Choć słynna kostka nie jest dzisiaj tak popularna, to ma nadal swoich zagorzałych fanów. Za to furorę robią obrazy układane za jej pomocą.Raz w tygodniu w Żagańskim Pałacu Książęcym spotykają się miłośnicy astronomii by rozwijać swoje zainteresowania i pasje. A jako, że astronomia i nauki z nią związane tworzą bardzo szerokie perspektywy rozwoju zainteresowania rozwijane na spotkaniach są bardzo rozległe. Już od kilku zajęć trwa realizacja indywidualnych projektów zainicjowanych przez słuchaczy. Wśród nich są takie działania jak budowa planetarium czy konstruowanie robotów a wszystko okraszone dodatkowymi zagadnieniami z astronomii stanowiącymi kompendium wiedzy współczesnej nauki.
Sposobów uczestnictwa w naszych zajęciach jest co najmniej kilka. Jednym z nich jest podejmowanie własnych, często indywidualnych działań, w oparci o posiadane w sekcji zasoby. Tym razem jest edukacja w zakresie budowania robotów na platformie NXT2. Nasz kolega sam zaoponował zbudowanie robota, który będzie …układała Kostkę Rubika. Od kilku zajęć uczył się jak korzysta się z tej platformy. Mając do dyspozycji zestaw klocków LEGO oraz komputera zdecydował rozwiązać problem ułożenia kultowej łamigłówki znanej pod nazwą Kostka Rubika. Jak przystało na współczesne czasy młody człowiek postanowił zaprząc do pracy technologię. I choć chodzi dopiero do szóstej klasy szkoły podstawowej to roboty wciągają go coraz bardziej.
Przy okazji tworzenia robotów poznajemy również programowanie jego komputerów. W zasadzie te dwa zagadnienia w tym przypadku są ze sobą nierozerwalne. To program stanowi o „inteligencji” robota. A program reprezentuje fragment umysłu jego twórcy. Co robot może mieć wspólnego z astronomią a tym bardziej układający kostkę? Związków jest co najmniej kilka. Po pierwsze roboty wsławiły się już w badaniach astronomicznych. Dotarliśmy dzięki n im nie tylko do najdalszych planet naszego układu, ale nawet do granic oddziaływania naszej gwiazdy. Dzięki ich czujnikom i oprogramowaniu dowiedzieliśmy się rzeczy o których nie mieliśmy najmniejszego pojęcia i gdyby nie nasze roboty nigdy byśmy się tego nie dowiedzieli.
Rozwiązywanie łamigłówek, w tym układanie kostki, potrafi podnieść nasza inteligencję o 7
punktów procentowych. A do tego stanowi wspaniałą zabawę na długie miesiące podróży .... na Marsa. Gdybyś się czytelniku kiedykolwiek wybierał w taką podróż, lub na bezludną wyspę, już wiesz co ze sobą zabrać.
Pętla Marsa obliczona w programie napisanym w Python'ie z wykorzystaniem biblioteki PyEphemNiejako przy okazji kontynuujemy edukację w zakresie programowania w języku Python. Oto nasz tajemniczy wąż. Język ten jest bardzo ceniony przez naukowców w tym astronomów. dla tego języka dostępnych jest bardzo dużo modułów, które niezwykle ułatwiają tworzenia aplikacji na nasze potrzeby a jednocześnie robią je bardzo atrakcyjne. Na naszej tapecie znalazł się moduł PyEpchem stworzony i rozwijany na podstawie aplikacji z Clear Sky Institute. Z tej stajni znamy Xepchem dla platformy UNIXowej.
Możliwości tej biblioteki są ogromne. Stąd nauka jej wykorzystania wymaga czasu. Za jej pomocą możemy obliczyć efemerydy zjawisk astronomicznych i taki jest cel naszej nauki. Mamy już za sobą programowanie w Pythonie aplikacji wyznaczającej dane faz Księżyca czy wschodów i zachodów Słońca. Programowanie algorytmu obliczeń od podstaw jest żmudne a wielu wyrazów nie jesteśmy w stanie wyjaśnić. Programowanie z wykorzystaniem gotowych bibliotek jest znacznie przyjemniejsze i szybsze. Gdy do tego dołączymy moduły do reprezentacji wyników i danych efekt zaczyna być bardzo elegancki.
Język ten jest szeroko wykorzystywany w świecie nauki. Dla celów astronomicznych stworzono niezliczone moduły w tym takie, którymi możemy nawet analizować obrazy astronomiczne. Do pracy musimy tu korzystać z klawiatury i naszej wiedzy.
Stefan kontynuuję rozwijanie projektu planetarium. Obecnie zyskuje ono kolorowy wystrój. Zewnętrzna powłoka pokrywana jest kolorami. Poszczególne segmenty są malowane co po montażu da bajeczny efekt.
Przed nami przygotowanie się do projektu polowania na planetoidy – IASC. W projekcie tym zostały odkryte przez uczniów polskich szkół nowe planetoidy. Najpierw czeka nas kurs. A potem już udział w kampaniach poszukiwawczych - International Astronomical Search Collaboration (IASC).
Jeśli uda nam się zrealizować zakup kamery CCD będziemy tez mogli wziąć udział w projekcie obserwacji i badań planetoid Gaja-GOSA. Kampanie obserwacyjne trwają w zasadzie cały rok. W ramach projektu trzeba wykonać zdjęcia planetoid wskazane przez koordynatorów. Materiał ten służy do badania zmian jasności planetoid, ich orbit jak również ich kształtu. To już trochę wyższa półka, ale dla każdego znajdzie się u nas zajęcie.
W przygotowaniu jest też rejestracja tranzytu stacji ISS. Przymierzaliśmy się już do nich dwa razy, ale raz zmieniła się orbita stacji innym razem nie dopisała pogoda. Najbliższy tranzyt będzie na tle tarczy Słońca, a zjawisko będzie miało miejsce 2 marca 2016r. trzymamy kciuki za pogodę i orbitę.
Przeczytaj więcej: