Kwiat polskiej edukacji zajmie się od jutra problemem edukacji astronomiczne w szkołach ponadpodstawowych. Jest to dla nauki jeden z ważniejszych etapów kształcenia przyszłych studentów i naukowców. Jak wirtuoz fortepianowy, tak i ci przyszli mistrzowie winni rozwijać się od najmłodszych swoich lat i kształtować swoje talenty naukowe. Zamierająca edukacja w przedmiotach ścisłych w naszych szkołach nie sprzyja temu.
Między
16 i 18 września w warszawskim Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika PAN odbędzie się spotkanie kilkudziesięciu nauczycieli z całej Polski, którzy podczas lekcji fizyki i innych przedmiotów ścisłych i przyrodniczych szczególną uwagę poświęcają astronomii.
Poza CAMK współorganizatorami konferencji są jeszcze dwa instytuty Polskiej Akademii Nauk - Centrum Fizyki Teoretycznej i Centrum Badań Kosmicznych. W ramach seminarium wykłady wygłoszą znani astronomowie oraz odbędą się pokazy nieba i dyskusje o międzynarodowych projektach edukacyjnych.
W piątek, 16 września konferencję otworzy prezentacja dr Stanisława Bajtlika pt. "Kolory nieba". W sobotę, 17 września uczestnicy konferencji będą mogli wziąć udział w przygotowanym specjalnie dla nich pokazie w planetarium Niebo Kopernika oraz zwiedzić Centrum Nauki Kopernik. Również w sobotę wykład wygłosi tegoroczny laureat Medalu im. Włodzimierza Zonna, który Polskie Towarzystwo Astronomiczne przyznaje za zasługi dla popularyzacji astronomii - dr hab. Lech Mankiewicz ("Hands on the Universe"). W niedzielę, 18 września uczestnicy Seminarium tradycyjnie już wezmą udział w Dniu Otwartym, który w CAMK PAN organizowany jest w ramach warszawskiego Festiwalu Nauki.
Coraz częściej zdajemy sobie sprawę z wagi tego obszaru edukacji naszego młodego społeczeństwa. Choć na slogan zakrawa hasło "młodzież przyszłością kraju, narodu" to taka jest rzeczywistość. Tylko że na skopaniu zabraknie tych, którzy są decydentami w tych sprawach. Coraz mniejsza ilość młodzieży w szkołach powoduje redukcję ilości szkół i zagrożenie miejsc pracy nauczycieli. Walka o przetrwanie toczy się więc na wielu frontach. Widać trudno w takich warunkach utrzymać zadowalającą jakość kształcenia, ale czy tak musi być?
Przeczytaj więcej: