EPUP |
5282 planet |
KONKURSU ASTRONOMICZNEGO „ASTROLABIUM”
przyjęty dnia 30 maja 2012 roku przez Fundację dla Uniwersytetu Jagiellońskiego
Zagadnienia Ogólne
1. Głównym organizatorem Konkursu jest Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego z siedzibą w Krakowie, przy ul. Karmelickiej 34, zwana dalej Fundacją. Patronem konkursu jest Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Jagiellońskiego.
2. Komitet Organizacyjny Konkursu powoływany jest przez Zarząd Fundacji na okres czterech lat. Komitet Organizacyjny Konkursu liczy od dwóch do pięciu osób.
3. Działalność Komitetu Organizacyjnego jest nadzorowana przez Zarząd Fundacji.
4. Celem konkursu jest propagowanie nauk ścisłych wśród uczniów szkół ponadpodstawowych.
5. Konkurs ma charakter ogólnopolski.
6. Zarząd Fundacji może udzielić przedstawicielowi innego kraju zezwolenia na rozszerzenie Konkursu na teren kraju reprezentowanego przez tego przedstawiciela na ustalonych wzajemnie zasadach, łącznie z możliwością częściowego lub całkowitego odstąpienia przez Fundację od korzyści finansowych, związanych z udzieleniem zezwolenia, wówczas kraj organizujący Konkurs zwany będzie Partnerem. Zezwolenie to jednak powinno się odbyć wyłącznie po spełnieniu przez Partnera łącznie następujących warunków:
7. Konkurs przeprowadzany jest w szkołach całej Polski na trzech poziomach:
Istnieje możliwość zmiany liczby poziomów decyzją Zarządu Fundacji.
8. Konkurs odbywa się raz do roku w marcu (w wyjątkowych sytuacjach może być przeprowadzony w kwietniu). Dokładny termin jest ustalany, co roku przez Zarząd Fundacji.
9. Środki finansowe przewidziane na organizację konkursu i nagrody pochodzą z opłat uiszczanych przez uczestników konkursu oraz od sponsorów. Opłata konkursowa za udział jednego uczestnika w konkursie wynosi 6 zł. Opłata ta może zostać zmieniona ustaleniem Zarządu Fundacji.
10. Raz w roku Zarząd Fundacji w porozumieniu z Komitetem Organizacyjnym Konkursu ustala zasady podziału opłat wnoszonych za udział w konkursie na następujące cele
11. Zadania Komitetu Organizacyjnego Konkursu:
12. W konkursie nie mogą brać udziału uczniowie będący dziećmi lub wnukami organizatorów Konkursu oraz osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych do współpracy przy organizacji konkursu.
Zasady rejestracji uczestników Konkursu
13. Uczestnictwo ucznia w konkursie powinna zgłosić szkoła, do której uczeń uczęszcza. Nie ma ograniczeń, co do liczby uczestników startujących z jednej szkoły.
14. W przypadku indywidualnego toku nauczania Ucznia może zgłosić rodzic (opiekun prawny). W takim przypadku razem ze zgłoszeniem rodzic (opiekun prawny) powinien przesłać faksem lub drogą mailową (skan) decyzje o indywidualnym toku nauki z danej placówki (w takim przypadku dana szkoła powinna wciągnąć ucznia na listę uczniów startujących z danej placówki).
15. Termin zakończenia rejestracji uczestników konkursu ustala, co roku Zarząd Fundacji.
16. Zgłoszenie uczniów następuje poprzez jednoczesne spełnienie następujących warunków:
17. W ciągu 7 dni od otrzymania przez Fundację formularza zgłoszeniowego, na stronie internetowej dotyczącej konkursu pojawi się potwierdzenie rejestracji danej szkoły. Szkoła ma obowiązek sprawdzenia tego potwierdzenia, a w przypadku rozbieżności – skontaktowania się z Fundacją i wyjaśnienia nieścisłości.
Zasady przeprowadzenia Konkursu w szkołach
18. Na dwa miesiące przed Konkursem na stronie internetowej Konkursu www.astrolabium.edu.pl pojawiają się opisy doświadczeń dla każdego poziomu wiekowego. W szczególnie uzasadnionych przypadkach na wyraźną prośbę szkoły Fundacja może przesłać jej instrukcje doświadczeń listem poleconym lub pocztą elektroniczną.
19. Zestawy dla danego poziomu zawierają opisy 5 doświadczeń wraz z dokładnymi opisami ich wykonania. Ich przeprowadzenie może być zrealizowane za pomocą materiałów i przedmiotów powszechnie uważanych za dostępne i nie wymaga dodatkowych przyrządów.
20. Uczniowie każdej grupy wiekowej mają za zadanie przeprowadzenie tych doświadczeń w dowolnym terminie przed przystąpieniem do Konkursu. Doświadczenia mogą być wykonywane indywidualnie przez każdego ucznia w domu pod dozorem osoby pełnoletniej lub grupowo w szkole podczas lekcji albo zajęć pozalekcyjnych, pod okiem nauczyciela.
21. Uczniowie mogą przystąpić do testu konkursowego nawet wówczas, gdy nie wykonali doświadczeń.
22. Na 1-2 tygodnie przed Konkursem szkoła otrzymuje przesyłkę od Fundacji. W przesyłce znajdują się: instrukcja i protokół, karty odpowiedzi oraz zapieczętowana koperta wraz z testami konkursowymi. Na zapieczętowanej kopercie znajdują się dane informujące o liczbie znajdujących się w niej zestawów. Szkoła powinna sprawdzić, czy liczba ta jest zgodna z liczbą zgłoszonych przez szkołę uczestników konkursu.
23. Szkoła powinna zapewnić bezpieczeństwo przechowywania koperty z testami w formie nienaruszonej aż do chwili oficjalnego rozpoczęcia Konkursu.
24. Podczas przeprowadzenia Konkursu powinny zostać spełnione łącznie następujące warunki:
25. Na sali powinien być obecny minimum jeden pedagog. Nie może on udzielać pomocy uczestnikom Konkursu, nie może komentować zadań, ani odpowiadać na pytania dotyczące treści zadań. Może on jedynie pomóc uczniom w wypełnieniu części identyfikacyjnej karty odpowiedzi.
26. Nauczyciel rozdaje karty odpowiedzi i objaśnia wypełnienie części identyfikacyjnej. Następnie pokazuje uczniom kopertę z zadaniami, wskazując, że jest nienaruszona. Po rozdaniu wszystkim uczniom kart z zadaniami rozpoczyna się odliczanie czasu trwania konkursu. Zakończenie tego czasu, zgodne z przewidzianym dla danej grupy wiekowej skutkuje zebraniem przez niego wszystkich kart odpowiedzi.
27. Konkurs ma formę testu, testu jednokrotnego wyboru. Do każdego zadania dołączone są cztery warianty odpowiedzi: A,B,C,D.
28. Każdy poziom, dla którego jest przygotowywany test konkursowy rządzi się swoimi ustaleniami i tak:
W każdym teście 30-40% ogólnej liczby zadań dotyczy doświadczeń przesłanych uczniom przed Konkursem, z poleceniem wykonania ich samodzielnie lub w grupach.
29. Zebrane przez nauczyciela karty odpowiedzi, wraz z pozostałymi niewykorzystanymi lub zniszczonymi kartami odpowiedzi oraz wypełnionym protokołem należy niezwłocznie umieścić w kopercie i w obecności uczniów zakleić kopertę. Należy ją wysłać jeszcze tego samego dnia (decyduje data stempla pocztowego). Wysłanie kart odpowiedzi w innym terminie będzie skutkowało nieuwzględnieniem tych kart w dalszym procesie sprawdzania testów.
30. W przypadku uzasadnionego podejrzenia niedochowania warunków rzetelnego przeprowadzenia Konkursu w szkole, wspomnianych w punktach 23-26 i 29, uczniowie mogą zostać zdyskwalifikowani lub w szkole tej może zostać przeprowadzony dodatkowy test sprawdzający. W przypadku stwierdzenia istotnych rozbieżności pomiędzy wynikami w obu testach, część lub nawet wszyscy uczniowie danej szkoły mogą zostać zdyskwalifikowani. Dyrekcja szkoły zostaje pisemnie poinformowana przez Fundację o podłożu takiej decyzji.
31. Po zakończeniu Konkursu uczniowie mogą zatrzymać karty z treścią zadań. Na kartach zostanie podany adres strony internetowej, na której począwszy od następnego dnia po Konkursie pojawią się odpowiedzi do zadań.
32. Wyniki Konkursu zostaną ogłoszone w formie skróconej na stronie internetowej Konkursu w terminie dwóch miesięcy od dnia przeprowadzenia Konkursu. Każda szkoła, która bierze udział w Konkursie otrzyma imienną listę wyników ze wskazaniem nagrodzonych uczniów.
33. Osoby, które wyróżnią się liczbą uzyskanych punktów, otrzymują nagrody.
34. Szkoły, w których procentowe uczestnictwo w Konkursie uczniów z danego poziomu będzie największe, zostaną nagrodzone dodatkowo możliwością zorganizowania na ich terenie Warsztatów Astronomicznych dla uczniów. Wszystkie kwestie organizacyjne będą rozpatrywane indywidualnie.
35. Wszystkie szkoły, których uczniowie biorą udział w Konkursie mogą ubiegać się o uczestnictwo w Warsztatach Astronomicznych wyłącznie w roku szkolnym następującym po Konkursie, w którym uczestniczyły. Warsztaty te będą przeprowadzane w Obserwatorium Astronomicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wszystkie kwestie organizacyjne będą rozpatrywane indywidualnie.
36. Odwołania dotyczące wyników muszą być zgłoszone w terminie do dwóch tygodni od daty ogłoszenia wyników Konkursu na stronie internetowej Konkursu. Odwołania, które wpłyną po tym terminie nie będą rozpatrywane. Wyniki Konkursu, w tym karty odpowiedzi, będą przechowywane w Fundacji do końca czerwca danego roku, w którym Konkurs jest przeprowadzany.
37. Zmiany w niniejszym regulaminie mogą zostać wprowadzone poprzez podjęcie uchwały przez Zebranie, w którym uczestniczą członkowie Zarządu Fundacji oraz członkowie Komitetu Organizacyjnego Konkursu, właściwi dla danej kadencji Komitetu, w obecności co najmniej 2/3 liczby członków Zarządu i co najmniej 2/3 liczby członków Komitetu Organizacyjnego Konkursu.
Przeczytaj więcej: