Fotograficzne
materiały barwne, jakie spotykamy na naszym
rynku w sklepach fotooptycznych, jak ORWOCOLOR
czy ORWOCHROM,są to materiały wielowarstwowe,
bazujące na subtraktywnej syntezie barw. Synteza subtraktywna barw jest to wytwarzanie wrażenia barwy przez
przepuszczanie światła białego przez jeden
lub kilka
filtrów świetlnych, z których każdy pochłania selektywnie część widma.
Barwa światła przepuszczonego powstaje wskutek odejmowania (subtrakcji) części
składowych widma od światła białego. Najczęściej stosowane są tu filtry o trzech barwach podstawowych syntezy
subtraktywnej: żółty — pochłaniający światło niebieskie, purpurowy —
pochłaniający światło zielone i niebieskozielony — pochłaniający światło czerwone.
Wspomnianym wyżej filtrom odpowiadają barwnikowe obrazy cząstkowe, powstające
w poszczególnych warstwach emulsji błony barwnej w procesie jej wywoływania.
Typowe dla naszego rynku materiały barwne firmy ORWO mają trzy warstwy
światłoczułe. W każdej z nich rejestruje się jeden z trzech obrazów cząstkowych
fotografowanego przedmiotu i tworzy się przez wywołanie obraz barwny o jednej spośród trzech barw podstawowych:
żółty, purpurowy lub niebieskozielony. Jeżeli przez wywołaną błonę
przepuścimy światło białe, to poszczególne obrazy cząstkowe będą działać na nie
jak filtry barwne, pochłaniające
część jego widma. Wskutek tego światło
nabierze odpowiedniego zabarwienia, przy czym zabarwienie to powstaje jako efekt odejmowania (subtrakcji)
części widma pochłanianej przez barwnik, z którego jest utworzony obraz cząstkowy. Uzyskana barwa światła będzie odpowiadała barwie
obrazu cząstkowego, a równocześnie będzie dopełniającą w stosunku do
barwy światła pochłoniętego przez ten obraz. Każda z trzech warstw wywołanej
błony barwnej zatrzymuje inną część widma, nadając zarazem inne zabarwienie
przepuszczanemu przez siebie światłu. Z tych trzech obrazów monochromatycznych,
z których każdy jest w innym kolorze, wskutek ich zmieszania
się ze sobą powstaje obraz wielobarwny.
Warstwa rejestrująca obrazy w błonie
barwnej składa się z trzech warstw światłoczułych oraz z wielu warstw
pośrednich i pomocniczych. Wszystkie one są
bardzo cienkie, a łączna ich grubość nie przekracza 20 urn (0,02 mm).
Jeden z możliwych układów tych warstw
przedstawiono na rys. III zamieszczonym na wkładce barwnej. W opisie naszym omawiamy jedynie te
zjawiska, które odgrywają podstawową rolę
przy tworzeniu się obrazu barwnego na błonie fotograficznej. Pomijamy,
przykładowo, tworzenie się w odpowiednich warstwach błony
specjalnych masek barwnych, których zadaniem jest poprawienie nasycenia i jakości
odtwarzania barw na pozytywach uzyskiwanych
w drodze kopiowania z negatywu. Szczegółowe rozpatrywanie tych
zagadnień zajęłoby nam bowiem zbyt dużo miejsca. Dlatego też w schemacie budowy
typowej błony barwnej, przedstawionym na
rys. III, pominięto wiele warstw pomocniczych
emulsji, wśród nich również i te, w których tworzą się maski barwne (w rzeczywistości łączna liczba warstw
światłoczułych nowoczesnych materiałów barwnych wraz z warstwami
pomocniczymi może dojść do kilkunastu).
Przesuwając
się w głąb warstw emulsyjnych błony od strony padania promieni świetlnych w
aparacie fotograficznym będziemy napotykali kolejno na
opisane poniżej warstwy (ich numeracja pokrywa się z numeracją
warstw na rys. III).
1.
Warstwa ochronna pokrywająca od zewnątrz warstwy światłoczułe.
2.
Warstwa emulsji światłoczułej uczulonej jedynie na światło niebieskie.
Zawiera ona komponent barwnika żółtego i w niej właśnie powstaje
obraz cząstkowy o barwie żółtej.
3.
Warstwa zawierająca w sobie żółty filtr odcinający promieniom
niebieskim drogę do dalszych warstw emulsji.
4.
Warstwa emulsji uczulonej na światło zielone (emulsja o
uczuleniu ortochromatycznym). Zawiera ona komponent barwnika purpurowego,
w niej więc powstaje obraz cząstkowy o barwie purpurowej.
5. Warstwa emulsji
uczulonej na światło czerwone (emulsja o
uczuleniu panchromatycznym). Zawiera ona komponent barwnika zielononiebieskiego, tak więc w niej powstaje
obraz cząstkowy o barwie niebieskozielonej.
6.
Żelatynowa warstwa przeciwodblaskowa, zawierająca zawiesinę srebra
koloidalnego. Ma ona za zadanie pochłanianie promieni świetlnych,
które przedostały się przez omówione wyżej trzy warstwy emulsji.
7. Przezroczyste podłoże błony.
Na założoną do aparatu
fotograficznego błonę pada barwny obraz
fotografowanego przedmiotu, rzutowany przez obiektyw aparatu. W jaki sposób zostaje on w tej błonie zarejestrowany?
W tym celu, jak już wspomniano,
obraz ten jest rozkładany na trzy podstawowe barwy, a następnie każdy z trzech obrazów
cząstkowych zostaje zarejestrowany w odrębnej, przeznaczonej tylko dla niego
warstwie emulsji. W pierwszej ze światłoczułych warstw, oznaczonej numerem 2,
czułej jedynie na promieniowanie niebieskie, rejestrują się tylko fragmenty
obrazu o tej właśnie barwie. Dla dwu pozostałych barw przeznaczone są dwie
dalsze warstwy emulsji, oznaczone numerami 4 i 5. Ponieważ każda emulsja
bazująca na światłoczułych związkach srebra jest
z natury swojej czuła przede wszystkim na promieniowanie
niebieskie i nie sposób jej tego uczulenia pozbawić, te dwie dalsze warstwy
oprócz promieniowania zielonego (warstwa nr 4) i czerwonego (warstwa nr 5) mogą
też zarejestrować promienie niebieskie. A przecież cząstkowy obraz złożony z
promieniowania niebieskiego powinien zostać zarejestrowany jedynie i wyłącznie
w górnej, przeznaczonej dla niego warstwie emulsji. W tym właśnie celu pod
pierwszą warstwą emulsji jest
umieszczony żółty filtr (warstwa nr 3), który zatrzymuje promieniowanie
niebieskie i nie dopuszcza go do dalszych
warstw, przepuszcza natomiast swobodnie zarówno promienie zielone, jak i
czerwone.
Promienie zielone
tworzą obraz, który zostaje zarejestrowany w warstwie emulsji o uczuleniu
ortochromatycznym, oznaczonej numerem 4. Ulegają one przy tym stosunkowo
silnemu rozproszeniu w kolejnych warstwach
emulsji, tak że w zasadzie nie przedostają się już dalej. Natomiast
mniej podatne na rozproszenie promienie czerwone bez przeszkód docierają do
ostatniej warstwy emulsji, oznaczonej numerem 5, o uczuleniu panchromatycznym.
W niej to zostaje zarejestrowany obraz
cząstkowy złożony z promieni czerwonych. Schemat wyjaśniający w jaki
sposób promienie światła o różnych barwach są rejestrowane w odpowiednich
warstwach emulsji błony przedstawiono na
rys. IV zamieszczonym na wkładce barwnej.
Emulsja
w poszczególnych warstwach błony barwnej składa się nie
tylko z substancji światłoczułych, lecz zawiera także komponenty barwników, w każdej
warstwie inne. Komponenty te to związki chemiczne, które w procesie wywoływania
łączą się z produktami utleniania
substancji wywołującej i tworzą nierozpuszczalne barwniki. Z tych
barwników zbudowane są obrazy cząstkowe,
powstające w poszczególnych warstwach emulsji. I tak, pierwsza warstwa
emulsji, uczulona na światło niebieskie, oznaczona numerem 2, zawiera komponent
barwnika żółtego. Warstwa następna (nr 4), uczulona na światło zielone, zawiera komponent barwnika purpurowego. Ostatnia warstwa
emulsji (nr 5), uczulona na światło czerwone, zawiera komponent barwnika
niebieskozielonego. Po wywołaniu błony barwnej kolejność i zabarwienie
cząstkowych obrazów będą takie, jak przedstawiono na rys.
III po stronie prawej. W trakcie wywoływania zostają usunięte z błony filtr
żółty (warstwa nr 3) i warstwa przeciwodblaskowa (nr 6).
Barwa
każdego z obrazów cząstkowych jest barwą
dopełniającą do koloru promieni
świetlnych, na jaki była uczulona warstwa, w której powstał ten obraz
(warto tu może przypomnieć, że przez barwy wzajemnie dopełniające należy
rozumieć takie dwie barwy świateł, które po
zmieszaniu wytwarzają wrażenie barwy białej). Na błonie po jej wywołaniu powstaje więc barwny obraz negatywowy. Oznacza
to, że barwy tego obrazu będą barwami dopełniającymi w stosunku do
rzeczywistych barw fotografowanego przedmiotu. W celu uzyskania pozytywu, który
byłby w swoich kolorach w przybliżeniu
wierny wyglądowi fotografowanych przedmiotów, należy skopiować negatywy
na barwnym papierze fotograficznym lub błonie
pozytywowej w celu uzyskania diapozytywu.
Zapamiętaj:
- Spotykane na naszym rynku błony do fotografii
barwnej są to materiały wielowarstwowe bazujące na subtraktywnej syntezie barwnej.
- Pełny
obraz barwny powstaje tu przez zmieszanie ze sobą promieni świetlnych przepuszczanych przez każdy z trzech obrazów cząstkowych. Te różnie zabarwione promienie
światła są wynikiem pochłaniania określonej
części widma światła białego przez barwniki tworzące poszczególne obrazy
cząstkowe.