Partnerzy

Astro-Miejsca


URANIA

astroturystyka

100 lat IAU

IAU

Comet

Centrum Nauki Kepler

Planetarium Wenus

ERC

Centrum Nauk Przyrodniczych

Orion,serwis,astronomii,PTA

POLSA

Astronomia Nova

Astronarium

forum astronomiczne

IPCN

Portal AstroNet

Puls Kosmosu

Forum Meteorytowe

kosmosnautaNET

kosmosnautaNET

Nauka w Polsce

astropolis

astromaniak

PTMA

PTR

heweliusz

heweliusz

ESA

Astronomers Without Borders

Hubble ESA

Space.com

Space Place

Instructables

Tu pełno nauki

Konkursy

Olimpiady Astronomiczne
Olimpiada Astronomiczna przebiega w trzech etapach.
Zadania zawodów I stopnia są rozwiązywane w warunkach pracy domowej. Zadania zawodów II i III stopnia mają charakter pracy samodzielnej. Zawody finałowe odbywają się w Planetarium Śląskim. Tematyka olimpiady wiąże ze sobą astronomię, fizykę i astronomiczne aspekty geografii. Olimpiady Astronomiczne


Urania Postępy Astronomii - konkurs dla szkół


astrolabium

Organizatorem konkursu astronomicznego jest Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego a patronat nad akcją sprawuje Obserwatorium Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika będące instytutem Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Zobacz szczegóły »

astrolabium

konkurs, astronomiczny

AstroSklepy

Serwis Astro - 30 lat AstroDoświadczenia!

Astro Schopy
 Firma ScopeDome

Planeta Oczu

Astrocentrum

Wszystko o Nas

Logo SA GW, autor Jacek Patka





Forum Astronomiczne PL


BOINC

Classroom

FB

Księżyc


Data: 26-11-2024 02:41:45

faza

Słońce

Na niebie


La Lune

Mapa Nieba

Stellarium Web

TheSkyLive
Skytinel - sieć stacji bolidowych - SN15

Położenie JWST
Where is WEBB


ARTEMIS
ARTEMIS-1


Położenie ISS
The current position of the ISS
tranzyty ISS


The current position of the ISS

Misja KEPLER

ZOONIVERSE odkrywanie planet

EPUP
5282 planet

Astropogoda

Pogoda



sat24, chmury, pogoda


wyładowania atmosferyczne


III Prawo Keplera




Czytelnia


dwumiesięcznik

Urania, numery archiwalne,przedwojenne

Light Pollution

M-WiFi

gwiazdy,zmienne,poradnik,gazeta,pdf,astronomia,pomiary

vademecum, miłośnika, astronomii, dwumiesięcznik, astronomia

astronomia amatorska

Astronautilius

KTW'

kreiner, ziemia i wszechświat

poradnik, miłośnika, astronomii, książka, Tomasz, Rożek

poradnik, miłośnika, astronomii, książka, Rudż, Przemysław

atlas, nieba, książka, astronomia

atlas, księżyca, książka, astronomia

Poradnik Miłośnika Astronomii

Mądre Książki

Losowa Fotka

KONKURSU ASTRONOMICZNEGO "ASTROLABIUM"

Astronomia konkursy konkurs Logo KonkursuRok szkolny się zaczął? Chyba tak, bo to przed czytelnikami jedna z pierwszych propozycji konkursowych. Nie jest to jednak zwykły konkurs do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni. Jego zupełnie odmienna forma może wprawić niektórych w pewne zakłopotanie. Jest to jednak propozycja wspaniałej przygody z nauką. Czegoś takiego jeszcze nie ... nie było. Warto zapoznać się na początek z regułami konkursu. być może, i taka mamy nadzieję, spodoba się Wam ta propozycja. Organizatorzy przygotowali już specjalny serwis, gdzie znajdziecie te i wiele innych informacji na jego temat.

Zapisy do Konkursu Astronomicznego "Astrolabium" rozpoczęły się od 12 września 2012 roku i będą trwały do 11 stycznia 2013 roku.

A więc do dzieła!


Regulamin:

KONKURSU ASTRONOMICZNEGO „ASTROLABIUM”

przyjęty dnia 30 maja 2012 roku przez Fundację dla Uniwersytetu Jagiellońskiego

Zagadnienia Ogólne

1. Głównym organizatorem Konkursu jest Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego z siedzibą w Krakowie, przy ul. Karmelickiej 34, zwana dalej Fundacją. Patronem konkursu jest Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Jagiellońskiego.

2. Komitet Organizacyjny Konkursu powoływany jest przez Zarząd Fundacji na okres czterech lat. Komitet Organizacyjny Konkursu liczy od dwóch do pięciu osób.

3. Działalność Komitetu Organizacyjnego jest nadzorowana przez Zarząd Fundacji.

4. Celem konkursu jest propagowanie nauk ścisłych wśród uczniów szkół ponadpodstawowych.

5. Konkurs ma charakter ogólnopolski. 

6. Zarząd Fundacji może udzielić przedstawicielowi innego kraju zezwolenia na rozszerzenie Konkursu na teren kraju reprezentowanego przez tego przedstawiciela na ustalonych wzajemnie zasadach, łącznie z możliwością częściowego lub całkowitego odstąpienia przez Fundację od korzyści finansowych, związanych z udzieleniem zezwolenia, wówczas kraj organizujący Konkurs zwany będzie Partnerem. Zezwolenie to jednak powinno się odbyć wyłącznie po spełnieniu przez Partnera łącznie następujących warunków:

  • Konkurs zostanie nazwany w języku ojczystym Partnera odpowiednikiem nazwy „Astrolabium”.
  • Patronem Konkursu u Partnera będzie jednostka szkolnictwa wyższego stopnia.
  • Konkurs będzie przeprowadzany u Partnera w tym samym terminie, co w Polsce. Zmiana terminu może nastąpić wyłącznie po pisemnej akceptacji Zarządu Fundacji.
  • Zadania konkursowe u Partnera zostaną każdorazowo skonsultowane i zaakceptowane przez Komitet Organizacyjny Konkursu.

7. Konkurs przeprowadzany jest w szkołach całej Polski na trzech poziomach:

  • Klasa III Gimnazjum
  • Klasa I Liceum Ogólnokształcącego 
  • Klasa II Liceum Ogólnokształcącego 

Istnieje możliwość zmiany liczby poziomów decyzją Zarządu Fundacji.

8. Konkurs odbywa się raz do roku w marcu (w wyjątkowych sytuacjach może być przeprowadzony w kwietniu). Dokładny termin jest ustalany, co roku przez Zarząd Fundacji.

9. Środki finansowe przewidziane na organizację konkursu i nagrody pochodzą z opłat uiszczanych przez uczestników konkursu oraz od sponsorów. Opłata konkursowa za udział jednego uczestnika w konkursie wynosi 6 zł. Opłata ta może zostać zmieniona ustaleniem Zarządu Fundacji.

10. Raz w roku Zarząd Fundacji w porozumieniu z Komitetem Organizacyjnym Konkursu ustala zasady podziału opłat wnoszonych za udział w konkursie na następujące cele

  • Koszty organizacyjne ponoszone przez Komitet Organizacyjny Konkursu i Fundację (obejmujące m.in.: koszty praw autorskich i inne koszty związane z przygotowaniem i organizacją Konkursu)
  • Koszty przyznawanych przez Komitet Organizacyjny Nagród
  • Organizację Warsztatów z Astronomii dla szkół ponadpodstawowych

11. Zadania Komitetu Organizacyjnego Konkursu:

  • Merytoryczne przygotowanie testów konkursowych.
  • Merytoryczne przygotowanie kart pytań i odpowiedzi.
  • Opracowanie wyników testów.
  • Ustalenie zasad przyznawania nagród laureatom konkursu.
  • Przygotowanie materiałów dodatkowych dla nauczycieli i uczniów zamierzających wziąć udział w konkursie.
  • Przygotowanie materiałów informacyjnych zamieszczanych na stronie internetowej dotyczącej konkursu.
  • Podejmowanie w porozumieniu z Zarządem Fundacji dla Uniwersytetu Jagiellońskiego decyzji o sposobie podziału funduszy pochodzących z opłat wnoszonych za udział w konkursie.
  • Opracowanie broszur i innych wydawnictw z opisami doświadczeń i zadaniami z poprzednich edycji Konkursu.

12. W konkursie nie mogą brać udziału uczniowie będący dziećmi lub wnukami organizatorów Konkursu oraz osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych do współpracy przy organizacji konkursu.


Zasady rejestracji uczestników Konkursu


13. Uczestnictwo ucznia w konkursie powinna zgłosić szkoła, do której uczeń uczęszcza. Nie ma ograniczeń, co do liczby uczestników startujących z jednej szkoły.

14. W przypadku indywidualnego toku nauczania Ucznia może zgłosić rodzic (opiekun prawny). W takim przypadku razem ze zgłoszeniem  rodzic (opiekun prawny) powinien przesłać faksem lub drogą mailową (skan) decyzje o indywidualnym toku nauki z danej placówki (w takim przypadku dana szkoła powinna wciągnąć ucznia na listę uczniów startujących z danej placówki).

15. Termin zakończenia rejestracji uczestników konkursu ustala, co roku Zarząd Fundacji.

16.  Zgłoszenie uczniów następuje poprzez jednoczesne spełnienie następujących warunków:

  • Założenie konta Użytkownika na stronie www.astrolabium.edu.pl, otrzymanie dostępu do formularza zgłoszeniowego.
  • Rejestracja polegającą na wypełnieniu formularza zgłoszeniowego. 
  • W formularzy zgłoszeniowym należy podać aktualny adres e-mail, który będzie wykorzystywany podczas korespondencji konkursowej (newsletter, wyniki konkursu, przyznane nagrody). Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialność za niedostarczenie wyników w przypadku błędnie podanego adresu mailowego. 
  • Dokonanie opłaty, w tytule przelewu powinny znajdować się następujące informacje: nazwa szkoły, dane adresowe szkoły, kod przyznany podczas rejestracji.
  • Przekazanie kserokopii dowodu wpłaty lub kserokopii przelewu bankowego kwoty stanowiącej sumę opłat za udział w konkursie wszystkich uczniów danej szkoły.
  • Zgłoszenie powinno być przesłane przed upływem wyznaczonego terminu.

17. W ciągu 7 dni od otrzymania przez Fundację formularza zgłoszeniowego, na stronie internetowej dotyczącej konkursu pojawi się potwierdzenie rejestracji danej szkoły. Szkoła ma obowiązek sprawdzenia tego potwierdzenia, a w przypadku rozbieżności – skontaktowania się z Fundacją i wyjaśnienia nieścisłości.


Zasady przeprowadzenia Konkursu w szkołach


18. Na dwa miesiące przed Konkursem na stronie internetowej Konkursu www.astrolabium.edu.pl pojawiają się opisy doświadczeń dla każdego poziomu wiekowego. W szczególnie uzasadnionych przypadkach na wyraźną prośbę szkoły Fundacja może przesłać jej instrukcje doświadczeń listem poleconym lub pocztą elektroniczną.

19. Zestawy dla danego poziomu zawierają opisy 5 doświadczeń wraz z dokładnymi opisami ich wykonania. Ich przeprowadzenie może być zrealizowane za pomocą materiałów i przedmiotów powszechnie uważanych za dostępne i nie wymaga dodatkowych przyrządów. 

20. Uczniowie każdej grupy wiekowej mają za zadanie przeprowadzenie tych doświadczeń w dowolnym terminie przed przystąpieniem do Konkursu. Doświadczenia mogą być wykonywane indywidualnie przez każdego ucznia w domu pod dozorem osoby pełnoletniej lub grupowo w szkole podczas lekcji albo zajęć pozalekcyjnych, pod okiem nauczyciela.

21. Uczniowie mogą przystąpić do testu konkursowego nawet wówczas, gdy nie wykonali doświadczeń.

22. Na 1-2 tygodnie przed Konkursem szkoła otrzymuje przesyłkę od Fundacji. W przesyłce znajdują się: instrukcja i protokół, karty odpowiedzi oraz zapieczętowana koperta wraz z testami konkursowymi. Na zapieczętowanej kopercie znajdują się dane informujące o liczbie znajdujących się w niej zestawów. Szkoła powinna sprawdzić, czy liczba ta jest zgodna z liczbą zgłoszonych przez szkołę uczestników konkursu.

23. Szkoła powinna zapewnić bezpieczeństwo przechowywania koperty z testami w formie nienaruszonej aż do chwili oficjalnego rozpoczęcia Konkursu.

24. Podczas przeprowadzenia Konkursu powinny zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • Przydzielony osobny stolik dla każdego ucznia, a na nim papier na ewentualne notatki, długopis w kolorze czarnym lub niebieskim.
  • Obecni na sali wyłącznie uczestnicy konkursu i pedagodzy, o których mowa w pkt. 25.
  • Po otwarciu kopert z zadaniami powinna zapanować cisza, która pozwoli na efektywną i samodzielną pracę ucznia.
  • Przy wypełnianiu kart odpowiedzi nie można używać gumki, korektora ani ołówka. Skreślenia na kartach odpowiedzi lub zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi będą traktowane jako brak odpowiedzi do danego zadania. Dopuszczone jest robienie notatek na kartach z treścią zadań konkursowych.
  • Nie można korzystać z kalkulatorów, pomocy w postaci książek, gotowych notatek, telefonów komórkowych, odtwarzaczy MP3 itp

25. Na sali powinien być obecny minimum jeden pedagog. Nie może on udzielać pomocy uczestnikom Konkursu, nie może komentować zadań, ani odpowiadać na pytania dotyczące treści zadań. Może on jedynie pomóc uczniom w wypełnieniu części identyfikacyjnej karty odpowiedzi.

26. Nauczyciel rozdaje karty odpowiedzi i objaśnia wypełnienie części identyfikacyjnej. Następnie pokazuje uczniom kopertę z zadaniami, wskazując, że jest nienaruszona. Po rozdaniu wszystkim uczniom kart z zadaniami rozpoczyna się odliczanie czasu trwania konkursu. Zakończenie tego czasu, zgodne z przewidzianym dla danej grupy wiekowej skutkuje zebraniem przez niego  wszystkich kart odpowiedzi.              

27. Konkurs ma formę testu, testu jednokrotnego wyboru. Do każdego zadania dołączone są cztery  warianty odpowiedzi: A,B,C,D.

28.  Każdy poziom, dla którego jest przygotowywany test konkursowy rządzi się swoimi ustaleniami i tak:

  • W klasie III szkoły gimnazjalnej:
    1. test trwa 60 minut.
    2.  składa się z  24 zadań (8 zadań za 5 punktów, 8 zadań za 4 punkty i 8 zadań za 3 punkty). 
    3. za błędną odpowiedź lub nieudzielenie odpowiedzi, uczeń otrzymuje 0 punktów. 
    4. minimalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 0. 
    5. maksymalnie można uzyskać 96 punktów.
  • W klasie I liceum:
    1. test trwa 75 minut.
    2. składa się z 36 zadań (9 zadań za 6 punktów, 9 zadań za 5 punktów, 9 zadań za 4 punkty i 9 zadań za 3 punkty). 
    3. za błędną odpowiedź lub nieudzielenie odpowiedzi, uczeń otrzymuje 0  punktów. 
    4. minimalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 0. 
    5. maksymalnie można uzyskać 162 punkty.
  • W klasie II liceum:
    1. test trwa 75 minut.
    2. składa się z 45 zadań (9 zadań za 7 punktów, 9 zadań za 6 punktów, 9 zadań za 5 punktów, 9 zadań za 4 punkty, 9 zadań za 3 punkty). 
    3. za błędną odpowiedź lub nieudzielenie odpowiedzi, uczeń otrzymuje 0 punktów. 
    4. minimalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 0. 
    5. maksymalnie można uzyskać 225 punktów.

