych dziedzin nauki i choć oczekują dużego wsparcia ze strony technologii IT, to jednak często pozostawia to wiele do życzenia. Największym problemem jest cena wszelkich programów. Niewielki rynek aplikacji na licencji FREE nie rozwiązuje tego problemu. Multimedia na PC często nie spełniają oczekiwań pedagogów i samych użytkowników PC.
W gąszczy dostępnych możliwości coraz trudniej wybrać to co nam potrzebne. Obowiązują tu dwie szkoły, jedna mówi, że program ma mieć wąska specjalizację, za to druga wskazuje że programy powinny być uniwersalne i bardzo rozbudowane. Nie ma tu złotego środka. Kombajny często mają wiele funkcji, których użytkownik zupełnie nie wykorzystuje. Małe aplikacje miewają braki, które trzeba uzupełniać wykorzystaniem innych programów. Wyjściem z tego impasu są rozwiązania skalowalne. Użytkownik może je rozbudowywać o kolejne potrzebne funkcje. Takie programy przedstawialiśmy już jak choćby Celestia-ED. STELLARIUM tez posiada takie cechy. Możemy w nim dodawać kolejne obiekty w zależności od potrzeb.
Co jednak ze wspieraniem edukacji o elementy multimedialne? Często potrzebujemy narzędzia, którym będziemy mogli pokazać jak przebiega omawiane zjawisko. Jeśli znamy się na programowaniu możemy pokusić się o przygotowanie takich prezentacji interaktywnych. W innym przypadku korzystajmy z tego co jest już przygotowane przez innych, nie wożąc drzewa do lasu. Propozycja w tym zakresie jest Astronomy Simulations and Animations http://astro.unl.edu/animationsLinks.html .
To zestaw prezentacji interaktywnych pozwalających zaprezentować przebieg wielu różnych zjawisk astronomicznych. Przygotowany przez wysokiej klasy specjalistów daje nam gwarancję poprawności naukowej. Pliki można umieszczać na swoich stronach internetowych, uruchamiać lokalnie na komputerach bez dostępu do sieci Internet. Potrzebujemy tylko narzędzia obsługującego format FLASH – wystarczy przeglądarka internetowa.
Aplikacje pozwalają na dużą ingerencję uczestnika w różne ustawienia co znacząco zmienia działanie symulacji. Jest przy tym sporo zabawy, a nauka staje się znacznie przyjemniejsza. W przedstawionym przez nas linku możemy zapoznać się jak zmieniają się warunki oświetlenia Ziemi w różnych porach roku i w różnych miejscach na Ziemi. Zmieniać możemy położenia obserwatora i czas oraz włączać symulacje podróży Ziemi wokół Słońca. Dociekliwi dojdą tez do wniosku jak przebieg tego zjawiska wyjaśnia budowę Układu Słonecznego ze Słońcem w jego centrum.
Znajduje się też tam cały zestaw zadań interaktywnych do nauczania astronomii. Można je wykorzystać zarówno w wersji papierowej jak i na komputerze. W wersji na PC mamy możliwość natychmiastowego zweryfikowania poprawności odpowiedzi przez przejście do źródła wiedzy.
Znajdziemy tam też wstęp do Wirtualnego Laboratorium Astronomii. Tu przeprowadzimy wszelkie doświadczenia z dziedziny astronomii. Znajduje się tam 20 opracowanych zagadnień laboratoryjnych obejmujących wybrane zagadnienia z Układu Słonecznego, budowy gwiazd, czy kosmologii. Do wykorzystania od zaraz.