Turlte to ciekawa alternatywa dla Pytona, ale suma summarum sprowadza się do tego samego - języka programowania.Coraz częściej czujemy potrzebę pełnego wykorzystania niespożytych możliwości naszego komputera. I skoro tylu ludzi na świecie to robi to dlaczego nie my? Nic nie stoi na przeszkodzie. Wystarczy tylko zacząć. A jako, że początki bywają trudne, to warto zacząć to prostych spraw. Dlatego z przyjemnością prezentujemy czytelnikom grafikę żółwia. W szkołach podstawowych część dobrych nauczycieli praktykowało wprowadzenie uczni do języka
LOGO. My idziemy jeszcze dalej.
Kompilatory LOGO są jedynie w wersji komercyjnej. A ich ograniczenia w zakresie programowania i rozwiązywania problemów mogą być dla nas dość ograniczone. Dlatego warto sięgnąć po narzędzia bez takich ograniczeń. Przykładem jest coraz popularniejszy język programowania
Python, którego my też jesteśmy orędownikami.
W podstawowej wersji języka wbudowane jest narzędzie
Turtle. To nic innego jak właśnie grafika żółwia w bardzo praktycznym wydaniu. A jeśli jeszcze do tego wykorzystamy wspaniałego
Linuxa naszym oczom otworzą się kolejne i kolejne drzwi możliwości.
Kolejne wcielenie KturtleNarządzie to pozwala napisać program w języku Python, który jest zbiorem instrukcji dla „Żółwia“, który będzie idąc po ekranie naszego komputera zostawiał ślad swojego marszu.
Jak korzystać z tego Żółwia? W naszym programie pisanym w języku Python wystarczy zaimportować moduł Turtle (
import turtle). W drugiej kolejności definiujemy ekran na którym pokaże się rysunek tworzony przez maszerującego żółwia (
sc = turtle.Screen() - nie jest to jednak konieczne w nowszych implementacjach). Po zdefiniowaniu naszego żółwia (
t=turtle.Turtle()), nadaniu mu nazwy, umieszczamy dla niego instrukcje jak ma krążyć po naszym ekranie. Poniżej przykładowy program rysujący domek.
import turtle
sc = turtle.Screen(); t=turtle.Turtle()
t.forward(150)
t.left(90)
t.fd(100)
t.left(90)
t.fd(150)
t.left(90)
t.fd(100)
t.left(180)
t.fd(100)
t.right(45)
t.fd(106.66)
t.right(90)
t.fd(106.66)
Aby zobaczyć możliwości jakie drzemią w naszym żółwiu warto skorzystać z aplikacji
KTutle, będącej na wyposażeniu każdego Linuxa, w tym najnowszego
Mint’a (
Linux Mint stał się standardowym wyposażeniem komputerów Sekcji Astronomicznej). Możemy w niej pobrać przykładowe programy dużo bardziej złożone niż te pisane przez nas na początku tej drogi. Np. Trójkąt Sierpińskiego. A to dopiero początek.
Taki początek warto włączyć w edukację młodych ludzi. Da to im możliwość zobaczenia ciekawych efektów swojej pracy. Ale przede wszystkim pozwoli się nauczyć programowania. Programowanie pozwala na efektywne rozwiązywanie problemów obliczeniowych, które tylko my jesteśmy w stanie poprawnie zrozumieć. A naukę można i warto zacząć w każdym wieku.
Gdy okrzepniemy warto sięgnąć po kolejne rozwiązania jakie daje nam Python. Więcej dowiesz się czytelniku na zajęciach Sekcji Astronomicznej w każdą sobotę o 17:00.
Przeczytaj więcej: