Olimpiada Astronomiczna przebiega w trzech etapach.
Zadania zawodów I stopnia są rozwiązywane w warunkach pracy domowej.
Zadania zawodów II i III stopnia mają charakter pracy samodzielnej.
Zawody finałowe odbywają się w Planetarium Śląskim.
Tematyka olimpiady wiąże ze sobą astronomię, fizykę i astronomiczne aspekty geografii.
Organizatorem konkursu astronomicznego jest Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego a patronat nad akcją sprawuje Obserwatorium Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika będące instytutem Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zobacz szczegóły »
OpisZdjeciaJak może brzmieć przestrzeń? NASA sztuka pomysłów, jak przekształcać kosmiczne widoki w dźwięki. Jedno z takich rozwiązań zaproponowali podczas hackathonu studenci Politechniki Warszawskiej - informuje uczelnia. Hackathon NASA International Space Apps Challenge odbył się w Stalowej Woli 7-8 października 2023 r. O projekcie przygotowanym w ramach tego wydarzenia przez studentów PW pisze uczelnia w swoim komunikacie prasowym.
Dzięki tzw. sonifikacji NASA umożliwia odbiorcom, również osobom niewidomym i niedowidzącym, „słuchanie” obrazów astronomicznych uzyskanych dzięki teleskopowi Hubble’a czy Obserwatorium Rentgenowskiemu Chandra i poznawanie ich zawartości.
W ciągu ostatnich kilku lat agencja przekształcała na nuty i dźwięki dwuwymiarowe dane astronomiczne. Zaawansowane narzędzia pozwalają już na wytwarzanie obrazów 3D i to właśnie ich sonifikacją zajęli się podczas hackathonu NASA International Space Apps Challenge reprezentanci PW.
W ramach zadania „Immersed in the sounds of space” Maciej Leszek i Piotr Wojciechowski – studenci inżynierii internetu rzeczy, Jakub Budrewicz – absolwent informatyki, a obecnie student elektroniki (wszyscy z Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych PW), wraz z Michałem Oręziakiem z Wojskowej Akademii Technicznej zaprojektowali metodę tworzenia sonifikacji zbiorów danych kosmicznych 3D, która pomoże odbiorcom lepiej je zrozumieć i docenić ich piękno.
"Nasze rozwiązanie opiera się głównie na emocjach wywoływanych przez dźwięki. Stworzyliśmy aplikację AstroSonix, która umożliwia użytkownikowi, również osobom z niepełnosprawnościami, doświadczyć sonifikacji obrazów wykonanych przez teleskopy kosmiczne, naziemne oraz satelity" – wyjaśnia cytowany na stronie PW Maciej Leszek.
Do analizy emocji towarzyszących wizualizacji studenci wykorzystali duże modele językowe. Za pomocą specjalnie tworzonych heurystyk - czytamy w komunikacie uczelni - dokonywana jest parametryzacja obrazu i konwersja na parametry ścieżek dźwiękowych. Łącząc dane z obu podejść aplikacja generuje ścieżkę dźwiękową, korzystając z otwartych modeli machine learning. Dzięki temu każdy może bezpłatnie stworzyć sonifikację, korzystając ze swojego telefonu czy laptopa.
Drużyna JeansMasters zajęła szóste miejsce, rywalizując z 71 zespołami. – Presja czasu była czymś, czego wcześniej nie doświadczyłem. W ciągu 30-godzinnego hackathonu spaliśmy tylko 30 minut – opowiada Maciej Leszek.
Rozwiązanie mogłyby również wykorzystywać planetaria, muzea czy galerie sztuki, aby uatrakcyjnić gościom ich wizytę.
Challenge: Immersed in the Sounds of Space | NASA Space Apps Challenge
"Dzięki interaktywnemu połączeniu obrazu oraz dźwięku odwiedzający mieliby możliwość spróbowania nowego połączenia zmysłów wzroku oraz słuchu, dzięki czemu ich odczucia powinny być pełniejsze, wywoływać dodatkowe emocje" – mówi Maciej Leszek.