Dzięki Ścieżkom Kopernika realizowanym przez Uniwersytet Zielonogórski rozpoczęły się pierwsze zajęcia w Liceum Ogólnokształcącym jeszcze przed ostatnim dzwonkiem w tym roku szkolnym.
Python w Liceum Ogólnokształcącym w ŻaganiuStarania o rozpoczęcie takich spotkań z naukowcami UZ trwały już od dłuższego czasu. Niestety przyjazdy młodzieży do Zielonej Góry generowałyby spore koszty, co ciągle stawiało pod znakiem zapytania realizację tego przedsięwzięcia. Z pomocą przyszli sami naukowcy przyjeżdżając do Żagania by przekazać młodzieży wiedzę przydatną do kontynuowania nauki na naszej uczelni w tym na jej nowym kierunku Inżynierii Kosmicznej.
W dniu 26 czerwca, czyli na dzień przed zakończeniem roku szkolnego, uczniowie liceum i członkowie Sekcji Astronomicznej zasiedli w ławkach szkolnej pracowni informatycznej by zaczerpnąć wiedzy o tym jak naukowiec wykorzystuje komputer w swojej pracy. Celem tego spotkania było danie sobie czasu przez wakacje by opracować wdrożenia takich zajęć do systemu pracy w szkole. Takiej wiedzy i umiejętności jakie można zdobyć w ramach tego projektu żadna szkoła nie jest w stanie dać uczniowi w typowym cyklu kształcenia. Organizowane przez Uniwersytet Zielonogórski zajęcia obejmą warsztaty z programowania w języku Python oraz cykl wykładów z astronomii i astrofizyki.
Python w Liceum Ogólnokształcącym w ŻaganiuW czwartek uczestnicy poznali założenia projektu Ścieżki Kopernika oraz zrealizowali wstęp do programowania w Pythonie. Choć młodzież w dużej części nie miała zielonego pojęcia o programowaniu w jakimkolwiek języku, to sposób prowadzenia zajęć zdecydowania wypełnił tę lukę. Czas wakacji pozwoli przemyśleć, a może nawet samemu opracować nad swoją widza w tym zakresie, by od września wziąć udział w realizacji niezwykłego projektu tworzenia aplikacji do wizualizacji orbit satelitów.
Python w Liceum Ogólnokształcącym w ŻaganiuPodstawy programowania pozwoliły opanować elementarne umiejętności w zakresie programowania. Taka umiejętność to podstawa współczesnego studiowania wszelkich nauk ścisłych oraz pracy naukowej. Warto ją rozwijać już w czasie nauki w szkole średniej, by efektywniej wykorzystać czas studiów a nawet wciągnąć się do pracy naukowej nad niezwykle ciekawymi zagadnieniami jakie czekają na zdolnych młodych adeptów fizyki, matematyki czy astronomii.
Choć pierwsze koty za płoty to przed nami jeszcze masa pracy. Początki zawsze są trudne, ale wykładowcy prowadzący zajęcia w ramach projektu są niezwykle otwarci na wszelkie potrzeby uczestników. Spotkania odbyło się niezwykle przyjaznej atmosferze. Humory na pewno porpawiał fakt, że w piątek rozpoczynały się wakacje …. na całego.
Poniżej znajdziesz wszelkie wskazówki i materiały konieczne do rozpoczęcia pracy nad zagadnieniami poruszanym w trakcie naszego spotkania. W wolnej chwili warto po nie sięgnąć i spróbować własnych sił w zaprzęganiu komputera do pracy. Od teraz praca stanie się zabawą. Można z tego czerpać wiele satysfakcji i trzeba to robić.
Po wakacjach kolejna seria spotkań.
Przeczytaj więcej:
Podstawy programowania w Pythonie