10-12-2016
Kalendarz astronomiczny, 2016

Do druku - PDF

W tym roku:1,488,485

Witamy w Gwiezdne Wrota Odkryj Wszechświat dla Siebie
Grudzień 2016Ligh PollutionSekcja AstronomicznaUrania P.A.

Nie świeć .... nie śmieć
Urania Postępy Astronomii

Zachęcamy wszystkich naszych czytelników do prenumeraty lub zakupu zeszytów czasopisma astronomicznego

Urania Postępy Astronomii
Pismo obchodzi w tym roku 90 urodziny

Wszelkich informacji o prenumeracie i zakupie numerów archiwalnych Postępów Astronomii i Uranii-PA udzielamy pod adresem pocztowym:

urania@pta.edu.pl URania PA nr 6-2011
adres pocztowy:
Centrum Astronomii UMK
ul. Gagarina 11, 87r11;100 Toruń
tel/fax 0-56 611 30 14 / 611 30 08
adres elektroniczny (e-mail):
urania@pta.edu.pl
wpłaty na konto:
Polskie Towarzystwo Astronomiczne
Bank Millennium S.A. o/Toruń
Nr 44 1160 2202 0000 0000 5530 5241

Strona Prenumeraty Uranii PA
Nad Rosją znowu niebo rozjaśnił bolid
Niebo za oknem bolid,meteor,Czelabińsk Meteor nad Syberią - Rosja - w dniu 6 grudnia 2016r. rozjaśnił niebo wieczorne. Zjawisko zostało zarejestrowane przez liczne kamery w samochodach i monitorujące. Było też wielu świadków naocznych.We wtorkowy wieczór (6.12.2016r.) niebo nad Syberią pojaśniało za sprawą bolidu, czyli bardzo jasnego meteoru. Widzieli go mieszkańcy okolic miejscowości Sajanogorsk w Federacji Rosyjskiej w Republice Chakasji. Bolid zalśnił o godzinie 18.37 czasu lokalnego.
Ciemna materia może być bardziej gładko rozmieszczona niż oczekiwano
esoDokładne badania dużego obszaru na niebie, sfotografowanego przez VST, ujawniły intrygujący rezultat

slowaKluczowe Dark matter map of KiDS survey region (region G12)
This map of dark matter in the Universe was obtained from data from the KiDS survey, using the VLT Survey Telescope at ESO?s Paranal Observatory in Chile. It reveals an expansive web of dense (light) and empty (dark) regions. This image is one out of five patches of the sky observed by KiDS. Here the invisible dark matter is seen rendered in pink, covering an area of sky around 420 times the size of the full moon. This image reconstruction was made by analysing the light collected from over three million distant galaxies more than 6 billion light-years away. The observed galaxy images were warped by the gravitational pull of dark matter as the light travelled through the Universe.
Some small dark regions, with sharp boundaries, appear in this image. They are the locations of bright stars and other nearby objects that get in the way of the observations of more distant galaxies and are hence masked out in these maps as no weak-lensing signal can be measured in these areas.
Źródło: Kilo-Degree Survey Collaboration/H. Hildebrandt & B. Giblin/ESO
Analizy nowego, olbrzymiego przeglądu galaktyk, wykonanego przy pomocy teleskopu VST w Chile, sugerują, że ciemna materia może być mniej gęsta i bardziej równomiernie rozmieszczona w przestrzeni kosmicznej, niż do tej pory przypuszczano. Międzynarodowy zespół użył danych z przeglądu Kilo Degree Survey (KiDS) do zbadania, w jaki sposób światło od około 15 milionów odległych galaktyk jest zaburzane przez grawitacyjny wpływ materii w wielkich skalach we Wszechświecie. Wyniki są niezgodne z wcześniejszymi rezultatami z satelity Planck.
Mars Helicopter Scout dla łazika Mars 2020?
Sondy slowaKluczowe Schemat budowy Mars Helicopter / Credits - NASAMniej więcej rok temu pojawiły się informacje o możliwym wyposażeniu pojazdu marsjańskiego Mars 2020 w latające urządzenie o nazwie Mars Helicopter Scout. W założeniu MHS jest niewielkim autonomicznym śmigłowcem o przeciwbieżnych śmigłach. Masa całego urządzenia wynosiłaby około 1 kg.
Międzynarodowa Unia Astronomiczna zaaprobowała oficjalnie nazwy 227 gwiazd
Astronomia Ursa Major,wielka niedźwiedzica,IAU Wielka Niedźwiedzica (Ursa Major) - skan jednej z kolorowych kart konstelacji opublikowanych w Anglii w 1824 roku przez Samuela Leigha. Źródło: IAU. Organizacja skupiająca zawodowych astronomów z całego świata postanowiła sformalizować nazewnictwo gwiazd i oficjalnie usystematyzować nazwy stosowane dla wielu z nich od stuleci. Nowy katalog nazw obejmuje 227 gwiazd.
Pierwsze oznaki dziwnej kwantowej własności pustej przestrzeni?
esoObserwacje gwiazdy neutronowej przy pomocy VLT mogą potwierdzić 80-letnie przewidywania na temat próżni

ESO,RX J1856.5-3754 The polarisation of light emitted by a neutron star
This artist?s view shows how the light coming from the surface of a strongly magnetic neutron star (left) becomes linearly polarised as it travels through the vacuum of space close to the star on its way to the observer on Earth (right). The polarisation of the observed light in the extremely strong magnetic field suggests that the empty space around the neutron star is subject to a quantum effect known as vacuum birefringence, a prediction of quantum electrodynamics (QED). This effect was predicted in the 1930s but has not been observed before.
The magnetic and electric field directions of the light rays are shown by the red and blue lines. Model simulations by Roberto Taverna (University of Padua, Italy) and Denis Gonzalez Caniulef (UCL/MSSL, UK) show how these align along a preferred direction as the light passes through the region around the neutron star. As they become aligned the light becomes polarised, and this polarisation can be detected by sensitive instruments on Earth.
Źródło: ESO/L. Calçada
Przy pomocy należącego do ESO teleskopu VLT astronomowie zbadali światło emitowane przez niesamowicie gęstą i namagnesowaną gwiazdę neutronową i być może znaleźli pierwsze obserwacyjne wskazówki na temat dziwnego efektu kwantowego, przewidzianego po raz pierwszy w latach 30. ubiegłego wieku. Polaryzacja obserwowanego światła sugeruje, że pusta przestrzeń wokół gwiazdy neutronowej podlega efektowi kwantowemu znanemu jako dwójłomność próżni.
Bliskie przeloty 2016 WT i 2016 WW
Bliskie przeloty 2016 WT3 (21.11.2016) i 2016 WW (25.11.2016)

NEO,planetoidy Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyW mijającym tygodniu doszło do dwóch przelotów meteoroidów blisko Ziemi. Obiekty otrzymały oznaczenia 2016 WT3 i 2016 WW.

Moment przelotu 2016 WT3 nastąpił 21 listopada, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 13:53 CET. Minimalny dystans pomiędzy planetoidą a Ziemią wyniósł około 365 tysięcy kilometrów, czyli 0,95 średniej odległości do Księżyca. Średnicę 2016 WT3 wyznaczono na około 7 metrów.
Wieczór Keplera
Sekcja Astronomiczna slowaKluczowe Wieczór KEplera 19 listopada 2016r.
Pan Stefan opowiada o swoim projekcie Planetarium Keplera.
Tradycyjnie listopad Sekcja Astronomiczna poświęca pamięci wielkiego astronoma Johannesa Keplera, który w latach 1628-1630 mieszkał wraz z rodziną w Żaganiu. 19 listopada br. miłośnicy astronomii przygotowali dla mieszkańców miasta ''Wieczór Keplera'', będący spotkaniem poświęconym astronomii, historii i najnowszym odkryciom naukowym.
Virgo I: najsłabsza karłowata galaktyka satelitarna Drogi Mlecznej
Astronomia Virgo I Położenie Virgo I w gwiazdozbiorze Panny (po lewej). Prawy panel przedstawia mapę gęstości gwiazd Virgo I na obszarze 0.1 x 0.1 stopni w oparciu o gwiazdy znajdujące się wewnątrz zielonej strefy na wykresie kolor-jasność na rysunku poniżej. Zakres: niebieski -> biały -> żółty -> czerwony wskazuje rosnącą gęstość. Źródło: Tohoku University/NAOJOdkryto ekstremalnie słabą galaktykę karłowatą o nazwie Virgo I, która znajduje się w kierunku gwiazdozbioru Panny.

Międzynarodowy zespół kierowany przez badaczy z Tohoku University odkrył ekstremalnie słabą galaktykę karłowatą, będącą galaktyką satelitarną Drogi Mlecznej. Odkrycie stanowi element trwającego przeglądu Subaru Strategic Survey, do którego wykorzystywana jest kamera Hyper Suprime-Cam. Galaktyka satelitarna o nazwie Virgo I znajduje się w kierunku gwiazdozbioru Panny. Przy jasności absolutnej wynoszącej -0.8 magnitudo w zakresie optycznym może to być najsłabsza dotąd odkryta galaktyka satelitarna. Jej odkrycie wskazuje na obecność dużej liczby jeszcze nieodkrytych galaktyk karłowatych w halo Drogi Mlecznej i umożliwia nam wgląd w formowanie galaktyk poprzez hierarchiczne gromadzenie ciemnej materii.
Bliski przelot 2016 WT (17.11.2016)
Niebo za oknem Bliski przelot 2016 WT Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidySiedemnastego listopada doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2016 WT obok Ziemi. Minimalny dystans wyniósł około 142 tysiące kilometrów.

Moment przelotu 2016 WT nastąpił 17 listopada, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 07:53 CET. Minimalny dystans pomiędzy planetoidą a Ziemią wyniósł około 142 tysiące kilometrów, czyli 0,50 średniej odległości do Księżyca.
Sonda Dawn przekazuje nowe obrazy powierzchni Ceres
Sondy Ceres,Dawn Zdjęcie przedstawiające obszar leżący w pobliżu Krateru Occator wykonane przez sondę Dawn w październiku (NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA)Należąca do NASA sonda kosmiczna Dawn, orbitująca wokół planety karłowatej Ceres, przesłała zdjęcie wykonane 16 października, przedstawiające intrygujący obszar Krateru Occatora.

Sonda kosmiczna Dawn znajdowała się wówczas na swojej piątej orbicie naukowej, umożliwiającej wykonanie zdjęcia wspomnianego krateru z wysokości około 1480 kilometrów, przy nieco innym oświetleniu niż miało to miejsce w przypadku poprzednich orbit. Dzięki temu instrumenty pojazdu mogły zarejestrować w szczegółach dużą liczbę niezwykle wyrazistych kraterów uderzeniowych na powierzchni Ceres, a także niezwykle ciekawego obszaru, znajdującego się wewnątrz szerokiego na 92 kilometry i głębokiego na 4 kilometry Krateru Occator. Co interesujące – krater ten nosi znamiona aktywności geologicznej, która musiała mieć miejsce stosunkowo niedawno.
Stolica: ponad 100 kosmicznych eksponatów na wystawie Gateway to Space
Wydarzenia MIR,wystawa,Warszawa Model stacji MIR na wystawie. Źródło PAP-Nauka w PolsceModuł stacji kosmicznej MIR, modele rakiet, skafandry astronautów, asteroidy i kamienie księżycowe - to niektóre z ponad stu kosmicznych eksponatów, które będzie można obejrzeć od soboty 19 listopada w Warszawie na wystawie GATEWAY TO SPACE.
Zaobserwowano nieznaną supergromadę galaktyk ukrytą za Drogą Mleczną
Astronomia VSC Obraz pokazuje rozmieszczenie galaktyk w Supegromadzie w Żaglu (elipsa oznaczona jako VSC) oraz w jej otoczeniu. Kolory wskazują zakres odległości do galaktyk od 500 mln do miliarda lat św. (żółty – bliżej niż supergromada, zielony – w odległości supergromady, czerwony – dalej niż supergromada). Drugą elipsą (SC) oznaczono położenie znanej już wcześniej Supergromady Shapleya. Źródło: Thomas Jarrett (UCT), opracowanie na podstawie 2MASS Photometric Redshift catalogue (Bilicki et al. 2014), nowej publikacji (Kraan-Korteweg et al. 2016) oraz All-Sky Milky Way Panorama (Mellinger 2009). Nieznaną do tej pory supergromadę galaktyk w gwiazdozbiorze Żagla, częściowo ukrytą na niebie za Drogą Mleczną, odkrył międzynarodowy zespół astronomów z udziałem polskiego naukowca. O wynikach badań poinformowały Uniwersytet w Kapsztadzie (RPA) i Uniwersytet w Lejdzie (Holandia).
Johannes Kepler - 386 rocznica
Astronomowie Johannes Kepler Johannes Kepler
Johannes Kepler (ur. 27 grudnia 1571 w Weil der Stadt, zm. 15 listopada 1630 w Ratyzbonie) – niemiecki matematyk, astronom i astrolog, jedna z czołowych postaci rewolucji naukowej w XVII wieku. Najbardziej znany jest z nazwanych jego nazwiskiem praw ruchu planet, skodyfikowanych przez późniejszych astronomów na podstawie jego prac Astronomia nova, Harmonices Mundi i Epitome astronomiae Copernicanae. Prawa te wykorzystano do potwierdzenia słuszności teorii grawitacji Izaaka Newtona.
386 lat temu zmarł Johannes Kepler. Postać niezwykle ważna dla świata astronomii, ale i nie tylko. Był on biegłym w tak wielu dziedzinach nauki i życia, że mało kto był mu w stanie dorównać w historii naszej cywilizacji. Zmieniając oblicze astronomii wprowadził całkowicie nowe narzędzia badawcze. Sam stanął na granicy między astrologią i astronomią – taka jaka znamy ja dzisiaj. Kepler ważny jest szczególnie dla nas, gdyż to w naszym mieście miał znaleźć schronienie przed prześladowaniami religijnymi czasów Wojny Trzydziestoletniej. I tak zaczęła się jego historia na naszej Żagańskiej ziemi.
W Szczecinie zaproponowano budowę obserwatorium astronomicznego
Wydarzenia slowaKluczowe Mapka przedstawia lokalizację Szczecińskiego obserwatorium astronomicznego. Źródło: Astrolab - http://astrolab.szczecin.plPomysł na budowę w Szczecinie obserwatorium astronomicznego i planetarium, mających służyć celom edukacyjnym, zaprezentowano podczas konferencji dla nauczycieli, która odbyła się w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Australijski radioteleskop rozpoczyna poszukiwania pozaziemskich cywilizacji
Astronomia Parkes 64-metrowy radioteleskop w Obserwatorium Parkes. Fot. Shaun Amy/CSIRO We wtorek w Australii rozpoczął się nasłuch kosmosu w poszukiwaniu pozaziemskich cywilizacji. Do tego celu zostanie wykorzystany radioteleskop w Obserwatorium Parkes – poinformowała australijska agencja naukowa CSIRO.
Axcic a kosmiczne żagle NASA
RobotyNowy robot do operacji oka

Axsis Watch what you’re doing. Axsis / Cambridge Consultants. New ScientistNiewielki chirurgiczny robot pozwala znacznie zwiększyć precyzję zabiegu usunięcia zaćmy - informuje „New Scientist”.
Rzeźbienie układów słonecznych
esoInstrument SPHERE od ESO ukazuje dyski protoplanetarne kształtowane przez nowo narodzone planety

slowaKluczowe Protoplanetary discs observed with SPHERE
These three planetary discs have been observed with the SPHERE instrument, mounted on ESO’s Very Large Telescope. The observations were made in order to shed light on the enigmatic evolution of fledgling planetary systems.
The central parts of the images appear dark because SPHERE blocks out the light from the brilliant central stars to reveal the much fainter structures surrounding them.
Źródło: ESO
Nowe, ostre obserwacje pokazały ciekawe struktury w dyskach, w których formują się planety wokół młodych gwiazd. Instrument SPHERE, zamontowany na należącym do ESO teleskopie VLT, uczynił możliwymi obserwacje złożonej dynamiki młodych układów słonecznych – w tym jednego z nich rozwijającego się „na żywo”. Trzy zespoły astronomów opublikowały niedawno wyniki pokazujące imponującą zdolność SPHERE do sprawdzania sposobu, w jaki planety „rzeźbią” dyski, z których powstają – uwidaczniając złożoność środowiska, w których formowane są nowe światy.
Bliski przelot 2016 VB1 (07.11.2016)
Astronomia planetoida,NEO Siódmego listopada nastąpił bliski przelot planetoidy 2016 VB1 koło ZiemiSiódmego listopada nastąpił bliski przelot planetoidy 2016 VB1 koło Ziemi. Minimalny dystans do naszej planety wyniósł ok. 269 tysięcy kilometrów.
Lemur pomoże w sprzątaniu kosmosu
Sondy Lemur Symulacja pracy Lemura, który przybliża się do nieczynnego satelity. Źródło: Karol Seweryn Lemur - robotyczne ramię budowane przez polskich naukowców - niczym perfekcyjna ręka może wyłapywać z kosmosu duże kosmiczne śmieci, np. nieczynne satelity. W przyszłości może przydać się do serwisowania ISS, satelitów telekomunikacyjnych czy budowy laboratoriów orbitalnych.
Curiosity także znajduje meteoryty!
Sondy Curiosity,meteoryt Mały meteoryt z października - jasne ślady pochodzą od lasera Curiosity / Credits - NASA/JPL-Caltech/LANL/CNES/IRAP/LPGNantes/CNRS/IAS/MSSSMisja marsjańskiego łazika Curiosity trwa i do tej pory pojazd dostarczył wiele informacji na temat przeszłości geologicznej Marsa. Jednak łazik ma możliwości badania nie tylko samej Czerwonej Planety, bowiem napotyka także na meteoryty, które spadły na powierzchnię Marsa. Niektóre z nich są naprawdę duże.
Czy PSR 0636 ma diamentową planetę?
Astronomia slowaKluczowe Wizja artystyczna pulsara / Credits - MPGObserwacje pulsara PSR 0636 sugerują, że wokół tego ciała kosmicznego krąży po bardzo ciasnej orbicie masywny obiekt, który prawdopodobnie jest planetą.

