Partnerzy

Astro-Miejsca


URANIA

astroturystyka

100 lat IAU

IAU

Comet

Centrum Nauki Kepler

Planetarium Wenus

ERC

Centrum Nauk Przyrodniczych

Orion,serwis,astronomii,PTA

POLSA

Astronomia Nova

Astronarium

forum astronomiczne

IPCN

Portal AstroNet

Puls Kosmosu

Forum Meteorytowe

kosmosnautaNET

kosmosnautaNET

Nauka w Polsce

astropolis

astromaniak

PTMA

PTR

heweliusz

heweliusz

ESA

Astronomers Without Borders

Hubble ESA

Space.com

Space Place

Instructables

Tu pełno nauki

Konkursy

Olimpiady Astronomiczne
Olimpiada Astronomiczna przebiega w trzech etapach.
Zadania zawodów I stopnia są rozwiązywane w warunkach pracy domowej. Zadania zawodów II i III stopnia mają charakter pracy samodzielnej. Zawody finałowe odbywają się w Planetarium Śląskim. Tematyka olimpiady wiąże ze sobą astronomię, fizykę i astronomiczne aspekty geografii. Olimpiady Astronomiczne


Urania Postępy Astronomii - konkurs dla szkół


astrolabium

Organizatorem konkursu astronomicznego jest Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego a patronat nad akcją sprawuje Obserwatorium Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika będące instytutem Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Zobacz szczegóły »

astrolabium

konkurs, astronomiczny

AstroSklepy

Serwis Astro - 30 lat AstroDoświadczenia!

Astro Schopy
 Firma ScopeDome

Planeta Oczu

Astrocentrum

MEADE LS6 - regulacja przekładni

slowaKluczowe Przekładnia MEADE horyzontalna: 1-oś wokół której waha sie mechanizm napędu ślimakowego, 2-miejsce naniesienia oliwy smarującej zawieszenie silnika i ślimaka 3-sprężyna dociskająca mechanizm ślimaka. Białe strzałki wskazują kierunki przemieszczenia się mechanizmówTeleskop MEADE LS6 jest zaawansowanym mechanicznie i elektronicznie teleskopem. Szkielet montażu i wszelkie wsporniki wykonane z aluminiowych odlewów są lekkie i solidne. Całość wykonana precyzyjnie nie wymaga specjalnych czynności obsługowych, ale po jednym sezonie mogą pojawić się niepokojące objawy luzów w przekładni horyzontalnej. Uniemożliwia to prowadzenie skutecznej obserwacji i może prowadzić do uszkodzeń napędu. Zabiegi obsługowe nie są skomplikowane, ale warto zawczasu do nich się przygotować.

W pierwszej kolejności należy zdemontować obudowę mechanizmów. Po odkręceniu śrub imbusowych zdejmujemy części obudowy. W pierwszej kolejność część obudowy z włącznikiem, aby go zdemontować do końca trzeba odłączyć wtyczkę przewodów od płyty z elektroniką. Dopiero po tym możemy demontować resztę obudowy, a jest to konieczne by dostać się do przekładni napędu w pionie.

Problem z pojawiającym się luzem związany jest z brakiem smarowania w miejscu 2. Sprężyna 3 dociskająca odpowiednio ślimak do koła zębatego (ślimacznicy) nie jest w stanie pokonać oporów powstałych między korpusem a zawieszeniem silnika. Wszystko co trzeba wykonać to nasmarować powierzchnię w miejscu 2. Nieznacznie luzujemy śruby 1, a następnie wkrapiamy olej w miejsce 3. Dokręcamy śruby. Zwracamy uwagę na wyregulowanie siły dokręcenia, by nie zablokować mechanizmu zawieszenia silnika. Wkręć śrubę 1 do oporu z wyczuciem i poluzuj ja o 30 stopni w lewo. Powstały luz jest wystarczający, by sprężyna 3 skutecznie regulowała przekładnię.

Montujemy elementy obudowy pamiętając o kolejności i wyczuciu, by nie uszkodzić portów na ramieniu montażu. Niestety założenie pokrywy z włącznikiem wymaga użycia nieco siły, bo jest ona blokowana o gniazdo pilota sterującego.

Od tej pory mamy spokój na kolejny sezon.

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
31,993,733 unikalne wizyty