17-01-2017
            1
30 31

Dziś:375

Witamy w Gwiezdne Wrota Odkryj Wszechświat dla Siebie
Styczeń 2017Ligh PollutionSekcja AstronomicznaUrania P.A.

Nie świeć .... nie śmieć
Urania Postępy Astronomii

Zachęcamy wszystkich naszych czytelników do prenumeraty lub zakupu zeszytów czasopisma astronomicznego

Urania Postępy Astronomii
Pismo obchodzi w tym roku 90 urodziny

Wszelkich informacji o prenumeracie i zakupie numerów archiwalnych Postępów Astronomii i Uranii-PA udzielamy pod adresem pocztowym:

urania@pta.edu.pl URania PA nr 6-2011
Bank Millennium S.A. o/Toruń
Nr 44 1160 2202 0000 0000 5530 5241

Strona Prenumeraty Uranii PA
Złączenie dwóch gwiazd w 2021 lub 2022 roku
Astronomia slowaKluczowe Wizja artystyczna układu kontaktowego (w tym przypadku VFTS 352) / Credits - ESO/L. CalçadaDwie gwiazdy w układzie KIC 9832227 zbliżają się ku nieuchronnemu złączeniu, które nastąpi w 2021 ? 2022 roku. Być może to zjawisko będzie widoczne gołym okiem.

W odległości około 1800 lat świetlnych od Układu Słonecznego, w gwiazdozbiorze Łabędzia, znajduje się układ KIC 9832227. Jest to układ dwóch gwiazd, krążących bardzo blisko siebie i coraz szybciej wokół wspólnego środka masy. Jest to tzw. "układ kontaktowy". Aktualnie okres obiegu gwiazd wynosi nieco mniej od 11 godzin.
MRO obserwuje Ziemię i Księżyca
Sondy MRO,Mars,Ziemia,Księżyc,NASA Ziemia i Księżyc obserwowane przez instrument HiRISE / Credits - NASA/JPL-Caltech/Univ. of ArizonaJak wygląda Ziemia z Marsa? Sonda Mars Reconnaissance Orbiter wykonała pod koniec listopada 2016 zdjęcia naszej planety i Księżyca przy użyciu teleskopu HiRISE.

Sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) krąży dookoła Czerwonej Planety od 10 marca 2006 roku. MRO został wyposażony w układ optyczny o aperturze 0,5 m. Ten instrument nosi nazwę High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE). Choć jest to pięć razy mniej od średnicy lustra słynnego kosmicznego teleskopu Hubble, HiRISE jest największym układem optycznym, jaki kiedykolwiek został wysłany poza bezpośrednie otoczenie Ziemi*. Rozdzielczość HiRISE sięga około 0,3 m z orbity o wysokości około 300 km.
Pierwszy bliski przelot w 2017 roku
Astronomia 2017-ag13 Moment największego zbliżenia 2017 AG13 do Ziemi nastąpi 9 stycznia o godzinie 13:49 CET. Źródło NASADziewiątego stycznia dojdzie do bliskiego przelotu planetoidy 2017 AG13 obok Ziemi. To pierwszy wykryty bliski przelot w nowym roku.

Moment największego zbliżenia 2017 AG13 do Ziemi nastąpi 9 stycznia o godzinie 13:49 CET. W momencie tego zbliżenia 2017 AG13 znajdzie się w odległości około 207 tysięcy kilometrów. Odpowiada to około 0,54 średniego dystansu do Księżyca.
VLT będzie szukać planet w układzie Alfa Centauri
eso ESO,Alfa Centauri,VLT The Very Large Telescope and the star system Alpha Centauri
The foreground of this image shows ESO?s Very Large Telescope (VLT) at the Paranal Observatory in Chile. The rich stellar backdrop to the picture includes the bright star Alpha Centauri, the closest stellar system to Earth. In late 2016 ESO signed an agreement with the Breakthrough Initiatives to adapt the VLT instrumentation to conduct a search for planets in the Alpha Centauri system. Such planets could be the targets for an eventual launch of miniature space probes by the Breakthrough Starshot Initiative.
Źródło:Y. Beletsky (LCO)/ESO
ESO podpisało porozumienie z Breakthrough Initiatives

ESO podpisało umowę z Breakthrough Initiatives dotyczącą zaadaptowania instrumentarium teleskopu VLT w Chile do prowadzenia poszukiwać planet w pobliskim systemie gwiazdowym Alfa Centauri. Tego typu planety mogą być celami dla potencjalnego wystrzelenia miniaturowych sond kosmicznych przez Breakthrough Starshot.
W piątek trzynastego - Noc Biologów w ponad 20 ośrodkach
Wydarzenia slowaKluczowe OpisZdjeciaPiątek, 13 stycznia, będzie prawdziwym świętem miłośników biologii. Ponad 20 ośrodków akademickich w kraju przygotowuje wtedy moc atrakcji z okazji Nocy Biologów. Ciekawostek na temat roślin, zwierząt czy innych organizmów na pewno nie zabraknie!
Pierwszą supernową w roku 2017 odkryli Polacy
Astronomia Supernowa SN 2017A Supernowa SN 2017A odkryta przez Polaków. Fot. Grzegorz Duszanowicz i Michał Żołnowski / SLOAN. Odkryta przez dwóch polskich miłośników astronomii supernowa - oznaczona AT 2017A - jest pierwszym obiektem tego typu odkrytym w roku 2017. Informację o jej znalezieniu podała Grupa Robocza ds. Supernowych działająca w ramach Międzynarodowej Unii Astronomicznej.
Gliese 710 leci w kierunku Układu Słonecznego
Astronomia Gliese 710,Oort,obłok,asteroidy,komety Naukowcy z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu obliczyli, że za niecałe 1,36 miliona lat w pobliżu Układu Słonecznego przeleci gwiazda Gliese 710. O zbliżeniu naukowcy wiedzieli już od jakiegoś czasu, jednak nowe obliczenia wskazują, że gwiazda przeleci znacznie bliżej niż nam się wydawało.Naukowcy obliczyli, że za niecałe 1,36 miliona lat w pobliżu Układu Słonecznego przeleci gwiazda Gliese 710.

Ukryte tajemnice obłoków Oriona
esoTeleskop VISTA ukazał najbardziej szczegółowy widok obłoku molekularnego Orion A w bliskiej podczerwieni

VISTA,Orion,A,ESO The Orion A molecular cloud from VISTA
This image from the VISTA infrared survey telescope at ESO?s Paranal Observatory in northern Chile is part of the largest infrared high-resolution mosaic of Orion ever created. It covers the Orion A molecular cloud, the nearest known massive star factory, lying about 1350 light-years from Earth, and reveals many young stars and other objects normally buried deep inside the dusty clouds.
Źródło: ESO/VISION survey
Nowe, spektakularne zdjęcie jest jedną z największych składanek fotografii obłoku molekularnego Orion A, najbliższej znanej, masywnej fabryki gwiazd, położonej około 1450 lat świetlnych od Ziemi. Zostało wykonane przy pomocy teleskopu VISTA do przeglądów w podczerwieni w Obserwatorium Paranal w północnym Chile. Zdjęcie ukazuje wiele młodych gwiazd i innych obiektów zwykle schowanych głęboko we wnętrzach pyłowych obłoków.
Biały puch bez tajemnic
Nauka śnieg,płatki śniegu Fotografia płatków śniegu a raczej kłaczków sniegu z płatkówCzy istnieją dwa identyczne płatki śniegu? Czym jest śnieg i jak powstaje? Ile waży metr sześcienny białego puchu? - wyjaśnia w rozmowie z PAP prof. Szymon P. Malinowski z Zakładu Fizyki Atmosfery Uniwersytetu Warszawskiego.
Betelgeza rotuje szybciej niż oczekiwan
AstronomiaBetelgeza rotuje szybciej niż oczekiwano ? mogła pożreć swego towarzysza 100 000 lat temu

slowaKluczowe Fotografia Betelgezy z widoczną fala uderzeniową wytworzoną wiejącym z niej wiatrem gwiazdowymAstronom J. Craig Wheeler z University of Texas wraz z grupą studentów odkrył dowody na to, że Betelgeza mogła być przez większość czasu elementem układu podwójnego.

Astronom J. Craig Wheeler z University of Texas w Austin uważa, że Betelgeza, jasna czerwona gwiazda tworząca jedno z ramion Oriona, mogła mieć o wiele ciekawszą przeszłość niż nam się wydawało. Współpracując z międzynarodową grupą studentów Wheeler odkrył dowody na to, że czerwony nadolbrzym mógł przez większą część życia być elementem układu podwójnego, jednak stosunkowo niedawno pochłonął swojego gwiezdnego towarzysza. Wyniki badań opublikowano w periodyku Monthly Notices of the Royal Astronomical Sciety.
Łazik Opportunity świętuje Nowy Rok zmierzając do dawnego wąwozu
Sondy Opportunity ,2017,Mars Łazik Opportunity sfotografował przepiękny wir pyłowy na dnie krateru Endeavour tuż za śladami swoich kół wiodącymi od Knudsen Ridge gdzie poszukiwał minerałów zmienionych przez wodę w zamierzchłej przeszłości. Źródło: NASA/JPL/Cornell/Ken Kremer/kenkremer.comFenomenalny łazik marsjański Opportunity świętuje Boże Narodzenie i Nowy Rok podążając niestrudzenie w kierunku wąwozu wyrzeźbionego przez płynącą nim wodę w krawędzi rozległego krateru Endeavour.
Wykryto anomalie w odczytach podczas testów James Webb Space Telescope
Astronomia sprzęt Teleskop JWST,Hubble,NASA Teleskop JWST w czasie testów / Źródło: NASAInżynierowie pracujący przy teleskopie James Webb Space Telescope ujawnili, że podczas testów wibracyjnych przyrządy wskazały "nietypowe odczyty".

W oświadczeniu z 16 grudnia na oficjalnej stronie projektu nowego, kosmicznego teleskopu amerykańska agencja kosmiczna NASA poinformowała o anomaliach oraz o trwających pracach nad poznaniem przyczyny nietypowych wskazań akcelerometrów. Dokładne oględziny testowanego sprzętu nie ukazały żadnych zniszczeń ani uszkodzeń struktury. 23 grudnia NASA wydała drugie oświadczenie, potwierdzając że do żadnego uszkodzenia teleskopu nie doszło.
Na UMK szukają ciemnej materii
Astronomia Na UMK szukają ciemnej materii Eksperymenty przy optycznym zegarze atomowym w Krajowym Laboratorium FAMO. Fot. Andrzej Romański / UMK.Fizycy z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (UMK) w Toruniu przeprowadzili laboratoryjne poszukiwania ciemnej materii. Po raz pierwszy do tego celu wykorzystano w sposób eksperymentalny optyczne zegary atomowe. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie ?Nature Astronomy?.
Curiosity obserwuje zmianę składu skał
Sondy MSL,Mars,Curiosity,MSL Zdjęcie skał badanych przez MSL w trakcie Sol 1555 / Credits - NASA/JPL-Caltech/MSSSBadając coraz wyższe partie Mt Sharp, łazik Curiosity obserwuje zmieniający się skład okolicznych skał. Daje to pewne wskazówki co do dawnego marsjańskiego klimatu.

Łazik Mars Science Laboratory (MSL) ?Curiosity? przebywa na powierzchni Marsa od 6 sierpnia 2012 roku. Eksploruje on wnętrze krateru Gale, w którym niegdyś przynajmniej okresowo znajdowała się woda w stanie ciekłym. Po 4,5 roku badań, aktualnie MSL wspina się po wzgórzach centralnego wzniesienia tego krateru ? góry o oficjalnej nazwie Aeolis Mons, nieoficjalnie nazywanej także Mt Sharp.
Ledowanie Żagańskich miłośników astronomii
Sekcja Astronomiczna choinka Choinka z projektu zajęć z elektroniki Sekcji Astronomicznej w ŻaganiuTo nie chochlik drukarski. I choć nastrój świąt wszystkim się udzielił, to nie o kolędowanie tu chodzi, ale o magię światła choinki, która co roku oczarowuje każdego z nas. W sekcji astronomów nie tylko astronomią samą żyją. W tym miejscu spotyka się wiedza z bardzo wielu dziedzin, w tym i z elektroniki. I tradycyjnie już w okresie przed świętami część zajęć poświęcone jest praktycznemu wykorzystaniu elektroniki w życiu i nauce.
445 lat temu urodzil sie Johannes Kepler
Astronomowie Johannes Kepler,pomnik,Żagań Pomnik Johannesa Keplera w Żaganiu na ul. Warszawskiej postawiony w 2009 roku - Międzynarodowym Roku AstronomiiJohannes Kepler (ur. 27 grudnia 1571 w Weil der Stadt) niemiecki matematyk, astronom i astrolog, jedna z czołowych postaci rewolucji naukowej w XVII wieku. Najbardziej znany jest z nazwanych jego nazwiskiem praw ruchu planet, skodyfikowanych przez późniejszych astronomów na podstawie jego prac Astronomia nova, Harmonices Mundi i Epitome astronomiae Copernicanae. Prawa te wykorzystano do potwierdzenia słuszności teorii grawitacji Izaaka Newtona.

Takie informacje przeczytamy na wielu stronach w sieci i niejednej książce poświęconej w jakiejś części historii astronomii. Jest jednak w Polsce jedno jedyne miasto w całości oddane Keplerowi od zawsze. To Żagań koło Zielonej Góry.
Orbita Proxima Centauri wyliczona!
Astronomia Alfa Centauri Skala gwiazd Alfa Centauri / UPR AreciboAstronomom udało się wyliczyć parametry orbity Proximy Centauri względem dwóch gwiazd Alfa Centauri.

Czy Proxima Centauri krąży wokół dwóch gwiazd Alfy Centauri? To pytanie od momentu odkrycia najbliższej Słońcu gwiazdy w 1915 roku zadawały sobie kolejne pokolenia astronomów. Dopiero w tym roku trzech astronomów ? Pierre Kervella, Frédéric Thévenin i Christophe Lovis ? wyznaczyło orbitę tego czerwonego karła. Stało się to dzięki instrumentowi High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS), zainstalowanemu na 3,6 metrowym teleskopie La Silla w Chile, należącym do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO).
ALMA: pierwsze światło w Paśmie 5
esoNowe odbiorniki poprawiły zdolności ALMA do poszukiwania wody we Wszechświecie

ESO,ALMA,BAND5 The merging galaxy system Arp 220 from ALMA and Hubble
The compound view shows a new ALMA Band 5 image of the colliding galaxy system Arp 220 (in red) on top of an image from the NASA/ESA Hubble Space Telescope (blue/green). With the newly installed Band 5 receivers, ALMA has now opened its eyes to a whole new section of this radio spectrum, creating exciting new observational possibilities and improving the telescope?s ability to search for water in the Universe.
In the Hubble image, most of the light from this dramatic merging galaxy pair is hidden behind dark clouds of dust. ALMA's observations in Band 5 show a completely different view. Here, Arp 220's famous double nucleus, invisible for Hubble, is by far the brightest feature in the whole galaxy complex. In this dense, double centre, the bright emission from water and other molecules revealed by the new Band 5 receivers will give astronomers new insights into star formation and other processes in this extreme environment.
This image is one of the first taken using Band 5 and was intended to verify the scientific capability of the new receivers. The ALMA image includes data recording emission from water, CS and HCN in the galaxies.
Źródło: ALMA(ESO/NAOJ/NRAO)/NASA/ESA and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)
Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) w Chile rozpoczęła obserwacje w nowym zakresie widma elektromagnetycznego. Stało się to możliwe dzięki zainstalowaniu nowych odbiorników na antenach teleskopu. Odbiorniki mogą wykrywać fale radiowe o długościach fali od 1,4 do 1,8 milimetra ? zakres ten nie był wcześniej wykorzystywany przez ALMA. Modernizacja pozwoli astronomom na wykrywanie słabych sygnałów od wody w pobliskim Wszechświecie.
Udany start rakiety Pegasus-XL z satelitami CYGNSS
Sondy slowaKluczowe samolot L-1011 i Pegasusa-XL, start. Credit: WikipediaPiętnastego grudnia rakieta Pegasus-XL wyniosła na orbitę osiem naukowych satelitów konstelacji CYGNSS dla NASA. Był to pierwszy start tej rakiety od 2013 roku.

Do startu doszło 15 grudnia 2016 roku znad Atlantyku nieopodal Kennedy Space Center na Florydzie o godzinie 14:37 CET. Rakieta Pegasus-XL została wpierw wyniesiona za pomocą zmodyfikowanego samolotu L-1011 na wysokość 12,4 km, skąd została zrzucona a następnie został odpalony silnik pierwszego stopnia. Lot rakiety przebiegł prawidłowo i osiem satelitów CYGNSS znalazło się na prawidłowej orbicie o wysokości około 500 km i nachyleniu 35 stopni.
Teleskopy ESO pomogły w reinterpretacji jasnego wybuchu
esoRozerwanie gwiazdy przez obracającą się czarną dziurę wyjaśnieniem niezwykle jasnego zjawiska

slowaKluczowe Close-up of star near a supermassive black hole (artist?s impression)
This artist?s impression depicts a Sun-like star close to a rapidly spinning supermassive black hole, with a mass of about 100 million times the mass of the Sun, in the centre of a distant galaxy. Its large mass bends the light from stars and gas behind it. Despite being way more massive than the star, the supermassive black hole has an event horizon which is only 200 times larger than the size of the star. Its fast rotation has changed its shape into an oblate sphere.
The gravitational pull of the supermassive black hole rips the the star apart in a tidal disruption event. In the process, the star was ?spaghettified? and shocks in the colliding debris as well as heat generated in accretion led to a burst of light.
Źródło: ESO, ESA/Hubble, M. Kornmesser
Nadzwyczajnie jasny punkt światła widziany w odległej galaktyce, nazwany ASASSN-15lh, był uważany za najjaśniejszą w historii supernową. Ale nowe obserwacje z kilku obserwatoriów, w tym z ESO, poddały w wątpliwość tę klasyfikację. Zamiast tego, grupa astronomów proponuje, że źródło było jeszcze bardziej ekstremalnym i rzadszym zdarzeniem ? gwałtownie rotująca czarna dziura rozerwała przechodzącą zbyt blisko gwiazdę.
Nad Rosją znowu niebo rozjaśnił bolid
Niebo za oknem bolid,meteor,Czelabińsk Meteor nad Syberią - Rosja - w dniu 6 grudnia 2016r. rozjaśnił niebo wieczorne. Zjawisko zostało zarejestrowane przez liczne kamery w samochodach i monitorujące. Było też wielu świadków naocznych.We wtorkowy wieczór (6.12.2016r.) niebo nad Syberią pojaśniało za sprawą bolidu, czyli bardzo jasnego meteoru. Widzieli go mieszkańcy okolic miejscowości Sajanogorsk w Federacji Rosyjskiej w Republice Chakasji. Bolid zalśnił o godzinie 18.37 czasu lokalnego.
Ciemna materia może być bardziej gładko rozmieszczona niż oczekiwano
esoDokładne badania dużego obszaru na niebie, sfotografowanego przez VST, ujawniły intrygujący rezultat

slowaKluczowe Dark matter map of KiDS survey region (region G12)
This map of dark matter in the Universe was obtained from data from the KiDS survey, using the VLT Survey Telescope at ESO?s Paranal Observatory in Chile. It reveals an expansive web of dense (light) and empty (dark) regions. This image is one out of five patches of the sky observed by KiDS. Here the invisible dark matter is seen rendered in pink, covering an area of sky around 420 times the size of the full moon. This image reconstruction was made by analysing the light collected from over three million distant galaxies more than 6 billion light-years away. The observed galaxy images were warped by the gravitational pull of dark matter as the light travelled through the Universe.
Some small dark regions, with sharp boundaries, appear in this image. They are the locations of bright stars and other nearby objects that get in the way of the observations of more distant galaxies and are hence masked out in these maps as no weak-lensing signal can be measured in these areas.
Źródło: Kilo-Degree Survey Collaboration/H. Hildebrandt & B. Giblin/ESO
Analizy nowego, olbrzymiego przeglądu galaktyk, wykonanego przy pomocy teleskopu VST w Chile, sugerują, że ciemna materia może być mniej gęsta i bardziej równomiernie rozmieszczona w przestrzeni kosmicznej, niż do tej pory przypuszczano. Międzynarodowy zespół użył danych z przeglądu Kilo Degree Survey (KiDS) do zbadania, w jaki sposób światło od około 15 milionów odległych galaktyk jest zaburzane przez grawitacyjny wpływ materii w wielkich skalach we Wszechświecie. Wyniki są niezgodne z wcześniejszymi rezultatami z satelity Planck.
Mars Helicopter Scout dla łazika Mars 2020?
Sondy slowaKluczowe Schemat budowy Mars Helicopter / Credits - NASAMniej więcej rok temu pojawiły się informacje o możliwym wyposażeniu pojazdu marsjańskiego Mars 2020 w latające urządzenie o nazwie Mars Helicopter Scout. W założeniu MHS jest niewielkim autonomicznym śmigłowcem o przeciwbieżnych śmigłach. Masa całego urządzenia wynosiłaby około 1 kg.
Międzynarodowa Unia Astronomiczna zaaprobowała oficjalnie nazwy 227 gwiazd
Astronomia Ursa Major,wielka niedźwiedzica,IAU Wielka Niedźwiedzica (Ursa Major) - skan jednej z kolorowych kart konstelacji opublikowanych w Anglii w 1824 roku przez Samuela Leigha. Źródło: IAU. Organizacja skupiająca zawodowych astronomów z całego świata postanowiła sformalizować nazewnictwo gwiazd i oficjalnie usystematyzować nazwy stosowane dla wielu z nich od stuleci. Nowy katalog nazw obejmuje 227 gwiazd.
Pierwsze oznaki dziwnej kwantowej własności pustej przestrzeni?
esoObserwacje gwiazdy neutronowej przy pomocy VLT mogą potwierdzić 80-letnie przewidywania na temat próżni

ESO,RX J1856.5-3754 The polarisation of light emitted by a neutron star
This artist?s view shows how the light coming from the surface of a strongly magnetic neutron star (left) becomes linearly polarised as it travels through the vacuum of space close to the star on its way to the observer on Earth (right). The polarisation of the observed light in the extremely strong magnetic field suggests that the empty space around the neutron star is subject to a quantum effect known as vacuum birefringence, a prediction of quantum electrodynamics (QED). This effect was predicted in the 1930s but has not been observed before.
The magnetic and electric field directions of the light rays are shown by the red and blue lines. Model simulations by Roberto Taverna (University of Padua, Italy) and Denis Gonzalez Caniulef (UCL/MSSL, UK) show how these align along a preferred direction as the light passes through the region around the neutron star. As they become aligned the light becomes polarised, and this polarisation can be detected by sensitive instruments on Earth.
Źródło: ESO/L. Calçada
Przy pomocy należącego do ESO teleskopu VLT astronomowie zbadali światło emitowane przez niesamowicie gęstą i namagnesowaną gwiazdę neutronową i być może znaleźli pierwsze obserwacyjne wskazówki na temat dziwnego efektu kwantowego, przewidzianego po raz pierwszy w latach 30. ubiegłego wieku. Polaryzacja obserwowanego światła sugeruje, że pusta przestrzeń wokół gwiazdy neutronowej podlega efektowi kwantowemu znanemu jako dwójłomność próżni.
Bliskie przeloty 2016 WT i 2016 WW
Bliskie przeloty 2016 WT3 (21.11.2016) i 2016 WW (25.11.2016)

NEO,planetoidy Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidyW mijającym tygodniu doszło do dwóch przelotów meteoroidów blisko Ziemi. Obiekty otrzymały oznaczenia 2016 WT3 i 2016 WW.

Moment przelotu 2016 WT3 nastąpił 21 listopada, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 13:53 CET. Minimalny dystans pomiędzy planetoidą a Ziemią wyniósł około 365 tysięcy kilometrów, czyli 0,95 średniej odległości do Księżyca. Średnicę 2016 WT3 wyznaczono na około 7 metrów.
Wieczór Keplera
Sekcja Astronomiczna slowaKluczowe Wieczór KEplera 19 listopada 2016r.
Pan Stefan opowiada o swoim projekcie Planetarium Keplera.
Tradycyjnie listopad Sekcja Astronomiczna poświęca pamięci wielkiego astronoma Johannesa Keplera, który w latach 1628-1630 mieszkał wraz z rodziną w Żaganiu. 19 listopada br. miłośnicy astronomii przygotowali dla mieszkańców miasta ''Wieczór Keplera'', będący spotkaniem poświęconym astronomii, historii i najnowszym odkryciom naukowym.
Virgo I: najsłabsza karłowata galaktyka satelitarna Drogi Mlecznej
Astronomia Virgo I Położenie Virgo I w gwiazdozbiorze Panny (po lewej). Prawy panel przedstawia mapę gęstości gwiazd Virgo I na obszarze 0.1 x 0.1 stopni w oparciu o gwiazdy znajdujące się wewnątrz zielonej strefy na wykresie kolor-jasność na rysunku poniżej. Zakres: niebieski -> biały -> żółty -> czerwony wskazuje rosnącą gęstość. Źródło: Tohoku University/NAOJOdkryto ekstremalnie słabą galaktykę karłowatą o nazwie Virgo I, która znajduje się w kierunku gwiazdozbioru Panny.

Międzynarodowy zespół kierowany przez badaczy z Tohoku University odkrył ekstremalnie słabą galaktykę karłowatą, będącą galaktyką satelitarną Drogi Mlecznej. Odkrycie stanowi element trwającego przeglądu Subaru Strategic Survey, do którego wykorzystywana jest kamera Hyper Suprime-Cam. Galaktyka satelitarna o nazwie Virgo I znajduje się w kierunku gwiazdozbioru Panny. Przy jasności absolutnej wynoszącej -0.8 magnitudo w zakresie optycznym może to być najsłabsza dotąd odkryta galaktyka satelitarna. Jej odkrycie wskazuje na obecność dużej liczby jeszcze nieodkrytych galaktyk karłowatych w halo Drogi Mlecznej i umożliwia nam wgląd w formowanie galaktyk poprzez hierarchiczne gromadzenie ciemnej materii.
Bliski przelot 2016 WT (17.11.2016)
Niebo za oknem Bliski przelot 2016 WT Przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem często naruszają małe planetoidySiedemnastego listopada doszło do bliskiego przelotu meteoroidu 2016 WT obok Ziemi. Minimalny dystans wyniósł około 142 tysiące kilometrów.

Moment przelotu 2016 WT nastąpił 17 listopada, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 07:53 CET. Minimalny dystans pomiędzy planetoidą a Ziemią wyniósł około 142 tysiące kilometrów, czyli 0,50 średniej odległości do Księżyca.
Sonda Dawn przekazuje nowe obrazy powierzchni Ceres
Sondy Ceres,Dawn Zdjęcie przedstawiające obszar leżący w pobliżu Krateru Occator wykonane przez sondę Dawn w październiku (NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA)Należąca do NASA sonda kosmiczna Dawn, orbitująca wokół planety karłowatej Ceres, przesłała zdjęcie wykonane 16 października, przedstawiające intrygujący obszar Krateru Occatora.

Sonda kosmiczna Dawn znajdowała się wówczas na swojej piątej orbicie naukowej, umożliwiającej wykonanie zdjęcia wspomnianego krateru z wysokości około 1480 kilometrów, przy nieco innym oświetleniu niż miało to miejsce w przypadku poprzednich orbit. Dzięki temu instrumenty pojazdu mogły zarejestrować w szczegółach dużą liczbę niezwykle wyrazistych kraterów uderzeniowych na powierzchni Ceres, a także niezwykle ciekawego obszaru, znajdującego się wewnątrz szerokiego na 92 kilometry i głębokiego na 4 kilometry Krateru Occator. Co interesujące – krater ten nosi znamiona aktywności geologicznej, która musiała mieć miejsce stosunkowo niedawno.
Johannes Kepler - 386 rocznica
Astronomowie Johannes Kepler Johannes Kepler
Johannes Kepler (ur. 27 grudnia 1571 w Weil der Stadt, zm. 15 listopada 1630 w Ratyzbonie) – niemiecki matematyk, astronom i astrolog, jedna z czołowych postaci rewolucji naukowej w XVII wieku. Najbardziej znany jest z nazwanych jego nazwiskiem praw ruchu planet, skodyfikowanych przez późniejszych astronomów na podstawie jego prac Astronomia nova, Harmonices Mundi i Epitome astronomiae Copernicanae. Prawa te wykorzystano do potwierdzenia słuszności teorii grawitacji Izaaka Newtona.
386 lat temu zmarł Johannes Kepler. Postać niezwykle ważna dla świata astronomii, ale i nie tylko. Był on biegłym w tak wielu dziedzinach nauki i życia, że mało kto był mu w stanie dorównać w historii naszej cywilizacji. Zmieniając oblicze astronomii wprowadził całkowicie nowe narzędzia badawcze. Sam stanął na granicy między astrologią i astronomią – taka jaka znamy ja dzisiaj. Kepler ważny jest szczególnie dla nas, gdyż to w naszym mieście miał znaleźć schronienie przed prześladowaniami religijnymi czasów Wojny Trzydziestoletniej. I tak zaczęła się jego historia na naszej Żagańskiej ziemi.
W Szczecinie zaproponowano budowę obserwatorium astronomicznego
Wydarzenia slowaKluczowe Mapka przedstawia lokalizację Szczecińskiego obserwatorium astronomicznego. Źródło: Astrolab - http://astrolab.szczecin.plPomysł na budowę w Szczecinie obserwatorium astronomicznego i planetarium, mających służyć celom edukacyjnym, zaprezentowano podczas konferencji dla nauczycieli, która odbyła się w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Antoni, Jan, Alba, Sulpicjusz, Rościsław, Przemił