Ludzkość zna już obecnie ponad 3500 potwierdzonych egzoplanet oraz kilka tysięcy potencjalnych kandydatów czekających na weryfikację. Prawie wszystkie te planety pozasłoneczne krążą wokół „normalnych” gwiazd, czyli obiektów wewnątrz których wciąż zachodzi pewien rodzaj fuzji termojądrowej. Znacznie mniej znamy planet orbitujących wokół bardziej „egzotycznych” obiektów, np. pulsarów.
Filary zniszczenia
esoKolorowa Mgławica Carina rozdmuchana przez pobliskie jasne gwiazdy

Pillars of destruction,ESO Pillars of destruction
These composite image shows several pillars within the Carina Nebula which were observed and studied with the MUSE instrument, mounted on ESO’s Very Large Telescope. The massive stars within the star formation region slowly destroy the pillars of dust and gas from which they are born.
Źródło:ESO/A. McLeod
Uzyskano nowe, spektakularne obserwacje olbrzymich, podobnych do kolumn, struktur w Mgławicy Carina. Użyto do tego celu instrumentu MUSE, na należącym do ESO teleskopie VLT. Poszczególne kolumny zostały przeanalizowane przez międzynarodowy zespół naukowców i wydają się być filarami zniszczenia – w przeciwieństwie do nazwy Filarów Stworzenia z Mgławicy Orzeł, które mają podobną naturę.
Bliski przelot 2016 VA (02.11.2016)
Niebo za oknem 2016 VA (02.11.2016) Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidy Drugiego listopada nastąpi bliski przelot planetoidy 2016 VA. Minimalny dystans do Ziemi wyniesie ok. 96 tysięcy kilometrów.
Halo wokół odległych kwazarów
esoTeleskop VLT niespodziewanie wykrył olbrzymie halo wokół odległych kwazarów

ESO Bright halos around distant quasars
This mosaic shows 18 of the 19 quasars observed by an international team of astronomers, led by the ETH Zurich, Switzerland. Each observed quasar is surrounded by a bright gaseous halo. It is the first time that a survey of quasars shows such bright halos around all of the observed quasars.
The discovery was made using the MUSE instrument at ESO’s Very Large Telescope.
Źródło:ESO/Borisova et al.
Międzynarodowy zespół naukowców odkrył świecące obłoki gazu otaczające odległe kwazary. Nowy przegląd wykonany przy pomocy instrumentu MUSE na teleskopie VLT wskazuje, że halo wokół kwazarów są znacznie powszechniejsze niż sądzono. Na dodatek własności halo nie są zgodne z obecnie akceptowanymi teoriami na temat powstawania galaktyk we wczesnym Wszechświecie.
Start studenckiego satelity PW-Sat2 planowany na koniec 2017 roku
Sondy PWSAT-2 Wizualizacja PW-Sat2 na orbicie. Autor: Marcin ŚwietlikStart satelity PW-Sat2, skonstruowanego przez studentów Politechniki Warszawskiej, planowany jest na koniec 2017 roku. Satelita w przestrzeń kosmiczną ma wyruszyć z bazy Vandenberg w Stanach Zjednoczonych. Będzie to drugi satelita studentów PW, który znajdzie się w kosmosie.
New Horizons zakończyła przesyłanie danych z przelotu w pobliżu Plutona
Sondy New Horizons Sonda New Horizons nad Plutonem z anteną skierowaną ku Słońcu i Ziemi / Credits - grafika NASASonda New Horizons zakończyła w tym tygodniu przesyłanie danych naukowych zebranych w trakcie zeszłorocznego przelotu w pobliżu Plutona.