W każdym teście 30-40% ogólnej liczby zadań dotyczy doświadczeń przesłanych uczniom przed Konkursem, z poleceniem wykonania ich samodzielnie lub w grupach.

29. Zebrane przez nauczyciela karty odpowiedzi, wraz z pozostałymi niewykorzystanymi lub zniszczonymi kartami odpowiedzi oraz wypełnionym protokołem należy niezwłocznie umieścić w kopercie i w obecności uczniów zakleić kopertę. Należy ją wysłać jeszcze tego samego dnia (decyduje data stempla pocztowego). Wysłanie kart odpowiedzi w innym terminie będzie skutkowało nieuwzględnieniem tych kart w dalszym procesie sprawdzania testów.

30. W przypadku uzasadnionego podejrzenia niedochowania warunków rzetelnego przeprowadzenia Konkursu w szkole, wspomnianych w punktach 23-26 i 29, uczniowie mogą zostać zdyskwalifikowani lub w szkole tej może zostać przeprowadzony dodatkowy test sprawdzający. W przypadku stwierdzenia istotnych rozbieżności pomiędzy wynikami w obu testach, część lub nawet wszyscy uczniowie danej szkoły mogą zostać zdyskwalifikowani. Dyrekcja szkoły zostaje pisemnie poinformowana przez Fundację o podłożu takiej decyzji.

31. Po zakończeniu Konkursu uczniowie mogą zatrzymać karty z treścią zadań. Na kartach zostanie podany adres strony internetowej, na której począwszy od następnego dnia po Konkursie pojawią się odpowiedzi do zadań.

32. Wyniki Konkursu zostaną ogłoszone w formie skróconej na stronie internetowej Konkursu w terminie dwóch miesięcy od dnia przeprowadzenia Konkursu. Każda szkoła, która bierze udział w Konkursie otrzyma imienną listę wyników ze wskazaniem nagrodzonych uczniów.

33. Osoby, które wyróżnią się liczbą uzyskanych punktów, otrzymują nagrody.

34. Szkoły, w których procentowe uczestnictwo w Konkursie uczniów z danego poziomu będzie największe, zostaną nagrodzone dodatkowo możliwością zorganizowania na ich terenie Warsztatów Astronomicznych dla uczniów. Wszystkie kwestie organizacyjne będą rozpatrywane indywidualnie.

35. Wszystkie szkoły, których uczniowie biorą udział w Konkursie mogą ubiegać się o uczestnictwo w Warsztatach Astronomicznych wyłącznie w roku szkolnym następującym po Konkursie, w którym uczestniczyły. Warsztaty te będą przeprowadzane w Obserwatorium Astronomicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wszystkie kwestie organizacyjne będą rozpatrywane indywidualnie.

36. Odwołania dotyczące wyników muszą być zgłoszone w terminie do dwóch tygodni od daty ogłoszenia wyników Konkursu na stronie internetowej Konkursu. Odwołania, które wpłyną po tym terminie nie będą rozpatrywane. Wyniki Konkursu, w tym karty odpowiedzi, będą przechowywane w Fundacji do końca czerwca danego roku, w którym Konkurs jest przeprowadzany.

37. Zmiany w niniejszym regulaminie mogą zostać wprowadzone poprzez podjęcie uchwały przez Zebranie, w którym uczestniczą członkowie Zarządu Fundacji oraz członkowie Komitetu Organizacyjnego Konkursu, właściwi dla danej kadencji Komitetu, w obecności co najmniej 2/3 liczby członków Zarządu i co najmniej 2/3 liczby członków Komitetu Organizacyjnego Konkursu. 

Przeczytaj więcej:



Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
31,503,392 unikalne wizyty