Rysowanie kwiatka za pomocą programu napisanego na zajęciach SekcjiZajęcia Sekcji Astronomicznej ruszyły na dobre. W ich trakcie szukamy odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Jak sprawdzić jaki jest nasz Wszechświat? Jednym z narzędzi jest oczywiście obserwacja, ale ostateczna weryfikacja tego co widzimy jest ... tak, tak, jest matematyka. Ta straszna matematyka. A może da się ją jakoś okiełznać i polubić? Znajdujemy na to swoje metody a przy okazji nieźle się bawimy.
Nauka rozwija się nadal niezwykle dynamicznie. Tego co dzisiaj wiedzą naukowcy, co odkrywają, często przeciętny człowiek nie jest w stanie zrozumieć, bo opisująca je matematyka jest niezwykle zaawansowana. Trudno nadążyć za czołówką. A może jest to możliwe? Warto spróbować. Jeden z dość nowych działów matematyki, topologia (
Link) umożliwiła sprawdzenie kształtu Wszechświata. Swego rodzaju eksperyment myślowy z lecąca rakieta na sznurku daje szansę na ustalenie z czym mamy do czynienia.
Jednym z naszych sprawdzonych sposobów poznawania tajników matematyki jest po prostu programowanie. Naszym sprawdzonym przyjacielem jest Python. Tym razem ruszamy zaprzyjaźnić się z Żółwiem - Turtle, który jest jednym z wielu modułów Pythona. Swoją składnia przypomina nieco znany język Logo. Ale jego możliwości są zdecydowanie większe. Naukę programowania i przygodę z matematyką zaczynamy od rysowania. To wspaniała zabawa. Na początek zaczniemy od zmian w gotowym programie rysowania rożnych rozet i kwiatków. Zmiana liczb da nam rożne efekty. A przepisanie prostego programu nie nastręczy trudności.
Oto przykłady programów z naszych zajęć:
import turtle as t
def kwiatek():
for x in range(36):
t.forward(100) # odległość w pikselach
t.left(110) # kąt w stopniach
t.reset() # kasowanie wszelkich ustawień
t.clear() # wyczyszczenie ekranu z poprzedniego rysunku
t.speed(0) # maksymalne przyspieszenie żółwika
kwiatek()
oraz kolejny:
import turtle as t
def kwiatek():
for x in range(36):
t.forward(100) # odległość w pikselach
t.left(110) # kąt w stopniach
t.reset() # kasowanie wszelkich ustawień
t.clear() # wyczyszczenie ekranu z poprzedniego rysunku
t.speed(0) # maksymalne przyspieszenie żółwika
for x in range(6):
kwiatek()
t.left(60)
zmienienie odpowiednich liczb poprowadzi nas do ciekawych eksperymentów. A na kolejnych spotkaniach kolejne doświadczenia.
Przeczytaj więcej: