Partnerzy

Astro-Miejsca


URANIA

astroturystyka

100 lat IAU

IAU

Comet

Centrum Nauki Kepler

Planetarium Wenus

ERC

Centrum Nauk Przyrodniczych

Orion,serwis,astronomii,PTA

POLSA

Astronomia Nova

Astronarium

forum astronomiczne

IPCN

Portal AstroNet

Puls Kosmosu

Forum Meteorytowe

kosmosnautaNET

kosmosnautaNET

Nauka w Polsce

astropolis

astromaniak

PTMA

PTR

heweliusz

heweliusz

ESA

Astronomers Without Borders

Hubble ESA

Space.com

Space Place

Instructables

Tu pełno nauki

Konkursy

Olimpiady Astronomiczne
Olimpiada Astronomiczna przebiega w trzech etapach.
Zadania zawodów I stopnia są rozwiązywane w warunkach pracy domowej. Zadania zawodów II i III stopnia mają charakter pracy samodzielnej. Zawody finałowe odbywają się w Planetarium Śląskim. Tematyka olimpiady wiąże ze sobą astronomię, fizykę i astronomiczne aspekty geografii. Olimpiady Astronomiczne


Urania Postępy Astronomii - konkurs dla szkół


astrolabium

Organizatorem konkursu astronomicznego jest Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego a patronat nad akcją sprawuje Obserwatorium Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika będące instytutem Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Zobacz szczegóły »

astrolabium

konkurs, astronomiczny

AstroSklepy

Serwis Astro - 30 lat AstroDoświadczenia!

Astro Schopy
 Firma ScopeDome

Planeta Oczu

Astrocentrum

Kostka do gry

Często gdy gram w takie gry planszowe kostka w czasie rzutu spada na podłogę i nie wiadomo gdzie jest albo rzut trzeba powtarzać albo jeszcze gorzej .... potrzebna jest nowa kostka.

Dlatego proponuje zbudować własną kostkę-elektroniczna na bazie Arduino.

Platforma ta to głównie programowanie więc na początek program:
#include <SevenSeg.h>
long randNumber;
SevenSeg disp(11,7,3,5,6,10,2); //podłaczenie pinów 7-segmentowego do Arduino od prawego górnego rogu
const int numOfDigits=1;        //liczba cyfr możlwiych do wyświetlenia
int digitPins[numOfDigits]={12};//numer pinu sterującego 7-led


void setup(){

disp.setDigitPins(numOfDigits,digitPins);//ustawienie funkcji do sterowania wyświetlaczem
   randomSeed(analogRead(0));   //odczytanie stanu na pinie 0
   randNumber = random(1, 7);   //wylosowanie liczby z przedziału 1-6

}

void loop(){

disp.write(randNumber);
}

Należy pamiętać, że ta kostka 7-segmentowa jest ze wspólną anodą. Ponieważ korzystamy ze specjalnej biblioteki do sterowania wyświetlaczem trzeba w przypadku użycia wyświetlacza ze wspólną dokonać korekty programu. Zmienna digitPins jest tablicą posiadającą piny do których podłączone są wspólne anody. Standardowo biblioteka wspiera wyświetlacze ze wspólną anodą, jednak istnieje możliwość użycia wyświetlacza ze wspólną katodą (w funkcji setup należy dodać linijkę disp.setCommonCathode() ).

Trzeba go wgrać do Arduino.
Aby tego dokonać potrzebujemy jeszcze biblioteki SevenSeg.h. Pobierz i dołącz ją do swojego IDE. Teraz program da się skompilować i załadować do płytki.

Przyszedł czas na schemat połączeń. Całość montujemy na płytce stykowej.

Kostka do gry Schemat połączeń elektronicznej kostki do gry na bazie Arduino UNO3 oraz wyświetlacza 7-segmentowego

Plik schematu dla aplikacji Fritzing Link

Działanie

Po podłączeniu zasilania Arduino dokonuje losowania cyfry od 1 do 6 i wyświetla ją na wyświetlaczu 7-segmentowym. Aby dokonać kolejnego losowania naciskamy przycisk reset na Arduino.

Przeczytaj więcej:

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
31,935,921 unikalne wizyty