Po przebyciu ponad 5 miliardów kilometrów (5 godzin 8 minut świetlnych), ostatnie zdjęcie układu Pluton-Charon wykonane za pomocą kamery Ralph/LEISA dotarło do centrum kontroli misji w Johns Hopkins Applied Physics Laboratory (APL) w Laurel w stanie Maryland o godzinie 5.48 25 października br. Zdjęcie odebrane zostało za pomocą stacji DSN (Deep Space Network) w Canberra w Australii. Były to ostatnie dane z ponad 50 gigabajtów danych przesyłanych na Ziemię w ciągu ostatnich 15 miesięcy.
Geometria trąbki
AstronomiaGeometria trąbki może być istotna dla wczesnej ewolucji Wszechświata

Geometria trąbki Mrówki poruszające się po torach na powierzchni o ujemnej krzywiźnie (hiperboloidy). Źródło: FUW, K. TurzyńskiOpisując gwałtowne „pęcznienie” Wszechświata tuż po Wielkim Wybuchu być może powinniśmy uwzględnić efekty podobne do tych, które powodują rozchodzenie się ścieżek mrówek podróżujących po powierzchni trąbki - przekonują naukowcy z Polski i z Francji.
Pod morzami enceladusa
Astronomia slowaKluczowe OpisZdjeciaMamy coraz więcej dowodów, że na lodowym księżycu Saturna znajdują się aktywne kominy hydrotermalne, dzięki czemu ten obiekt kosmiczny staje się jednym z głównych celów do poszukiwania życia poza Ziemią
Znaleziono nieźle zdeformowane jądro całkiem lekkiego pierwiastka
Nauka slowaKluczowe Jądra atomowe pierwiastków nie zawsze są kuliste, jak na górnym rysunku. Przy większej liczbie protonów i neutronów jądro może być w różnym stopniu wydłużone lub skrócone wzdłuż jednej, dwóch, a nawet trzech osi. Ten ostatni przypadek, pokazany w prawym dolnym rogu, jest nazywany superdeformacją trójosiową. Źródło: IFJ PAN Jądro atomu wcale nie musi kształtem przypominać kuli. Dotąd wydawało się jednak, że nieźle zdeformowane bywają tylko jądra ciężkich pierwiastków. Tymczasem fizycy m.in. z Polski pokazali, że do skomplikowanych deformacji jąder atomowych dochodzi także w pierwiastkach tak lekkich jak wapń.
Co się stało z lądownikiem Schiaparelli?
Sondy Schiaparelli Obrazy przesłane z MRO / Credits – NASA/JPL-Caltech/MSSSDotarcie do Marsa, a szczególnie lądowanie na jego powierzchni od zawsze stanowiło niemałe wyzwanie. Nawet najwięksi niejednokrotnie musieli oddać wyższość Marsowi nad ich ambicje lądowania na Czerwonej Planecie. I choć latamy w kosmos niejedną dekadę, to każdy start a przede wszystkim lądowania stoją i stać będą jakie największe wyzwania w kosmonautyce. Nie inaczej jest i tym razem, gdy początkowy etap misji EXOMARS zakończył się niepowodzeniem w części lądowania na czerwonych pustyniach Marsa.
Bliski przelot 2016 UD (18.10.2016)
Niebo za oknem 2016 UD Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyOsiemnastego października nastąpił bliski przelot planetoidy 2016 UD. Minimalny dystans do Ziemi wyniósł ok. 73 tysiące kilometrów.

Moment przelotu 2016 UD nastąpił 18 października, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 01:32 CEST. Minimalny dystans pomiędzy tą planetoidą a Ziemią wyniósł około 73 tysięcy kilometrów, czyli 0,19 średniej odległości do Księżyca.
Misja ExoMars: stan lądownika marsjańskiego - wciąż niepewny
Sondy EXOMARS Lądownik oddzielający się od TGO. Fot. PAP/EPA/ ESA/ATGWciąż nie jest znany stan lądownika Schiaparelli, który w środę wieczorem miał osiąść na Marsie. Dobrze miewa się za to sonda TGO (Trace Gas Orbiter), która weszła na orbitę Marsa.

Polidor, Daniel, Judyta, Maria, Andrzej, Julia, Switun, Unierad, Unirad