Olimpiada Astronomiczna przebiega w trzech etapach.
Zadania zawodów I stopnia są rozwiązywane w warunkach pracy domowej.
Zadania zawodów II i III stopnia mają charakter pracy samodzielnej.
Zawody finałowe odbywają się w Planetarium Śląskim.
Tematyka olimpiady wiąże ze sobą astronomię, fizykę i astronomiczne aspekty geografii.
Organizatorem konkursu astronomicznego jest Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego a patronat nad akcją sprawuje Obserwatorium Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika będące instytutem Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zobacz szczegóły »
Efektywna metoda nauki matematyki"Konfucjusz mawiał "Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż – zapamiętam. Pozwól wziąć udział, a… wzbudzisz we mnie pragnienie."
Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych przeprowadzili i przeanalizowali ponad 100 eksperymentów i badań, które potwierdzają, tą starą jak świat obserwację (zob. "Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology", J. Dunlosky, K. Rawson, E. Marsh, M. Nathan, D. Willingham, Psychological Science in the Public Interest, 2013). Najskuteczniejszymi metodami nauki matematyki na każdym poziomie zaawansowania, są samodzielne próby rozwiązywania różnego rodzaju problemów i zadań, można powiedzieć "wzięcie udziału" w procesie rozwiązywania, a także praktyczne testowanie swojej wiedzy i umiejętności. W sprawdzaniu wyników obliczeń matematycznych przydatne okażą się kalkulatory matematyczne dostępne na stronie internetowej Kalkulatory matematyczne O wysokiej skuteczności testowania wiedzy w praktyce, w porównaniu z innymi metodami nauki, przesądza m.in. fakt, iż uczeń lub student otrzymuje obiektywną informację zwrotną, ile materiału już zdołał opanować, a co pozostaje jeszcze do powtórzenia i doszlifowania. Jest to szczególnie ważne, gdy weźmiemy pod uwagę, znany w psychologii, efekt Krugera-Dunninga polegający na tym, że osoby niewykwalifikowane w danej dziedzinie wiedzy mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności w tej dziedzinie. Prowadzi to najczęściej do zbyt wysokiego oceniania poziomu swojej wiedzy i zbyt wczesnego przerywania procesu nauki. Co najważniejsze, dzięki praktycznemu testowaniu swojej wiedzy, braki w opanowaniu materiału ujawniane są jeszcze przed przystąpieniem do formalnego sprawdzianu, lub egzaminu w szkole, czy też na uczelni. Jest to niezmiernie istotne, gdyż niska ocena uzyskana w szkole lub na uczelni zazwyczaj wpływa negatywnie na motywację do dalszej nauki. W efekcie obniża to ogólny poziom opanowania materiału zarówno w perspektywie krótko jak i długofalowej.